Das Erste

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Das Erste
Das Erste 2014.svg
Launched 25 December 1952; 64 years ago (1952-12-25)
Owned by ARD
Picture format 576i (16:9 SDTV)
720p (1080p (DVB-T2 only)) (HDTV)
Audience share 10.9% (October 2017 (2017-10), KEK)
Country Germany
Language German
Broadcast area National; also distributed in:
Austria
Luxembourg
Switzerland
Liechtenstein
Slovenia
Belgium
Italy (only in Friuli-Venezia Giulia by DTT)
Netherlands
Denmark
Kosovo
Headquarters Munich, Germany
Formerly called NWDR-Fernsehen (1952-1954)
Deutsches Fernsehen (1954-1984)
Erstes Deutsches Fernsehen (1984-1997)
Website www.daserste.de
Availability
Terrestrial
DVB-T (SD) / DVB-T2 (HD) Various; region dependent
Satellite
Astra 19.2°E (Europe) 11.836 GHz Horizontal
SR: 27500 FEC: 3/4
SID: 28106
Video PID: 101
Audio PIDs: 102 stereo, 106 Dolby Digital
Astra 19.2°E (DVB-S2 HDTV) (Europe) 11.494 GHz Horizontal
SR: 22000 FEC: 2/3
SID: 10301
Video PID: 5101
Audio PIDs: 5102 stereo, 5106 Dolby Digital
Cable
Kabel Deutschland (Germany) Channel 101 (SD) / Channel 112 (HD)
Unitymedia (Germany) Channel 301 (SD) / Channel 1 (HD)
UPC Cablecom (Switzerland) Yes (SD and HD)
SD - Channel 005 (digital CH-D)
Naxoo (Switzerland) Channel 153
Ziggo (Netherlands) Channel 54 (HD)
YouSee (Denmark) Channel 91 (HD)
IPTV
Telekom Entertain (Germany) Channel 1 (SD/HD)
A1 TV (Austria) Channel 18 (SD) / Channel 318 (HD)
Streaming media
DasErste.de Watch live
Ziggo GO ZiggoGO.tv (Netherlands only)
Horizon Horizon.tv (Switzerland only)

Das Erste (German: [das ˈʔeːɐ̯stə], The First) is the principal publicly owned television channel in Germany. It is a joint production of Germany's regional public broadcasters acting through, and coordinated by, the ARD consortium, with the exception of Deutsche Welle. The channel was officially launched on 25 December 1952 as NWDR-Fernsehen and renamed to Deutsches Fernsehen in 1954.[1] Since 1996, the official brand is Das Erste; the full name Erstes Deutsches Fernsehen (First German Television) is used only occasionally and is not part of the station's corporate identity. In colloquial speech, the station is usually called Erstes Programm ("First Channel"), or by its metonym, ARD.

History[edit]

Studio of the news programme Tagesschau
The Maus, the popular children's series

The channel's first experimental broadcast was on 27 November 1950 as the TV channel of the then NWDR, which in 1956 split into NDR and WDR. The regular NWDR television service started on 25 December 1952. Nationwide transmission began on 1 November 1954 within the ARD framework, under the name Deutsches Fernsehen ("German Television"). It was West Germany's only television channel prior to the establishment of ZDF in 1963.[2]

The new channel consisted of jointly-produced shows such as the nightly news programme Tagesschau (on the air since 26 December 1952), as well as broadcasts produced individually by ARD member stations. The programs were coordinated by the Programmdirektion based in Munich. Besides several entertaining shows, ARD went political in 1957 when it launched its first political TV magazine, Panorama. Germany's first political TV show adopted the slogan "What is being talked about and what should be talked about" and pictured all aspects of postwar West German society—including conflict-laden topics, scandals, and other taboo topics, such as former Nazis who had held important roles.[3]

ARD nevertheless produced a provisional second TV channel from 1 June 1961 until ZDF started its transmissions on 1 April 1963. Colour television was introduced on 25 August 1967. From 1 September 1995 Das Erste broadcasts 24 hours a day.

The channel's name was changed to Erstes Deutsches Fernsehen ("First German Television") on 30 September 1984. Also around 1984, a new corporate design was introduced. The previous logo, with stylized waves, was replaced by a new logo showing a stylized number "1" which is still in use today. It changed its name to Das Erste in 1997, but the long name Erstes Deutsches Fernsehen is still used for some purposes (e.g. the introduction to the main editions of the Tagesschau). Informally, it is also known as ARD among viewers.

In addition to its SD broadcast, a 720p50 HD version of the channel, Das Erste HD, is also broadcast. Broadcast of Das Erste HD began in February 2010 with the coverage of the 2010 Winter Olympics in Vancouver, British Columbia, Canada.[4] Das Erste HD is available via satellite (DVB-S2 on Astra 19.2°E), cable (all cable providers in Germany and some providers throughout Europe), IPTV (Telekom Entertain) and DVB-T2 HD (here available in 1080p50).

Member broadcasting organizations[edit]

All nine of Germany's regional public-broadcasting organizations contribute to the output of Das Erste and broadcast its programming in a common schedule.

