CGTN (TV channel)

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from CCTV News)
Jump to navigation Jump to search

CGTN
CGTN.svg
TypeState media
CountryChina
Broadcast areaWorldwide
NetworkChina Global Television Network
SloganSee the Difference.
HeadquartersCCTV Beijing Television Centre Headquarters, Beijing Central Business District, Beijing, China
Programming
Language(s)English
Chinese (via SAP)
Picture format1080i HDTV
(downscaled to 4:3 576i for the SDTV feed)
Ownership
OwnerChina China Media Group
(Government of the People's Republic of China)
History
Launched20 September 1997; 23 years ago (1997-09-20)
Former namesCCTV-9
(1997–2010)
CCTV News
(2010–2016)
Links
WebsiteCGTN
Availability
Terrestrial
Digital terrestrial television
(China)
various
Digital terrestrial television
(United States)
Channel 31.9 (Los Angeles)
Channel 36.3 (San Francisco)
Channel 61.2 (Chicago)
Channel 32.2 (Santa Barbara)
Oqaab (Afghanistan)Channel 31
UHF Colombo-FTA (Sri Lanka)Channel 29 (SD)
Cable
CBC Multichoice Television (Barbados)Channel 209[1]
Dish Network (USA)Channel 279
DirecTV (USA)Channel 2053
Channel 2119 (Cantonese feed)
Streaming media
CGTN LiveWatch live

CGTN (formerly known as CCTV-9 and CCTV News) is an international English-language cable TV news service based in Beijing, China. It is one of six channels provided by China Global Television Network, owned by the Chinese state media China Central Television (CCTV), under the control of the Propaganda Department of the Chinese Communist Party.[2][3]

CCTV-9 was launched on 25 September 2000, rebranded as CCTV News on 26 April 2010. On 6 February 2012, CCTV America was launched, with a schedule of daily programming originating from a production center in Washington, D.C.[4] On 11 October 2012, CCTV Africa was launched in Nairobi, Kenya.[5] All channels in the CCTV News group were rebranded as CGTN on 31 December 2016. CGTN currently has four broadcast centers—Beijing (main), Nairobi, Washington and London—and 70 bureaus around the world.

Coverage includes newscasts, in-depth reports, and commentary programs, as well as feature presentations. Its free-to-air satellite signal is received in over 100 countries.

History

CCTV began considering English-language international news programming on 1 January 1979, at the start of China's "Reform and opening up" period. English news bulletins began on CCTV-2 in 1986 and became available to overseas viewers when they moved to CCTV-4 in February 1991. CCTV-9 began broadcasting across China on 25 September 2000, becoming the country's first all-English television station.

On 1 January 2003, CCTV-9 entered the United States cable market, as part of a deal that allowed AOL, Time Warner, and News Corporation access to cable systems in Guangdong. In its early years, CCTV-9 broadcast English language news bulletins and cultural interest shows for most of each day, and aired mostly reruns during the overnight hours in China. One of its biggest projects was covering the 2008 Beijing Olympics.

Until 26 April 2010, CCTV-9 was a mixed general interest channel featuring news, travel programming, and language training. On that date it was rebranded as CCTV News, a 24-hour English-language news service.[6]

Relaunch

The channel name of CCTV-9 was changed to CCTV News on 26 April 2010.[7] Some shows were rebranded while other new programs were added. The English website is managed by China Network Television (CNTV), a web streaming service of CCTV. On 1 January 2011, the channel's former name CCTV-9 was taken over by CCTV's two documentary channels.

With new faces, new studios, and new equipment, the channel's upper managers said they hoped to strengthen the network's news gathering abilities, while aiming to present more perspectives from throughout China, and across Asia, to the rest of the world.[8]

CGTN

On 31 December 2016, the channel was rebranded again as CGTN, and new programs debuted, with the first being Global Watch, anchored by Rachael Ruble.

