Euronews

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Euronews SA)
Jump to: navigation, search
Euronews
Euronews 2016 logo.svg
Launched 1 January 1993; 24 years ago (1993-01-01)
Owned by Media Globe Networks (53%)[1]
NBCUniversal News Group (25%)[2]
European public broadcasters (22%)
Picture format 576i (16:9 SDTV)
(1080i HDTV)
Headquarters Lyon, France
Website euronews.com
Availability
Satellite
Hot Bird 13B (Europe, Middle East, North Africa) 11566 H / 29900 / 3/4 (HD) (English audio only)
Hot Bird 13B (Europe, Middle East, North Africa) 12597 V / 27500 / 3/4 (SD)
Astra 1L (Europe, North Africa) 12226 H / 27500 / 3/4 (SD)
Badr-4 (Middle East, North Africa) 12073 H / 27500 / 3/4 (SD)
Nilesat 201 (Middle East, North Africa) 12015 V / 27500 / 5/6 (SD)
AsiaSat 5 (Asia, Australia) 3960 H / 30000 / 5/6 (SD) (C-Band)
Türksat 3A (Turkey) 11096 H / 30000 / 5/6 (SD) (Turkish audio only)
Astra 2G (UK, Europe) 11464 H / 22000 / 5/6 (SD) (UK Version)
Sky
(UK & Ireland)
Channel 508 (SD)
G Sat
(Philippines)
Channel 134 (SD)
Cyfrowy Polsat
(Poland)
Channel 181 (SD)
DStv
(South Africa)
Channel 414 (SD)
Digiturk
(Turkey)
Channel 123 (SD)
Dish Network
(United States)
Channel 901 (English) (SD)
Sky Italia
(Italy)
Channel 521 (SD)
Dolce
(Romania)
Channel 254 (SD)
TV Vlaanderen Digitaal Channel 53 (SD)
ZAP
(Angola, Mozambique)
Channel 145 (POR) (SD)
Movistar+
(Spain)
Channel 142 (SD)
Galaxy 23
(North America, C band free-to-air)
3.781 GHz V / 29.270
MEO TV Alphaville*
(Portugal) (Brazil)*
Channel 200 (POR) (SD)Channel 203* (POR)
NOS
(Portugal)
Channel 203 (POR) (SD)
Indovision
(Indonesia)
Channel 334 (SD)
Canalsat Channel 104 (SD)
Cable
Virgin Media
(UK)
Channel 620
Virgin Media Ireland Channel 203 (EN)
Channel 831-836 (FR-RU)
Cablevision
(United States)
Channel 103 (English)
Vidéotron
(Canada)
Channel 172 (French)
Rogers Cable
(Canada)
Channel 193
Com Hem
(Sweden)
Channel 123
RCS&RDS
(Romania)
Channel 47
UPC Romania
(Romania)
Channel 421 (digital with DVR)
Channel 141 (digital)
MC Cable
(Monaco)
Channel 24
Kabel Deutschland
(Germany)
Channel 554(DE), 827(RU), 837 (FR; only upgraded networks), 848 (UK; only upgraded networks), 869(IT), 873(ES), 882(POR)
Unitymedia
(Germany)
Channel 326 (German audio only)
Ziggo
(Netherlands)
Channel 505
KTV Šibenik
(Croatia)
Channel 15
Naxoo
(Switzerland)
Channel 66
SkyCable
(Philippines)
Channel 159 (Digital Subscribers)
UPC Switzerland
(Switzerland)
Channel 046
(digital CH-D)
StarHub TV
(Singapore)
-
NOS
(Portugal)
Channel 203 (POR)
Euskaltel
(Basque Country, Spain)
Channel 29
UPC Poland Channel 342
IPTV
Telekom Entertain (Germany) Channel 87 (SD)
Fetch TV
(Australia)
Channel 184
TELUS TV
(Canada)
Channel 831 (English)
Channel 2091
(French)
TrueIPTV
(Thailand)
Channel 13
World On Demand
(Japan)
English, Channel 110
French, Channel 111
Now TV
(Hong Kong)
Channel 326
Macau Cable TV (Macau) Channel 806
MEO
(Portugal)
Channel 203 (POR)
Hypp.TV
(Malaysia)
Channel 402
NexTV-America
(United States, Canada)
-
UniFi
(Malaysia)
Channel 402
CHT MOD
(Taiwan)
Channel 155
KT QOOK TV
(South Korea)
Channel 176
Moja TV
(Bosnia and Herzegovina)
Channel 6
Open IPTV
(Bosnia and Herzegovina)
Channel 502
Canalsat Channel 104
Tivibu (Turkey) Channel 76
Max TV (Macedonia) Channel 655
ZAP (Cape Verde) Channel 8 (POR)
Streaming media
euronews.com Watch live

Euronews is a multilingual news media service, headquartered in Lyon, France. Created in 1993, it aims to cover world news from a pan-European perspective.

Euronews is majority owned by Naguib Sawiris, an Egyptian businessman, who is Chairman of its Supervisory board. Sawiris owns 53% of the channel (through Media Globe Networks).