Time assigned[edit]

Each regional member of ARD contributes programming to the channel's schedule in proportion to the population of the area it serves. As of February 2006, the time allocations as percentage shares of total broadcast hours were:[citation needed]

Broadcasting organisation  % of total
Bayerischer Rundfunk (BR) 15.25
Hessischer Rundfunk (HR) 7.35
Mitteldeutscher Rundfunk (MDR) 11.45
Norddeutscher Rundfunk (NDR) 17.45
Radio Bremen (RB) 1.00
Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB) 7.00
Saarländischer Rundfunk (SR) 1.30
Südwestrundfunk (SWR) 17.95
Westdeutscher Rundfunk (WDR) 21.25

Broadcasting[edit]

Before 1990, Das Erste was only distributed in West Germany, and was almost exclusively broadcast using transmitters owned by the Deutsche Bundespost. However, the transmitters were powerful enough that Das Erste could easily be seen in nearly all of East Germany as well. Indeed, Das Erste's broadcasts, particularly its newscasts, were far more popular in East Germany than those of state broadcaster Deutscher Fernsehfunk. Exceptions included Dresden, located in a deep valley in southeastern East Germany, and the area around Rügen. One popular nickname for ARD in East Germany was Außer Rügen und Dresden (except Rügen and Dresden).

On 15 December 1990, programming from ARD was distributed by Deutsche Post of the GDR for the first time. The GDR-transmitters were later taken over by the Bundespost and merged organizationally with the West German transmitters. The transmitters of the Bundespost were transferred in 1995 to Deutsche Telekom, and then in turn to T-Systems.[5]

Between 2002 and 2008 the transmission facilities in Germany were successively converted from the analogue PAL standard to the new digital DVB-T standard.

Das Erste is available throughout Europe on free-to-air digital satellite television via Astra, as well as on many cable providers. Transmission via the Hot Bird satellite was stopped on 1 April 2017.

Logos[edit]

Programmes[edit]

Children[edit]

Entertainment[edit]

Information[edit]

  • ARD-Morgenmagazin (WDR) (1992–present)
  • ARD-Mittagsmagazin (BR) (1989–present)
  • Berliner Runde (1999–present)
  • Bonner Runde (1972-1999)
  • Brennpunkt (multiple) (1971–present)
  • Brisant (MDR) (1994–present)
  • Fakt (MDR) (1992–present)
  • Kontraste (SFB/RBB) (1968–present)
  • Monitor (WDR) (1965–present)
  • Nachtmagazin (ARD Aktuell/NDR) (1995–present)
  • Panorama (NDR) (1957–present)
  • Plusminus (multiple) (1975–present)
  • Presseschau (SFB) (1969-2002)
  • Report (Report Mainz/Report München) (SWR/BR) (1960–present)
  • Tagesschau (ARD Aktuell/NDR) (1952–present)
  • Tagesthemen (ARD Aktuell/NDR) (1978–present)
  • Umschau (SFB) (1969-1997)
  • Weltspiegel (multiple) (1963–present)

Series[edit]

Sport[edit]

Talk[edit]

Former programmes[edit]

Audience share[edit]

Germany[edit]

