The Egyptian Gazette

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Egyptian Gazette)
Jump to: navigation, search
The Egyptian Gazette
Egyptian Gazette logo.jpg
The Egyptian Gazette online edition logo
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) El Tahrir Printing and Publishing House
Editor Ramadan Abdel Kader
Founded 26 January 1880; 137 years ago (1880-01-26)
Political alignment Nationalism, Secularism
Headquarters Cairo, Egypt

The Egyptian Gazette is an English-language Egyptian daily, part of the Al Gomhuria group of news publications.

First published on 26 January 1880, it is the oldest English-language newspaper in the Middle East.

Khaled Bakir is chairman of the Gazette's board and Mohamed Kassem has been the editor-in-chief since 2014.[1]


The Egyptian Gazette was founded in 1880[2] as a four-page weekly tabloid in Alexandria by five Britons, including Andrew Philip, as editor, and Moberly Bell, later managing editor of The Times in London.[1]

In the 1930s, Cairo became more important than Alexandria as a news centre and the newspaper's offices were moved to the Egyptian capital on 20 February 1938.[1]

Shortly before World War II, ownership of The Egyptian Gazette passed to the Société Orientale de Publicité (SOP) (English: Eastern Publishing Company), in which Oswald J. Finney, a wealthy British businessman, was the major shareholder. The Egyptian Gazette found itself associated with The Egyptian Mail, another English-language Egyptian newspaper, founded in 1914, and also owned by the SOP. The market was split between the two dailies, with the Mail appearing in the morning, and the Gazette in the evening.[1]

At the end of the war and with the departure of most of the British Army stationed in Egypt, the market for English-language newspapers shrank dramatically. As a result, and as continues to the present day, The Egyptian Gazette is published every day except Tuesdays, when the now-weekly The Egyptian Mail appears.[1]

In May 1954, following the Egyptian Revolution of 1952 and the nationalization program of President Nasser, El Tahrir Printing and Publishing House took over ownership of the newspaper from the SOP. Amin Abul Enein was appointed managing editor, bringing the newspaper under the editorial authority of an Egyptian for the first time.[1]


Year Editor
1952 - 1978 Amin Abul Enein
1978 - 1980 Ramez El Halawani
1980 - 1989 Sami el-Shahed
1989 - 1991 Mohamed el-Ezabi
1991 - 2005 Mohamed Ali Ibrahim
2005 - 2011 Ramadan Abdel Kader
2014 - Mohamed Kassem


While never garnering quite the same international reputation as Al-Ahram Weekly, the English-language weekly published by Al-Ahram, The Egyptian Gazette has provided several important journalists with an opportunity to print their material.

Among these are Muhammad Husayn Haykal, one-time Egyptian education minister; David Du Bois, academic and son of the pan-Africanist leader W. E. B. Du Bois; and, more recently, Caryll Faraldi, British journalist and academic [3] and Ashraf Sadek, Egyptian journalist and academic.


  1. ^ a b c d e f The Egyptian Gazette
  2. ^ William A. Rugh (2004). "Newspapers and Print Media: Arab Countries". Encyclopedia of the Modern Middle East and North Africa. Retrieved 17 October 2014. 
  3. ^ "[1]" 'Selected Articles of Caryll Faraldi published in The Egyptian Gazette'. Retrieved 12 May 2014.

External links[edit]