Doğan Holding

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Doğan Şirketler Grubu Holding A.Ş.
Anonim Şirket
Traded asBİST: DOHOL
Industrymedia, energy, retail, industry, real estate and motor vehicle marketing, financial services and others
FoundedIstanbul, Turkey
FounderAydın Doğan
Key people
Begümhan Doğan Faralyalı (Chairwoman)[1]
İmre Barmanbek (Deputy Chairperson)
Ragıp Nebil İlseven (Deputy Chairperson & CEO)
RevenueIncreaseUS$ 1.8 billion (2016)
IncreaseUS$ 310.2 million (2016)
Number of employees

Doğan Holding is amongst the biggest conglomerates in Turkey operating in the energy, media, industry, trade, insurance and tourism industries. Founded by Aydın Doğan who still is a major shareholder, the company is led by his daughter Begümhan Doğan Faralyalı. Main operating activity of the Holding is to invest in various sectors via associates, to provide all necessary support to its subsidiaries and joint ventures in order to develop their activities.[2]

Group companies[edit]

  • Media
    • Doğan Burda Magazine
    • Doğan Music Production
    • Radyonom
    • Slow Turk
    • Doğan Media International (KanalD Romania)
    • D Productions Advertising and Distributing
    • BluTV (OTT platform)
    • Glokal Digital Services (, real-estate listing websites)
    • NetD Music
  • Energy
    • Aytemiz Petrol (gas station network)
    • Galata Wind Energy
    • Aslancik HEPP (33%)
    • Boyabat HEPP (33%)
    • DOEL (electric distribution)
  • Industry
    • Celik Halat
    • Ditas
  • Real Estate and Motor Vehicle Marketing
    • Milpa
    • Suzuki
    • Trend Motorcycles
    • Glokal Motor Vehicles
  • Financial Services and Others
    • Doruk Finansman
    • Doruk Factoring
    • Doğan Organik
    • Öncü Girişim Sermayesi
  • Tourism
    • Milta Tourism (Bodrum Marina)
    • Marlin Otelcilik
    • Ilke Turistik
    • Neta Yonetim

Media division sale[edit]

On 22 March 2018, Doğan Holding announced to KAP of their intentions to sell their media diviison to Demirören Group.[3] The sale has been criticized due to Demirören Group's close ties with the government.[4][5] On April 5, 2018, the division is sold to Demirören group.[6]

Lawsuits and accusations[edit]

POAS privatization controversy[edit]

On Sept 3, 1998, the Petrol Ofisi (POAS) privatization tender ended with Akmaya-Orteks Group offering USD 1.160 billion, Doğuş Holding-Garanti Bank USD 1.150 billion, Türkiye İş Bankası-Bayindir Holding-Park Holding-PUIS Grubu USD 1.110 billion.

The Privatization Board of Turkey however preferred Türkiye İş Bankası-Bayindir Holding-Park Holding-PUIS consortium. This was later on cancelled by the court and Dogan Holding won the next bidding process. The case involved serious corruption allegations, with then-Vice Prime Minister Mesut Yılmaz and then-State Minister Isin Celebi accused of abuse of power and Aydın Doğan of manipulating the public opinion through his media network.

Tax fraud charges[edit]

On Sept 8, 2009, Dogan Yayin said tax authorities wanted companies it controls to pay a total of TL3.76bn ($2.5bn) in unpaid taxes and penalties – equivalent to more than four-fifths of the combined market value of Dogan Holding and Dogan Yayin. The fine was issued after an earlier tax penalty of more than $500 million was leveled against the group in February for tax irregularities connected to the sale of a 25 percent stake in its television unit to German publisher Axel Springer AG.

Three weeks later, Turkey's largest media group Dogan Yayin said it was officially notified of an increase in a tax fine to 4.8 billion lira ($3.22 billion). The Halkali Tax Office had sent notifications to Dogan Yayin, stating movable and immovable properties provided as a guarantee by the firm could be sold at the end of the legal process.

Manipulation of tax court electronic distribution system[edit]

Dogan's financial specialists and attorneys reclaimed their case file a number of times in order to ensure that it would not be put into the electronic distribution system in order to determine which court the case will be heard in. According to claims, Dogan's financial experts spent eight hours in the Tax Court on October 2, 2009 in order to ensure their case was handed over to a specific preferred court.

SPK accusations[edit]

On September 28, 2009, Turkey's Capital Markets Board SPK, accused Aydın Doğan, Imre Barmanbek, Hanzade Dogan Boyner and Ali Riza Temuroglu for deliberately causing financial losses to Hurriyet Gazetecilik and Dogan Gazetecilik. It claimed that Dogan Holding purchased paper and publishing supplies at higher producer/seller unit prices from offshore companies—Sortal Trading Company Limited and Shawcliff Trading Limited—instead of direct producers. This, the SPK contends, cost Hurriyet Gazetecilik and Dogan Gazetecilik TL 33.12 million (USD 22.19 million), excluding the interest. The SPK reported that it would take the case to court.


  1. ^
  2. ^
  3. ^ Editorial, Reuters. "Turkey's Dogan Holding says began talks with Demiroren on sale of..." U.S.
  4. ^ "Turkish press baron agrees to sell media arm to Erdogan ally". Financial Times.
  5. ^ Editorial, Reuters. "Sale of Dogan set to tighten Erdogan's grip over Turkish media". U.S. Retrieved 22 March 2018.
  6. ^ "İmzalar atıldı... Doğan Medya resmen Demirören Holding'e geçti". Retrieved 20 April 2018.

External links[edit]

Coordinates: 41°1′55″N 29°2′14″E / 41.03194°N 29.03722°E / 41.03194; 29.03722