Euronews

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from EuroNews)
Jump to navigation Jump to search

Euronews
Euronews 2016 logo.svg
Launched1 January 1993 (1993-01-01)
Owned byMedia Globe Networks (53%)[1]
NBCUniversal (25%)[2]
European public broadcasters (22%)
Picture format576i (16:9 SDTV)
(1080i HDTV)
SloganAll Views
Broadcast areaWorldwide
HeadquartersLyon, France
Websiteeuronews.com
Availability
Satellite
Hot Bird 13B (Europe, Americas,Middle East, North Africa)11566 H / 29900 / 3/4 (HD) (English audio only)
Hot Bird 13B (Europe, Americas,Middle East, North Africa)12597 V / 27500 / 3/4 (SD)
Astra 1L (Europe, North Africa)12226 H / 27500 / 3/4 (SD) (German & French audio only)
Badr-4 (Middle East, North Africa)12073 H / 27500 / 3/4 (SD)
Nilesat 201 (Middle East, North Africa)12015 V / 27500 / 5/6 (SD)
AsiaSat 5 (Asia, Australia)3960 H / 30000 / 5/6 (SD) (C-Band)
Türksat 3A (Turkey)11096 H / 30000 / 5/6 (SD) (Turkish audio only)
Astra 2G (Europe)11464 H 22000 5/6 (SD) (English audio only)
Thaicom 5 (Asia, Southeast Asia)3600 H / 26667 / 3/4 (SD) (C-Band)
Sky
(UK & Ireland)
Channel 508 (SD) (English)
G Sat
(Philippines) (English audio only)
Channel 131 (SD)
Cignal
(Philippines)
Channel 138
DStv
(South Africa)
Channel 414 (SD)
Digiturk
(Turkey)
Channel 123 (SD)
Dish Network
(United States)
Channel 901 (English) (SD)
Sky Italia
(Italy)
Channel 521 (SD)
Dolce
(Romania)
Channel 254 (SD)
TV Vlaanderen DigitaalChannel 53 (SD)
ZAP
(Angola, Mozambique)
Channel 145 (POR) (SD)
Movistar+
(Spain)
Channel 142 (SD)
Galaxy 23
(North America, C band free-to-air)
3.781 GHz V / 29.270
MEO TV Alphaville*
(Portugal) (Brazil)*
Channel 200 (POR) (SD)Channel 203* (POR)
NOS
(Portugal)
Channel 203 (POR) (SD)
MNC Vision
(Indonesia)
Channel 334 (SD)
CanalsatChannel 104 (SD)
Cyfrowy Polsat
(Poland)
Channel 181 (SD)
CANAL+
(Myanmar)
Channel 183
Cable
Virgin Media
(UK)
Channel 620
Virgin Media IrelandChannel 203 (English)
Altice USA
(United States)
Channel 103 (English)
Vidéotron
(Canada)
Channel 172 (French)
Rogers Cable
(Canada)
Channel 193
Com Hem
(Sweden)
Channel 123
RCS&RDS
(Romania)
Channel 47
UPC Romania
(Romania)
Channel 421 (digital with DVR)
Channel 141 (digital)
MC Cable
(Monaco)
Channel 24
Kabel Deutschland
(Germany)
Channel 554(DE), 827(RU), 837 (FR; only upgraded networks), 848 (UK; only upgraded networks), 869(IT), 873(ES), 882(POR)
Unitymedia
(Germany)
Channel 326 (German audio only)
Ziggo
(Netherlands)
Channel 505
KTV Šibenik
(Croatia)
Channel 15
Naxoo
(Switzerland)
Channel 66
SkyCable/Destiny Cable
(Philippines)
Channel 219 (English)
UPC Switzerland
(Switzerland)
Channel 046
(digital CH-D)
StarHub TV
(Singapore)
Channel 23
NOS
(Portugal)
Channel 203 (POR)
Euskaltel
(Basque Country, Spain)
Channel 29
UPC PolandChannel 342
IPTV
Telekom Entertain (Germany)Channel 87 (SD)
Fetch TV
(Australia)
Channel 184
TELUS TV
(Canada)
Channel 831 (English)
Channel 2091
(French)
TrueIPTV
(Thailand)
Channel 13
World on Demand
(Japan)
English, Channel 110
French, Channel 111
Now TV
(Hong Kong)
Channel 326
Macau Cable TV (Macau)Channel 806
MEO
(Portugal)
Channel 203 (POR)
Unifi TV
(Malaysia)
Channel 612
NexTV-America
(United States, Canada)
Channel 28
CHT MOD
(Taiwan)
Channel 555
Olleh TV
(South Korea)
Channel 176
Moja TV
(Bosnia and Herzegovina)
Channel 6
Open IPTV
(Bosnia and Herzegovina)
Channel 502
CanalsatChannel 104
Tivibu (Turkey)Channel 76
Max TV (Macedonia)Channel 655
ZAP (Cape Verde)Channel 8 (POR)
Eir TV (Ireland)Channel 508
Streaming media
euronews.comWatch live

