Echo TV

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Echo TV
Echo tv.svg
LaunchedSeptember 15, 2005; 13 years ago (2005-09-15)
ClosedMarch 31, 2019; 4 months ago (2019-03-31)
Owned byEcho Hungária TV Zrt
(part of Talentis Group)
Picture format576i (16:9 SDTV)
SloganA nemzet hangja
(Hungarian: Voice of the nation)
CountryHungary
LanguageHungarian
Broadcast areaHungary
HeadquartersAngol Street 65-69,
Budapest, 1149
Websitewww.echotv.hu

Echo TV was a christian-conservative[1] Hungarian television channel owned and operated by Echo Hungária TV Zrt[2] , and founded in 2005 to cover business news[3]. Later focusing on news broadcasting and public affairs, it was known as a supporter of Fidesz and KDNP.[4]

History[edit]

Echo TV founded as a business news channel in 2005[5] at the initiative of Gábor Széles, the 4th richest man of Hungary (as of 2017) and the head of Videoton and Ikarus Bus.[6] Széles had only days previously purchased Hungary's daily Magyar Hírlap; the acquisition of both stations helped Széles establish a major media presence in Hungary.[7] Széles reportedly spent two billion Hungarian forints in creating Echo TV.[8]

In 2006 Echo TV became a media partner of Feratel media technologies AG, based in Austria.[9]

Gábor Széles sold Echo TV to Fidesz-backed businessman and oligarch Lőrinc Mészáros on December 2, 2016.[10]

On December 4, 2017 the whole channel was renewed.[11] Echo TV ceased to operation on March 31, 2019. Its staff and technical equipment were integrated into Hír TV, which had returned as a pro-government media portfolio after the 2018 parliamentary election.[12]

Association with far-right politics[edit]

According to Le Monde, Echo TV was a forum favored among neofascists in Hungary.[13]

After the 2010 election in Hungary, Echo TV displayed an image of Imre Kertész, a Hungarian survivor of Auschwitz and nobel laureate, alongside a voiceover about rats.[14] Sándor Pörzse was a well-known host for Echo TV before helping to found Jobbik's paramilitary organization the "Hungarian Guard," later banned by the Hungarian Government.[15] Sándor Pörzse was removed from the Echo TV in 2009.[16]

One of Echo TV's better known broadcasters was Ferenc Szaniszló, known for his racist and anti-Semitic statements.[13][17][18][19][20][21] In 2011, Hungary's media regulator fined Echo 500,000 Forints after Szaniszló compared Roma people to "monkeys".[22]

References[edit]

  1. ^ HAZÁNK LEGFRISSEBB TELEVÍZIÓJA LETT A KERESZTÉNY-KONZERVATÍV ECHO - András Kárpáti - Magyar Idők
  2. ^ HAZÁNK LEGFRISSEBB TELEVÍZIÓJA LETT A KERESZTÉNY-KONZERVATÍV ECHO - András Kárpáti - Magyar Idők
  3. ^ Nemzeti erők egyesítése: Új tulajdonosa van az Echo Televíziónak - Tamás Pindroch - Magyar Hírlap
  4. ^ Új tulajdonosa van az Echo TV-nek - Magyar Idők
  5. ^ "Rövidesen indul az ECHO TV". 3 June 2005.
  6. ^ Nemzeti erők egyesítése: Új tulajdonosa van az Echo Televíziónak - Tamás Pindroch - Magyar Hírlap
  7. ^ "Gábor Széles buys daily Magyar Hirlap". MTI Econews. 19 September 2005.
  8. ^ "Széles to Start TV Channel". EASTBUSINESS.ORG. 1 December 2005.
  9. ^ "Ots news: feratel media technologies AG". AWP OTS. 22 December 2006.
  10. ^ Nemzeti erők egyesítése: Új tulajdonosa van az Echo Televíziónak - Tamás Pindroch - Magyar Hírlap
  11. ^ PÁLYÁRA ÁLL A MEGÚJULÓ ECHO TV - Attila Borsodi - Magyar Idők
  12. ^ Megszűnt az Echo TV, ám a Hír TV dolgozóit bocsátották el
  13. ^ a b Stolz, Joelle (29 March 2012). "Prime au fascisme en Hongrie". M - Le Monde. Retrieved 24 April 2013.
  14. ^ "Budapest Experiences A New Wave of Hate". Spiegel Online International. 14 October 2010. Retrieved 27 April 2013.
  15. ^ Oehmke, Philipp (16 December 2011). "Hungary's Right-Wing War on Culture". Spiegel Online International.
  16. ^ http://index.hu/kultur/media/2011/03/20/ki_vedi_meg_az_echotv-t/
  17. ^ http://www.budapesttimes.hu/2013/03/24/tancsics-prize-returned/
  18. ^ https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-21834834
  19. ^ https://www.independent.co.uk/news/world/europe/hungarian-government-awards-tancsics-prize-for-journalism-to-notorious-antisemite-ferenc-szaniszlo-8538178.html
  20. ^ http://www.haaretz.com/jewish-world/jewish-world-news/hungarian-journalist-to-return-state-honor-denies-anti-semitism-1.511168
  21. ^ https://www.reuters.com/article/2013/03/20/us-hungary-journalist-idUSBRE92J0AD20130320
  22. ^ "Hungary sparks outrage with honours for far-right figures". Agence France Presse. 17 March 2013.

External links[edit]