History and organisation[edit]

Euronews headquarters in Lyon

General[edit]

In 1992, following the First Persian Gulf War, during which CNN's position as the preeminent source of 24-hour news programming was cemented, the European Broadcasting Union decided to establish Euronews to present information from a European perspective. The channel's first broadcast was on 1 January 1993 from Lyon. An additional broadcast studio was set up in London in 1996. It was founded by a group of ten European public broadcasters:[3]

In 1997, the British news broadcaster ITN purchased a 49 percent share of Euronews for £5.1 million from Alcatel-Alsthom.[4] ITN supplies the content of the channel along with the remaining shareholders, which are represented by the SOCEMIE (Société Editrice de la Chaîne Européenne Multilingue d'Information EuroNews) consortium. Euronews SA is the operating company that produces the channel and holds the broadcasting licence. It is co-owned by the 10 founders and:

The broadcast switched from solely analogue to mainly digital transmission in 1999. In the same year, the Portuguese audio track was added. The Russian audio track appeared in 2001.

In 2003, ITN sold its stake in Euronews as part of its drive to streamline operations and focus on news-gathering rather than channel management.[5]

On 6 February 2006, Ukrainian public broadcaster Natsionalna Telekompanya Ukraïny (NTU) purchased a one percent interest in SOCEMIE.[6]

On 27 May 2008, Spanish public broadcaster RTVE decided to leave Euronews to promote its international channel TVE Internacional. It also cited legal requirements to maintain low debt levels through careful spending as a factor influencing its decision to leave.[7]

In February 2009, the Turkish public broadcaster TRT became a shareholder in the channel, and joined its supervisory board.[8] TRT purchased 15.70% of the channel's shares and became the fourth main partner after France Télévisions (23.93%), RAI (21.54%), and VGTRK (16.94%).

Language availability[edit]

# Language Launch
1 English 1 January 1993
1 French 1 January 1993
1 German 1 January 1993
1 Italian 1 January 1993
1 Spanish 1 January 1993
6 Portuguese November 1999
7 Russian September 2001
8 Arabic 12 July 2008
9 Turkish 30 January 2010
10 Persian 27 October 2010
11 Ukrainian 24 August 2011
12 Greek 18 December 2012
13 Hungarian 30 May 2013

Acquisition by Naguib Sawiris[edit]

In February 2015, the channel's executive board approved a bid by an Egyptian telecom businessman, Naguib Sawiris, to acquire a 53% controlling stake in the media outlet. The deal raised a number of questions over Euronews's future editorial posture and its independence.[9][10][11]

Euronews NBC[edit]

In November 2016, the channel's executive board was in talks with NBC Universal, parent company of NBC News, for a "strategic partnership". NBCU would acquire 15 to 30% ownership of the Euronews network, would contribute to Euronews content, and facilitate NBC News' expanded operations in Europe.[12] NBCUniversal News Group purchased a 25% stake in Euronews in February 2017 for $30 million. NBC News president Deborah Turness was appointed to head up international operations.[13] Euronews, when integrated with NBC News, would be renamed Euronews NBC and headed up by Turness.[14]

Broadcast[edit]

The channel is available in 428 million households in 156 countries worldwide. It reaches more than 170 million European households by cable, satellite and terrestrial. It also began to secure availability on multimedia platforms such as IPTV and digital media.[15]

Euronews launched an application for mobile devices (Android, iPhone, and iPad) which is called "Euronews Live". The application is free of charge and is available on Android Market and the App Store.[16]

The following countries also broadcast Euronews through terrestrial channels for a limited amount of time:

The channel's programmes are also available by podcast, and it has also maintained a YouTube channel since October 2007.[19]

In 2012, the largest Belarusian state network MTIS stopped broadcasting Euronews for unknown reasons.[20][21]

In 2013, the new commercial channel Planet TV started broadcasting Euronews dubbed in Slovenian after Antenna TV SL purchased a major stake in the company. Euronews airs after closedown (or sign-off) of Planet TV, but both call sign logos are displayed.

In September 2016, Euronews disappeared from the Freesat channel list in the UK, in a move made by Sawiris.[22]

HD[edit]

High-definition (HD) broadcasting was started on 2 November 2016 via satellite using Hot Bird-capacities (English audio only). Regarding the audio codec, Euronews used the AC3 format at the beginning here, changing to the AAC codec in March 2017, changing it again to the MPEG codec in April 2017. [23]

Logos[edit]

Identifying graphic used with logo below
Logo used from 26 October 1998 to 3 June 2008
Logo used from 3 June 2008 to 17 May 2016

The current Euronews logo is the fifth. From 1 January 1993 to 26 October 1998 the logo was in the lower right corner of the screen, between 26 October 1998 and 4 June 2008 it was in the upper left corner of the screen, between 4 June 2008 and 17 May 2016 it was in the upper right corner of the screen, and since 17 May 2016 it has been in the lower left corner of the screen.