In 2018, Kong Linlin, a CGTN reporter, verbally accosted a panel at the Conservative Party Conference and accused them, among other things, of being "fake Chinese". After being asked to leave, she assaulted another attendee.[9]

On 4 February 2021, Ofcom withdrew CGTN's UK broadcaster licence. Ofcom concluded a company called Star China Media Limited held the broadcast license for CGTN but "did not have editorial responsibility", and thus it did not meet legal requirements. The programming is claimed to be controlled by a company called China Global Television Network Corporation. The regulator said it was unable to transfer the licence to that company because it is "ultimately controlled by the Chinese Communist Party, which is not permitted under UK broadcasting law".[10] CGTN later claimed Ofcom had been "manipulated by extreme right-wing organizations and anti-China forces".[11] In most of Europe, distribution of the CGTN channel was permitted because it held a UK licence, and unless CGTN obtained a licence in another European country it had to go off air across most of Europe.[12] The channel eventually obtained a new licence through the French broadcast regulator CSA in March 2021.[13] In response to the Ofcom revocation, China banned BBC World News from airing in mainland China, which was soon followed upon by RTHK withdrawing distribution of BBC's content in Hong Kong.[14]

Foreign news anchors

In addition to Chinese anchors, CGTN employs foreigners as news presenters, some of whom have extensive experience, such as Edwin Maher (a former newsreader and weatherman from the Australian Broadcasting Corporation), while others may be recent university graduates just embarking upon their careers.

Former comptroller Jiang Heping defended the policy of putting foreigners on air, arguing that "we feel international on-air personalities boost the credibility of CGTN and befit its image as an international channel. In this regard, CGTN will not restrict the origin of its employees and choose to build its unique identity through its programming."[15]

The first foreign news anchor on what was then known as CCTV-9 was Chris Gelken, who joined the channel from Hong Kong's TVB and presented the 30-minute business show, BizChina. Gelken left CCTV News in 2005, and returned to TVB from 2010 to 2013.[citation needed]

Another prominent personality in CCTV-9's first decade was Mark Rowswell, otherwise known as Dashan. He hosted Travel in Chinese on CCTV News and has been honored for his work in promoting cancer awareness in China.[16]

In addition to those individuals, the channel later recruited Phillip Yin of Bloomberg Television, and Mike Walter from USA Today, to helm Biz Asia America and The Heat, respectively, when the Washington bureau opened in 2012. In 2016, Rachelle Akuffo took over from Phillip Yin as the anchor of Biz Asia America, which was then rebranded as Global Business America.[citation needed]

On 18 September 2019, Nick Pollard, a veteran British TV executive, resigned from his post as consultant and advisor to CGTN, giving his reason for leaving as being CGTN's failure to comply with Ofcom's rules on impartiality in connection to its coverage of the 2019–20 Hong Kong protests.[17] He had joined CGTN in December 2018.[18]

Detention of Cheng Lei

In mid-August 2020, Cheng Lei, an Australian journalist who since 2012 worked for CGTN as an anchor for a business show, was detained by Chinese authorities and charged in February 2021 with sharing state secrets, with no further information being provided.[19] Soon after Cheng was detained, two Australian journalists working in China fled the country after being questioned by authorities on national security grounds, leaving Australia's media without any journalists working in China for the first time in nearly 50 years.[20] CGTN has deleted all reference to Cheng from its website and social media, and has not made any report or comment on Cheng’s detention.

CGTN Africa

CCTV Africa is China Central Television's news productions center which was launched in Kenya on 11 January 2012.[citation needed] CGTN Africa initially produced a one-hour program every day, including Africa news, Talk Africa and Face of Africa editions, and broadcast through CGTN's English news channel.

CGTN America

CGTN America is the Americas division of CGTN that began broadcasting on 6 February 2012.[citation needed] It is based in Washington, DC and runs bureaus in North and South America. The service employs American and Chinese journalists and produces Americas-based programs for CGTN and CCTV. CGTN America’s director general is Ma Jing, with veteran Asia journalist Jim Laurie as executive consultant.

