Barneveldse Krant

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

The Barneveldse Krant is a local daily newspaper in the Netherlands. It is printed, published, and distributed by Royal BDU in Barneveld. The newspaper is printed 6 times per week, with a focus on advertisements on Thursday and special weekend pages on Saturday. The Thursday edition is free of charge. It became a daily only in 1967, with 5 issues a week at that time.[1]

History[edit]

19th century[edit]

The newspaper first appeared as a weekly newspaper on 6 October 1871 as the Barneveldsche Courant, published and edited by Gerrit Boonstra.[2] It would initially be published on Fridays.

By 1895 or earlier the publication day of the week had moved to Thursday in the afternoon.[3] An issue of the newspaper was 6 guilder cents, a subscription in town 50 cents per 3 months.[3] At 13 weeks times 6 cents, the quarterly subscription saved 28 cents versus single issues.

20th century[edit]

During the Second World War, editor-in-chief Aris Smit Jr. refused to print some National Socialist articles, including that of the publicist Max Blokzijl (executed after the war), and had to pay penalties in consequence. However, he also turned in a letter to the Reich Commissioner of the Press Department against an underground paper.

As Smit eventually became too compliant with the oppressor for the circumstances, after the war Smit was imprisoned for half a year and he received a 15-year professional ban.[4] The publication of the newspaper was also temporarily ceased but was renewed after it became apparent that the publisher had printed for the Dutch underground.

By 1947 or earlier the newspaper was published twice a week.[5] On 1 January 1967 publication frequency was increased from 3 times per week to 5 times per week.[1]

21st century[edit]

In 2002 the editors of the newspaper received a nomination for Dutch Daily Journalistic Award for their coverage of the foot-and-mouth disease that was rampant at the time. In September 2005, the newspaper switched to the tabloid format and introduced color printing for the entire newspaper.[6]

In 2006 the publisher of the newspaper BDU filed a lawsuit against the free newspaper Barneveld Vandaag, published by Wegener Publishing House and published four times a week, as BDU considered it misleading that it called itself a daily newspaper.[7] BDU won the case.[8]

Associates[edit]

Editor-in-chief[edit]

  • Aris Smit Jr. (1941–1945?)[4][9]
  • R.H. Hardeman (late 1940s)[5]
  • Dick Hörst (1960s)[10]
  • Dirk Rebel[11]
  • Hans Papenburg (2000-2005)[12]
  • Jur van Ginkel (2005-2007)[13][14]
  • Jos Scholten (2007–2011)[15]
  • Daan Bleuel (2011–2013)[16]
  • Norbert Witjes (since 2013)[17]

Publisher[edit]

  • Gerrit Boonstra (1871–?)
  • Dirk Rebel[11]
  • Wiljo Klein Wolterink (current in 2018)[17][18]

References[edit]

  1. ^ a b https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/1966-12-17/edition/0/page/11?query=barneveldse%20courant
  2. ^ "Applicatie voor mobiele telefoon 'Barneveldse Krant gaat met lezers mee'". Barneveldse Kranr. Barneveld. 6 October 2011. p. 5. Retrieved 25 February 2018. 'Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij Gerrit Boonstra gaf 6 oktober 1871 de eerste Barneveldsche Courant uit', memoreert Houweling. 'In die tijd een gedurfde stap.'
  3. ^ a b https://www.archieval.nl/detail.php?nav_id=3-1&id=287947006&index=0
  4. ^ a b Esser, Luuk (14 October 2006). "Barneveldse Krant 135 jaar: terugblik op W.O. II". Nieuws uit Barneveld (in Dutch). Retrieved 25 February 2018 – via archive.is.
  5. ^ a b https://www.archieval.nl/detail.php?nav_id=4-1&id=303770377&index=1
  6. ^ https://www.nrc.nl/nieuws/2006/04/18/het-wonder-van-barneveld-11114570-a534109
  7. ^ Dersjant, Theo (21 April 2007). "Koninklijke krantenoorlog in Barneveld". De Nieuwe Reporter (in Dutch). Retrieved 25 February 2018.
  8. ^ "Barneveld Vandaag mag geen dagblad heten". Trouw (in Dutch). Novum Nieuws. 30 May 2007. Retrieved 25 February 2018. Wegener Huis-aan-huis Kranten mag het huis-aan-huisblad Barneveld Vandaag niet langer meer als dagblad aanprijzen. Dat heeft de rechtbank in Arnhem woensdag bepaald. De rechter stelde met het vonnis de concurrent, de Barneveldse Drukkerij en Uitgeverij (BDU), in het gelijk.
  9. ^ https://gemeentearchief.barneveld.nl/fileadmin/Gemeentearchief/Documenten/kroniek_20e_eeuw.pdf
  10. ^ Mulder, Has; Peereboom, Klaas (27 August 1969). "Ordhorn doorstaat ongeschokt verkiezingsbijeenkomst van de NPD; Een avondje Von Thadden". Het Parool. Amsterdam. Retrieved 25 February 2018 – via Delpher.
  11. ^ a b https://www.archieval.nl/detail.php?id=408443
  12. ^ http://barneveldsekrant.nl/lokaal/memoriam-hans-papenburg-altijd-enthousiast-en-een-inspiratiebron-258334
  13. ^ https://www.volkskrant.nl/media/hoofdredacteur-barneveldse-krant-is-het-moedigst~a820013/
  14. ^ https://www.volkskrant.nl/recensies/de-barneveldse-krant-groeit-wel~a650585/
  15. ^ https://www.hpdetijd.nl/2010-02-26/de-macht-van-de-barneveldse-krant/
  16. ^ https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2039036/Barneveldse-Krant-deels-achter-digitale-muur
  17. ^ a b http://barneveldsekrant.nl/pagina/contact-52863
  18. ^ https://www.villamedia.nl/artikel/ex-medewerkers-bdu-willen-65-ton

External links[edit]

  • Archieval, containing historic issues of the Barneveldse Courant