Daily Sabah

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Daily Sabah
Daily Sabah logo.png
TypeDaily Newspaper
FormatDaily
Owner(s)Turkuvaz Media Group
PublisherTurkuvaz Gazete Dergi Basim A.S.
Editor-in-chiefSerdar Karagoz
Founded2014
Political alignmentRight-wing, political conservatism
LanguageEnglish, German, Arabic and Russian
HeadquartersIstanbul, Turkey
Circulation8,588[1]
Websitehttp://www.dailysabah.com

Daily Sabah (lit. "Daily Morning") is a Turkish pro-government[2][3][4][5] daily published in Turkey. Published in English, German, Arabic and Russian and owned by Turkuvaz Media Group, Daily Sabah published its first issue on 24 February 2014.[6][7] The editor-in-chief of Daily Sabah is Serdar Karagöz.

Daily Sabah has been frequently called a propaganda outlet for the Turkish government and the ruling Justice and Development Party (AKP).[2][3][4][5][8] It is owned by a friend of President Erdogan, and part of his daily routine due to favorable coverages[9]

History[edit]

Daily Sabah was established in 2014 when a highly antagonistic political climate reigned in Turkish politics. After the conflict, in December 2013, between the Gulen movement, a religious civil society organization with some political aspirations, and the then ruling Justice and Development Party (AKP), Gulen movement's Today's Zaman turned an ardent critic of the ruling AKP. In order to balance the critical discourse against the AKP by Today's Zaman and Hürriyet Daily News, a secular critic of the AKP, Daily Sabah emerged as a supportive voice of the AKP in the English language.[10]

Editorial policy and viewpoints[edit]

Daily Sabah describes itself as a daily "committed to the democracy, the rule of law, human rights and liberty".[11] Despite this official description, Daily Sabah is by some labelled as mouthpiece of the AKP[8] and especially Recep Tayyip Erdoğan, the current president of Turkey.

According to the German Spiegel Online newspaper, Daily Sabah is very critical of the Gulen movement, which was accused of trying to overthrow the government in an attempted coup d'état in 2016.[12] Daily Sabah has been described as using transparent and ill formed Turkish style propaganda to advance the AKP government's version of events.[12]

Criticism[edit]

Freedom of Expression[edit]

In March 2017, a Dutch member of the European Parliament called Daily Sabah “hate press” and tried to prohibit the distribution of Daily Sabah in parliamentary sessions. It was clear that Daily Sabah’s news and opinions were not tolerated by the European Parliament, who made accusations about freedom of speech and expression in Turkey. The decision to prohibit the distribution of Daily Sabah was a clear violation of both freedom of press and expression. Meanwhile, EU Affairs Minister for Turkey Ömer Çelik said the following about the issue: “The European Parliament’s ban on the freedom of press is a tragic event for the future of Europe.”[13][14][15][16][17][18][19]

Columnists[edit]

References[edit]

  1. ^ "Tiraj".
  2. ^ a b "The U.S. tried to kill Erdogan, says editor in chief of Turkish daily". Washington Post. Retrieved 18 December 2016.
  3. ^ a b "The other side of the coin in Turkish media". Middle East Eye. Retrieved 18 December 2016.
  4. ^ a b "New English daily offers Turkish government perspective". Al-Monitor. 27 February 2014. Retrieved 18 December 2016.
  5. ^ a b "How fake news helps AKP propaganda". Al-Monitor. 28 January 2016. Retrieved 18 December 2016.
  6. ^ "Hoş geldin bebek". www.sabah.com.tr. Retrieved 30 June 2016.
  7. ^ "Türkiye'yi dünyaya DAILY SABAH anlatacak". www.sabah.com.tr. Retrieved 30 June 2016.
  8. ^ a b "Army of Spin". www.foreignpolicy.com. Retrieved 30 June 2016.
  9. ^ Turkey' s President reckons with his own survival in upcoming elections: an insider view of a man who is at the zenith of his power - yet fears losing everything https://theblacksea.eu/stories/faith-and-fury.html
  10. ^ "New English daily offers Turkish government perspective". Al-Monitor. Retrieved 30 June 2016.
  11. ^ "About Us". www.dailysabah.com. Retrieved 30 June 2016.
  12. ^ a b Popp, Maximilian (6 January 2014). "TÜRKEI: Die Rache der Brüder". Der Spiegel (in German). Retrieved 2017-04-29.
  13. ^ "European Parliament bans Turkey's Daily Sabah". Retrieved 2018-10-03.
  14. ^ "European Parliament bans distribution of Turkish daily at its building". European Parliament bans distribution of Turkish daily at its building (in Turkish). Retrieved 2018-10-03.
  15. ^ "European Parliament bans Daily Sabah but does not know exactly why". DailySabah. Retrieved 2018-10-03.
  16. ^ "'FETO behind ban' on Daily Sabah in European parliament". Retrieved 2018-10-03.
  17. ^ Şafak, Yeni. "'FETÖ behind ban' on Daily Sabah in European parliament". Yeni Şafak (in Turkish). Retrieved 2018-10-03.
  18. ^ "European Parliament President bans distribution of Daily Sabah at parliament - World News". Hürriyet Daily News. Retrieved 2018-10-03.
  19. ^ "European Parliament violated freedom of press with Daily Sabah ban, Turkish Law Platform says". anews. Retrieved 2018-10-03.

External links[edit]