Attempted acquisition of Tribune Media by Sinclair Broadcast Group

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

The attempted acquisition of Tribune Media by Sinclair Broadcast Group was a broadcast media transaction that would have seen Hunt Valley, Maryland-based television station owner Sinclair Broadcast Group acquire Chicago-based broadcasting and digital media company Tribune Media, a deal which was officially announced on May 8, 2017, after months of speculation. The deal, had it been successful, would have resulted in Sinclair (already the largest television broadcaster in the United States) having stations available in 72% of all housholds with a television set in the United States.

The deal received criticism from multiple special-interest groups, as well as politicians from both the Democratic and Republican parties, who felt that the deal would give Sinclair an effective oligopoly on television broadcasting. Interest groups from all across the political spectrum also expressed concern that Sinclair, which has long supported conservative platforms, would spread its philosophy to the Tribune stations, in effect resulting in the national news and commentary inserts produced and syndicated by Sinclair having the potential of persuading voters to support Republican presidential and congressional candidates in swing states.

The deal also caused backlash for Federal Communications Commission (FCC) Chairman Ajit Pai, who had reversed several decades-old policies pertaining to broadcast ownership as well as some related policies implemented during the administration of President Barack Obama that interfered with Sinclair's attempts to expand through further station acquisitions and would have benefited it through internally developed technological advancements, leading some to speculate that Pai had changed those longstanding policies to benefit Sinclair. This unsuccessful acquisition occurred concurrently with two successful major media mergers: The Walt Disney Company's acquisition of 21st Century Fox's production and entertainment-based cable television assets and AT&T's acquisition of Time Warner (now WarnerMedia).[1]

Background[edit]

On March 1, 2017, reports surfaced that Sinclair Broadcast Group was in discussions to acquire Tribune Media, which was approached by Sinclair management about a possible merger deal in late February. Any deal would have been forged pending FCC review of the UHF discount, a rule enacted by the agency in 1985 with the intent of encouraging ownership of UHF television stations by subtracting their total market coverage by 50% of their overall signal distribution, which had been eliminated in a 3-2 vote led by former FCC Chairman Tom Wheeler in September 2016 because of its obsolescence on technological grounds. (UHF stations transmitting over the ATSC digital format have improved signal reception compared to those which broadcast over the NTSC analog standard prior to the 2009 analog-to-digital transition for full-power television stations.) Such a deal would complement Sinclair, as it only had an 11% market overlap with Tribune and required minimum divestment of broadcasting assets; additionally, Sinclair would expand its reach within the top-10 markets, which currently consist of two television properties in Washington, D.C.: one television station, ABC affiliate WJLA-TV (channel 7), and its associated 24-hour cable news channel, NewsChannel 8 (now WJLA 24/7 News).[2] Reports later stated that Sinclair was offering to buy Tribune at a per-share price in the high $30s.[3][4]

The reports of Sinclair's interest in acquiring Tribune led several unnamed station owners – which also inquired about purchasing some or all of Tribune's assets outright or through a consortium – as well as leading Tribune shareholder Starboard Value to approach 21st Century Fox about taking options to thwart the deal as a defensive measure; the major impetus was that a combination of Sinclair (which is already the largest Fox affiliate operator by station count, with 54 primary and subchannel-only affiliates) and Tribune (the network's largest affiliate operator by total market reach, as its 14 Fox stations are concentrated in top-50 markets) would potentially result in Sinclair obtaining leverage over 21st Century Fox in reverse compensation negotiations for its Fox- and MyNetworkTV-affiliated stations (the 68 Fox affiliates that the two companies own, in particular, cover a combined 28% of the U.S.).[5][6] These reports were confirmed on May 8, when Sinclair announced that it would acquire Tribune for $3.9 billion,[7] along with the assumption of Tribune's $2.7 billion debt load; it beat Irving, Texas-based broadcaster Nexstar Media Group, which at the time was not willing to make a higher bid closer to Tribune's appraisal price, for the stations.[8][9][10][11][12][13][14][15]

Assets that would have been acquired[edit]

Had the merger been successful, Sinclair would have acquired the majority of the 42 television stations owned and/or operated by Tribune Broadcasting and their associated digital properties, along with two websites not associated with any television stations. Tribune has stations in the five largest media marketsCW affiliate WPIX (channel 11) in New York City, CW affiliate KTLA (channel 5) in Los Angeles, independent station WGN-TV (channel 9) in Chicago, MyNetworkTV affiliate WPHL-TV (channel 17) in Philadelphia, and CW affiliate KDAF (channel 33) in DallasFort Worth in order from #1 through #5 – adding to Sinclair's existing station property in a Top 10 market, WJLA-TV (Washington, D.C./Hagerstown), which would have been supplanted as the largest market in which Sinclair owned a station (Sinclair would also have gained a duopoly in D.C. with the acquisition of CW affiliate WDCW).[2] The two websites that were to have been acquired by Sinclair were entertainment news and television listings service Screener (also known as Zap2It) and its subsidiary website TV by the Numbers.[16] On the radio side, Sinclair would also have acquired ownership of WGN (720 AM) in Chicago, which is Tribune's lone radio property.

Also acquired would have been the following assets associated with WGN-TV:

  • WGN America – a cable-satellite television network that formerly served as the superstation feed of WGN-TV from November 1978 until December 2014
  • Antenna TV – a digital multicast network focusing on classic television sitcoms
  • Chicagoland Television (CLTV) – a regional cable news channel founded by Tribune in January 1993 and shares resources with the WGN-TV news department
  • Tribune (FN) Cable Ventures Inc. – an umbrella cable television network unit

The following equity stakes would also have been acquired by Sinclair:

With the purchase of Tribune, speculation arose about how Sinclair would utilize WGN America, which was in the process of shifting away from scripted content at the time of the purchase announcement. Sinclair CEO Christopher Ripley stated that it would de-emphasize high-end scripted series from WGN America's programming slate (an effort undertaken by Tribune beginning in 2015, following its reformatting of the network from serving as the superstation feed of WGN-TV into a conventional entertainment-based basic cable channel devoid of WGN-TV's news and sports programming); Ripley cited that the network's original programming budget was unjustified based on the channel's ratings (while not among the top 25 highest-rated cable networks, WGN America's viewership had gradually increased since the introduction of original scripted series, posting its highest monthly ratings in March 2017, during which it total viewership averaged 446,000 viewers and viewership among adults ages 25 to 54 totaled at 157,000).[18]

Media analysts revived speculation tracing to the group's January 2016 purchase of Tennis Channel that Sinclair would launch a conservative-leaning cable news rival to Fox News Channel, Newsmax TV and One America News Network (OANN) to suggest that Sinclair would use the network's existing wide national reach to launch such an effort over WGN's existing transponder and channel space. However, Variety reporter Cynthia Littleton noted in a May 8, 2017, article that launching a national news venture would create undue financial risk by adding further debt to that Sinclair had accrued since it began its spate of station purchases with the 2011 acquisition of Four Points Media Group (estimated at $3.268 billion as of March 31, 2017) as well as the debt it would have assumed through the Tribune deal.[19][20][21] Former professional wrestling executive Eric Bischoff also posited during a Q&A session on his official Periscope account on March 14, 2018, that the Sinclair-Tribune deal would allow the former to utilize WGN America to expand the reach of Ring of Honor – which has produced a weekly program, Ring of Honor Wrestling, that has been syndicated to the group's television stations since shortly after Sinclair bought the wrestling promotion in 2012 – in a manner similar to how the Turner Broadcasting System utilized World Championship Wrestling (WCW) and its predecessors (including Jim Crockett Promotions and Georgia Championship Wrestling) from the 1970s until the early 2000s through TBS and TNT.[22] Had the acquisition gone through and the promotion moved its broadcasts to the network, Ring of Honor Wrestling would have marked WGN America's first foray into professional wrestling since WWE Superstars left the network in 2011.

