From Wikipedia, the free encyclopedia

TypeDaily newspaper
Owner(s)Aller Media (99%), Dagbladets Stiftelse (1%)[1]
EditorJohn Arne Markussen
Founded2 January 1869; 155 years ago (1869-01-02)
Political alignmentFormerly Liberal Party
HeadquartersHasle, Oslo, Norway

Dagbladet (English: The Daily Magazine) is one of Norway's largest newspapers and is published in the tabloid format. It has 1,400,000 daily readers on mobile, web and paper. Traditionally Dagbladet it was considered the main liberal newspaper of Norway, with a generally liberal progressive editorial outlook, to some extent associated with the movement of cultural radicalism in Scandinavian history.

The paper edition had a circulation of 46,250 copies in 2016, down from a peak of 228,834 in 1994.[2] The editor-in-chief is Frode Hansen, the political editor is Lars Helle, the news editor is Jan Thomas Holmlund.[3][4]

Dagbladet is published six days a week and includes the additional feature magazine Magasinet every Saturday. Part of the daily tabloid is available at Dagbladet.no, and more articles can be accessed through a paywall. The daily readership of Dagbladet's online tabloid was 1.24 million in 2016.[5] Dagbladet online has received widespread criticism for their unprecedented use of clickbait headlines. This in turn has been speculated to be a reason why their reach has seen a regression in recent years. [6] [7]


Dagbladet was founded in 1869 by Anthon Bang. Hagbard Emanuel Berner served as its first editor in chief and the first issue was published on 2 January 1869. From 1884 to 1977, the newspaper was affiliated to the Liberal party (Venstre).[8] Since 1977, it has officially been politically neutral, though it has kept its position as a liberal newspaper, also incorporating some culturally radical stands in issues like the language struggle, church policies, feminism, intimate relationship, criminal care, etc. The newspaper was in 1972 against Norway joining the EU, but had changed to pro in 1994.[9] During the German occupation of Norway the editor of Dagbladet, Einar Skavlan, was arrested in April 1942 due to the paper's liberal stance and loyalty to the King.[10]

Dagbladet has played an important role in development of new editorial products in Norway. In 1990, the newspaper was the first in Norway to publish a Sunday edition in more than 70 years, and in 1995, it became the first of the major Norwegian newspapers with an online edition. In 2007 it had a circulation of 204,850 copies.[11] The actual first newspaper was a regional paper called Brønnøysunds Avis. Over the past few years, Dagbladet has had success with the Saturday supplement Magasinet, which reaches 25.3% of the adult population of Norway.[12]

Due to the declining of daily circulation, the newspaper has reduced the number of workers the last couple of years by a few hundred. Because of this, the newspaper focused more on "simpler news", but recent years, the newspaper has chosen an editorial direction on hard news.[citation needed]

Dagbladet was previously owned by the privately held company Berner Gruppen. Jens P. Heyerdahl was the largest owner and had effective control through several different companies. DB Medialab AS also owned 50% of the Norwegian web portal and ISP start.no and ran the online community Blink from 2002 to 2011.[13]

In June 2013, Dagbladet with online products was sold from Berner Gruppen to Aller Media for reportedly about 300 million Norwegian kroner.[14] As of 2016, 99% of the shares of Dagbladet AS are formally owned by Berner Media Holding AS, which in turn is 100% owned by Aller Media. The remaining 1% of Dagbladet AS is owned by the foundation Dagbladets Stiftelse.[15]

Dagbladet operates a number of technological websites. The online community Blink was large for a period in the 2000s, before it was closed down. Dagbladet also operates Start.no and 123spill.no, but both have been inactive since 2016. Previously, Dagbladet also had the largest gaming website in the Nordic region, PressFire.no, but the website was discontinued by the media house in 2016.[16] In 2018, Dagbladet started a gaming channel on YouTube, Dagbladet Spill, but this was closed down after a year.[17]

Alexandra Beverfjord was the editor-in-chief from 2018 to 2023.[18]

Online edition[edit]

The online edition of Dagbladet was launched on 8 March 1995[19] following Brønnøysunds Avis, a local newspaper.[20] Dagbladet.no has a readership of nearly 1,2 million per day, which makes it amongst Europe's most successful web newspapers when measured against both population and readership of mother newspaper.[citation needed]


In 1988, Dagbladet was criticised for the aggressive use of photographs of grieving next-of-kin in the aftermath of the Flight 710 air-disaster. This led to a self-imposed change of practice within the Norwegian press regarding the handling of such incidents.

