Canal A

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Canal A
Type Broadcast Television Network
Branding Canal A
Country Colombia
Availability Colombia
Slogan (1992 - 1997) (Spanish) Está viendo Canal A
(English) You're watching Canal A
(1998 - 2003) (Spanish) Es televisión
(English) It's Television
Broadcast area
Colombia
Owner Inravisión
Launch date
March 27, 1972 (as Segunda Cadena)
January 1, 1984 (as Cadena 2)
January 1, 1992 (as Canal A)
Dissolved October 24, 2003 (replaced by Señal Institucional)
Former names
Segunda Cadena (1973-1979; 1979-1983)
Segunda Cadena Color (1979)
Cadena Dos or Cadena 2 (1984-1991)

Canal A was a Colombian state-owned privately run national television channel. It was launched March 27, 1972 as Segunda Cadena, since it was the second television channel in Colombia, and replacing Tele 9 Corazón (which in turn had replaced privately owned Teletigre, a local channel covering Bogotá). Until December 31, 1991, it was known as Cadena Dos ("Network Two", sometimes spelled Cadena 2).

During its existence, Canal A (branded as such in 1992 in order to promote competition with Canal Uno, the other national channel) broadcast programs produced or imported by programadoras (programming companies), which bid for time slots with the Colombian state. While Canal A had been leading Canal Uno for several years up to, including[1] and even briefly after 1998,[2] the conversion of Caracol TV and RCN TV from programadoras to private television channels severely hurt ratings. This, combined with the economic recession of the late 1990s and mounting debts, severely affected the programadoras, which one after another declared bankruptcy or became merely production companies for Caracol TV and RCN TV. Canal A was hit harder than Canal Uno despite its ratings wins; famous companies like Proyectamos Televisión and Coestrellas were among the last companies that left, but they, too, fell to bankruptcy.

In June 2003, RTI Colombia, the only programadora which remained on Canal A, was moved to Canal Uno as part of a salvation plan for the failing state TV channels. For five months, the only programs on Canal A came from Audiovisuales, the state production company. By October, it was replaced by the fully state-owned Señal Institucional.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Leon Giraldo, Diego. "Paquita: El coco del Canal Uno." El Tiempo 26 August 1998: link
  2. ^ http://www.farandula.co/wp-content/uploads/PARTICIPACION-AUDIENCIAS-canal-caracol.jpg

External links[edit]