January February March April May June July August September October November December Annual average
1990[6] - - - - - - - - - - - - 30.8%
1991[7] - - - - - - - - - - - - Decrease 24.5%
1992[8] - - - - - - - - - - - - Decrease 22.0%
1993[9] - - - - - - - - - - - - Decrease 17.0%
1994[10] - - - - - - - - - - - - Decrease 16.3%
1995[11] - - - - - - - - - - - - Decrease 14.6%
1996[12] 14.8% 15.2% 14.4% 14.1% 13.6% 18.2% 15.8% 14.5% 14.5% 14.3% 13.9% 14.2% Increase 14.8%
1997[13] 14.3% 15.2% 13.3% 15.0% 13.7% 14.9% 15.0% 16.0% 15.6% 14.3% 14.6% 14.6% Decrease 14.7%
1998[14] 14.8% 15.8% 14.8% 14.2% 15.1% 19.9% 18.1% 15.2% 14.8% 14.3% 14.1% 14.0% Increase 15.4%
1999[15] 14.8% 15.3% 14.8% 14.1% 13.7% 14.8% 14.5% 13.9% 13.7% 13.1% 13.4% 14.3% Decrease 14.2%
2000[16] 14.4% 14.4% 14.1% 13.5% 14.3% 15.7% 15.1% 14.1% 15.9% 13.3% 13.7% 13.5% Increase 14.3%
2001[17] 12.9% 14.3% 13.3% 12.7% 13.2% 14.1% 14.7% 13.8% 14.8% 13.4% 13.7% 14.2% Decrease 13.7%
2002[18] 13.6% 15.9% 13.7% 13.8% 13.6% 17.1% 13.9% 14.9% 13.8% 13.4% 13.5% 13.5% Increase 14.2%
2003[19] 14.0% 14.9% 14.2% 13.6% 13.2% 14.0% 14.8% 14.1% 14.6% 13.3% 13.7% 13.6% Decrease 14.0%
2004[20] 13.1% 13.8% 13.7% 13.7% 13.8% 17.4% 13.3% 16.0% 12.6% 13.1% 13.8% 13.4% Decrease 13.9%
2005[21] 13.2% 14.3% 13.4% 13.8% 12.3% 13.8% 13.5% 13.8% 13.3% 12.9% 13.2% 14.0% Decrease 13.5%
2006[22] 13.9% 15.4% 13.7% 13.3% 13.6% 18.4% 14.2% 14.1% 13.7% 13.5% 13.5% 13.7% Increase 14.2%
2007[23] 13.8% 14.3% 13.9% 13.1% 13.0% 12.9% 12.2% 13.9% 13.4% 13.3% 13.4% 13.1% Decrease 13.4%
2008[24] 13.6% 13.8% 12.5% 12.5% 12.9% 18.0% 12.6% 15.1% 12.7% 12.4% 12.6% 12.7% 13.4%
2009[25] 12.5% 13.3% 13.1% 12.7% 12.5% 12.5% 12.0% 13.1% 12.6% 12.7% 12.8% 12.5% Decrease 12.7%
2010[26] 13.4% 14.0% 12.8% 12.8% 12.9% 17.1% 14.0% 12.2% 12.5% 11.9% 12.2% 12.7% Increase 13.2%
2011[27] 12.5% 12.9% 13.2% 12.6% 12.8% 13.1% 12.1% 12.3% 11.8% 11.8% 11.6% 11.9% Decrease 12.4%
2012[28] 12.9% 11.8% 12.2% 11.2% 11.2% 15.9% 11.4% 13.5% 11.5% 11.7% 11.7% 12.2% Decrease 12.3%
2013[29] 12.2% 12.4% 12.5% 12.1% 11.7% 12.3% 11.7% 12.0% 12.0% 11.7% 11.7% 12.3% Decrease 12.1%
2014[30] 11.7% 13.4% 12.3% 11.4% 12.0% 17.4% 15.0% 11.3% 11.3% 11.1% 11.8% 11.5% Increase 12.5%
2015[31] 11.3% 11.8% 11.6% 12.2% 11.8% 12.1% 10.9% 11.2% 10.9% 11.2% 11.9% 11.9% Decrease 11.6%
2016[32] 12.2% 11.6% 11.3% 11.5% 12.1% 16.0% 13.1% 14.0% 11.0% 10.7% 11.2% 11.2% Increase 12.1%
2017[33] 10.6% 11.8% 12.0% 11.8% 11.4% 10.7% 10.7% 11.0% 11.2% 10.9%

The average age of the viewers is 61 years (as of 2016).[34]

References[edit]

  1. ^ "ARD-Pressemitteilung: 50 Jahre Erstes Deutsches Fernsehen - Symposium und Sondersendungen zum ARD-Jubiläum". presseportal.de. Retrieved 2016-06-12. 
  2. ^ "Jahresrückblick 1952: Neues Rundfunkhaus in Lokstedt". tagesschau. Retrieved 2016-06-12. 
  3. ^ "60 Jahre ARD - Ein "Dinosaurier" und seine Zukunft". Norddeutscher Rundfunk. Retrieved 2016-06-12. 
  4. ^ "HDTV im Ersten". daserste.de. Archived from the original on 3 March 2010. Retrieved 2 March 2010. 
  5. ^ "Chronik der ARD". ARD. Retrieved 2016-06-12. 
  6. ^ "KEK/Zuschaueranteile 1990" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017. 
  7. ^ "KEK/Zuschaueranteile 1991" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017. 
  8. ^ "KEK/Zuschaueranteile 1992" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017. 
  9. ^ "KEK/Zuschaueranteile 1993" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017. 
  10. ^ "KEK/Zuschaueranteile 1994" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017. 
  11. ^ "KEK/Zuschaueranteile 1995" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017. 
  12. ^ "KEK/Zuschaueranteile 1996" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  13. ^ "KEK/Zuschaueranteile 1997" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  14. ^ "KEK/Zuschaueranteile 1998" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  15. ^ "KEK/Zuschaueranteile 1999" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  16. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2000" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  17. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2001" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  18. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2002" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  19. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2003" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 11 August 2017. Retrieved 30 June 2017. 
  20. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2004" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 11 August 2017. Retrieved 30 June 2017. 
  21. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2005" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  22. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2006" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  23. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2007" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  24. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2008" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  25. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2009" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  26. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2010" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  27. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2011" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  28. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2012" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 11 August 2017. Retrieved 30 June 2017. 
  29. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2013" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 4 March 2016. Retrieved 30 June 2017. 
  30. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2014" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  31. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2015" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 17 May 2017. Retrieved 30 June 2017. 
  32. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2016" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017. 
  33. ^ "KEK/Zuschaueranteile 2017" (PDF). kek-online.de. Retrieved 5 December 2017. 
  34. ^ Mantel, Uwe (14 March 2017). "Langzeit-Entwicklung des TV-Markts: Wie die Sender gealtert sind - und wer sich dagegen stemmt". dwdl.de. Retrieved 3 November 2017. 

External links[edit]