Tribune Media's former newspaper division, then called Tronc (Tribune Online Content; the company was renamed to its former Tribune Publishing moniker in November 2018), would not have been part of the merger as it was spun off from Tribune in August 2014. Many Tronc-owned newspapers posted disclaimers that they were no longer operated as part of the former Tribune parent company when covering the Sinclair–Tribune merger, including within articles that had originally been written by the Associated Press and Reuters and syndicated to those publications.[23][24][25]

Proposed divestitures and sales[edit]

Although Sinclair intended to acquire all of Tribune's television stations, in order to comply with FCC ownership regulations forbidding either common ownership of two of the four highest-rated stations or more than two stations in the same market as well as to comply with national ownership caps, Sinclair planned to flip 22 of the stations – fifteen owned by Tribune and seven stations owned and/or operated by Sinclair – to other buyers (although it would have ultimately retained control of stations in top-10 markets). Prior to its referral to an administrative law judge, the divestitures were reduced to 18 stations, with Sinclair choosing to rescind proposals to sell four television stations located in top-10 markets to third-party entities and instead directly acquire them.

Stations marked for divestiture[edit]

Sinclair proposed station divestitures to the following entities to ensure compliance with local and national ownership restrictions: († - owned by Sinclair)

Cunningham Broadcasting acts as an effective subsidiary of Sinclair Broadcast Group, as its shareholding structure consists of trusts controlled by the estate of Carolyn C. Smith, who was the wife of Sinclair's founder Julian Sinclair Smith, in the name of Julian's four sons, all of whom (including current Sinclair executive chairman David D. Smith) are also the majority owners of Sinclair.

The purchase of WSFL raised the specter that Fox planned to convert it into an owned-and-operated station of the Fox Broadcasting Company to replace Sunbeam Television flagship station WSVN (channel 7), which had been serving as the network's Miami affiliate since January 1, 1989.[26]

Howard Stirk Holdings acts as a partner company to Sinclair and is owned and controlled by Armstrong Williams, an African-American conservative political commentator who hosts The Right Side with Armstrong Williams, a political discussion program syndicated to Sinclair-operated and Stirk-owned stations. The company was originally formed in April 2013 to acquire NBC affiliate WEYI-TV (channel 25) in Flint, Michigan and CW affiliate WWMB (channel 21) in Myrtle Beach, South Carolina as part of its purchase of Barrington Broadcasting, and, in December 2014, began operating stations independently of Sinclair – located in Tuscaloosa and Anniston, Alabama (WCFT [now WSES] and WJSU-TV [now WGWW]) and Charleston, South Carolina (WCIV [now WGWG]), all three of which were formerly ABC affiliates and became affiliated with digital multicast-originated networks upon coming under the purview of Howard Stirk – through spin-offs made as part of that group's purchase of Allbritton Communications.

As with the Cunningham sales, Sinclair intended to hold operational control of the three stations through shared services agreements.

Also to have been transferred as part of the Standard General agreement would be the master services agreements to Fox affiliate WOLF-TV (channel 56) in Hazleton and CW affiliate WSWB (channel 38) in Scranton, Pennsylvania, which were locally owned by New Age Media and operated alongside Sinclair-owned WQMY. (All three stations serve the Scranton–Wilkes-Barre television market.)

Overview of proposed divestitures[edit]

To comply with Department of Justice antitrust and FCC ownership regulations (assuming a draft of the latter agency's media ownership review was unable to receive Congressional approval), Sinclair Broadcast Group was expected to likely be required to sell stations owned by either Tribune or Sinclair in up to twelve markets in order to address ownership conflicts associated with the Tribune acquisition. The most significant conflicts exist in Seattle, Salt Lake City, Oklahoma City, HarrisburgLancasterLebanonYork and Grand RapidsKalamazooBattle Creek, where Sinclair and Tribune each have two stations that rank among the four highest-rated in terms of total viewership and maintain news departments. Other divestitures or signal reshuffling were likely to be required in St. Louis, Portland, Oregon, Norfolk/Virginia Beach/Hampton, Greensboro/Winston-Salem/High Point, Richmond, Scranton/Wilkes-Barre and Des Moines where ownership regulations would be violated (either because Sinclair already had or would have operational stewardship of three or more stations, or just two stations with too few independent station owners to permit a duopoly). Presumptive of the cap not being raised any further, Sinclair would also have to divest certain stations in non-conflict markets that would put its total reach over the current 39% coverage limit on national station ownership. (The enlarged group would effectively cover nearly 72% of the U.S., but would still reach over 45% coverage even with the UHF discount factored in.)[27] Sinclair CEO Christopher Ripley stated that the company would consider full divestitures of any conflict stations to independent buyers (stating the markets where station divestitures were likeliest to occur, to comply with antitrust regulations on advertising share, are in Seattle, Scranton/Wilkes-Barre and Salt Lake City).

On August 2, 2017, reports surfaced that Fox Television Stations was in talks with Ion Media to create a joint venture that would own the respective stations of both groups. The partnership was said to include plans to shift Fox network affiliations from Sinclair stations to Ion-owned stations, such as those in which affiliation agreements were set to expire by the end of 2017. Fox was reportedly concerned about Sinclair's growing influence, and that its conservative syndicated news inserts would harm its cable news venture, Fox News Channel. It had been suggested that the proposed partnership was meant to place pressure on Sinclair to divest some of the Fox stations owned by Sinclair and (especially) Tribune, because of the market share that it would have if the deal were to be consummated. The Ion stations have historically had little local staff, infrastructure, or programming, including local news (having terminated news share agreements that allowed them to rebroadcast newscasts from major network affiliates in their respective markets in July 2005 upon the rebranding of the former Pax TV to i: Independent Television, the brand predeceded the network's September 2007 relaunch as Ion Television), leading an analyst to consider the plan unfeasible. Sinclair's stock prices slipped following the news.[28][29] On October 19, 2017, Tribune Media shareholders approved the $3.9-billion acquisition by Sinclair.[30][31][32][33][34][35]

On November 29, 2017, it was reported that Sinclair Broadcast Group – which attempted to convince the Assistant Attorney General of the Department of Justice Antitrust Division, Makan Delrahim, to relax rules pertaining to a broadcast television combination's total advertising share within a media market but was denied in their efforts – was reportedly close to a deal with the U.S. Department of Justice to sell thirteen unspecified television stations (although Sinclair had attempted to gain DOJ permission to divest only ten stations) as a condition of the approval for its $3.9 billion acquisition of Tribune Media. Nexstar Media Group, Tegna, Inc. and the Meredith Corporation were among the groups that reportedly made offers to acquire the divested outlets. Fox Television Stations (FTS) also was reported to have entered into negotiations to acquire between six and ten stations, among those involved in the DOJ consent agreement and/or those already owned by Sinclair or Tribune that are located in markets where neither groups' stations conflict with FCC rules (among them, KCPQ and its MyNetworkTV-affiliated sister KZJO in Seattle, the former of which was earlier sought by Fox in 2014 in a failed attempt to leverage KCPQ's Fox affiliation in order to convince Tribune into selling as part of the group's attempt to expand its reach in markets with NFL franchises based in the National Football Conference, to which the Fox network holds national broadcast television rights).[36][37][38][39] On December 14, reports stated that the U.S. Department of Justice signaled that it would grant approval of the Sinclair–Tribune merger, provided that the groups sell off a total of between eleven and thirteen stations in the ten conflict markets.[40]