Euronews is a European pay television news network, headquartered in Lyon, France. The network began broadcasting on 1 January 1993, and aimed to cover world news from a pan-European perspective.

It is jointly owned by several European and North African state broadcasting organisations, and since 2015 majority owned (53%) by Media Globe Networks led by Egyptian billionaire Naguib Sawiris who is chairman of the supervisory board.

History and organisation[edit]

Euronews headquarters in Lyon

General[edit]

In 1992, following the First Persian Gulf War, during which CNN's position as the preeminent source of 24-hour news programming was cemented, the European Broadcasting Union decided to establish Euronews to present information from a European perspective. The channel's first broadcast was on 1 January 1993 from Lyon. An additional broadcast studio was set up in London in 1996. It was founded by a group of ten European public broadcasters:[3]

In 1997, the British news broadcaster ITN purchased a 49 percent share of Euronews for £5.1 million from Alcatel-Alsthom.[4] ITN supplies the content of the channel along with the remaining shareholders, which are represented by the SOCEMIE (French: Société éditrice de la chaîne européenne multilingue d'information Euronews) consortium. Euronews SA is the operating company that produces the channel and holds the broadcasting licence. It is co-owned by the ten founders and:

The broadcast switched from solely analogue to mainly digital transmission in 1999. In the same year, the Portuguese audio track was added. The Russian audio track appeared in 2001.

In 2003, ITN sold its stake in Euronews as part of its drive to streamline operations and focus on news-gathering rather than channel management.[5]

On 6 February 2006, Ukrainian public broadcaster Natsionalna Telekompanya Ukraïny (NTU) purchased a one percent interest in SOCEMIE.[6]

On 27 May 2008, Spanish public broadcaster RTVE decided to leave Euronews to promote its international channel TVE Internacional. It also cited legal requirements to maintain low debt levels through careful spending as a factor influencing its decision to leave.[7]

In February 2009, the Turkish public broadcaster TRT became a shareholder in the channel, and joined its supervisory board.[8] TRT purchased 15.70% of the channel's shares and became the fourth main partner after France Télévisions (23.93%), RAI (21.54%), and VGTRK (16.94%).

In February 2015, the channel's executive board approved a bid by Media Globe Networks, owned by Egyptian telecom magnate Naguib Sawiris, to acquire a 53% controlling stake in the media outlet. The deal raised questions over Euronews's future editorial posture and independence.[9][10][11]

Language availability[edit]

# Language Launch Stopped
1 English 1 January 1993
2 French 1 January 1993
3 German 1 January 1993
4 Italian 1 January 1993
5 Spanish 1 January 1993
6 Portuguese November 1999
7 Russian September 2001
8 Arabic 12 July 2008
9 Turkish 30 January 2010
10 Persian 27 October 2010
11 Ukrainian 24 August 2011 May 2017[12]
12 Greek 18 December 2012
13 Hungarian 30 May 2013

Radio service[edit]

In 2 October 2012, Euronews launched Euronews Radio. The service was designed for viewers who "watching news is not an option" by providing a direct simulcast to the TV channel, with "No Comment" segment being replaced by music. The music of the bulletin openings are also transmitted on Euronews Radio. Weather reports are read by a female announcer.

Africanews[edit]

On 20 April 2016, the French subsidiary of Euronews launched an African version of their news service called Africanews in French and English.

