CMG Headquarters

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from CCTV Headquarters)
Jump to navigation Jump to search

CMG Headquarters
中央广播电视总台光华路办公区
China Central Television Headquarters 2.jpg
Alternative namesChina Media Group Headquarters
Central Chinese Television Tower
General information
LocationEast Third Ring Road
Guanghua Road
Beijing, China
Coordinates39°54′48″N 116°27′29″E / 39.91347°N 116.45805°E / 39.91347; 116.45805Coordinates: 39°54′48″N 116°27′29″E / 39.91347°N 116.45805°E / 39.91347; 116.45805
Construction started1 June 2004
Completed16 May 2012
OwnerChina Media Group
ManagementChina Media Group
Height
Roof234 m (768 ft)
Technical details
Floor count51
3 below ground
Floor area389,079 m2 (4,188,010 sq ft)
Lifts/elevators75
Design and construction
ArchitectOffice for Metropolitan Architecture
East China Architectural Design & Research Institute
DeveloperChina Media Group
Structural engineerOve Arup & Partners
Main contractorChina State Construction and Engineering Corporation
References
[1][2][3][4][5]
CMG Headquarters
Traditional Chinese中央廣播電視總台光華路辦公區
Simplified Chinese中央广播电视总台光华路办公区

The CMG Headquarters is a 234-metre (768 ft), 51-story skyscraper on East Third Ring Road, Guanghua Road in the Beijing Central Business District (CBD). The tower serves as headquarters for China Media Group (CMG) that was formerly at the China Central Television Building located at 11 Fuxin Road some 15 km (9.3 mi) to the west. Groundbreaking took place on 1 June 2004 and the building's facade was completed in January 2008. After the construction was delayed by a fire which in February 2009 engulfed the adjacent Television Cultural Center, the headquarters was completed in May 2012.[5] The CCTV Headquarters won the 2013 Best Tall Building Worldwide from the Council on Tall Buildings and Urban Habitat.

Rem Koolhaas and Ole Scheeren of OMA were the architects in charge for the building, while Cecil Balmond at Arup provided the complex engineering design.

Background[edit]

The main building is not a traditional tower, but a loop of six horizontal and vertical sections covering 473,000 m2 (5,090,000 sq ft) of floor space, creating an irregular grid on the building's facade with an open center. The construction of the building is considered to be a structural challenge, especially because it is in a seismic zone. Rem Koolhaas has said the building "could never have been conceived by the Chinese and could never have been built by Europeans. It is a hybrid by definition".[6] Because of its radical shape, it's said that a taxi driver first came up with its nickname dà kùchǎ (大裤衩), roughly translated as, "big boxer shorts".[7] Locals often refer to it as "big pants". A Chinese critic said that the structure was modeled after a pornographic image of a woman on her hands and knees, which Koolhaas has officially denied.[8]

The building was built in three buildings that were joined to become one and a half buildings on 30 May 2007. In order not to lock in structural differentials this connection was scheduled in the early morning when the steel in the two towers cooled to the same temperature.[9] The CCTV building was part of a media park intended to form a landscape of public entertainment, outdoor filming areas, and production studios as an extension of the central green axis of the CBD.[10]

The Office for Metropolitan Architecture won the contract from the Beijing International Tendering Co. to construct the CCTV Headquarters and the Television Cultural Center by its side on 1 January 2002, after winning an international design competition. The jury included architect Arata Isozaki and critic Charles Jencks.[11] It is among the first of 300 new towers in the new Beijing CBD. Administration, news, broadcasting, and program production offices and studios are all contained inside.

CCTV Headquarters was officially opened by the Chairman on 1 January 2008. Among the distinguished guests at the opening were Hu Jintao, Jiang Zemin, Wen Jiabao and Guo Jinlong.[citation needed]

2009 fire[edit]

An adjacent building in the complex, the Television Cultural Center, caught on fire, ignited by fireworks on Lantern Festival day, 9 February 2009, before the building's scheduled completion in May 2009. It was to have the Beijing Mandarin Oriental Hotel, a visitor's center, a large public theatre, two recording studios with three audio control rooms, a digital cinema and two screening rooms. The 160 m (520 ft) Mandarin Oriental Hotel was badly damaged and one fire fighter was killed.[12][13] The director of the project and 19 others were arrested.[8] On 25 October 2009, scaffolds were set up in the front gate of CCTV which indicated the renovation of the building had begun. As of 9 February 2010, the main CCTV tower was still unoccupied.[14]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "CMG Headquarters". CTBUH Skyscraper Database.
  2. ^ CMG Headquarters at Emporis
  3. ^ "CMG Headquarters". SkyscraperPage.
  4. ^ CMG Headquarters at Structurae
  5. ^ a b The Associated Press (16 May 2012). "China's distinctive CCTV headquarters is completed". The Guardian. Retrieved 7 July 2012.
  6. ^ Fraioli, Paul (2012), "The Invention and Reinvention of the City: An Interview with Rem Koolhaas", Journal of International Affairs, 65 (2): 113–119, ISSN 0022-197X
  7. ^ Paul Goldberger (30 June 2008). "Forbidden Cities: Beijing's great new architecture is a mixed blessing for the city". The New Yorker. Retrieved 18 October 2010.
  8. ^ a b NICOLAI OUROUSSOFF (11 July 2011). "Koolhaas, Delirious in Beijing". The New York Times. Retrieved 18 October 2014.
  9. ^ Lecture by Ole Scheeren from the OMA, Design Academy Eindhoven, 17/10/07
  10. ^ "China Central Television (CCTV) Headquarters". Arup. Retrieved 18 October 2010.
  11. ^ designbuild-network, retrieved 18 May 2012
  12. ^ Andrew Jacobs (10 February 2009). "Fire Ravages Renowned Building in Beijing". The New York Times. Retrieved 18 October 2010.
  13. ^ "Who set fire to the CCTV tower?". GB Times. Retrieved 18 October 2010.
  14. ^ Sky Canaves (9 February 2009). "China Prepares to Salvage CCTV Tower". The Wall Street Journal. Retrieved 18 October 2010.

External links[edit]