Censorship in Belarus

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Censorship in Belarus, although prohibited by the country's constitution, is enforced by a number of laws. These include a law that makes insulting the president punishable by up to five years in prison, and another that makes criticizing Belarus abroad punishable by up to two years in prison.[1]

Freedom of the press in Belarus remains extremely restricted. State-owned media are subordinated to the president and harassment and censorship of independent media are routine. The government subjects both independent and foreign media to systematic political intimidation, especially for reporting on the deteriorating economy and human rights abuses. Journalists are harassed and detained for reporting on unauthorized demonstrations or working with unregistered media outlets. Journalists have been killed in suspicious circumstances.[2] Most local independent outlets regularly practice self-censorship.[3]

Reporters Without Borders ranked Belarus 154th out of 178 countries in its 2010 Press Freedom Index.[4] In the 2011 Freedom House Freedom of the Press report, Belarus scored 92 on a scale from 10 (most free) to 99 (least free), because the Lukashenko regime systematically curtails press freedom. This score placed Belarus 9th from the bottom of the 196 countries included in the report and earned the country a "Not Free" status.[3]

Registration and state control on the media[edit]

The Ministry of Information of Belarus was established in 2001[5] and serves as Belarus' media regulator. Licensing and registration procedures are opaque and politicised. Since 2009 all media outlets, including websites, need to register or face blockage. Independent publications have been forced to use foreign-based internet domains. Outlets that "threaten the interests of the state" can also be denied accreditation and shut down.[6]

The government established in February 2009 a Public Coordination Council in Sphere of the Mass Information, aimed at: co-ordination of interaction of state management, public associations and other organisations carrying out activities in the sphere of mass information; maintenance of correct application of the law on mass media and other legislation in sphere of mass information; consideration of the questions as issues from applications to the law on mass media.[5]

Since December 2014, websites can be blocked without court order after two warnings within 12 months. Mass media status was expanded and liability for contents was widened to include user comments too.[6]

A state commission was established in August 2014 to evaluate whether media outlets contain "extremist" materials, passible to a ban under a 2007 counter-extremism law.[6]

During 2020 Belarusian protests, Belarusian edition of Komsomolskaya Pravda newspaper failed to print three editions, and Narodnaja Volya failed to print one newspaper edition (both newspapers had a contract with the government-controlled printing house). The Belarusian association of journalists stated that the real cause was not technical troubles, but an attempt to block information about the protests and violations of human rights.[7] Two other independent newspapers (Belgazeta and Svobodnye Novosti) also were unable to print new editions in Belarus.[8] New editions of Komsomolskaya Pravda and Narodnaja Volya were printed in Russia, but the state network of newsstands "Belsoyuzpechat'" denied to take them for sale. These newspapers also reported that the post service delayed the delivery by subscription.[9]

State control over broadcast media[edit]

The state maintains a virtual monopoly on domestic broadcast media, only the state media broadcasts nationwide, and the content of smaller television and radio stations is tightly restricted. The government has banned most independent and opposition newspapers from being distributed by the state-owned postal and kiosk systems, forcing the papers to sell directly from their newsrooms and use volunteers to deliver copies, but authorities sometimes harass and arrest the private distributors.[3]

The Russian media is allowed to transmit television programming, sell newspapers and conduct journalistic activities in Belarus (though some Russian journalists have been expelled by the Belarusian government), thus giving some members of the public, typically those in large cities with many Russian residents, access to an alternative point of view in the Russian language (nearly all Belarusians understand and most of them speak Russian). Several opposition media outlets broadcast from nearby countries to provide Belarusians alternative points of view. This includes the Belsat TV station and European Radio for Belarus (Eŭrapéjskaje Rádyjo dla Biełarúsi).[10]

