BBC TV Europe

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
BBC TV Europe
Launched 1987 as BBC 1/2 Mix in Scandinavia
1989 as BBC TV Europe for the whole of Europe
Closed 11 March 1991 (Europe)
Owned by BBC
Country United Kingdom (for external consumption only)
Language English
Broadcast area Europe (except most of the United Kingdom)
Headquarters Headquarters (Europe):
BBC TV Europe News Centre, BBC Television Centre, London, United Kingdom
Replaced by BBC World Service Television Europe
(11 March 1991 – 16 January 1995)

BBC TV Europe was a BBC subscription-funded television service established in 1987, serving continental Europe, initially Scandinavia.[1] It was available on satellite and cable.[2]

The channel was branded as BBC 1/2 Mix when it launched on 4 June 1987, but was rebranded as BBC TV Europe on 1 April 1989.[2][3]

Initially, two regional telecommunications companies in Denmark, KTAS (Københavns Telefon A/S) and JTAS (Jydsk Telefon A/S) contacted the BBC with a view to retransmit BBC1 and 2 on their cable networks in Denmark, and had offered the BBC the payment of the costs of the satellite capacity. The BBC's commercial division, BBC Enterprises looked into the proposal, but found it would be impossible to secure rights for this. This led to the BBC instead creating a new separate channel for Denmark known as BBC 1/2 Mix, which later expanded to Norway in late 1987 and Sweden in early 1988.[4][5]

It broadcast a mix of programmes shown on BBC1 and BBC2 in the United Kingdom, as well as the BBC's domestic BBC Six O'Clock News bulletin together with the regional news service from London. BBC1 programming took priority on the external channel; when a programme on BBC1 could not be shown on the channel for rights reasons, this would be replaced with a programme shown on BBC2.[2]

The channel was managed and operated by the BBC but jointly marketed by the two Danish telecommunications companies. However, they could not make a profit out of the channel, and sold their interest in it to the BBC, who renamed it as BBC TV Europe, and took full control of its operations and commercialisation, making it available to the whole of Western and Northern Europe (excluding the UK), and also making it officially available for individual viewers who wished to receive it directly via satellite by means of subscription. In 1990, a second service for non-UK viewers entitled Enterprise Channel was launched to complement the main BBC TV Europe service, but by the end of that year it had been folded back into the existing network.[6][7][8][9][10][11]

On 11 March 1991, the channel was replaced by BBC World Service Television.[12]

References[edit]

  1. ^ Reinventing Public Service Communication: European Broadcasters and Beyond, Petros Iosifidis Palgrave Macmillan, 2010, page 107
  2. ^ a b c Satellite Television in Western Europe, Richard Collins, John Libbey, 1992, page 70
  3. ^ Transponder News TeleSat News, 21 July 1996
  4. ^ Transnational Television in Europe: Reconfiguring Global Communications Networks, Jean K. Chalaby, I.B.Tauris, 2009
  5. ^ BBC TV Europe at Astra 2 Sat.com
  6. ^ BBC European TV at Vintage Broadcasting
  7. ^ BBC Engineering Information, No. 39, Autumn 1989, pages 1, 4
  8. ^ BBC Engineering Information, No. 40, Spring 1990, page 11
  9. ^ JPRS Report - Science & Technology (Europe), Foreign Broadcast Information Service, 16 January 1990, page 8
  10. ^ Internationale Werbung in supranationalen Fernsehprogrammen, Matthias Stelzer, Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, 1994
  11. ^ Passeport pour les médias de demain, Jean-Michel Saillant, Presses Universitaires de Lille, 1994
  12. ^ Broadcasting in the United Kingdom: A Guide to Information Sources, Barrie I. MacDonald, Mansell, 1993, page 84