On 10 November 1989, the day after the fall of the Berlin wall, Dagbladet made no reference to the fall on its front page and instead featured the headline "Let the children swear", a quote from child psychologist Magne Raundalen. This caused criticism and ridicule of the newspaper for being overly tabloid.[21]

Former Minister of Health, Tore Tønne, committed suicide allegedly following Dagbladet's investigations over alleged economic improprieties committed after the conclusion of his term in the Norwegian cabinet. Dagbladet was criticized by the Norwegian Press Association. The paper reprinted the Danish newspaper Jyllands-Posten's 12 Muhammad Cartoons in 2005.[22]

In May 2011, Dagbladet lost a libel case in Oslo District Court against ambulance driver Erik Schjenken for printing factual errors about the Paramedics incident in Oslo 2007, and was ordered to pay a compensation of 1 million Nkr. In 2013, Dagbladet lost the appeal case in Borgarting Court of Appeal, but the legal ruling was slightly changed and the compensation reduced to 200,000 Nkr.[23] In May 2013, Dagbladet appealed the case to the Supreme Court of Norway.[24]

The newspaper encountered criticism over a cartoon published in November 2011 that equated the Holocaust with the situation in the Gaza Strip.[citation needed] In 2013, Abraham Cooper of the Simon Wiesenthal Center, Jewish communities, and human rights organizations claimed that a cartoon depicting the Jewish tradition of circumcision as barbaric was antisemitic.[25] Editor of the culture-and-opinion sections in Dagbladet Geir Ramnefjell dismissed the criticism of the 2013 drawing, stating that it was an "innocent ridicule of religious practice and nothing more than that".[26] Dagbladet also defended the caricature in an editorial 3 June 2013. The Norwegian Centre Against Racism and the Mosaic community in Norway filed a complaint about the caricature to the Norwegian Press Complaints Commission, which did not find Dagbladet at fault.[27][28]


Numbers from the Norwegian Media Businesses' Association, Mediebedriftenes Landsforening:

Circulation of Dagbladet 1980–2016
  • 1980: 132295
  • 1981: 140429
  • 1982: 138674
  • 1983: 155337
  • 1984: 169317
  • 1985: 175685
  • 1986: 187942
  • 1987: 198937
  • 1988: 206092
  • 1989: 214637
  • 1990: 219757
  • 1991: 214925
  • 1992: 224490
  • 1993: 227796
  • 1994: 228834
  • 1995: 209421
  • 1996: 205740
  • 1997: 204850
  • 1998: 206357
  • 1999: 206969
  • 2000: 192555
  • 2001: 193637
  • 2002: 191164
  • 2003: 186136
  • 2004: 183092
  • 2005: 162069
  • 2006: 146512
  • 2007: 135611
  • 2008: 123383
  • 2009: 105255
  • 2010: 98130
  • 2011: 98989
  • 2012: 88539
  • 2013: 80028
  • 2014: 73647
  • 2015: 56932
  • 2016: 46250

See also[edit]