In 2014-2015, dozens of freelance journalists were fined for working with foreign media (including Belarusian-language media based in the EU) without official state accreditation from the Foreign Ministry, as foreseen by Article 22.9(2) of the Belarusian Code on Administrative Offence. Journalists were fined several hundreds of euros for having published through foreign media, rather than based on the content of their work. Computer equipments were also seized. The journalists fined had published on Polish-based Belsat TV, Deutsche Welle. Procedural guarantees, including the hearing of witnesses in court, were reportedly not followed by Belarusian authorities, but appeals were rejected. The prosecution of freelancers was condemned by the Belarusian Association of Journalists (BAJ), which deemed it a gross violation of the standards of freedom of expression, as well as by the OSCE Representative on Freedom of the Media and by the European Federation of Journalists (EFJ). Since April 2014, 38 freelance journalists have been fined €200-500, totalling over €8,000 - some of them being repeatedly prosecuted and fined.[11]

In 2012, Belarusian largest state network MTIS stopped broadcasting of Euronews for unknown reasons. Euronews was the last independent TV channel available in Belarus.[12][13]

Charges, attacks and threats against journalists[edit]

In 2014 the media environment in Belarus remained extremely restrictive. More than 20 journalists were questioned, warned or fined in 2014 for "illegal production and distribution of media products". Many were targeted for contributing without accreditation to foreign-based media in Poland and Lithuania. Some foreign journalists were refused accreditation at the Ice Hockey World Championships. Some were turned back at the border, others were required to obtain a separate accreditation to cover non-sport-related issues.[6]

Arbitrary detention, arrests and harassment of journalists are the norm in Belarus. Anti-extremism legislation targets independent journalism, including materials deemed contrary to the honour of the President of Belarus. Independent reporting is deterred by the threat of closure of media outlets.[14]

Censorship in Belarus, although prohibited by the country's constitution, is enforced by a number of laws. These include a law that makes insulting the president punishable by up to five years in prison, and another that makes criticizing Belarus abroad punishable by up to two years in prison.[1]

  • The Belarusian journalist Andrzej Poczobut has been repeatedly charged of defamation against the President since 2011. In September 2013 the State Prosecutor dropped all charges for lack of evidence and released him from a 3-year suspended sentence.[14]
  • In May 2014 the wife of Babruysk-based blogger Aleh Zhalnou was prosecuted for alleged violence against a police officer. Their son was then sentenced to three years in a penal colony and a $5,000 fine for violence against a traffic police officer. Zhalnou himself has faced over a dozen trials, was repeatedly summoned by the police, and had his professional equipment (cameras) confiscated several times.[6]
  • In November 2014 the journalist Alyaksandr Alesin of the independent newspaper Belarys i rynok was detained by the State Security Committee (KGB) and then charged with espionage and treason, after he had written about military issues concerning the Ukraine conflict.[6]

Several cases of obstruction of journalistic work by the government were reported before the 2020 presidential election. In Mahilioŭ, Deutsche Welle collaborating journalist Aliaksandr Burakoŭ was arrested on August 5. He was accused of disorderly conduct.[15] Estonian ERR journalist Anton Alekseev reported that he was forced to stop making videos of paddy wagons in the centre of Minsk, being threatened by the possibility of arrest.[16] Anton Trafimovich of Radio Liberty was arrested on July 15 while making online stream, his nose was broken during the arrest; after quick release, he tried to testify damage, but was arrested again near the hospital. Several other journalists were arrested more than once during the electoral campaign. On July 20, it was estimated that over 40 journalists were arrested in Belarus in the last two months.[17]

Photojournalist in special jacket with a "Press" inscription covering protests. Minsk, 20 September 2020

