From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
For the newspaper published in Jammu and Kashmir, see Daily Excelsior.
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Grupo Imagen (Grupo Empresarial Ángeles
Founded March 18, 1917
Language Spanish
Headquarters Mexico City, Mexico
Website www.excelsior.com.mx

Excélsior is a daily newspaper in Mexico City. It is the second oldest paper in the city after El Universal, printing its first issue on March 18, 1917.


Excélsior was founded by Rafael Alducin and first published in Mexico City on March 18, 1917.[1] In 1924, Alducin died at the age of 35, and his family led the newspaper into difficult times. Ultimately, it was reconstituted as a worker-owned cooperative in 1932, with one-time accountant Gilberto Figueroa named general manager. His ability to manage finances and broker compromise within the newspaper contributed to a successful 30-year reign, in which the newspaper would become politically and economically stable.

Beginning in 1968, the newspaper's editorial stance was of a relatively liberal bent, under the editorship of Julio Scherer García. After Scherer left the newspaper in 1976, the editorial stance became more overtly supportive of the Institutional Revolutionary Party (PRI) and the Mexican establishment in general, in a move spurred when President Luis Echeverría secretly incited a group of workers to take over the cooperative and install new leadership.[1] The "Excélsior coup" instituted the new leadership that would be at the head of Excélsior until 2001. The outgoing editorial staff went on to found new publications, like Proceso, Vuelta and Unomásuno.

In 2001, Regino Díaz Redondo, who had led the paper since 1976, was ousted, leaving in his wake a disorganized cooperative and an indebted newspaper. The end of the PRI's hold on Mexican politics brought with it a falling out of favor for the publication.

In January 2006, the newspaper was sold to Grupo Imagen, the owners of radio and TV interests in Mexico City, headed by Olegario Vázquez Raña. The cooperative voted 591-7 to authorize the sale of Excélsior. The sale led to the dissolution of the cooperative and the relaunch of the newspaper on March 18, 2006.[2] Its main writers also contribute to Imagen radio and Cadena Tres;[2] Excélsior TV, a cable news channel also available over the air in Mexico City, launched in September 2013.

See also[edit]


External links[edit]