Partnership with NBC[edit]

In November 2016, the channel's executive board was in talks with NBCUniversal, parent company of NBC News, for a "strategic partnership". NBCU would acquire 15 to 30% ownership of the Euronews network, would contribute to Euronews content, and facilitate NBC News' expanded operations in Europe.[13] After successful negotiations with the European Commission, who feared that the partnership would result on an Americanization of Euronews, the NBCUniversal News Group finally purchased a 25% stake in Euronews in February 2017 for $30 million. NBC News president Deborah Turness was appointed to head up international operations, and incumbent Euronews CEO Michael Peters, which has lead it since 2004, became CEO of the new partnership. Both report directly to NBC News chairman Andy Lack. The resulting partnership became known as Euronews NBC. [14]

Although Sawiris and NBC News have the largest stakes in Euronews, editorial control by SOCEMIE members has been assured, with the broadcasters having seven slots in the editorial board, as opposed to Sawiris' company (which has three slots) and NBC News, which only has one, thereby reducing rumours of an Americanization of Euronews' values. Editorial control is fully handled by Euronews' teams, with NBC only focusing on planning and coordinating tasks. [15] After the formation of the partnership, video reports from NBC News' properties began to appear frequently on the TV channel and reports from NBCNews.com began to be distributed on its digital platforms.

On 9 May 2017, Euronews split its service into 12 language-specific editions, of which nine have a linear TV channel with its own language voiceover, but now including contents, on-air graphics (except for some segments) and its lower-third news ticker in the language. The glocal strategy allows the language editorial teams to personalise the content and presentation of their channel, not only by sharing own-produced content with other languages, but by producing content that is relevant to local audiences, and allowing local reporters and presenters to appear on camera in all its language editions. The splitting process finished on 24 May 2017. [16]

Alongside the major language split, satellite distribution for the German, Spanish, Portuguese and Turkish channels was discontinued, now being only available via fibre-optic IP uplink.[16] However, the discontinuation of the German-language channel from satellite distribution generated outcry from many German satellite TV owners, resulting on the restoration of the German-language channel on the Astra 1L satellite on 25 July 2017, via an unencrypted SD feed sitting alongside the French-language channel. [17] Additionally, the Arabic and Persian language editions became available only on Euronews' website and apps, with the TV channels being discontinued, and the Ukrainian edition was discontinued outright, due to lack of funding from the Ukrainian government. [18] Finally, the Euronews channel in English became known as the World edition, and distribution to premises in the American continent via fibre-optic IP uplink is set to begin later in 2018. [16] These changes caused the elimination of 43 staff positions, mainly from the Ukrainian edition, causing major layoffs and production staff having more flexible roles. [19]

In 2018, Euronews' English-language channel began to gradually revamp its programming schedule, with the roll-out of a new slate of presenter-led programming to compliment its already existing shows, a move that was reported earlier in the year, after the success of its presenter-led special reports and weekly programming introduced in recent years. [20] Alongside conventional rolling news shows, debate programming, talk shows and new presenter-led shows will be offered during the weekly schedule, and throughout programmes, Euronews reporters from different nationalities will be offering context on stories close to their respective home nationalities. [21]

The roll-out began on 22 May, when Euronews debuted the first of these new shows, Good Morning Europe, a five-hour morning show which airs every weekday morning from 7am. It was first anchored by former RT correspondent Tesa Arcilla, which anchored it in a temporary basis. Some weeks later, former France 24 presenter Belle Donati began presenting the show, alternating with Arcilla; after she moved to Brussels in September, she became the main anchor of the slot. Two months later, on 17 July, Euronews debuted a six-hour breaking news show, Euronews Now, anchored by Tokunbo Salako, covering the dayside and afternoon slots. On 3 September, the new evening programme lineup was launched, starting with a politics-focused show, Raw Politics, hosted by Tesa Arcilla, and featuring former Sky News reporter Darren McCaffrey from Brussels. Two weeks later, on 17 September, the full roll-out was completed with the introduction of a 5-hour evening rolling news show, Euronews Tonight, presented by former Sky News and BBC News presenter Sam Naz.[22] The traditional pre-produced blocks of video content still remains on late nights and weekends. Most overnights now repeat the previous day's edition (either full or half length) of Euronews Now.

New weekly programming is also being produced, including the weekly interview series Uncut, which feature conversations from political leaders and newsmakers worldwide with minimum to no editing. The first episodes feature German-French politician Daniel Cohn-Bendit interviewing former UKIP leader Nigel Farage and former UK Prime Minister Tony Blair about the Brexit uprising. Additionally, a new social media unit was created, with journalists with a background on digital news verification leading it. The newly-created team help to produce The Cube, a social media segment during rolling news shows, focusing on analysis on treatment and reactions about news headlines on social media, with special attention at the major stories of the day. No Comment, a long-standing element of Euronews' programming, remains on the channels' schedule, and it's being gradually integrated into the rolling news shows on the English-language channel. [22]

Additionally, a major investment in mobile reporting via iPhone devices helped Euronews gain a major scoop, becoming the only TV news outlet worldwide to broadcast live coverage from the MV Aquarius, with Paris correspondent Annelise Borges (formerly with France 24) on assignment. Borges broadcast live during 10 days as the new Italian far-right government denied the Aquarius access to Italian ports. The coverage made headlines on many news outlets worldwide, and helped Euronews boost its credibility and its audience.[22] The new Euronews also hired new correspondents in London, Berlin, Moscow, Rome, Madrid and Washington D.C., and gained access to NBC News' large network of correspondents worldwide.