During 2020 Belarusian protests in August after the election, several independent journalists were arrested in different cities of Belarus.[18][19] According to the statement of the Belarusian association of journalists, on August 10 the internal troops and other government forces deliberately shot rubber bullets at the independent journalists in Minsk (including Tut.by and Nasha Niva), who wore special well-visible jackets and had personal IDs.[20] Nasha Niva editor-in-chief (also wearing a jacket) disappeared during this night, but he managed to send SOS-SMS to his wife, meaning he's arrested. His fate was unknown as of 13:30 of local time, and Nasha Niva site didn't have any update for many hours after his presumable arrest. He was released on August 12.[21][22] Several journalists, including foreigners, were slightly injured during the suppression of the protests. Rubber bullet hit plastic ID of Getty Images' photojournalist Michal Fridman. Several Russian journalists from both official media and Internet projects were arrested, but soon released.[23] On August 11, it was reported that the policemen and other government agents forcibly took away memory cards from many journalists covering protests in Minsk and Hrodna, forced them to delete photos or sometimes crushed their cameras (including tut.by, Nasha Niva, Associated Press). Journalists of onliner.by web portal were arrested in Minsk, their camera was crushed, but they were released soon.[24][25][26] Russian service of BBC reported that three of their journalists were beaten by the government forces and one of the accreditation ID was taken away, but the journalists were not arrested.[27] Russian journalist Nikita Telizhenko was heavily beaten in Belarusian jail: he was arrested in Minsk and sent to Zhodzina because of overcrowding of jails in Minsk; in Zhodzina he was beaten on kidneys, legs and neck, but he was soon released at the request of the Russian embassy.[28] On August 12, Belsat journalist Jauhien Merkis was arrested in Homiel while covering the protests. Despite the fact that he was there as a journalist, the next day the local court sentenced him to 15 days in jail for "participation in an unauthorized mass event".[19] He was liberated soon, but on 21 August he was arrested again and was given 5 days in jail.[29] Arrested Russian journalist Artyom Vazhenkov was reported to be accused of mass rioting (up to 15 years of prison in Belarus).[30] Journalist of hrodna.life web portal Ruslan Kulevich from Hrodna, arrested on August 11, was released on August 14 with fractures of both hands.[31] Belsat journalist Stanislau Ivashkevich, arrested on August 9 in Minsk while covering the election process, claimed that he was forced to go between the lines of some government troopers who beat everyone with heavy police batons.[32] Belsat journalists Dzmitry Kazakevich and Vyachaslau Lazaraŭ, and independent journalist Ihar Matsveeŭ were arrested in Viciebsk on August 9 while covering the protests. Kazakevich was sentenced to 10 days in jail; Lazaraŭ (operator) was released in 8 hours, but all the videos he made were deleted; Matsveeŭ awaited trial as of August 12.[33] Radio Liberty (Svaboda) journalist Vital' Cyhankoŭ (be) was arrested with his wife in Minsk on August 12; his wife claimed she was threatened with a pistol. Russian journalist of meduza.io Maksim Solopov was beaten and arrested in Minsk on August 9/10, his fate was unknown for nearly two days, but he was released at the request of the Russian embassy. Union of journalists of Russia condemned use of violence against journalists as unlawful.[26] In Babruysk, journalist of "Babruyski kur'yer" Andrey Shobin was fined for "violation of procedure of holding mass events".[34] In Brest, two journalists (Stanislaŭ Korshunaŭ of tut.by, Siarhei Nikrashevich of "Brestskaya gazeta" newspaper) were arrested, another journalist (Yauhen Nikalayevich of media-polesye.by) was arrested in Pinsk.[35]

External image
image icon Detention of journalists (Minsk, 27 August)

On 27 August, about 50 journalists were put to the local police department when the anti-Lukashenko protest rally started. They were detained for several hours, their documents and smartphones were checked. 4 journalists refused to give access to their mobile devices, and they were charged with "participation in an unauthorized mass event". Swedish photojournalist Paul Hansen was deported from Belarus and banned to visit Belarus for 5 years.[36] The Belarusian association of journalists demanded to investigate this case, claiming that the article 198 of the Criminal Code ("Obstruction of the legitimate professional activities of a journalist") should be applied.[37] On 29 August, accreditation of several foreign journalists was revoked; they worked for Radio Free Europe/Radio Liberty, Associated Press, Reuters, BBC, ARD, Radio France Internationale, Deutsche Welle and Current Time TV.[38]

On 1 September, 6 journalists from Komsomolskaya Pravda newspaper, tut.by web portal and BelaPAN news agency who covered the protest rally of students in Minsk were detained (initially — to check their documents). Later they were charged with "participation in an unauthorized mass event". It was reported thay they wore well-visible jackets and had personal IDs.[39] They were also charged with coordination of the protests.[40]

Journalists killed[edit]

Self-censorship[edit]

The Ministry of Information gave warning to 34 media outlets in 2015 alone. Since an outlet receiving two note in a year can be closed this is seen as a way to encourage self-censorship by the Belarusian Association of Journalists (BAJ).[47]

