Duna TV

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Duna TV
Duna logo 2012.png
Launched 24 December 1992
Owned by Media Service Support and Asset Management Fund (Government of Hungary)
Picture format 16:9 (576i, SDTV) and 16:9 (1080i, HDTV)
Slogan "A nemzet televíziója" ("The Hungarian Nation's TV")
Country Hungary
Broadcast area Via satellite: Europe, North America, South America, Australia-New Zealand, North Africa, Middle East
Headquarters Budapest, Hungary, Kunigunda útja 64.
Sister channel(s)
Website www.mediaklikk.hu/duna
Availability
Satellite
Eutelsat 9A (Europe and North Africa) 11957,64 MHz V SR: 27500 2/3
Galaxy 19 (North America) 11966 V SR: 22000 3/4
NSS 806 (North and South America; unencrypted) 3803 LHC SR: 27500 3/4
Cable
France Télécom Orange Varies by local cable networks
UPC Romania Channel 751 (digital with DVR)
Channel 183 (digital)

Duna TV or Duna Televízió is one of two public television services in Hungary. "Duna" is the Hungarian name for the Danube. Duna TV operates two channels: Duna and Duna World.

Duna TV is managed and primarily funded by the Media Service Support and Asset Management Fund (Hungarian: Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap, abbreviated MTVA).[1] This government organization, formed in 2011, also manages the public service broadcasters Magyar Televízió and Magyar Rádió as well as the Hungarian news agency Magyar Távirati Iroda.[2][3]

On 1 July 2015, Duna TV as well as the three other public media organizations managed by the MTVA were merged into a single organization called Duna Media Service (Hungarian: Duna Médiaszolgáltató).[4] This organization is the legal successor to Duna TV and is an active member of the European Broadcasting Union.[5][6]

History[edit]

Duna TV went on the air in December 1992 as the first Hungarian TV station to broadcast over satellite. Its mission is to create and broadcast programming for and news about Hungarian minority communities beyond Hungary's borders in order to help maintain their national/ethnic identity. A few years later, Duna TV became the first Hungarian station to broadcast 24 hours a day. In 2004, Duna TV began to broadcast in North America, South America and Australia. In 2006, Duna TV started its Channel II (Autonomy TV, today Duna World).

Duna TV had been originally funded from a television licence fee imposed on owners of television sets. However, in July 2002, the government abolished the fee and began to partially fund the broadcaster through direct payments, with additional funding coming from advertising and commercial activities.[7]

In 2010, after Magyar Televízió withdrew from the Eurovision Song Contest that year due to financial reasons, Duna TV attempted to move from an approved participant to an active member of the European Broadcasting Union in order to continue Hungary's participation in the event.[8][9] While a decision ultimately was not made in time for Duna TV to participate, Duna TV did air the 2010 contest.[10] Magyar Televízió returned for the 2011 contest.

In 2011, most of the assets and employees of Duna TV were made a part of the newly-created Media Service Support and Asset Management Fund (Hungarian: Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap, abbreviated MTVA), a government organization controlled by the Media Council of Hungary.[1] Magyar Televízió and Magyar Rádió were also made a part of MTVA, unifying all three public service broadcasters in Hungary for the first time. Additionally, the Hungarian news agency Magyar Távirati Iroda was merged into the MTVA and has since been responsible for the production of all news content aired on the three broadcasting organizations.[2][11]

Duna TV's membership in the European Broadcasting Union (EBU) was elevated from approved participant to active status in 2014 following the establishment of an agreement between the EBU, Hungarian public service broadcasters, and MTVA that enabled the EBU to treat Duna TV, Magyar Televízió, and Magyar Rádió as a single unit for membership purposes.[12]

As part of its overhaul revamp for all of its MTVA channels in 2015, Duna began broadcasting all of its variety, drama and comedy content from M1, starting with the Eurovision Song Contest, but they will still retain its original structure as they will continue to serve the Hungarian minorities.

Another consequence of the 2015 MTVA revamp of public media services in Hungary saw Duna TV merged with Magyar Televízió, Magyar Rádió, and Magyar Távirati Iroda to create a single organization called Duna Media Service (Hungarian: Duna Médiaszolgáltató).[4] This nonprofit organization is the legal successor to each of the four formerly separate entities managed by the MTVA.[13]

Regional studios[edit]

The station is broadcast from Budapest, but has regional studios in Cluj-Napoca (Kolozsvár), Târgu Mureș (Marosvásárhely), and Odorheiu Secuiesc (Székelyudvarhely) in Romania; Bratislava (Pozsony) in Slovakia; Subotica (Szabadka) in Serbia; Uzhhorod (Ungvár) in Ukraine, and other places.

References[edit]

  1. ^ a b "Media Law in Hungary". Center for Media and Communication Studies (CMCS). Retrieved 29 July 2014. 
  2. ^ a b "ABOUT MTVA - MTVA". Media Service Support and Asset Management Fund (MTVA). Retrieved 23 August 2015. 
  3. ^ "Hungary | Freedom House". Freedom of the Press 2013. Freedom House. Retrieved 29 July 2014. 
  4. ^ a b "Hungarian public service media companies merge - MTVA". Media Service Support and Asset Mangement Fund (MTVA). Retrieved 23 August 2015. 
  5. ^ Polyák, Gábor (2015). "Hungary : New Amendment to the Media Act". IRIS Legal Observations of the European Audiovisual Observatory (Strasbourg, France: European Audiovisual Observatory) (2). Retrieved 23 August 2015. 
  6. ^ "EBU - Active Members". European Broadcasting Union. Retrieved 23 August 2015. 
  7. ^ Nikoltchev, Susanne, ed. (2007). IRIS Special: The public service broadcasting culture. Strasbourg: European Audiovisual Observatory. pp. 119–120. ISBN 9287161887. Retrieved 29 July 2014. 
  8. ^ Klier, Marcus (12 August 2010). "Hungary may return with new broadcaster". EscToday.com. Retrieved 12 August 2010. 
  9. ^ Hondal, Victor (22 October 2009). "Hungary withdraws from Eurovision Song Contest". EscToday.com. Retrieved 12 August 2010. 
  10. ^ Floras, Stella (24 April 2010). "Hungary: Duna TV to broadcast all three Eurovision shows". Esctoday.com. Retrieved 29 July 2014. 
  11. ^ "International Press Institute: SEEMO Says State Has Appropriated Hungary's Media Landscape". Austria: International Press Institute. Retrieved 29 July 2014. 
  12. ^ "On the International Conference Entitled "The Current Challenges of European Media Regulation"" (PDF). hunmedialaw.org. 6 January 2014. p. 2. Retrieved 29 July 2014. 
  13. ^ Polyák, Gábor; Nagy, Krisztina (January 2015). Hungarian Media Law (PDF). Budapest: Mérték Media Monitor Nonprofit Ltd. p. 30. Retrieved 23 August 2015. 

External links[edit]