Central Daily News

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Central Daily News
Traditional Chinese中央日報
Simplified Chinese中央日报
Central Daily News
TypeOnline newspaper
Founded1 February 1928
LanguageMandarin Chinese
Ceased publication1 June 2006
Relaunched13 September 2006
HeadquartersTaipei, Taiwan

The Central Daily News was the official newspaper of the Kuomintang and is one of the world's oldest Chinese-language newspapers, having been in circulation since 1928. The Kuomintang made the decision to temporarily cease publication of the newspaper effective June 1, 2006, because it could no longer subsidize the newspaper's snowballing debts, which had amounted to around NT$ 800 million (US$ 24.5 million), almost twice the overall assets of the party. It is now a dedicated online publication available to Taiwanese and Chinese readers in both Taiwan and Mainland China, written in both traditional and simplified Chinese. Relations between both sides of the Taiwan Strait are one of the most important topics, as well as business.


Original Central Daily News building on Bade Road in Taipei.

Central Daily News was launched in Shanghai on 1 February 1928, as a mouthpiece of the Kuomintang and began circulation in the then Chinese capital Nanking. The paper had previously temporarily ceased publication on 13 December 1937, when the capital was occupied by the Japanese military in the Second Sino-Japanese War.[1] The paper was relocated to the temporary Chinese capital Chongqing and resumed publication on September 1, 1938, before returning to Nanjing after the war. In 1949, the paper was relocated to yet another temporary Chinese capital, Taipei on the island of Taiwan, when the Kuomintang fled mainland China during the Chinese Civil War.

In 1950, the Kuomintang, fearing sociopolitical instability and communist insurgency, began a four-decade-long authoritarian rule, beginning with the suspension of the constitution, which included a ban on the free press. During this time, the Central Daily News became the most widely read newspaper in Taiwan.[2] However, when the ban on free press was lifted in 1987, the newspaper began facing fierce competition and, as a result of its conservative image and connection with the past Kuomintang authoritarianism, it began losing popularity.

By April 2006, the paper accumulated debts exceeding NT$ 800 million and was sustaining losses of NT$ 8.44 million each month in the same year. As part of new austerity measures implemented by Kuomintang Chairman Ma Ying-jeou, the Central Standing Committee resolved to cease publication of the paper by the end of May 2006. The paper retained a small staff of 70 to update its website.[3]

After being shut down in June, the newspaper was reborn on September 13, 2006, as an electronic newspaper.[4]

See also[edit]


  1. ^ "KMT's Central Daily News shuts down". Taiwan News. 2006-06-01.
  2. ^ "KMT shuts down Central Daily News after 78 years". The China Post. 2006-05-25.
  3. ^ "KMT cuts its losses by shuttering the 'Central Daily News'". The Taipei Times. 2006-06-01.
  4. ^ "'Central Daily News' reborn". The Taipei Times. 2006-09-14.

External links[edit]