Another thing that pushes journalists to self-censorship is the enormous amount of the defamation fines and payments to officials that can be inflicted by courts.[48]:4

In 2010 the President issued the decree #60 which "provides for registration of all Internet resources, creation of black lists of the web-sites access to which should be blocked, and a number of other restrictive measure". Even if not all of them are used, after that "some popular Internet-media became more cautious and softened their criticism of the government".[48]:3

Internet censorship[edit]

In 2006, 2007, and 2008 Reporters Without Borders (RWB) listed Belarus as an "Internet enemy". In 2009 Belarus moved to RWB's countries "under surveillance" list where it remained in 2010 and 2011.[49] In 2012 Belarus was moved back to the RWB list of Internet Enemies.[50]

The OpenNet Initiative classified Internet filtering in Belarus as selective in the political, social, conflict/security, and Internet tools areas in November 2010.[51]

The Belarus government has moved to second- and third-generation controls to manage its national information space. Control over the Internet is centralized with the government-owned Beltelecom managing the country's Internet gateway. Regulation is heavy with strong state involvement in the telecommunications and media market. Most users who post online media practice a degree of self-censorship prompted by fears of regulatory prosecution. The president has established a strong and elaborate information security policy and has declared his intention to exercise strict control over the Internet under the pretext of national security. The political climate is repressive and opposition leaders and independent journalists are frequently detained and prosecuted.[51]

A new media law that took effect in February 2009 requires domestic and international websites to register with the Information Ministry or be blocked. In August 2010, the Prosecutor General's Office announced its intention to toughen criminal penalties for the dissemination of slanderous information through the Internet. Since 2007, Internet cafe owners have been required to keep records of their customers’ identities and the websites they visit, facilitating inspection by the security services.[3]

On January 6, 2012, a law took effect requiring that all commercial websites selling goods or services to Belarusian citizens to be operated from within the country and under a .by domain name. Moreover, those who provide internet access (including ISPs and Wi-Fi hotspot operators) must register all users, and they must also censor websites on a blacklist covering pornography and other extremist websites.[52]

Bloggers and online journalism used to be almost free, although limited to a very narrow audience; the government has started censoring the web too, since internet penetration has started growing.[6]

  • In March 2014 Beltelecom blocked the Nasha Niva newspaper website – possibly as a test for the upcoming 2015 presidential elections.[6]

On August 8, 2020, the Internet site afn.by (Agency of Financial News) was blocked by the Ministry of Information for unknown reasons.[53]

On August 9, 2020, during the 2020 Belarusian presidential election and later, protests against Lukashenko-reelection, the Internet in Belarus was partially blocked. According to the government officials, the reason was heavy DDoS-attack, but the independent IT specialists claimed that Belarusian state Internet monopoly[54] Beltelecom and affiliated state agencies deliberately used Deep packet inspection (DPI) technology or traffic shaping.[55]

On 21 August, 72 or 73 web sites were blocked in Belarus, including several independent news portals (Radio Liberty/Free Europe in Belarus svaboda.org, by.tribuna.com sport news, euroradio.fm, belsat.eu, gazetaby.com, the-village.me/news and others), electoral sites of Tsepkalo and Babaryko, "Golos" and "Zubr" platforms, spring96.org human rights portal, several VPN services.[56][57][58] Euroradio.fm was ranked 118th most popular site in Belarus, svaboda.org — 133rd, gazetaby.com — 148th, belsat.eu — 158th, tribuna.com — 167th, udf.by — 318th.[59][60][61]

On 28 August, Nasha Niva and naviny.by news web sites were blocked in Belarus.[62]

Cyber-attacks[edit]

DDoS cyberattacks have been reported, on the upcoming to the 2015 Presidential election, to the websites of the websites of BelaPAN news agency (Belapan.com and Naviny.by) and web portal TUT.by, after they published a critical article about students ordered to attend official events. The Belarusian Association of Journalists has expressed concern.[63]