The United States Department of Justice ordered CGTN America to register as a foreign agent under the Foreign Agent Registration Act (FARA), which CGTN America did on 1 February 2019.[21] Registration requires CGTN America to disclose information about its annual budget and ownership structure, and to include disclaimers on broadcasts, published materials and social media identifying itself as a registered foreign agent. On 8 March 2019, after CGTN America registered under FARA, its director general Ma Jing and a dozen other staffers were recalled to Beijing.[22]

CGTN Europe

CGTN Europe is CGTN's European division, mainly covering European business and politics. Its offices are in Chiswick Park in west London. CGTN first moved into the office in January 2018 and planned to begin broadcasts by the end of the year, although issues which included "obtaining visas for top managers and setting up technology" eventually delayed its launch to October 2019.[23][24]

Despite Ofcom's revocation of CGTN's broadcast licence, a person briefed on the channel's strategy said it "would not impact the production centre, [CGTN] would just need to reorientate itself to produce more content for Europe."[24]

Notable personalities

Current

Former

Awards

In 2010, CCTV-News won the National Window award at 2010's Hot Bird TV awards.[27]

The channel's Washington, DC based broadcast center, CGTN America, has won a News & Documentary Emmy for Jen Bricker: When Can't is a Four-Letter Word, and has also won multiple New York Festivals medals and White House News Photographers Association awards.[28][29]

Criticism

Accusations of bias

Despite its revamp launching of CCTV America, critics have voiced concerns over the level of self-censorship exercised by the channel, especially on sensitive domestic issues in China. Philip Cunningham of Cornell University, who has appeared more than 100 times on China Central Television talk shows said sensitive issues such as Tibet and Xinjiang were heavily edited on various programs.[30] Ma Jing, Director of CCTV America defends the channel against such allegations by saying that the channel edits stories the same way other news organizations do. She said: "We uphold the traditional journalistic values. We consider accuracy, objectivity, truthfulness, and public accountability very important, more important than anything else."[30]

The UK's Ofcom is inquiring into alleged state bias over its coverage of the 2019–20 Hong Kong protests.[31]

Accessory to torture and forced confessions

On 23 November 2018, a British corporate investigator named Peter Humphrey submitted a formal complaint[32] to the United Kingdom's government communications regulator The Office of Communications, or Ofcom, maintaining he was forced under duress to confess on air over Chinese state broadcaster China Central Television's (CCTV) network and that, as the confession was subsequently broadcast[33] over the international arm of CCTV, China Global Television Network (CGTN), CGTN itself should be held culpable by Ofcom and denied the right to operate its broadcast service in the U.K. Humphrey's complaint cited two films produced by CCTV and additionally aired in the UK by CGTN, stating that both were scripted and directed by the Chinese police, the public security bureau, while he was a prisoner, in conditions of duress amounting to torture.[34][35] One such confession, staged in August 2013, was filmed by a CCTV crew with Humphrey locked in an iron chair inside a steel cage, wearing handcuffs and an orange prison vest. This was before he had been indicted, tried or convicted of a crime. The second, in July 2014, was once again filmed by CCTV, not in a cage this time, but still in a prison vest and handcuffs, before he had been tried or convicted on the charge of illegal information gathering.[36]

Ofcom said it would investigate the complaint and would "take necessary enforcement action" if rules are determined to have been violated.[32][37] In November 2019, CGTN aired a video of a UK consular employee, Simon Cheng, in captivity "confessing" to consorting with prostitutes. Within a week, Cheng had filed a new complaint to Ofcom.[38]

On 4 February 2021, CGTN had its license to broadcast in the United Kingdom revoked by broadcasting regulator Ofcom after an investigation found that its license was held by Star China Media, which exercised no editorial oversight over CGTN.[39][40] Ofcom subsequently imposed fines on CGTN.[41] An open letter calling for Ofcom to reverse its revocation decision was signed by the editor of the left-wing Morning Star, Ben Chacko, along with journalists John Pilger, Jonathan Cook and Kerry-Anne Mendoza, film directors Oliver Stone and Ken Loach, rapper and activist Lowkey, and writer and activist Tariq Ali.[42]

In March 2021, Australian public broadcaster Special Broadcasting Service suspended news bulletin broadcasts from CGTN and CCTV due to complaints of forced confessions.[43]

