Brabants Dagblad

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Brabants Dagblad
Type Daily newspaper
Format 43 cm x 28 cm (since 2007)
Owner(s) Wegener
Editor Annemieke Besseling
Founded 1771/1959[1]
Political alignment Progressive, Roman Catholic
Headquarters 's-Hertogenbosch, Netherlands
Circulation 141,00 (2007)[2]
Website www.brabantsdagblad.nl

Brabants Dagblad is a daily Dutch newspaper. It is distributed in parts of North Brabant, especially in 's-Hertogenbosch and Tilburg and their surrounding regions. The paper's office is in 's-Hertogenbosch. The paper is owned by the Wegener conglomerate, which owns a number of regional Dutch papers, and is since 2007 part of the Mecom Group,[3] which bought Wegener for 800 million Euros.[4] The predecessor of the paper, the 's-Hertogenbossche Dingsdagse (en Vrydagse) Courant, was founded in 1771,[5] making it one of the oldest Dutch newspapers still in existence,[6] surpassed only by the Haarlems Dagblad[6] and the Leeuwarder Courant.[7]

History, 1771-1959[edit]

History of the Brabants Dagblad

The history of Brabants Dagblad begins on July 2, 1771,[6] when two printers in 's-Hertogenbosch, L.J. Bresser and C.A. Viéweg, started the 's-Hertogenbossche Dingsdagse (en Vrydagse) Courant, a city paper published on Tuesdays and Fridays. The paper underwent a number of name changes and was banned in 1810 under the French domination. After more name changes, the paper, now called Provinciaal Dagblad and loyal to the monarchy, found itself in competition with two other local papers: the newly founded Roman Catholic De Noord-Brabander, the likewise Catholic Nieuwe Noord-Brabanter (until 1872), and after 1869 with yet another city paper, Het Huisgezin. By 1910, De Noord-Brabander, Het Huisgezin, and the Noord-Brabanter - Noordbrabantsch Dagblad (1895) had merged, and in 1941, forced by the German occupiers, this paper merged with what was now called De Provinciale and became the Noordbrabantsche Courant. This paper was halted after Dolle Dinsdag (September 5, 1944), and restarted after the war was over. In 1946, the paper received the name Provinciaal Noordbrabantsche Courant - Het Huisgezin. On January 3, 1959, the paper received its current name, and from a paper focused on the city of 's-Hertogenbosch it changed to a more regional paper.[6]

Since 1959[edit]

In 1991, the Brabants Dagblad (then owned by VNU, the present The Nielsen Company) took over the competing paper in Tilburg, the Nieuwsblad.[8] Theo Temmink became chief editor in 1994 but gave up his position in 1995; he had refused to move away from his hometown, Amsterdam, a decision which the board of directors could not condone.[9]

The chief editor since January 2006 is Annemieke Besseling, who had worked for the paper since 1989 as a regional editor, and was an editor at the main office since 2001. When she was appointed as chief editor, she became the first woman to run a Dutch newspaper.[10] In 2007, the newspaper's format was switched to tabloid, along with all other Wegener papers, a decision announced in 2005 already;[11] in that year, the Brabants Dagblad reported a 3% increase in circulation.[2] The change in format was intended to allow for greater commensurability between Wegener's newspapers as a cost-cutting measure, given the decline in advertising revenues and the falling numbers of newspaper circulations throughout the Dutch market. In 2006 Wegener announced the loss of 300 jobs.[12]

Soon after Mecom's take-over of Wegener, it became clear that financially not all was well with the new parent company, which was looking for dominance in the European media market. In 2008, Besseling was one of seven editors of regional papers to sign a letter to Mecom's David Montgomery complaining about a lack of resources devoted to those papers by the parent company.[13] Proposed cost-cutting measures led to protests[14] and threats of strikes.[15] In February 2009, Mecom's financial position was acknowledged to be weak (its stock had fallen 97%), and there were fears that the Brabants Nieuwsblad and the eight other Dutch papers owned by the group would cease to exist.[16]

References[edit]

  1. ^ "Krantencatalogus". Koninklijke Bibliotheek. Retrieved 2009-11-04. 
  2. ^ a b "Oplage Brabants Dagblad stijgt". Brabants Dagblad. 2007-07-04. Retrieved 2009-11-04. 
  3. ^ Burrell, Ian (2007-05-09). "Wegener acquisition: Monty's on the march". The Independent. Retrieved 2009-11-04. 
  4. ^ Alem, Chris van (2007-05-09). "Regionale dagbladen in Britse handen". Brabants Dagblad. Retrieved 2009-11-04. 
  5. ^ Bogers, A.W.M. (1986). "De 's-Hertogenbossche Dingsdagse en Vrydagse Courant 1771-1780: De beginjaren van de oudste courant in Staats-Brabant". Noordbrabants historisch jaarboek: 63–85. ISSN 0923-5817. 
  6. ^ a b c d Wit, Jan de (2009-01-03). "Van de Dingsdagse Courant naar het Brabants Dagblad". Brabants Dagblad. Retrieved 2009-11-04. 
  7. ^ Broersma, Marcel Jeroen (2002). "Summary of Beschaafde vooruitgang: De wereld van de Leeuwarder Courant 1752-2002 (dissertation)" (PDF). Rijksuniversiteit Groningen. Retrieved 2009-11-04. 
  8. ^ Sierksma, Pieter (1995-02-18). "Het verstand zegt ja, het gevoel nee". Trouw (in Dutch). Retrieved 2009-11-04. 
  9. ^ "Theo Temmink". Trouw (in Dutch). 1995-12-22. Retrieved 2009-11-04. 
  10. ^ "Brabants Dagblad krijgt vrouwelijke hoofdredacteur". Trouw (in Dutch). 2006-01-21. Retrieved 2009-11-04. 
  11. ^ "Wegener-kranten op tabloid". Trouw (in Dutch). 2005-10-07. Retrieved 2009-11-04. 
  12. ^ "Krantenbedrijf Wegener schrapt zeker 300 banen". Trouw (in Dutch). 2006-01-26. Retrieved 2009-11-04. 
  13. ^ Dowell, Ben (2008-06-25). "Mecom: Dutch editors-in-chief fire off angry letter to David Montgomery". The Guardian. Retrieved 2009-11-04. 
  14. ^ Benjamin, Jan (2008-07-02). "Redacties Wegener-kranten zijn het zat". NRC Handelsblad (in Dutch). Retrieved 2009-11-04. 
  15. ^ "Journalisten dreigen met staking: Dagbladredacties willen dat Britse eigenaar bezuiniging van tafel haalt". Trouw (in Dutch). 2008-07-03. Retrieved 2009-11-04. 
  16. ^ "Regionale kranten vallen om en niemand mort". Trouw (in Dutch). 2009-02-20. Retrieved 2009-11-04. 

External links[edit]