The Nation (Malawi)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

The Nation is a newspaper based in Blantyre, Malawi, owned by Nations Publications Limited. It began distribution in July 1993, and became a daily newspaper in 1994. Its sister newspaper Saturday Nation, now called Weekend Nation, was launched in 1995.[1] It has a circulation of many thousands of copies.

The Nation Newspaper[edit]

The Nation began distribution in July 1993, and became a daily newspaper in 1994. It became an important voice against multi-party rule and the MCP party during the transition to multi-party rule.

The Weekend Nation[edit]

The Weekend Nation is a weekly newspaper based in Blantyre, Malawi owned by Nation Publications Limited (NPL). The weekly version is The Nation. It was originally called Saturday Nation, and was launched in 1995.[1]

Cochrane-Dyet 2011 cable controversy[edit]

In April 2011, the Weekend Nation published an article quoting a leaked diplomatic telegram from British High Commissioner Fergus Cochrane-Dyet in which he wrote that Malawian President Bingu wa Mutharika was "becoming ever more autocratic and intolerant of criticism".[2] On 27 April, Malawi's government declared Cochrane-Dyet persona non grata and expelled him from the country.[3] The UK responded by expelling Malawi's acting high commissioner, Flossie Chidyaonga.[4][5] British aid to Malawi was also cut off.[6]

In October 2011, Mutharika apologised for the expulsion of Cochrane-Dyet and lifted his ban from Malawi.[7] By November 2011, Cochrane-Dyet had not been sent back to Malawi and the British government had not decided whether or not to re-establish normal relations with Malawi.[8]

The Nation and Weekend Nation Online[edit]

The online version of the Daily and Weekend Nation began in 1998.[9]

Fuko[edit]

The Nation launched its chichewa and Tumbuka language development paper online which it distributes for free in rural areas.[9] The paper partners with United Nations Population Fund, Total Land Care, and Malawi Rural Finance Company and Pride Malawi.

Nations Publications Limited[edit]

The Nation and Weekend Nation are publications of Nations Publication Limited (NPL), which is located in Blantyre. NPL's parent company was founded by Aleke Banda after the 1993 referendum in Malawi.[9] It was started with eight employees. This included Ken Lipenga, who served as the editor in chief until 1995. Its initial assets consisted of one car, two computers and two telephones. It currently has offices in Blantyre, Lilongwe, Mzuzu and Zomba.

Banda became the country's former agriculture minister and former vice president of the UDF.[10][10]

In 2010, Mbumba Banda, the Aleke Banda's daughter became the Managing Director after the death of Aleke Banda.

Awards[edit]

Notable contributors[edit]

References[edit]

  1. ^ a b History of the newspaper. Retrieved 29 December 2010. Mwnation.com (11 July 1994).
  2. ^ "Malawi threatens to expel British high commissioner over leaked remarks", The Guardian, 2011-04-19.
  3. ^ [https://www.theguardian.com/world/2011/apr/27/malawi-expels-british-ambassador "Malawi expels British ambassador", The Guardian, 2011-04-27.
  4. ^ Don’t Sell Our Country Madame President Archived 19 April 2012 at the Wayback Machine. Malawi Voice.
  5. ^ "Britain expels Malawi ambassador in retaliation after envoy is ordered out", The Guardian, 2011-04-27.
  6. ^ Abel Wezzi, "UK makes good on its threat: Aid to Malawi cut off", Maravi Post, 2011-07-14.
  7. ^ "Deported UK envoy, Sata no longer personae non grata in Malawi" Archived 16 October 2011 at the Wayback Machine, Maravi Post, 2011-10-14.
  8. ^ "Want to deal? Shake things up—UK tells Malawi", Maravi Post, 2011-11-04.
  9. ^ a b c History. Mwnation.com (11 July 1994).
  10. ^ a b "Malawi". Retrieved 30 December 2010. Pressreference.com.

External links[edit]