On December 6, 2017, reports stated that FTS would purchase up to 10 Fox-affiliated stations from Sinclair (all in NFL markets), in order to allow the latter to reduce the acquisition's effects on its reach under national ownership cap limits. The deal would have purportedly included Tribune's Seattle duopoly of Fox affiliate KCPQ and MyNetworkTV affiliate KZJO, since Sinclair already owns ABC affiliate KOMO-TV (channel 4) and Univision affiliate KUNS-TV.[39] Other Fox affiliates owned by either Sinclair or Tribune involving NFL markets include former O&Os in Cleveland (WJW), Denver (KDVR), Kansas City (WDAF-TV, channel 4) and Milwaukee (WITI, channel 6) as well as stations in Baltimore (WBFF, channel 45), Buffalo (WUTV, channel 29), Green Bay (WLUK-TV, channel 11), Indianapolis (WXIN, channel 59), Nashville (WZTV, channel 17) and Pittsburgh (WPGH-TV, channel 53). Of these markets, only Milwaukee had overlapping properties operated by both Sinclair and Tribune that were in conflict with FCC regulations, as Sinclair owned CW affiliate WVTV (channel 18) and MyNetworkTV affiliate WCGV (channel 24, which had its license terminated and intellectual assets merged into a digital subchannel of WVTV through the sale of its broadcast sprectrum through the 2017 spectrum incentive auction); the Baltimore station, being Sinclair's flagship, likely would not have been sold in any event as the nearest Tribune properties to it were in Washington, D.C. (WDCW), Philadelphia (WPHL-TV) and Harrisburg (WPMT). FTS was also reported to be considering exchanging the Orlando duopoly of WOFL (channel 35) and WRBW (channel 65) as well as Ocala semi-satellite WOGX (channel 51) to Sinclair in return.[39] After the Department of Justice approved the Sinclair–Tribune deal, it was reported that Fox would be purchasing KCPQ/KZJO in Seattle, and was at least interested in the Tribune-owned Fox affiliates in Cleveland, Denver, Kansas City, and San Diego (KSWB-TV, channel 69), as well as some of the other aforementioned Fox affiliates owned by Sinclair and Tribune.[41] The then-ongoing acquisition of the 20th Century Fox film and television production units and certain related cable television assets by The Walt Disney Company – which was precluded from acquiring the Fox network and Fox Television Stations due to FCC local ownership restrictions as well as a rule barring common ownership of any two of the four major broadcast networks, as Disney already owned ABC and its eight owned-and-operated stations – would reportedly fund the acquisition of stations by Fox.[42]

On February 21, 2018, Sinclair informed the FCC that it would sell CW affiliate WPIX in New York City to Cunningham Broadcasting for a below market-value price of $15 million, receiving an option to acquire WPIX outright. It also announced that it planned to sell off Tribune-owned stations in Chicago (WGN-TV) and San Diego (KSWB-TV), while intending to seek waivers to purchase the Tribune stations in Indianapolis (WXIN and CBS affiliate WTTV [channel 4] as well as its Kokomo-based satellite WTTK [channel 29]), South Central Pennsylvania (WPMT and CBS affiliate WHP-TV [channel 21]) and North Carolina's Piedmont Triad region (WXLV and Fox affiliate WGHP [channel 8]) under relaxed rules that allowed for case-by-case acquisitions of two stations ranked among the top four in terms of overall viewership. Sinclair intended to enter into local marketing agreements to handle programming and advertising sales for WPIX and WGN-TV, and sell off KSWB outright to an independent third-party licensee. Overlapping stations in Seattle, St. Louis, Salt Lake City, Oklahoma City, Grand Rapids, Richmond and Des Moines, Iowa would be sold off to unaffiliated third parties.[43][44] On February 28, 2018, Tribune announced the sale of WGN-TV to WGN-TV LLC (a limited liability company to have been controlled by Steven Fader, a Baltimore-based automotive executive with close business ties to Sinclair executive chairman Smith) for $60 million, intending to operate it under a master services agreement and receiving an option for Sinclair to buy WGN-TV outright within eight years.[45][46][47][48][49]

On April 24, 2018, Sinclair filed an amendment to the Tribune acquisition, withdrawing the sale of WPIX to Cunningham to acquire WPIX directly and proposing the sale of 22 other stations to both independent and affiliated third-party companies to comply with FCC and DOJ rules. CW affiliate KPLR-TV in St. Louis would be sold to the Meredith Corporation (owner of CBS affiliate KMOV, channel 4) for $65 million.[50][51][52][53] Cunningham Broadcasting was to have acquired three stations in Dallas (KDAF), Houston (KIAH) and Seattle (KUNS-TV) for a combined $63.8 million; while Howard Stirk Holdings was to have acquired Sinclair stations in Seattle (KZJO) and Salt Lake City (KMYU) and a Tribune station in Oklahoma City (KAUT-TV) for a combined $4.95 million; and Standard Media – a broadcast holding company formed by private equity firm Standard General – would have bought seven stations from Sinclair in Oklahoma City (KOKH-TV), Greensboro (WXLV-TV), Richmond (WRLH-TV), Scranton-Wilkes-Barre (WQMY and master services agreements involving sister stations WSWB and WOLF-TV) and Des Moines (KDSM-TV), and two from Tribune in Grand Rapids (WXMI) and Harrisburg (WPMT) in a $441.1-million group deal.[54][55][56] In four of the affected markets, Sinclair would have formed new duopolies or virtual triopolies involving existing stations that would have been separated from their existing duopoly partners and Tribune-owned stations in those markets:

  • In St. Louis, Sinclair would have directly acquired Tribune-owned Fox affiliate KTVI (channel 2) to form a duopoly with ABC affiliate KDNL-TV (channel 30);[50]
  • in Portland, Sinclair would have directly acquired Tribune-owned CW affiliate KRCW-TV (channel 33) to form a duopoly with ABC affiliate KATU (channel 2);[50]
  • in Oklahoma City, Sinclair would have directly acquired Tribune-owned NBC affiliate KFOR-TV (channel 4) to form a virtual triopoly involving CW affiliate KOCB (channel 34) and KAUT-TV, the latter of which Howard Stirk would lease operational rights to Sinclair under a shared services agreement;[50][52]
  • and in Greensboro, Sinclair would have directly acquired Tribune-owned WGHP to form a duopoly with MyNetworkTV affiliate WMYV (channel 48).[50]

On May 9, 2018, Fox Television Stations confirmed that it would acquire Fox affiliates KCPQ in Seattle, KDVR in Denver, WJW in Cleveland, KTXL in Sacramento, KSWB-TV in San Diego and KSTU in Salt Lake City, and CW affiliate WSFL-TV in Miami for $910 million in cash and value stock.[57] In exchange for the seven Tribune-owned Fox affiliates, Sinclair received options to purchase primary CW affiliate/secondary MyNetworkTV owned-and-operated station WPWR-TV (channel 50) in Chicago and Fox owned-and-operated station KTBC (channel 7) in Austin, Texas from Fox Television Stations. (A purchase of KTBC would have resulted in an ownership conflict for Sinclair in Austin as the group already owns CBS affiliate KEYE-TV [channel 42], which both fall within the FCC's top-four market viewership restrictions.)[58][59][60]

