Conservative Review

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Conservative Review
CRTV Logo.svg
Abbreviation CR
Motto Trust, but verify
Formation 2014
Type News media
Political commentary
Headquarters Houston, Texas, USA
Region served
United States
Mark Levin
Main organ
Liberty Score
Parent organization

The Conservative Review is an American news media company founded by conservative political commentator and radio personality Mark Levin, who serves as its current editor-in-chief. The company's stated goal is to "provide conservative voters with a reliable source of information on the nature of federal officeholders and candidates for federal office."[citation needed]

In October 2016, Conservative Review launched CRTV, an online television network, with shows by Mark Levin, Michelle Malkin, Steven Crowder, Mark Steyn, Gavin McInnes, Steve Deace,[1] and Matt Kibbe.[2] Steyn's show was cancelled in February 2017.[3] Duck Dynasty star Phil Robertson joined the lineup in October 2017.[4] Eric Bolling joined the lineup in summer 2018.[5]


Score and profiles[edit]

CR assigns each federal officeholder a grade based on their "Liberty Score", which is a grade based on the top 50 votes that that officeholder has taken in the duration of a rolling 6 year window, rather than just the last election-cycle.

According to CR, the rolling six-year window is "a more accurate picture of a lawmaker’s performance than traditional one- or two-year scoring methods. Scores are determined by points earned divided by potential points. Voting with the conservative position earns one point; voting against the conservative position earns nothing. Missed votes are not included in a member’s score."[13]

Targeting of foreign policy officials[edit]

After Trump took office, the Conservative Review was one of a number of conservative media outlets that engaged in a campaign to single out career government employees that they saw as being a part of a "deep state", or "so-called Obama holdovers".[14] The Conservative Review accused Anne Patterson, former assistant secretary of state for Near Eastern affairs, of having "fully embraced the policies of President Obama that aligned with radical Islamic actors and alienated Israel."[14] It said that one State Department official was "leftist", citing as evidence retweets by the official of articles critical of Trump, but ignoring retweeted articles friendly to Trump.[15] Many of the articles targeting foreign policy officials were written by Jordan Schachtel, who had previously written for the far-right website Breitbart.[15]

In March 2017, the Conservative Review targeted Sahar Nowrouzzadeh, an Iran expert at the State Department involved in crafting the Iran nuclear agreement, in one of its articles. The article, which suggested that she was a traitorous stooge surreptitiously working on behalf of the Iranian regime, was then forwarded by former House Speaker Newt Gingrich to an aide of then-Secretary of State Rex Tillerson, with Gingrich writing, "I thought you should be aware of this." Internal emails show that White House staff then proceeded to look into how to fire Nowrouzzadeh. Nowrouzzadeh, who was hired by the George W. Bush administration, worked nearly a decade in national security, and won awards from the Departments of Defense and State, the Office of the Director of National Intelligence, and the F.B.I, emailed her supervisor where she explained that the article was "filled with misinformation". Nowrouzzadeh noted that she was hired by the Bush administration and that "I’ve adapted my work to the policy priorities of every administration I have worked for." While serving under Secretary of State John Kerry, she often advocated a harsher position vis-a-vis Iran than he did. A Trump administration deputy, Edward Lacey, dismissed her email, saying she was among "Obama/Clinton loyalists not at all supportive of President Trump’s foreign policy agenda." Following the publication of the Conservative Review article, Nowrouzzadeh received death threats. Nowrouzzadeh asked the State Department to publish a rebuttal to the article, but her request was rejected. In April 2017, the State Department reassigned her to the "bureaucratic equivalent of Siberia". Nowrouzzadeh alleged unlawful discrimination, and the State Department later settled with her.[16]

Mark Steyn litigation[edit]

When CRTV began, Mark Steyn hosted a talk show on the channel, but CRTV canceled his show after less than two months. CRTV then began an arbitration proceeding against Steyn. The arbitrator, however, ruled that CRTV had to pay Steyn $4 million, and the decision against CRTV was affirmed by a New York Supreme Court judge in Manhattan.[17]


  1. ^ Calmes, Jackie (November 3, 2015). "Steve Deace and the Power of Conservative Media". The New York Times Magazine.
  2. ^ CRTV. "CRTV About Us".
  3. ^ Markay, Lachlan (30 January 2017). "Inside the Collapse of the Mark Steyn Show". The Daily Beast.
  4. ^ "Phil Robertson is Back", Retrieved 2017-11-02.
  5. ^ Pandolfo, Chris (May 3, 2018). "Eric Bolling joins CRTV: 'I promise it will be bold, brash, and all Bolling'". Conservative Review. Retrieved May 3, 2018.
  6. ^ "Firebrand talk host Mark Levin to lead Conservative Review". USA Today. 1 September 2015. Retrieved 14 September 2015.
  7. ^ "Deneen Borelli - CRTV". Retrieved 2018-01-22.
  8. ^ "Louder with Crowder - CRTV". Retrieved 2018-01-22.
  9. ^ "Kibbe on Liberty - CRTV". Retrieved 2018-01-22.
  10. ^ "Michelle Malkin Investigates - CRTV". Retrieved 2018-01-22.
  11. ^ "Get Off My Lawn - CRTV". Retrieved 2018-01-22.
  12. ^ "In the Woods with Phil - CRTV". Retrieved 2018-01-22.
  13. ^ "FAQ". Conservative Review. Retrieved 2018-08-05.
  14. ^ a b "Trump's Trolls Are Waging War on America's Civil Servants". Foreign Policy. Retrieved 2018-03-31.
  15. ^ a b "Federal staffers panicked by conservative media attacks". POLITICO. Retrieved 2018-03-31.
  16. ^ Osnos, Evan (2018-05-14). "Trump vs. the "Deep State"". The New Yorker. ISSN 0028-792X. Retrieved 2018-05-14.
  17. ^ Brown, Stephen Rex (April 19, 2018). "Conservative commentator Mark Steyn wins $4M case against company that canceled his online talk show". New York Daily News. New York City. Retrieved 2018-05-06.

External links[edit]