See also

References

  1. ^ MCTV - Digital Archived 10 September 2020 at the Wayback Machine, Barbados
  2. ^ Holtz, Michael (9 January 2017). "The TV network at the forefront of Beijing's foreign propaganda offensive". The Christian Science Monitor. Archived from the original on 5 February 2021. Retrieved 14 April 2021.
  3. ^ "China is spending billions on its foreign-language media". The Economist. 14 June 2018. ISSN 0013-0613. Archived from the original on 20 August 2019. Retrieved 22 August 2019.
  4. ^ About CCTV America Archived 10 February 2014 at the Wayback Machine Archived 10 February 2014 at the Wayback Machine CCTV America
  5. ^ About CCTV Africa Archived 20 February 2012 at the Wayback Machine Archived 20 February 2012 at the Wayback Machine CCTV Africa
  6. ^ "About CCTV News". Archived from the original on 13 November 2007. Retrieved 21 August 2009.
  7. ^ CCTV News, Your Link to Asia Archived 12 May 2010 at the Wayback Machine Archived 12 May 2010 at the Wayback Machine CCTV Press Release, 26 April 2010
  8. ^ China's English news channel relaunches 26 April Archived 31 May 2013 at the Wayback Machine Archived 31 May 2013 at the Wayback Machine CCTV Press Release, 26 April 2010
  9. ^ Palmer, James. "China's Global Propaganda Is Aimed at Bosses, Not Foreigners". foreignpolicy.com. Foreign Policy. Archived from the original on 8 January 2020. Retrieved 10 December 2019.
  10. ^ "Ofcom revokes Chinese broadcaster CGTN's UK licence". BBC News. 4 February 2021. Archived from the original on 20 March 2021. Retrieved 4 February 2021.
  11. ^ "CGTN statement on Ofcom's ruling on CGTN's UK broadcasting license". news.cgtn.com. Archived from the original on 29 April 2021. Retrieved 5 February 2021.
  12. ^ "Vodafone Germany suspends China TV from cable". Reuters. 12 February 2021. Archived from the original on 17 February 2021. Retrieved 22 February 2021.
  13. ^ Defranoux, Laurence; Franque, Adrien. "La télévision chinoise CGTN sous menace de nouvelles sanctions au Royaume-Uni". Libération (in French). Retrieved 3 May 2021.(subscription required)
  14. ^ China bans BBC News after UK pulls CGTN's license - CNN Video, archived from the original on 16 February 2021, retrieved 17 February 2021
  15. ^ Jiang Heping (2005). "Window on China and the World: CCTV News" (PDF). In Sucharita S. Eashwar (ed.). Asia Media Summit 2005: Promoting Peace and Prosperity in a Globalised World. Asia-Pacific Institute for Broadcasting Development. pp. 173–75. ISBN 983-41053-3-9. Archived from the original (PDF) on 29 November 2007. Retrieved 13 September 2007.
  16. ^ Welter, Sophie. "China's Most Famous Foreigner to Receive Prestigious – Mark Rowswell ("Dashan") to be Honoured for Raising Awareness of Cancer in China". Archived from the original on 10 September 2005. Retrieved 4 May 2007.
  17. ^ Nilsson, Patricia (18 September 2019). "Former Ofcom director quits Chinese state broadcaster". The Financial Times. Archived from the original on 23 August 2020. Retrieved 4 April 2020.
  18. ^ Yan, Sophia (11 July 2019). "Chinese state broadcaster hires former Ofcom director amid investigation". The Telegraph. Archived from the original on 4 May 2020. Retrieved 4 April 2020.
  19. ^ "'She's a mother with two young kids who really need her': Family of Cheng Lei speak out". www.abc.net.au. 8 February 2021. Archived from the original on 8 February 2021. Retrieved 8 February 2021.
  20. ^ Business, James Griffiths, CNN. "China arrests Australian TV host on suspicion of spying". CNN. Archived from the original on 10 March 2021. Retrieved 10 March 2021.
  21. ^ "Chinese State Media Giant CGTN Registers as Foreign Agent in U.S." 5 February 2019. Archived from the original on 4 April 2020. Retrieved 4 April 2020.
  22. ^ "CGTN recalls staff from US - report". Archived from the original on 25 May 2020. Retrieved 27 May 2020.