Amid objections by the Justice Department, Sinclair terminated the planned sale of KPLR to Meredith on May 15. (The termination of the sale likely resulted from similar viewership and advertising market conditions in St. Louis that scuttled a 2013 proposal by the Gannett Company, which spun off its broadcasting unit into Tegna, Inc. in May 2017, in which it planned to sell KMOV's license to Tucker Operating Company LLC upon its acquisition of that station from the Belo Corporation and transfer its operations to Gannett under an LMA with NBC affiliate KSDK [channel 5].) Sinclair disclosed it would instead put KPLR into a divestiture trust administered by Rafamedia LLC (managed by media broker Richard A. Foreman) for sale to an independent third party that would handle operational responsibilities. However, such a sale was ultimately hampered because the owner would have to operate KPLR as a standalone affiliate of The CW (the lowest-rated of the five English language commercial networks, whose affiliates are largely operated as part of duopolies with affiliates of one of the Big Four television networks – ABC, CBS, Fox and NBC – as most CW stations tend to fall outside the "top-four" ratings threshold) and address local programming issues associated with its news operations being integrated with those of KTVI.[61]

Criticism[edit]

Sinclair[edit]

The prospect of Sinclair acquiring Tribune Media's television and radio properties was met with consternation among media advocacy groups that were in opposition of the merger and employees with the Tribune stations concerned about the influence the group might have on their news content. A principal issue was the perceived politicized nature of some of the news and opinion segments that Sinclair produces internally and syndicates to its stations for inclusion in their local newscasts (both those produced by the stations directly and those produced under news share or shared services agreements with other Sinclair-operated stations or competing stations in certain markets). Sinclair has been producing syndicated news content for its television stations since January 2003, when it launched News Central, a concept through which it produced long-form national news and sports segments and shorter, localized weather segments originating from the group's Hunt Valley, Maryland headquarters for inclusion within local newscasts on the stations. Continuing after the dissolution of News Central in 2005, the company has also produced commentaries – presented first by Mark Hyman (through the opinion segments The Point and Behind the Headlines) and later by Boris Epshteyn (through his segment Bottom Line with Boris) – that reflect a conservative perspective; the company also produces a segment, Terrorism Alert Desk, which has been criticized for utilizing Islamophobic stereotypes citing past stories that have focused on Muslims with no association with terrorism (such as a 2016 segment centering on a French law prohibiting burkinis from being worn at public beaches within the country).[62][63]

Further attention to the content in the Sinclair-syndicated news segments was brought about in April 2018, when Deadspin released a compilation of promotions in which anchors from the group's local news departments and certain unaffiliated stations that maintain news share agreements with Sinclair-run stations read a promotional script disseminated by the company that critics noted had echoed talking points long used by many conservatives (including President Donald Trump) and conservative-focused media outlets (including, most prominently, Fox News Channel) accusing the mainstream media of having a liberal slant in and fabricating their coverage, claiming that such an "agenda" is "dangerous to our democracy." (Critics of both mainstream media and the Republican Party in independent media have long criticized statements similar to those made in the promotions for being used as a form of conservative propaganda to delegitimize mainstream media platforms and limit their willingness to report on certain political matters in a factual and objective manner and, in turn, have accused mainstream outlets of being cowed into journalistic neutrality to avoid being perceived as having bias against conservatives.)[64][65][66]

These – along with the company's past history of producing specials critical of Democratic presidential candidates John Kerry (in 2004) and Barack Obama (planned for 2008, only to be scuttled amid pressure from interest groups that included those who opposed the Tribune purchase) – raised concerns that Sinclair would have the potential of persuading voters to support Republican presidential candidates in key swing states, creating a disadvantage over their Democratic Party competitors. Some of the Tribune markets where Sinclair would have entered through the deal predominately support for Democratic candidates in national and local elections, with the exception of some outlying areas in some of the affected cities that tend to lean conservative. (Some Sinclair stations in liberal-leaning markets, such as ABC affiliate KOMO-TV in Seattle, have opted to put the commentary and Terrorism Alert Desk segments in lower-profile time slots or immediately preceding or following commercial breaks to blend in with commercial spots.) Observers also expressed concern that the expansion of partisan content by Sinclair into new markets could worsen existing distrust of American media organizations to local media, which has maintained higher ratings of trustworthiness among the general public over national media in large part because of their localized focus and tendency to forego political opinion.[62][67][27]

Opponents of the deal have pointed out that if approved, the deal would create an oligarchy in the broadcast television industry – through which Sinclair and Nexstar Media Group, which has a station portfolio of similar size and has historically used outsourcing agreements to acquire and operate stations it cannot legally own directly as Sinclair historically has done as well, would run a large share of the local television stations operating in the United States – and may lead to more consolidation, including among the Big Four television networks (ABC, CBS, Fox and NBC) in order to expand their own respective O&O groups, leading to the networks adopting a similar model to their Canadian counterparts in that the majority of their stations are owned-and-operated with only a few affiliates. (Unlike in Canada, which has considerably fewer densely populated areas and media markets than the U.S., such a move would be unfeasible as it would necessitate the piecemeal breakup of station groups based on network affiliation in the majority, if not all, of the 210 American media markets, likely tacking on heavy amounts of debt for the parent companies of all four networks. It would also necessitate the breakup of companies like Sinclair and Nexstar to be able to allow such consolidation even in a downscaled manner.) In addition to Fox purchasing stations as part of the Sinclair–Tribune deal, CBS Corporation CEO Leslie Moonves stated it would purchase more stations if ownership caps were lifted.[68][69]

The concerns about Sinclair potentially led public interest groups to file petitions to block the FCC reinstatement of the UHF discount in an end-run to stop the merger, as the rule would artificially reduce cap space under national group ownership limits to allow Sinclair to acquire Tribune stations in most of the markets where that group has broadcast properties. On June 1, 2017, the District of Columbia Court of Appeals issued a seven-day administrative stay to the UHF discount rulemaking, in order to allow review of an emergency stay motion filed by The Institute for Public Representation (a coalition of public interest groups comprising Free Press, the United Church of Christ, Media Mobilizing Project, the Prometheus Radio Project, the National Hispanic Media Coalition and Common Cause) on May 15. The coalition argued that the UHF discount was no longer logical from a technical standpoint (as stations that transmit on the UHF band have typically maintained better digital signal quality than those transmitting on VHF, a reversal of the technical issues with both bands during the analog era) and would trigger a wave of mergers and acquisitions in the broadcast television industry that would further reduce diversity in station ownership, with particular disadvantages to the abilities of females and ethnic minorities to acquire local broadcast media.[70][71][72][73][74] The D.C. Court of Appeals denied the emergency stay motion on June 15, 2017, though it is still subject to a pending court proceeding to appeal the UHF discount implementation.[75][76][77]

Ajit Pai[edit]

