Daily Press (Hong Kong)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

The Daily Press (Traditional Chinese: 每日雜報, also 孖剌報, 孖剌西報 and 孖剌沙西報) was an English-language newspaper in Hong Kong, published from 1857 for about 80 years. Founded and edited by George M Ryder, it was the first daily newspaper in Hong Kong.[1] In 1858, Yorick Jones Murrow, a tenacious Welshman born in 1817, took over the newspaper and he inaugurated the Chinese-language paper Hongkong Chinese and Foreign News (香港中外新報)[2], published three times per week.[3]:47 Murrow led the paper on fearless attacks on the Colonial administration, leading ultimately to his imprisonment on a charge of libel.[4]:8 He relinquished his role as editor in 1867 but remained its proprietor till his death in 1884.[3]:148-9

It operated in a building at the junction of Wyndham Street and Glenealy, Central District, for some years, but had left no later than 1911, when the building was converted to the Wyndham Hotel.[5]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "下一頁 - 香港報業公會." Newspaper Society of Hong Kong. Retrieved 2017-06-24.
  2. ^ Abstract of "國最早華文日報新史料的發現與研究-有關「香港船頭貨價紙」及「香港中外新報」的考究" (The discovery and study of the latest Chinese historical materials on China's earliest Chinese daily: Research on Hongkong Ports and Hongkong Chinese and Foreign News) volume 41 pages 91–103. 卓南生 (Zhang Nansheng). Mass Communication Research ISSN 1016-1007. Summer 1989. Retrieved 2017-06-24.
  3. ^ a b Endacott, E B (2005). A Biographical Sketch-book of Early Hong Kong. Hong Kong University Press. ISBN 9789622097421. 
  4. ^ Lai, Carol P (2007). Media in Hong Kong: Press Freedom and Political Change, 1967-2005. Routledge. ISBN 9781134145089. 
  5. ^ Bellis, David (1 October 2013). "Hongkong Daily Press / Wyndham Hotel [????-1924]". Gwulo. Retrieved 24 June 2017.