  • 1 January 1993 – 8 February 1997: blue lower case word "euro" in yellow parallelogram and yellow uppercase word "NEWS"
  • 8 February 1997 – 26 October 1998: white lower case word "euro" above and blue lowercase word "news" below
  • 26 October 1998 – 4 June 2008: blue rectangle enclosing white camel case word "EuroNews"
  • Since 4 June 2008: white lowercase word "euronews" on a neutral grey background featuring a white circle symbolizing both the world and star circle on the flag of Europe
  • On 25 January 2016, Euronews was accused of plagiarism by the Congolese media group AfricaNews,[24] because the Lyon-based channel used the logo "Africanews" for its African subsidiary in 2016. However, AfricaNews in the Democratic Republic of Congo [25] has existed since 2005 and can be found on the Internet. Its employees sent letters to French authorities and managing director of Euronews, Michael Peters, in order to change the related logo and not to use it for the African subsidiary of Euronews.[26][27][28]
  • Since 17 May 2016: silver-white lower case word "euronews" followed by a small circle at foot of the last letter, all on a light navy background

Bureau locations[edit]

Euronews primarily broadcasts out of its headquarters in Lyon, but also maintains a number of international bureaux for editorial or marketing purposes in Athens, Brussels, Budapest, Doha, Dubai, Istanbul, London, Paris and Washington D.C.[citation needed]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Sawiris takes majority stake in Euronews". Digital TV Europe. Retrieved 25 August 2016. 
  2. ^ "NBC News acquires stake in Euronews Europe". New York Post Europe. Retrieved 25 August 2016. 
  3. ^ Collins, Richard (1998). From Satellite to Single Market: New Communication Technology and European Public Service Television. London: Routledge. p. 130. ISBN 9780415179706. 
  4. ^ "ITN Acquires 49% Euronews Stake". Telecom Paper. 1 December 1997. Retrieved 5 June 2012. 
  5. ^ "ITN Drops Out of Euronews Channel". Broadcast. 
  6. ^ "NTU Becomes 20th EuroNews Shareholder". DigitalSpy. 5 February 2006. 
  7. ^ "TVE abandona EuroNews". El Mundo (in Spanish). 5 February 2006. 
  8. ^ "Turkey's TRT joins Euronews supervisory board". World Bulletin. 15 September 2009. Retrieved 5 June 2012. 
  9. ^ "Egyptian Mogul Plans to Buy Controlling Stake in Europe's Answer to CNN". Hollywood Reporter. 27 February 2015. Retrieved 25 March 2015. 
  10. ^ "Controversial ventures pose questions for Euronews". EU Observer. 24 March 2015. Retrieved 25 March 2015. 
  11. ^ "Euronews investor Naguib Sawiris: we will resist state interference". The Guardian. 27 February 2015. Retrieved 25 March 2015. 
  12. ^ "NBC News, Euronews in Talks for Strategic Partnership". Variety Media. 11 November 2016. Retrieved 11 November 2016. 
  13. ^ Palmeri, Christopher (February 14, 2017). "NBC Acquires Stake in Euronews, Taps U.S. News Chief to Lead It". Bloomberg.com. Retrieved February 17, 2017. 
  14. ^ "NBC News acquires stake in Euronews Europe". New York Post Europe. Retrieved 25 August 2016. 
  15. ^ "Euronews Media Presspack" (PDF). Euronews. Retrieved 27 June 2010. 
  16. ^ "euronews live apllication". Euronews. Retrieved 20 August 2011. 
  17. ^ "Programación de Euronews en Extremadura TV" (in Spanish). Extremadura TV. 10 February 2013. Retrieved 10 February 2013. 
  18. ^ "Euronews llega a la TDT en España a través de Aragón TV". Heraldo (in Spanish). 1 January 2013. Retrieved 27 January 2013. 
  19. ^ ""No Comment" sur YouTube ? Affirmatif". Libération (in French). 10 August 2007. Retrieved 5 June 2012. 
  20. ^ В сети МТИС прекращена трансляция канала "Евроньюс" (in Russian). Naviny. 1 January 2012. Retrieved 5 June 2012. 
  21. ^ "В Минске отключают Euronews" (in Russian). Euroradio. 31 December 2011. Retrieved 5 June 2012. 
  22. ^ "Satellite Update: SkyQ by default, Freesat withdrawals". a516digital. 26 September 2016. Retrieved 3 November 2016. 
  23. ^ "digitalbitrate". digitalbitrate.com. Retrieved 7 May 2017. 
  24. ^ Euronews was accused of plagiarism by the Congolese media group AfricaNews
  25. ^ AfricaNews in the Democratic Republic of Congo
  26. ^ .http://www.africanewsrdc.com/societe/2016/01/25/africanews-vs-euronews-affaire-de-plagiat.html
  27. ^ .http://www.ticmag.net/rd-congo-euronews-accuse-de-plagiat-avec-africanews/
  28. ^ http://www.jeuneafrique.com/mag/294349/economie/euronews-accuse-de-plagiat-groupe-kinois/

External links[edit]