  • In July 2014 the EuroBelarus website reported a cyberattack, possibly related to its coverage of the Ukraine conflict.
  • On 19 December 2014 several Belarusian websites were blocked, including Belapan.by, Naviny.by, Belaruspartisan.org, Charter97.org, Gazetaby.com, Zautra.by, UDF.by. The block extended within 2015.[6]

Music censorship[edit]

In the past few years, many Belarusian musicians and rock bands have been unofficially banned from radio and television, have had their concert licenses revoked, and have had their interviews censored in the media.[64] Researchers Maya Medich and Lemez Lovas reported in 2006 that "independent music-making in Belarus today is an increasingly difficult and risky enterprise", and that the Belarusian government "puts pressure on ‘unofficial’ musicians - including ‘banning’ from official media and imposing severe restrictions on live performance."

Belarus government policies tend to divide Belarusian musicians into pro-government "official" and pro-democracy "unofficial" camps. Economic barriers have been placed against various artists, leading to self-censorship.[1]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c Maya Medich & Lemez Lovas (31 January 2007). "Music censorship in Belarus (video)". Freemuse, Copenhagen. Archived from the original on 2012-07-26. Retrieved 22 August 2009.
  2. ^ "The death of Oleg Bebenin" Archived 2010-11-13 at the Wayback Machine, Michael Harris, Index on Censorship, 4 September 2010
  3. ^ a b c d "Country report: Belarus", Freedom of the Press 2011, Freedom House, 21 April 2011
  4. ^ Press Freedom Index 2010 Archived July 21, 2011, at the Wayback Machine, Reporters Without Borders, 20 October 2010
  5. ^ a b Elena Kononova, Belarus Archived 2016-04-05 at the Wayback Machine, EJC Media Landscapes, circa 2010
  6. ^ a b c d e f g h i Freedom House, 2015 Belarus freedom of the press report
  7. ^ БАЖ требует от властей прекратить блокировку сайтов СМИ и давление на прессу
  8. ^ Свежую «толстушку» «Комсомольская правда» вынужденно печатала в России
  9. ^ Белорусская «Комсомолка» и «Народная воля» начали печататься в России. Но теперь их не берут в киоски
  10. ^ "Dissent hits Belarus via Warsaw", Gordon Fairclough, Wall Street Journal, 29 January 2011
  11. ^ Freelance journalists in Belarus face fines for working with foreign media, Index on Censorship, 6 October 2015
  12. ^ В сети МТИС прекращена трансляция канала "Евроньюс" (in Russian). Naviny.by. 1 January 2012. Retrieved 1 January 2012.
  13. ^ "В Минске отключают Euronews" (in Russian). Euroradio. 31 December 2011. Retrieved 1 January 2012.
  14. ^ a b Parliamentary Assembly of the Council of Europe, Background report on The Protection of media freedom in Europe Archived 2016-07-02 at the Wayback Machine, prepared by Mr William Horsley, special representative for media freedom of the Association of European Journalists, AS/Cult (2014) 25, 18 June 2014, p. 12
  15. ^ В Могилеве журналиста Буракова приговорили к 10 суткам ареста
  16. ^ [1]
  17. ^ Избивали и штрафовали. За 2 месяца силовики задержали больше 40 журналистов во время их работы
  18. ^ Второй день протестов в Беларуси. Первый погибший и баррикады
  19. ^ a b В Гомеле арестовали журналиста Евгения Меркиса
  20. ^ БАЖ: На Кальварийской
  21. ^ О задержанном редакторе "Нашей Нивы"
  22. ^ Главный редактор интернет-издания «Наша Ніва» Егор Мартинович освобожден
  23. ^ В Минске пропали фотокорреспондент МИА «Россия сегодня» и главред «Нашай Нівы». Пострадали несколько журналистов
  24. ^ Много техники и силовиков, отобранные у фотографов СМИ флешки. Что происходит 11 августа в городах страны. Онлайн
