Dream Satellite TV

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Dream Satellite TV
Type Direct-broadcast satellite television
Country Philippines
Availability Available all over the Philippines
Slogan "Reaching You, Touching You"
Headquarters DREAM Broadcast Center, Clark Special Economic Zone, Pampanga, Philippines
Owner Philippine Multi-Media System, Inc.
Key people
Antonio Cojuangco (Chairman)
Launch date
April 22, 2001; 14 years ago (2001-04-22)
Picture format
Official website

Dream Satellite TV is the first all-digital Direct-To-Home (DTH) television broadcasting service via satellite in the Philippines. Broadcasting from the Dream Broadcast Center located at the Clark Special Economic Zone in Pampanga. Content is received from program providers, compressed and broadcast via Koreasat 5 (Mugunghwa 5) in DVB-S and NTSC color format exclusively to its subscribers using the Integrated Receiver-Decoder and the Conax / Nagravision 3 Encryption System.[1][2][3]

To receive Dream's broadcasting signals, subscribers must acquire a 60 centimetres (24 in) in diameter satellite dish antenna, an Integrated Receiver-Decoder (IRD) and a Dream Conditional Access Card (Smart Card). To provide security and protection, the satellite signals of Dream shall be encrypted using a Conditional Access System. Thus, exclusive use of Dream programs and services will only be available to Dream subscribers.


In April 1997, Dream was incorporated to the Philippine Multi-Media System, Inc. (PMSI). On February 6, 1998, the Philippine Congress passed into law Republic Act No. 8630 which granted PMSI a franchise to construct, install, maintain and operate for commercial purposes and in the public interest, television and radio broadcasting in the Philippines. The franchise term is 25 years.[4] On February 1, 2000, The National Telecommunications Commission (NTC) granted a provisional authority to engage in Direct-To-Home (DTH) satellite services. On February 7, 2001, the PMSI inaugurates its Dream Broadcasting Center at Clark Development Center, and on April 22, 2001, the commercial launch of Dream Broadcasting System, the first DTH system in the Philippines, took place.[5]

Early broadcasts (circa 2001) of Dream Satellite TV were broadcast from Agila II (ABS-5) satellites and its conditional access system relied on Conax (this was changed in 2009, when all of the channels of Dream were upgraded to Nagravision 3). Five/six years after launch, Dream Satellite uplinked the broadcast to Koreasat 5 as an additional satellite for most of the channels.

Before it was upgraded to Nagravision 3, the satellite service's encryption can be easily hacked and used on most satellite receivers (with or without a Conax card). Then in 2009, Dream already upgraded the conditional access system to Nagravision 3 (due to the issues regarding the previous conditional access system).

Starting 2010 until 2011, Dream closed all of the transponders of Agila II (ABS-5) for its main broadcast (because there are only two-years left for the orbit). When the main broadcast was transferred to Koreasat 5, Dream announced customers to migrate their IRDs (which uses Nagravision 3) to Koreasat 5 as the main broadcast.

In 2011, Antonio Cojuangco, owner of PMSI, has plans to sell the company.[6] In August 2013, it was revealed that SkyCable was in the advanced stages of negotiations of acquisition of PMSI.[7][8]

Status of competition and controversy[edit]

Dream Satellite TV filed a complaint with the National Telecommunications Commission (NTC) against Global Broadcasting and Multimedia, Inc. (G Sat) for offering A DTH service in the Philippines without a franchise and a license from Philippine authorities, namely the Philippine Congress for a broadcast franchise and the NTC for a Certificate of Public Convenience.[9] Aside from Dream, the Lopez-owned Sky Cable Corporation also filed a similar complaint against GBMI. It argued that GBMI's illegal entry into the industry will result in the unnecessary duplication of an existing service that existing cable TV and DTH-TV service providers already adequately provide.[10]

Receiver boxes[edit]

In use[edit]

  • Vistar (Not offered by Dream, but still supported)
  • Crystal
  • Homecast eM-152USNA
  • KAON K-270
  • Arion AF-5102S (current flagship receiver)

Discontinued/Not in use[edit]

Notes: Both of these receivers cannot receive Nagravision 3 encrypted signals

  • Nokia MediaMaser 8830S/8630S (the only satellite receiver from Nokia)
  • DAW951
  • DAW SNA4400


  1. ^ "Dream Satellite TV Migrated into KoreaSat 5 at 113.0 °E". Tianjin Satellite TV Service Center. Retrieved November 11, 2013. 
  2. ^ "Dream TV Taps South Korea's Mugunghwa 5 Satellite". Manila Bulletin. Retrieved November 11, 2013. 
  3. ^ "Dream Satellite TV on Koreasat 5 at 113.0°E". Lyngemark Satellite. November 9, 2013. Retrieved November 11, 2013. 
  4. ^ "Republic Act No. 8630: An Act granting the Philippine Multi-Media System, Inc., a franchise to construct, install, establish, operate and maintain radio And television stations in the Philippines" (PDF). Congress of the Philippines. Retrieved November 11, 2013. 
  5. ^ "Historical Highlights". Dream Satellite TV. Retrieved November 11, 2013. 
  6. ^ "Cojuangco in talks to sell Dream TV". BusinessMirror. ABS-CBN News. July 6, 2011. Retrieved November 11, 2013. 
  7. ^ Lenie Lectura (August 11, 2013). "SkyCable on the lookout for possible acquisitions". BusinessMirror. Retrieved November 11, 2013. 
  8. ^ Aishwariya S (August 12, 2013). "Philippines-based telecom company Sky Cable looks to acquire another DTH player". NexTV Asia. Retrieved November 11, 2013. 
  9. ^ "Dream TV operator seeks regulator help over satellite TV dispute". ABS-CBN News. January 1, 2009. Retrieved November 11, 2013. 
  10. ^ "SkyCable sues DTH competitor". Yehey!. January 19, 2009. 

External links[edit]