As of September 2018, the other language editions are unaffected, with the pre-produced blocks of video content remaining at all times, although there are plans to introduce presenter-led programming during the morning slots on these other channels.[20]

After the takeover of Sky plc by NBCUniversal's parent company Comcast on 22 September 2018, EuronewsNBC will increase its worldwide reach, as it plans to closely integrate its operations (and those of NBC News) with those of Sky News[23].

Broadcast[edit]

The channel is available in 430 million households in 166 countries worldwide. It reaches more than 170 million European households by cable, satellite and terrestrial. It also began to secure availability on multimedia platforms such as IPTV and digital media.[24]

Euronews launched an application for mobile devices (Android, iPhone, and iPad) which is called "Euronews Live". The application is free of charge and is available on Google Play and the App Store.[25] This app was later shut down quietly.

The following countries also broadcast Euronews through terrestrial channels for a limited amount of time:

The channel's programmes are also available by podcast, and it has also maintained a YouTube channel since October 2007.[28]

In 2012, the largest Belarusian state network MTIS stopped broadcasting Euronews for unknown reasons.[29][30]

In 2013, the new commercial channel Planet TV started broadcasting Euronews dubbed in Slovenian after Antenna TV SL purchased a major stake in the company. Euronews airs after closedown (or sign-off) of Planet TV, but both call sign logos are displayed.

In September 2016, Euronews disappeared from the Freesat channel list in the UK, in a move made by Sawiris.[31]

HD[edit]

High-definition (HD) broadcasting was started on 2 November 2016 via satellite using Hot Bird-capacities (English audio only). Regarding the audio codec, Euronews used the AC3 format at the beginning here, changing to the AAC codec in March 2017, and changing it again to the MPEG codec in April 2017.[32]

Logos[edit]

Identifying graphic used with logo below
Logo used from October 1998 to June 2008
Logo used from June 2008 to May 2016

The current Euronews logo is the fifth. From 1 January 1993 to February 1999 the logo was in the lower right corner of the screen, from February 1999 to June 2008 it was in the upper left corner of the screen, from June 2008 to May 2016 it was in the upper right corner of the screen, and from May 2016 to present it has been in the lower left corner of the screen.

  • January 1993 – September 1996: blue lower case word "euro" in yellow parallelogram and yellow capital word "NEWS"
  • September 1996 – February 1999: white lower case word "euro" above and blue lower case word "news" below
  • February 1999 – June 2008: blue rectangle enclosing white camel case word "EuroNews"
  • June 2008 – May 2016: white lowercase word "euronews" on a neutral grey background featuring a white circle symbolising both the world and star circle on the flag of Europe
  • In January 2016, Euronews was accused of plagiarism by the Congolese media group AfricaNews,[33] because the Lyon-based channel used the logo "Africanews" for its African subsidiary in 2016. However, AfricaNews in the Democratic Republic of Congo[34] has existed since 2005 and can be found on the Internet. Its employees sent letters to French authorities and managing director of Euronews, Michael Peters, to change the related logo and not to use it for the African subsidiary of Euronews.[35][36][33]
  • Since May 2016: silver-white lower case word "euronews" followed by a small circle at foot of the last letter, all on a light navy background

Bureau locations[edit]