  1. ^ "Dagbladets Stiftelse – Oslo – Roller og kunngjøringer". www.proff.no. Retrieved 7 April 2018.
  2. ^ "Opplagstall". www.mediebedriftene.no. Archived from the original on 4 December 2013. Retrieved 7 April 2018.
  3. ^ redaksjon, Dagbladets (22 June 2023). "Frode Hansen blir ny ansvarlig redaktør i Dagbladet". dagbladet.no (in Norwegian). Retrieved 30 September 2023.
  4. ^ Holm, Marlene Lundberg (1 October 2021). "Lars Helle vender tilbake til Dagbladet". dagbladet.no (in Norwegian). Retrieved 30 September 2023.
  5. ^ "Top 10 online newspapers - Medianorway - facts about norwegian media - statisticsmenu - newspapers". medienorge. Retrieved 7 April 2018.
  6. ^ "«Fillerister» Dagbladet for clickbait: - Overskriftene gir ingen mening". kampanje.no (in Norwegian). 10 December 2023. Retrieved 10 December 2023.
  7. ^ "Tore lager sjokk-rapport over Dagbladet.no: - Ikke sjokkert, sier redaktør". kode24.no (in Norwegian). 10 December 2023. Retrieved 10 December 2023.
  8. ^ Rolf Werenskjold (2008). "The Dailies in Revolt". Scandinavian Journal of History. 33 (4): 417–440. doi:10.1080/03468750802423094. S2CID 142265516.
  9. ^ Store norske leksikon, Dagbladet
  10. ^ Joachim Joesten (Autumn 1942). "The Lights Went Out". The Virginia Quarterly Review. 18 (4): 551. JSTOR 26448498.
  11. ^ "Media in Norway" (Guideline). Regjeringen. 31 August 1996. Retrieved 22 November 2014.
  12. ^ TNS-Gallup.no
  13. ^ Blink.dagbladet.no Archived 22 June 2013 at the Wayback Machine, Retrieved 21 June 2013
  14. ^ Eric B. Utheim and Line Midtsjø (21 June 2013): Håper å få fortsette på Dagbladet-fronten (in Norwegian) E24, Retrieved 21 June 2013
  15. ^ "Dagbladet AS - Oslo - Roller og kunngjøringer". Archived from the original on 8 April 2016. Retrieved 30 March 2016.
  16. ^ Fossbakken, Erlend (30 May 2023). "Tar med seg nettsted og forlater Dagbladet". kampanje.com (in Norwegian Bokmål). Retrieved 30 May 2023.
  17. ^ Braseth, Sofie (20 April 2018). "Over 100 søkte på «Norges kuleste jobb». Disse fire skal spille for Dagbladet". dagbladet.no (in Norwegian). Retrieved 30 May 2023.
  18. ^ NRK (22 June 2023). "Alexandra Beverfjord blir ny konserndirektør for Media i Aller Media". NRK (in Norwegian Bokmål). Retrieved 30 September 2023.
  19. ^ Lars Bo Eriksen; Carina Ihlström (2000). "Evolution of the Web News Genre - The Slow Move Beyond the Print Metaphor" (PDF). Proceedings of the 33rd Hawaii International Conference on System Sciences. Retrieved 29 December 2014.
  20. ^ "Online Journalism Atlas: Norway". Online Journalism. 25 January 2008. Retrieved 13 January 2015.
  21. ^ Christian Thorkildsen (7 November 2009) Berlinmurens bannemann Aftenposten.
  22. ^ Jus.no - Den Norske Advokatforening Archived 5 March 2016 at the Wayback Machine
  23. ^ Ingvild Bruaset (23 April 2013): Dagbladet vurderer å anke Schjenken-dom (in Norwegian) Aftenposten, Retrieved 1 June 2013
  24. ^ Tommy H. Brakstad (24 May 2013): Dagbladet anker Schjenken-dommen Archived 3 July 2013 at archive.today (in Norwegian) NA24.no, Retrieved 1 June 2013
  25. ^ Editorial (3 June 2013): Dagbladet and antisemitism Dagbladet, retrieved 12 June 2013
  26. ^ John Solsvik (30 May 2013): Dette er blodmerking av jøder Archived 8 June 2013 at the Wayback Machine (in Norwegian) Dagen, Retrieved 1 June 2013
  27. ^ Lise Marit Kalstad and Kjell Kvamme (10 June 2013): Klager «antisemittisk» tegneseriestripe inn for PFU Archived 13 June 2013 at the Wayback Machine (in Norwegian) Vårt Land, retrieved 12 June 2013
  28. ^ Dagbladet-karikatur frikjent i PFU Archived 20 December 2016 at the Wayback Machine Dagen. 24 September 2013

External links[edit]