Argentinisches Tageblatt

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Argentinisches Tageblatt front page.jpg
Type Daily newspaper
Format broadsheet
Publisher Roberto Alemann
Founded 1878
Political alignment Centrist
Headquarters Buenos Aires, Argentina
Circulation 15,000
Website Argentinisches Tageblatt

Argentinisches Tageblatt (lit. "Argentine Daily") is a German-language weekly newspaper published every Saturday in Buenos Aires, Argentina.

History[edit]

The newspaper was founded by a Swiss immigrant from Berne, Johann Alemann, and his son, Moritz, in 1878. It was first published as the Argentinisches Wochenblatt. Together with his other sons, Theodor and Ernst, Alemann then inaugurated a daily newspaper, Argentinisches Tageblatt, in 1889. The weekly Wochenblatt appeared as a weekend section of the newspaper until 1967. In 1981, despite its name, the Argentinisches Tageblatt was changed to a weekly newspaper.

The Argentinisches Tageblatt was one of the many newspapers banned by the Nazis during the period of the Third Reich. Possession of the paper was forbidden throughout the territory of the Third Reich while Hitler was in power, due to the progressive stance adopted by editor-in-chief Ernesto Alemann.

After the military coup of 1976 the publication supported the new authorities and encouraged them in their blood-thirst. An Editorial called "night and fog actions" in which opponents of the regime should disappear.[1] Roberto Alemann, the son of the publisher, was appointed minister for economy by the military, and therefore was part of the regime under which between 1976-1983 30,000 people died through acts of state terrorism.

Roberto Alemann has been running the Tageblatt since the death of Ernesto Alemann in 1982.

References[edit]

  • Sebastian Schöpp: Das 'Argentinische Tageblatt' 1933 bis 1945. Ein Forum der antinationalsozialistischen Emigration. Wissenschaftlicher Verlag, Berlin, 1996, ISBN 3-932089-02-2.
  • Peter Bussemeyer: 50 Jahre Argentinisches Tageblatt. Werden und Aufstieg einer Auslanddeutschen Zeitung. Buenos Aires, 1939.

External links[edit]