FCC chairman Ajit Pai's relaxed scrutiny on outsourcing agreements raised concerns by opponents of the deal – most notably by then-House Minority Leader Nancy Pelosi and House Committee on Energy and Commerce ranking member Frank Pallone in a letter they co-authored in advance of the FCC's vote on April 20, 2017, which reinstated the UHF discount – that Sinclair could choose to retain the conflict stations through its partner companies, potentially eliminating an independent news voice in those markets.[78] On October 24, 2017, the FCC Commissioner's Board, in a 3–1 vote passed by the board's conservative majority, eliminated a rule (dating to 1934) that required broadcast station groups to maintain a physical presence in the community of their primary local coverage areas, a move that would help media companies further consolidate their operations and potentially assist Sinclair Broadcast Group's media ambitions. Such a rule also sparked concerns by some interest groups that it would allow Sinclair to outsource news production and personnel to out-of-market stations that would be acquired through the Tribune purchase.[79][80][81][82][83]

In November 2017, two Democratic members of the U.S. House of Representatives, John Conyers (Mich.) and David Cicilline (R.I.), asked David L. Hunt, the inspector general of the FCC, to investigate whether Pai's legislative actions regarding the relaxation of broadcast ownership rules were biased in favor of Sinclair. The FCC, under Pai, undertook a number of actions that the legislators believe would benefit Sinclair – which has lobbied for such changes for several years – including rolling back certain broadcast television station ownership limitations (including allowing exceptions to duopoly rules that forbid common ownership of two television stations in the same market if both are among the four highest-rated or if such a combination would dilute independent media voices, reinstating a 1985 discount quota on UHF stations repealed two years earlier by Wheeler and his Democratic-led majority, a requirement dating to the FCC's inception for broadcast outlets to maintain office operations within the community of their primary local coverage areas, and removing ownership attribution rules applying to joint sales and shared services agreements).[84][85][79][83][81][82]

The issues concerning Pai's legislative efforts also drew attention to efforts by Sinclair to ingratiate itself with the Trump administration in the weeks leading up to Trump's January 2017 inauguration, as analyzed in an August 2017 New York Times article. The article reported that Trump adviser and son-in-law Jared Kushner had arranged an agreement with Sinclair to have reporters from the group's stations interview Trump with the provision that they do not challenge any inaccurate statements, and that Sinclair representatives had met with Pai prior to his expected promotion to agency chief to replace colleague and former FCC Commissioner Tom Wheeler to discuss his deregulatory policies and had given Pai a list of deregulatory actions that they wanted Pai and his soon-to-be conservative FCC majority to enact (including many of the regulations, such as the UHF discount reinstatement and ownership relaxations, that the FCC approved under his leadership).[86] A spokeswoman for Pai said "the request appears to be part of many Democrats' attempt to target one particular company because of its perceived political views... . Any claim that Chairman Pai is modifying the rules now to benefit one particular company is completely baseless."[87][88][89]

Termination of transaction and Nexstar re-bid[edit]

On July 16, 2018, Pai was reported to have "serious concerns" about the merger – particularly regarding whether Sinclair was upfront about its intentions to sell certain conflict properties in its sale applications – and proposed to have the deal be given a hearing before an administrative law judge, which the FCC Commissioner's Board voted to remand the merger review toward on July 18.[90][91][92][93][94][95][96] U.S. President Donald Trump – who employed Sinclair commentator Boris Epshteyn as a foreign policy adviser for his 2016 presidential campaign – spoke in favor of the Sinclair-Tribune deal on July 25, calling the FCC's move to refer the deal to an administrative law judge "so sad and unfair" and "disgraceful" and stating the Sinclair-Tribune merger could provide a “conservative voice for and of the people" over the Comcast acquisition of NBCUniversal in 2011.[97][98][99][100][101]

Despite facing the prospect of having to appear before an administrative law judge to defend the deal, Sinclair, on August 8, 2018, during its second-quarter earnings call, announced its intention to attempt to complete the deal, with the parties free to walk away after midnight.[102] However, the following day (August 9), Tribune Media announced that it had terminated the sale agreement with Sinclair, intending to seek other M&A opportunities; it also filed a breach of contract lawsuit against Sinclair in the Delaware Court of Chancery, seeking $1 billion in damages for "repeatedly and willfully breach[ing] its contractual obligations in spectacular fashion". Tribune cited violations of the sale agreement in regards to divestiture of stations, including "belligerent and unnecessarily protracted negations" with the Department of Justice and FCC in an effort to maintain control of stations that it had been advised to divest, and violating conditions barring divestitures from attracting "even the threat" of regulatory scrutiny. If the lawsuit by Tribune is unsuccessful, Tribune would owe Sinclair a $135 million break-up fee.[103][104][105][106][107] Nineteen days later, on August 28, Sinclair responded to the Tribune Media lawsuit by countersuing Tribune for $1 billion in a filing in the same chancery court.[108] With the deal terminated, the sale of stations to Cunningham, Fox, Meredith and Standard General, which was to have been a sale from Sinclair to those entities (as those all involved Tribune stations) as well as the sales of its stations (and LMAs) to Howard Stirk were also terminated (although Fox and Meredith were still permitted to approach Tribune about possible acquisitions).

On December 3, 2018, four months after Tribune aborted the Sinclair acquisition, Sinclair rival Nexstar Media Group announced that it would finally seek to acquire Tribune, raising its purchase offer to $4.1 billion (plus $2.3 billion in debt, less debt than Sinclair would have assumed had its deal been successful), totaling the value of the all-cash deal at $6.4 billion and representing a 15.5% premium of Tribune's valuation on the day the transaction was announced. Unlike the Sinclair-Tribune deal, opposition to Nexstar's purchase of Tribune has been limited, despite the similar broadcast oligopoly concerns raised in the Sinclair acquisition applying to the Nexstar purchase; Nexstar has also tended to focus around local content with the only nationally syndicated news content produced by the group being more traditional in nature (consisting only of reports filed by its Washington, D.C. news bureau). Nexstar intended to sell off stations in 13 of 15 markets where the two companies' station clusters would conflict; the group announced the sale of 19 Nexstar and Tribune stations to Tegna Inc. and the E. W. Scripps Company on March 20, 2019, in separate deals worth $1.32 billion. (Of the stations sold, only WPIX was not part of an ownership conflict, likely being sold as its transmission over a VHF digital channel assignment, given that the New York City market accounts for 6.44% of all U.S. television households according to Nielsen market tabulations, precludes its applications under the UHF discount and would put Nexstar over the 39% national ownership cap.) Expected to close in mid-2019, Nexstar's purchase of Tribune is valued at a higher price than Sinclair was willing to pay. Despite the Nexstar deal, Tribune and Sinclair continued their respective lawsuits against one another, although a planned hearing by an administrative law judge was cancelled in February 2019 per the grant of a request by Sinclair and the FCC.[109][110][111][112][113][114][115][116]

References[edit]