  25. ^ В Бресте ОМОН жестко задержал корреспондента TUT.BY, в Минске на Пушкинской силовики напали на других журналистов
  26. ^ a b Хроника протеста в Беларуси: центр "Весна" сообщил о новых задержаниях журналистов в Минске
  27. ^ Протесты в Беларуси. В Минске снова баррикады и резиновые пули
  28. ^ «При мне на этажах жесточайше избивали людей, до хрипов»
  29. ^ Задержанному в пятницу в Гомеле журналисту-фрилансеру дали 5 суток
  30. ^ Координатору «Открытой России», задержанному в Белоруссии, грозит до 15 лет колонии
  31. ^ У журналіста hrodna.life Руслана Кулевіча пераломы абедзвюх рук
  32. ^ "Били палками, загнали в камеру". Белорусский журналист – о своем аресте
  33. ^ Журналиста Дмитрия Казакевича приговорили к 10 суткам ареста за освещение протестов в Витебске
  34. ^ Состоялся суд по делу задержанного в Бобруйске журналиста (Дополнено)
  35. ^ «Медиа-Полесье» присоединяется к открытому обращению к милиции журналистов Бреста
  36. ^ About 50 journalists detained, 4 to stand trial, 1 deported
  37. ^ Belarus: criminal complaint against obstruction of journalists’ work
  38. ^ Работающих в Беларуси на иностранные СМИ журналистов массово лишают аккредитации
  39. ^ Шестерых журналистов судят по статье за участие в акции
  40. ^ Дела журналистов снова отправляют на доработку в РУВД
  41. ^ "Alexander Chulanov". Journalists Killed - Committee to Protect Journalists.
  42. ^ "Dmitry Zavadsky". Journalists Killed - Committee to Protect Journalists. Retrieved 28 April 2017.
  43. ^ "Mykhailo Kolomyets". Journalists Killed - Committee to Protect Journalists. Retrieved 28 April 2017.
  44. ^ "Veronika Cherkasova". Journalists Killed - Committee to Protect Journalists. Retrieved 28 April 2017.
  45. ^ "Vasily Grodnikov". Journalists Killed - Committee to Protect Journalists. Retrieved 28 April 2017.
  46. ^ "Aleh Byabenin". Journalists Killed - Committee to Protect Journalists. Retrieved 28 April 2017.
  47. ^ Herasimenka, Ales (18 May 2016). "Belarus. The two hidden mechanisms of media censorship". New Estern Europe. Retrieved 28 April 2017.
  48. ^ a b Klaskouski, Alexander (2011). "Media Policy of Belarusian Regime: Sweeping Purge, Filtration, and Damocles' Sword of Self-Censorship" (PDF). Bell. 4 (25).
  49. ^ "Countries under surveillance: Belarus" Archived May 18, 2011, at the Wayback Machine, Reporters Without Borders, March 2011
  50. ^ Internet Enemies Archived 2012-03-23 at the Wayback Machine, Reporters Without Borders (Paris), 12 March 2012
  51. ^ a b "ONI Country Profile: Belarus", OpenNet Initiative, 18 November 2010
  52. ^ "Belarus drops iron firewall on Internet in effort to keep ecommerce cash inside the country". ITWorld. Retrieved 20 December 2014.
  53. ^ Мининформ распорядился заблокировать новостной сайт afn.by
  54. ^ Beltelecom holds the monopoly to send traffic to other countries, and other providers have to use its channels.
  55. ^ Что происходит с интернетом в Беларуси — мнение технических специалистов
  56. ^ В Беларуси ограничили доступ к ряду сайтов. Вот список
  57. ^ В Беларуси заблокирован ряд сайтов. В том числе и СМИ
  58. ^ Среди заблокированных — мегапопулярный спортивный сайт By.tribuna.com
  59. ^ Alexa: svaboda.org
  60. ^ Alexa: tribuna.com
  61. ^ Alexa: euroradio.fm
  62. ^ «Доступ ограничен по решению Мининформа». В Беларуси заблокировали «Нашу Нiву» и Naviny.by
  63. ^ Belarus/Беларусь: Independent media under DDoS attacks during electoral campaign, Mapping Media Freedom, 3 October 2015
  64. ^ Lemez Lovas and Maya Medich (15 February 2007). "Hidden Truths – Music, Politics and Censorship in Lukashenko's Belarus (Report no. 7)". Freemuse, Copenhagen. p. 88. ISSN 1601-2127. Archived from the original on 2012-07-25. Retrieved 22 August 2009.

External links[edit]