Egypt Independent

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Egypt Independent
Egypt Independent, title page of the first issue.jpg
The first issue of Egypt Independent
Format Weekly
Editor Lina Atallah
Founded 24 November 2011
Language English
Ceased publication 25 April 2013 (print edition only; website is still active)
Headquarters Cairo
Website Official website

Egypt Independent is an Egyptian newspaper that publishes a website and formerly published a weekly 24-page English-language newspaper that had evolved from the English edition of Al-Masry Al-Youm.

History[edit]

On 24 November 2011, the first edition of Egypt Independent was published.[1] It had evolved from the English edition of Al-Masry Al-Youm, which was previously published as a weekly supplement to the newspaper.[2]

After being banned to publish their second edition by the chief editor of Al-Masry Al-Youm,[3] Egypt Independent acquired its own license and resumed publishing its weekly edition independent from Al-Masry Al-Youm in 2012.[4]

In April 2013, the management of Al-Masry Media Corporation informed the Egypt Independent editorial team that the print and online news operation is being shut down,[5] though the website continues to publish new stories, which are translations of articles published in Al-Masry Al-Youm.

In June 2013, some former employees of Egypt Independent began publishing Mada Masr.[6]

Accusations of internal censorship[edit]

On 1 December 2011, the chief editor of Al-Masry Al-Youm objected to and ultimately censored a print issue of Egypt Independent.[7]

The second issue of Egypt Independent was to carry an opinion piece[8] by Robert Springborg, a political scientist and expert on Egyptian civil-military relations, that was critical of the Supreme Council of the Armed Forces that had ruled Egypt since the February 2011 departure of former president Housni Mubarak. Springborg and the Egypt Independent staff collaborated to alter the offending sections in the opinion piece, however the second issue of the supplement was nevertheless prevented from being published. Professor Springborg was himself accused of being a "conspirator against Egypt's stability" in the 7 December 2011 Arabic-language edition of Al-Masry Al-Youm.[3]

The self-censorship episode prompted the staff of Egypt Independent to write that "even after 25 January, self-censorship still plagues Egyptian media. As an Egyptian newspaper, we, too, suffer from it. But if self-censorship becomes internalized and goes unquestioned, it becomes an irreversible practice. We refuse to let this happen."[3]

External links[edit]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Time for something new". Egypt Independent. 24 November 2011. Retrieved 9 August 2013. 
  2. ^ Jenne Krajeski (30 April 2013). "The death of Egypt Independent". The New Yorker. Retrieved 14 September 2013. 
  3. ^ a b c "Time for an independent conversation". Egypt Independent. 7 December 2013. Retrieved 9 August 2013. 
  4. ^ "Final Issue: How poor management destroyed a leading voice". Egypt Independent. 25 April 2013. Retrieved 9 August 2013. 
  5. ^ "Egypt Independent 2009-2013". Egypt Independent. 25 April 2013. Retrieved 9 August 2013. 
  6. ^ "And we're back ...". Mada Masr. 30 Jun 2013. Retrieved 15 July 2013. 
  7. ^ "Egypt: self-censorship and the military hinder press freedom". Index on Censorship. Retrieved 9 August 2013. 
  8. ^ "Is Tantawi reading the public's pulse correctly?". Egypt Independent. 6 December 2011. Retrieved 8 August 2013.