  1. ^ Ted Johnson (November 15, 2017). "AT&T-Time Warner, Sinclair-Tribune Test Trump Era Appetite for Big Media Mergers". Variety. Penske Media Corporation. Retrieved January 29, 2019.
  2. ^ a b Afrasiab Mian (August 9, 2018). "Tribune (TRCO) Shuts Down Sinclair (SBGI) Merger: What Comes Next?". Zacks.com. Retrieved August 10, 2018.
  3. ^ Alex Sherman (April 19, 2017). "Sinclair Said Aiming to Buy Tribune for High $30s a Share". Bloomberg News. Bloomberg L.P. Retrieved April 19, 2017.
  4. ^ Jessica Toonkel; Liana Baker (March 1, 2017). "Exclusive: Sinclair approaches Tribune Media about possible deal - sources". Reuters. Retrieved May 19, 2017.
  5. ^ Alex Sherman (March 16, 2017). "Fox Said Approached to Thwart Possible Tribune-Sinclair Deal". Bloomberg News. Bloomberg L.P. Retrieved May 7, 2017.
  6. ^ Cynthia Littleton (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast Group Sets $3.9 Billion Deal to Acquire Tribune Media". Variety. Penske Media Corporation. Retrieved May 10, 2017.
  7. ^ Economist, Business Section, May 13th-19th 2017, page 6
  8. ^ Harry A. Jessell (May 9, 2017). "Tribune Didn't Make Sense For Nexstar". TVNewsCheck. NewsCheck Media. Archived from the original on August 8, 2017. Retrieved May 22, 2017.
  9. ^ Lesley Goldberg (May 10, 2017). "'Underground' Seeks New Home as Sinclair Deal Leads to "Complete Pause" at WGN America". The Hollywood Reporter. Prometheus Global Media. Retrieved May 10, 2017.
  10. ^ Cynthia Littleton (May 8, 2017). "Sinclair Plans Big Changes for WGN America, Eyes MVPD Offering With Tribune Media Deal". Variety. Penske Media Corporation. Retrieved May 10, 2017.
  11. ^ Stephen Battaglio (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast Group to buy Tribune Media for $3.9 billion plus debt". Los Angeles Times. Tronc. Retrieved May 10, 2017.
  12. ^ Michael J. de la Merced (May 7, 2017). "Sinclair Is Said to Be Near a Deal for Tribune Media". The New York Times. The New York Times Company. ISSN 0362-4331. Retrieved January 29, 2019.
  13. ^ Todd Frankel (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast to buy Tribune Media for $3.9 billion, giving it control over 215 local TV stations". The Washington Post. Nash Holdings LLC. Retrieved May 8, 2017.
  14. ^ Liana Baker; Jessica Toonkel (May 7, 2017). "Sinclair Broadcast nears deal for Tribune Media". Reuters. Retrieved May 8, 2017.
  15. ^ Alex Stedman (May 7, 2017). "Sinclair Reportedly Near Deal to Buy Tribune Media". Variety. Penske Media Corporation. Retrieved May 10, 2017.
  16. ^ "Tribune Digital Agrees To Buy TV By The Numbers And Relaunch Zap2it". Deadline.com. Penske Media Corporation. 2014. Retrieved March 23, 2015.
  17. ^ Peg Brickley (February 14, 2011). "Tribune Seeks to Keep Food Network Stake". The Wall Street Journal. News Corp. Retrieved January 29, 2019.
  18. ^ "WGN America Posts Best Primetime Month In Network's History" (Press release). Tribune Broadcasting. April 7, 2017. Retrieved May 19, 2017 – via PR Newswire.
  19. ^ Cynthia Littleton (May 8, 2017). "Sinclair Plans Big Changes for WGN America, Eyes MVPD Offering With Tribune Media Deal". Variety. Penske Media Corporation. Retrieved April 13, 2019.
  20. ^ Stephen Battaglio (May 8, 2017). "Will Sinclair Broadcast Group take on Fox News after buying Tribune Media in a $3.9-billion deal?". Los Angeles Times. Tronc. Retrieved April 13, 2019.
  21. ^ "Sinclair Reports First Quarter 2017 Financial Results". Seeking Alpha. May 3, 2017. Retrieved April 13, 2019.
  22. ^ "Eric Bischoff @EBischoff". Periscope. Twitter Inc. March 14, 2018. Retrieved September 30, 2018.
  23. ^ Brian Fung (November 16, 2017). "FCC weakens limits on owning TV stations, easing Sinclair-Tribune deal". Los Angeles Times. Tronc. Retrieved January 29, 2019.
  24. ^ Lorraine Mirabella (October 5, 2017). "Sinclair defends takeover of Tribune Media in FCC response". Baltimore Sun. Baltimore Sun Media Group (Tronc). Retrieved January 29, 2019.
  25. ^ Robert Channick (October 19, 2017). "Tribune Media shareholders vote in favor of Sinclair merger". Chicago Tribune. Tronc. Retrieved September 30, 2018.
  26. ^ Johnny Diaz (May 11, 2018). "Could Fox network shows find a new home on Miami-Fort Lauderdale TV?". South Florida Sun Sentinel. Tronc. Retrieved April 13, 2019.
  27. ^ a b Ted Johnson (May 8, 2017). "Sinclair Will Come Under Scrutiny as It Seeks Approval for Tribune Merger". Variety. Penske Media Corporation. Retrieved May 10, 2017.
  28. ^ Anousha Sakoui (August 2, 2017). "Fox in Talks With Ion Media to Operate Local TV Stations, Source Says". Bloomberg News. Bloomberg L.P. Retrieved August 3, 2017.
  29. ^ David Lieberman (August 3, 2017). "Sinclair Broadcast Shares Slip On Report That Fox May Switch Affiliations To Ion". Deadline Hollywood. Penske Media Corporation. Retrieved August 3, 2017.
  30. ^ Patrick Hipes; Dade Hayes (October 19, 2017). "Tribune Shareholders OK Sinclair Deal As Regulators Stop Clock On Review Process". Deadline Hollywood. Penske Media Corporation. Retrieved October 19, 2017.
  31. ^ "Tribune Media shareholders OK Sinclair takeover". Chicago Sun Times. Sun-Times Media Group. October 19, 2017. Retrieved October 19, 2017.
  32. ^ "Tribune Media Company: Tribune Media Company Stockholders Approve Sinclair Merger". TWST.com. October 19, 2017. Retrieved October 19, 2017.
  33. ^ Robert Channick (October 19, 2017). "Tribune Media shareholders vote in favor of Sinclair merger". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Retrieved October 19, 2017.
  34. ^ Robert Feder (October 20, 2017). "Robservations: Tribune Media deal with Sinclair in FCC's hands". RobertFeder.com. Retrieved October 20, 2017.
  35. ^ Ben Munson (October 20, 2017). "Tribune Media shareholders approve $3.9B Sinclair merger". Fierce Cable. Retrieved October 21, 2017.
  36. ^ Josh Kosman (November 29, 2017). "Sinclair set to OK antitrust deal, looks to move forward with $6.6B Tribune buyout". New York Post. News Corp. Retrieved November 30, 2017.
  37. ^ Ben Munson (November 30, 2017). "Sinclair near deal with DOJ to sell stations for Tribune acquisition approval: report". Fierce Cable. Retrieved November 30, 2017.
  38. ^ Luke Bouma (November 30, 2017). "Report: Sinclair Close to Deal With DOJ For Tribune Sale Approval". Cord Cutters News. Retrieved November 30, 2017.