Euronews primarily broadcasts from its headquarters in Lyon, but also maintains international bureaux for editorial or marketing purposes in Athens, Brussels, Budapest, Doha, Dubai, Istanbul, London, Paris and Washington D.C.[citation needed]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Sawiris takes majority stake in Euronews". Digital TV Europe. Retrieved 25 August 2016.
  2. ^ "NBC News acquires stake in Euronews Europe". New York Post Europe. Retrieved 25 August 2016.
  3. ^ Collins, Richard (1998). From Satellite to Single Market: New Communication Technology and European Public Service Television. London: Routledge. p. 130. ISBN 9780415179706.
  4. ^ "ITN Acquires 49% Euronews Stake". Telecom Paper. 1 December 1997. Retrieved 5 June 2012.
  5. ^ "ITN Drops Out of Euronews Channel". Broadcast.
  6. ^ "NTU Becomes 20th EuroNews Shareholder". DigitalSpy. 5 February 2006.
  7. ^ "TVE abandona EuroNews". El Mundo (in Spanish). 5 February 2006.
  8. ^ "Turkey's TRT joins Euronews supervisory board". World Bulletin. 15 September 2009. Retrieved 5 June 2012.
  9. ^ "Egyptian Mogul Plans to Buy Controlling Stake in Europe's Answer to CNN". The Hollywood Reporter. 27 February 2015. Retrieved 25 March 2015.
  10. ^ "Controversial ventures pose questions for Euronews". EU Observer. 24 March 2015. Retrieved 25 March 2015.
  11. ^ "Euronews investor Naguib Sawiris: we will resist state interference". The Guardian. 27 February 2015. Retrieved 25 March 2015.
  12. ^ "Euronews closes Ukrainian service". 22 May 2017.
  13. ^ "NBC News, Euronews in Talks for Strategic Partnership". Variety Media. 11 November 2016. Retrieved 11 November 2016.
  14. ^ Palmeri, Christopher (14 February 2017). "NBC Acquires Stake in Euronews, Taps U.S. News Chief to Lead It". Bloomberg L.P. Retrieved 17 February 2017.
  15. ^ "Euronews: le rapprochement avec NBC finalisé (in French)". Le Figaro. 31 May 2017.
  16. ^ a b c "Euronews reinventa su oferta de difusión y digital (in Spanish)". Panorama Audiovisual. 10 May 2017.
  17. ^ Krieger, Jörn (26 July 2017). "Euronews puts German channel back on satellite". Broadband TV News.
  18. ^ "Fin de la version ukrainienne d'Euronews (in French)". Télé Satellite et Numérique. 23 May 2017.
  19. ^ "Euronews: 43 départs à l'issue du plan de sauvegarde (in French)". L'Express-L'Expansion. 24 May 2017.
  20. ^ a b "Big changes for Euronews in 2018". a516digital. 2 January 2018.
  21. ^ Burrell, Ian (11 May 2017). "Euronews overhauls its broadcasting strategy in bid to become the unrivalled chronicler of Europe". The Drum.
  22. ^ a b c Burrell, Ian (9 August 2018). "Inside Euronews NBC: a fresh rolling news channel striving to help save united Europe". The Drum.
  23. ^ Atkinson, Claire (11 July 2018). "What's so great about Sky?". NBCNews.com.
  24. ^ "Euronews Media Presspack" (PDF). Euronews. Retrieved 27 June 2010.
  25. ^ "euronews live apllication". Euronews. Archived from the original on 8 March 2012. Retrieved 20 August 2011.
  26. ^ "Programación de Euronews en Extremadura TV" (in Spanish). Extremadura TV. 10 February 2013. Retrieved 10 February 2013.
  27. ^ "Euronews llega a la TDT en España a través de Aragón TV". Heraldo (in Spanish). 1 January 2013. Retrieved 27 January 2013.
  28. ^ ""No Comment" sur YouTube ? Affirmatif". Libération (in French). 10 August 2007. Retrieved 5 June 2012.
  29. ^ В сети МТИС прекращена трансляция канала "Евроньюс" (in Russian). Naviny. 1 January 2012. Retrieved 5 June 2012.
  30. ^ "В Минске отключают Euronews" (in Russian). Euroradio. 31 December 2011. Retrieved 5 June 2012.
  31. ^ "Satellite Update: SkyQ by default, Freesat withdrawals". a516digital. 26 September 2016. Retrieved 3 November 2016.
  32. ^ "digitalbitrate". digitalbitrate.com. Retrieved 7 May 2017.
  33. ^ a b "Africanews – Euronews accusé de plagiat". 25 January 2016.
  34. ^ "Africa News RDC – L'actualité de la RD Congo et de l'Afrique". africanewsrdc.com.
  35. ^ .http://www.africanewsrdc.com/societe/2016/01/25/africanews-vs-euronews-affaire-de-plagiat.html
  36. ^ .http://www.ticmag.net/rd-congo-euronews-accuse-de-plagiat-avec-africanews/

External links[edit]