  23. ^ Briel, Robert (18 June 2018). "Chinese state TV CGTN to set up European hub in London". Europe/London: Broadband TV News. Archived from the original on 12 April 2021. Retrieved 12 April 2021.
  24. ^ a b Nilsson, Patricia (29 August 2019). "China's state broadcaster set for UK launch". Financial Times. London. Archived from the original on 12 April 2021. Retrieved 12 April 2021.
  25. ^ Jingya, Zhang. "Argentine singer earns fame on Chinese TV shows - CCTV News - CCTV.com English". english.cntv.cn. Archived from the original on 5 March 2016. Retrieved 13 June 2016.
  26. ^ "Homepage- Dialogue - CCTV NEWS - CCTV.com English - English_CCTV.com". CCTV.com English. Archived from the original on 7 February 2016. Retrieved 30 January 2016.
  27. ^ "CCTV-News wins prize at Hot Bird TV awards 2010 CCTV News - CNTV English". Archived from the original on 8 December 2013. Retrieved 30 January 2016.
  28. ^ "Winners at the 37th Annual News & Documentary Emmy Awards". Emmy Awards. National Academy of Television Arts and Sciences. 21 September 2016. Archived from the original on 9 August 2020. Retrieved 30 August 2020.
  29. ^ "CGTN America Receives 15 Awards in White House News Photographers Association 2018 Eyes of History Video Contest" (Press release). PR Newswire. 24 January 2018. Archived from the original on 29 April 2021. Retrieved 30 August 2020.
  30. ^ a b "China's Programming for U.S. Audiences: Is it News or Propaganda?". PBS NewsHour. 22 March 2012. Archived from the original on 2 October 2018. Retrieved 2 October 2018.
  31. ^ Ofcom investigates CGTN over coverage of Hong Kong protests Archived 11 April 2020 at the Wayback Machine Archived 11 April 2020 at the Wayback Machine The Guardian, 2019
  32. ^ a b "British man seeks China state TV ban for forced confession". AP NEWS. 23 November 2018. Archived from the original on 8 December 2019. Retrieved 15 April 2020.
  33. ^ "UK watchdog may probe China state media's role in extracting 'confession'". South China Morning Post. 26 November 2018. Archived from the original on 25 November 2018. Retrieved 26 November 2018.
  34. ^ "'I was locked inside a steel cage': Peter Humphrey on his life inside a Chinese prison". 30 November 2019. Archived from the original on 8 March 2020. Retrieved 4 April 2020.
  35. ^ Waterson, Jim (26 May 2020). "Chinese state TV broke Ofcom rules with biased Hong Kong coverage". The Guardian. ISSN 0261-3077. Archived from the original on 28 May 2020. Retrieved 30 May 2020.
  36. ^ "China state TV 'confession': Peter Humphrey & Yu Yingzeng". 7 February 2016. Archived from the original on 4 June 2019. Retrieved 4 April 2020.
  37. ^ Moore, Matthew (24 November 2018). "Call to ban Xi's 'propaganda TV'". The Times. Archived from the original on 9 November 2019. Retrieved 10 December 2019.
  38. ^ "Hong Kong 'torture' victim files Ofcom complaint against CGTN". 28 November 2019. Archived from the original on 23 August 2020. Retrieved 4 April 2020.
  39. ^ Mathers, Matt (4 February 2021). "Chinese state-owned TV network CGTN has UK licence revoked by Ofcom". The Independent. Archived from the original on 14 February 2021. Retrieved 22 February 2021.
  40. ^ "Ofcom revokes CGTN's licence to broadcast in the UK". Ofcom. 4 February 2021. Archived from the original on 22 February 2021. Retrieved 9 March 2021.
  41. ^ Tobitt, Charlotte (8 March 2021). "Ofcom fines Chinese CGTN £225,000 for code breaches". Press Gazette. Archived from the original on 10 March 2021. Retrieved 10 March 2021.
  42. ^ "Opposing Ofcom's ban on China's English-language TV channel is defending free speech". Morning Star. 9 March 2021. Archived from the original on 9 March 2021. Retrieved 9 March 2021.
  43. ^ Needham, Kirsty (5 March 2021). "Australian broadcaster suspends China's CGTN citing human rights complaint". Reuters. Archived from the original on 5 March 2021. Retrieved 5 March 2021.

External links