  39. ^ a b c Scott Jones (November 30, 2017). "Exclusive! Sinclair to Sell 6-10 Stations to Fox Television". FTV Live. Retrieved December 6, 2017.
  40. ^ "WSJ: Justice Expected to Approve Sinclair's Purchase of Tribune". Newsmax. December 14, 2017. Retrieved December 14, 2017.
  41. ^ Scott Jones (December 15, 2017). "DOJ Gives The OK To Sinclair, Now Look for..." FTVLive. Retrieved September 30, 2018.
  42. ^ David Goldman (December 14, 2017). "Disney Buys 21st Century Fox: Who Gets What". CNN Money. Turner Broadcasting System/Time Warner. Retrieved December 21, 2017.
  43. ^ Harry A. Jessell (February 21, 2018). "Sinclair Unveils Tribune Merger Spin-Off Plan". TVNewsCheck. NewsCheck Media.
  44. ^ David Shepardson (February 21, 2018). "Seeking Tribune deal approval, Sinclair offers to sell NY, Chicago..." Reuters. Retrieved September 30, 2018.
  45. ^ Robert Channick (March 1, 2018). "Sinclair would still control WGN-TV despite proposed sale to Maryland auto dealer". Chicago Tribune. Tronc. Retrieved March 2, 2018.
  46. ^ John Eggerton (February 21, 2018). "Sinclair Is Divesting WGN, WPIX, But..." Multichannel News. NewBay Media. Retrieved July 19, 2018.
  47. ^ "Application for Consent to Assignment of Broadcast Station Construction Permit or License". CDBS Public Access. Federal Communications Commission. February 27, 2018. Retrieved March 2, 2018.
  48. ^ Robert Channick (March 1, 2018). "Sinclair would still control WGN-TV despite proposed sale to Maryland auto dealer". Chicago Tribune. Tronc. Retrieved March 2, 2018.
  49. ^ "Station Trading Roundup: 3 Deals, $87.3M". TVNewsCheck. NewsCheck Media. March 6, 2018. Retrieved July 19, 2018.
  50. ^ a b c d e Harry A. Jessell (April 24, 2018). "Sinclair Spins Off 23 TVs To Grease Trib Deal". TVNewsCheck. NewsCheck Media. Retrieved April 25, 2018.
  51. ^ "Sinclair Enters Into Agreements to Sell TV Stations Related to Closing Tribune Media Acquisition" (PDF) (Press release). Sinclair Broadcast Group. April 24, 2018. Retrieved April 25, 2018.
  52. ^ a b "Sinclair Revises TV Spinoff Plans For Tribune Deal, Announces Deals For Several Stations". All Access. April 24, 2018. Retrieved April 25, 2018.
  53. ^ "KPLR among 23 stations being sold to clear Sinclair's takeover of Tribune Media". St. Louis Post-Dispatch. Lee Enterprises. April 24, 2018.
  54. ^ Cynthia Littleton (April 24, 2018). "Sinclair Revises Station Divestiture Plan Following Pushback From Regulators". Variety. Penske Media Corporation. Retrieved April 13, 2019.
  55. ^ "Station Trading Roundup: 7 Deals, $571.7M". TVNewsCheck. NewsCheck Media. May 1, 2018. Retrieved May 2, 2018.
  56. ^ "Standard Media Group LLC acquires 9 television stations from Sinclair Broadcast Group, Inc" (Press release). Standard Media Group. April 24, 2018 – via PR Newswire.
  57. ^ Ben Munson (May 9, 2018). "Fox buying 7 Sinclair stations for $910M". Fierce Cable. Retrieved May 9, 2018.
  58. ^ Robert Feder (May 9, 2018). "Robservations: Sinclair may buy Chicago's WPWR from Fox". RobertFeder.com. Retrieved May 15, 2018.
  59. ^ Thomas Miller (May 9, 2018). "21st Century Fox To Acquire Seven Stations From Sinclair Broadcast Group". Seat42F. Retrieved May 15, 2018.
  60. ^ Dade Hayes (May 9, 2018). "21st Century Fox Buys Seven Local TV Stations From Sinclair For $910 Million". Deadline Hollywood. Penske Media Corporation. Retrieved May 15, 2018.
  61. ^ Adam Jacobson (May 22, 2018). "Exclusive: Meredith Bid For Sinclair Station Iced". Radio & Television Business Report. Streamline-RBR, Inc. Retrieved April 13, 2019.
  62. ^ a b Sydney Ember (May 12, 2017). "Sinclair Requires TV Stations to Air Segments That Tilt to the Right". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved April 13, 2019.
  63. ^ Pam Vogel (March 1, 2018). "Sinclair's "Terrorism Alert Desk" segments are designed to gin up xenophobia via local news". Media Matters for America. Retrieved April 13, 2019.
  64. ^ Paul Farhi (April 5, 2018). "Sinclair faces fallout from viewers and Democratic candidates over 'fake news' promos". The Washington Post. Nash Holdings LLC. Retrieved April 13, 2019.
  65. ^ Zach Wichter (April 2, 2018). "Sinclair Videos Renew Debate Over Media Ownership". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved April 13, 2019.
  66. ^ Thomas Lifson (May 9, 2017). "Sinclair's high-stakes gamble to reshape television news". American Thinker. Retrieved April 13, 2019.
  67. ^ Kevin Smith (May 8, 2017). "Sinclair buying Tribune Media Co. raises anti-trust, freedom of speech concerns, experts say". San Gabriel Valley Tribune. Retrieved May 10, 2017.
  68. ^ "CBS Interested in Buying Stations If Caps Are Raised". Broadcasting & Cable. NewBay Media. February 16, 2017. Retrieved September 30, 2018.
  69. ^ "FCC rules standing in the way of CBS expansion". New York Post. News Corp. February 16, 2017. Retrieved September 30, 2018.
  70. ^ Ted Johnson (June 1, 2017). "Sinclair-Tribune Merger Faces Roadblock as Court Puts Hold on FCC Station Ownership Rule". Variety. Penske Media Corporation. Retrieved June 6, 2017.
  71. ^ John Eggerton (May 28, 2017). "Free Press Seeks Emergency Stay of UHF Discount Return". Broadcasting & Cable. NewBay Media. Retrieved June 6, 2017.
  72. ^ John Eggerton (June 1, 2017). "Federal Court Stays FCC UHF Discount Decision, for Now". Broadcasting & Cable. NewBay Media. Retrieved June 6, 2017.
  73. ^ Harry A. Jessell (May 15, 2017). "Groups File To Block Return Of UHF Discount". TVNewsCheck. NewsCheck Media. Retrieved June 6, 2017.
  74. ^ Ben Munson (June 2, 2017). "D.C. Appeals Court halts return of FCC's UHF discount for TV broadcasters". FierceCable. Retrieved June 6, 2017.
  75. ^ Mark K. Miller (June 15, 2017). "Court Rejects Request To Stay UHF Discount". TVNewsCheck. NewsCheck Media. Retrieved June 15, 2017.
  76. ^ Cynthia Littleton (June 15, 2017). "Appeals Court Removes FCC Roadblock to Sinclair-Tribune Merger". Variety. Penske Media Corporation. Retrieved June 15, 2017.
  77. ^ John Eggerton (June 15, 2017). "Court Won't Block FCC's UHF Discount Return". Broadcasting & Cable. NewBay Media. Retrieved June 15, 2017.
  78. ^ John Eggerton (April 19, 2017). "Pelosi, Pallone Urge Pai To Ditch UHF Discount's Return". Multichannel News. NewBay Media. Retrieved April 24, 2017.
