DV (newspaper)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Dagblaðið Vísir
DV logo.png
TypeDaily newspaper
FormatTabloid
Owner(s)Frjáls fjölmiðlun ehf.
EditorLilja Katrín Gunnarsdóttir
Founded1981
HeadquartersSudurlandsbraut 14
108 Reykjavík
ISSN1021-8254
Websitewww.dv.is

DV (Dagblaðið Vísir) is a tabloid newspaper in Iceland published by Frjáls fjölmiðlun ehf. It came into existence in 1981[1] when two formerly independent newspapers, Vísir and Dagblaðið, merged.[2][3] DV also has an online publication at DV.is.

It was one of the biggest newspapers in Iceland early on and at one point had a 64% readership in Iceland. In the nineties its readership started to dwindle and in 2003 its publisher was declared bankrupt. It was resurrected a week later by the publisher of Fréttablaðið. In 2006 it was changed from a daily newspaper into a weekly one. Since then it has changed publishers regularly and in 2018 its publisher, DV ehf., went bankrupt. Its assets were bought by a new publisher, Frjáls fjölmiðlun ehf.[4]

The paper has changed dramatically since its inception. Today it is published weekly and focuses mainly on sensational crime stories, astrology, and domestic and foreign celebrity news. Its editorial policy has sparked public controversies in Iceland.

Report of the Special Investigation Commission[edit]

In the report of the Special Investigation Commission that was formed by Alþingi, DV was specially noted as almost the only newspaper in Iceland that questioned the Icelandic banks.[5] As a result, the paper acquired broader readership.

Previous controversy[edit]

In January 2006, DV ran a cover story claiming that former elementary school teacher Gísli Hjartarson had sexually abused two or more boys in his home town of Ísafjörður, Northwest Iceland.[6] Hjartarson, who had not been charged with the abuse, committed suicide the same day[7] and cited the coming news coverage as his reason in a letter he left for his family, although he did not name DV specifically.[8]

This tragedy caused popular uproar against DV with 30 thousand people (about 10% of the Icelandic population) signing an online petition demanding a new editorial policy. The editors were forced to resign.

On 4 June 2008, DV reported that The State Committee of Compensations had paid compensation to two boys in this case.[9]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Find it at Stanford (SFX Services)". Sul-sfx.stanford.edu. 1980-09-27. Retrieved 2016-08-14.
  2. ^ "Öllum sagt upp í Blaðaprenti". Morgunblaðið. 1981-11-29. Retrieved 2017-07-26.
  3. ^ "Sameinað og stærra blað á markaðin". Dagblaðið Vísir. 1981-11-26. Retrieved 2017-07-26.
  4. ^ Brynjólfur Þór Guðmundsson (24 May 2018). "235 milljóna króna kröfur í þrotabú DV". RÚV (in Icelandic). Retrieved 24 May 2018.
  5. ^ Rannsóknarnefnd Alþingis (2010-04-10). "Aðdragandi og orsakir falls íslensku bankanna 2008 og tengdir atburðir" (PDF). Althing. Retrieved 2017-07-26.
  6. ^ "Heimakennari kærður fyrir að nauðga piltum". Dagblaðið Vísir. 2006-01-10. Retrieved 2017-07-26.
  7. ^ "Strákarnir í Ísafjarðarmálinu stíga fram: "Það snérist allt um helvítis DV og aumingja maðurinn"". Vísir.is. 2013-01-22. Retrieved 2017-07-26.
  8. ^ "Nefndi ekki DV sem ástæðu". Dagblaðið Vísir. 2006-01-13. Retrieved 2017-07-26.
  9. ^ Erla Hlynsdóttir (2008-06-04). "Kynferðisbrotin teljast óupplýst". Dagblaðið Vísir. Retrieved 2017-07-26.

External links[edit]