Die Rote Fahne

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Die Rote Fahne
Logo
Type Daily newspaper
Founder(s) Karl Liebknecht
Rosa Luxemburg
Publisher Spartakusbund
Founded 1918; 100 years ago (1918)
Political alignment radical-left
Headquarters Berlin
ISSN 1862-0450

The German newspaper Die Rote Fahne ("The Red Flag") was created on 9 November 1918 by Karl Liebknecht and Rosa Luxemburg in Berlin, most famously as organ of the left-wing revolutionary Spartakusbund.[1]

History of newspaper

1876

de:Wilhelm Hasselmann of the Socialist Workers' Party of Germany and member of the German Reichstag founded a short-lived, weekly newspaper called Die rote Fahne.[2]

1918-1933

Karl Liebknecht

Using the newspaper's subtitle as indicator of its political allegiance, Die Rote Fahne was successively the central organ of:

Many prominent Germans and others worked on the newspaper:

1933-1946

Outlawed after the end of the Weimar Republic and the Reichstag fire in 1933, it was illegally distributed during the Nazi dictatorship by underground groups close to the Communist Party until 1942.

Newspaper in history

1918-1919

Rosa Luxemburg

On January 15, 1919, Freikorps soldiers arrested co-founders Rosa Luxembourg and Karl Liebknecht, interrogated, and shot them.[2]

Ban 1923-1924

The longest ban on the newspaper ran from October 1923 to March 1924, as part of the ban on the German Communist Party. The newspaper continued in illegal production and distribution, sometimes renamed "Rote Sturmfahne" ("Red Storm Flag") or "Die Fahne der Revolution" ("The Flag of the Revolution").[2]

1926-1933

In 1926, the newspaper moved into the Karl Liebknecht House, to which it added in July 1928 a rotary press.[2]

On August 24, 1930, the newspaper published the last KPD program before its ban in 1933. Its title was "Program Statement for national and social liberation of the German people." The program deviated from Stalinist imperialist policy by opposing "forcible annexation of a people or a nation part of other national state structure... without [that people's] consent."[2]

During the 1932 elections, the newspaper ran the KPD slogan "Who chooses Hindenburg, selects Hitler who votes for Hitler votes for war" and supported the KPD candidate Ernst Thalmann for president.[2]

On February 23, 1933, Nazi police occupied Karl-Liebknecht-Haus and closed it the following day, anticipating the Nazi ban on all communist and socialist press after the Reichstag fire a few days later (February 28, 1933).[2]

since 1992

Die Rote Fahne (The Red Flag) is since 1992 issued again by the Central Committee of the Communist Party (Initiative), including, represented by their party executives, DKP, KPD (East), KPF/PDS and USPD, today Spartakus. 1993 confirmed the Association of German Book Trade the copyright.

Online archives

Staatsbibliothek zu Berlin contains the following:

References

  1. ^ Weitz, Eric D. (1997). Creating German Communism, 1890-1990: From Popular Protests to Socialist State. Princeton University Press. pp. 91–92.
  2. ^ a b c d e f g h "On the History of Die Rote Fahne". Die Rote Fahne: sozliasticshes magazin. Retrieved 4 July 2015.

External sources