  79. ^ a b Ted Johnson (October 24, 2017). "FCC Eliminates Rule That Required Stations to Have a Main Studio in Local Coverage Area". Variety. Penske Media Corporation. Retrieved October 24, 2017.
  80. ^ Brian Fung (October 24, 2017). "The FCC just ended a decades-old rule designed to keep TV and radio under local control". The Washington Post. Nash Holdings LLC. Retrieved October 24, 2017.
  81. ^ a b Todd Shields (October 24, 2017). "Broadcasters No Longer Need a Local Studio as FCC Changes Rule". Bloomberg. Bloomberg L.P. Retrieved October 24, 2017.
  82. ^ a b Dade Hayes (October 24, 2017). "FCC Votes To End 77-Year-Old "Main Studio Rule" In Boost To Sinclair". Deadline Hollywood. Penske Media Corporation. Retrieved October 24, 2017.
  83. ^ a b Brian Fung (October 24, 2017). "The FCC just ended a decades-old rule designed to keep TV and radio under local control". The Washington Post. Nash Holdings LLC. Retrieved October 24, 2017.
  84. ^ Cecilia Kang (November 16, 2017). "F.C.C. Opens Door to More Consolidation in TV Business". The New York Times. The New York Times Company. ISSN 0362-4331. Retrieved January 29, 2019.
  85. ^ Ted Johnson (November 15, 2017). "Senators Seek Investigation of FCC Review of Sinclair–Tribune Merger". Variety. Penske Media Corporation. Retrieved November 20, 2017.
  86. ^ Cecilia Kang; Eric Lipton; Sydney Ember (August 14, 2017). "How a Conservative TV Giant Is Ridding Itself of Regulation". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved April 13, 2019.
  87. ^ David Shepardson (November 13, 2017). "House Democrats seek probe of FCC chairman's treatment of Sinclair". Reuters. Retrieved November 17, 2017.
  88. ^ Jon Brodkin (November 13, 2017). "Lawmakers demand investigation into FCC Chairman Ajit Pai". Ars Technica. Retrieved November 17, 2017.
  89. ^ Richard Prince (November 19, 2017). "FCC Vote Advances Big Media. Will It Harm Diversity?". The Root. Univision Communications. Retrieved November 20, 2017.
  90. ^ Todd Shields (July 16, 2018). "Sinclair and Tribune Fall as FCC Slams TV Station Sale Plan". Bloomberg News. Bloomberg L.P. Retrieved July 16, 2018.
  91. ^ Harper Neidig (July 16, 2018). "FCC chair rejects Sinclair-Tribune merger". The Hill. Capitol Hill Publishing Company. Retrieved July 16, 2018.
  92. ^ Robert Feder (July 16, 2018). "FCC throws Sinclair/Tribune deal in doubt". RobertFeder.com. Retrieved July 16, 2018.
  93. ^ Benjamin Hart (July 16, 2018). "FCC Throws Wrench Into Sinclair Media Megadeal". New York. New York Media, LLC. Retrieved July 16, 2018.
  94. ^ Todd Shields (July 16, 2018). "Sinclair and Tribune Fall as FCC Slams TV Station Sale Plan". Bloomberg News. Retrieved July 19, 2018.
  95. ^ Harper Neidig (July 16, 2018). "FCC chair rejects Sinclair-Tribune merger". The Hill. Capitol Hill Publishing Corp. Retrieved April 11, 2019.
  96. ^ Edmund Lee (July 18, 2018). "Sinclair Tries to Appease F.C.C., but Its Tribune Bid Is Challenged". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved April 11, 2019.
  97. ^ Tony Romm; Brian Fung (July 25, 2018). "Trump criticizes FCC for moving to block Sinclair-Tribune merger". The Washington Post. Nash Holdings LLC. Retrieved July 25, 2018.
  98. ^ Cristiano Lima; Jason Schwartz (July 25, 2018). "Trump bashes FCC move to doom Sinclair-Tribune deal: 'Disgraceful!'". Politico. Capitol Hill Media Group. Retrieved July 25, 2018.
  99. ^ Dino-Ray Ramos; Dade Hayes (July 25, 2018). "Donald Trump Calls FCC "Unfair" For Not Approving Sinclair-Tribune Deal". Deadline Hollywood. Penske Media Corporation. Retrieved July 25, 2018.
  100. ^ "Sinclair Broadcast Group (SBGI) on Watch Following Trump Tweet". Streetinsider.com. July 25, 2018. Retrieved July 25, 2018.
  101. ^ David Shepardson (July 25, 2018). "Trump calls FCC decision on Sinclair-Tribune merger 'unfair'". Reuters. Retrieved July 25, 2018.
  102. ^ Ted Johnson (August 8, 2018). "Sinclair and Tribune Face Midnight Deadline on Merger Decision". Variety. Penske Media Corporation. Retrieved August 10, 2018.
  103. ^ "Tribune Terminates $3.9 Billion Sinclair Merger, Sues Broadcast Rival". The Wall Street Journal. News Corp. August 9, 2018. Retrieved April 13, 2019.
  104. ^ Charles Riley (August 9, 2018). "Tribune calls off $3.9 billion Sinclair media deal". CNNMoney. Turner Broadcasting System/WarnerMedia.
  105. ^ Mark K. Miller (August 9, 2018). "Tribune Kills Sinclair Merger, Files Suit". TVNewsCheck. NewsCheck Media. Retrieved April 13, 2019.
  106. ^ Christopher Dinsmore (August 9, 2018). "Tribune Media pulls out of Sinclair Broadcast merger". Baltimore Sun. Baltimore Sun Media Group (Tronc). Retrieved April 13, 2019.
  107. ^ Edmund Lee; Amie Tsang (August 9, 2018). "Tribune Ends Deal With Sinclair, Dashing Plan for Conservative TV Behemoth". The New York Times. The New York Times Company. ISSN 0362-4331. Retrieved January 29, 2019.
  108. ^ David Shepardson (August 28, 2018). "Sinclair countersues Tribune Media over failed tie-up". Reuters. Retrieved September 22, 2018.
  109. ^ Paul Bond (December 7, 2018). "Nexstar's $6.4 Billion Tribune Buy Spurs More Dealmaking". The Hollywood Reporter. Billboard-Hollywood Reporter Media Group. Retrieved December 7, 2018.
  110. ^ Richard Morgan (December 2, 2018). "Nexstar to buy Tribune Media for $4.1 billion". New York Post. News Corp. Retrieved December 7, 2018.
  111. ^ Mark K. Miller (December 3, 2018). "Nexstar Buying Tribune Media For $6.4 Billion". TVNewsCheck. NewsCheck Media. Retrieved April 13, 2019.
  112. ^ Gerry Smith; Nabila Ahmed; Eric Newcomer (December 3, 2018). "Nexstar to buy WGN owner Tribune Media for $4.1 billion". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Bloomberg News. Retrieved April 13, 2019.
  113. ^ Arjun Panchadar; Sonam Rai (December 3, 2018). "Nexstar to buy Tribune Media for $4.1 billion". Reuters. Retrieved April 13, 2019.
  114. ^ Jon Lafayette (December 3, 2018). "Nexstar Announces Deal to Buy Tribune for $6.4B". Broadcasting & Cable. NewBay Media. Retrieved April 13, 2019.
  115. ^ Harry A. Jessell; Mark K. Miller (December 3, 2018). "Nexstar To Spin Off $1B In Stations". TVNewsCheck. NewsCheck Media. Retrieved April 13, 2019.
  116. ^ Nabila Ahmed; Anousha Sakoui (March 20, 2019). "Nexstar to Sell Stations to Tegna, Scripps for $1.32 Billion". Bloomberg News. Bloomberg, L.P.