G Sat

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
G Sat
Type Satellite television
Country Philippines
Founded mid-2009
Slogan The biggest and widest satellite TV in Asia
Owner Global Broadcasting and Multimedia Inc.
Official website
gsat.asia

G Sat (Global Satellite) is a subscription-based direct-to-home (DTH) satellite television service commercially available in the Philippines. G Sat is owned by Global Broadcasting and Multimedia Inc. (GBMI) and First United Broadcasting Corporation, registered in the Philippines with the Securities and Exchange Commission (SEC).[1]

It is operated and managed by international and professional management groups engaged in the business of: satellite wireless transmission, WIMAX transmission, landline transmission, satellite internet data transmission, satellite direct-to-home TV operation, terrestrial television operation, broadband data service, head end in the sky operation, content aggregation, production and distribution, consolidation of telecom and broadcasting management.[1]

In August 2016, G Sat was moved to SES-9 from their former satellite broadcaster NSS 11 due on its system upgrade.

Technical information[edit]

G Sat broadcasts in DVB-S (for standard definition channels and audio channels) and DVB-S2 (for HD channels) on SES-9 satellite at 108.2°E. Originally, prior to its system upgrade on August 2016, a loophole has been discovered that half of G Sat's channels were free-to-air, which can be received using an existing free-to-air satellite receiver, this allowed viewers to watch some half of the channels without any existing subscription (in a way to United Kingdom's Freesat service). However, as of August 2016, due to its system upgrade and migration to SES-9, all of the channels are now encrypted (except Global News Network), which now requires subscription.

In January 2017, G Sat announced to their subscribers to rescan their subscriber's receivers for the channel line-up's change.

Status of competition and controversy[edit]

Dream Satellite TV filed a complaint with the National Telecommunications Commission (NTC) against Global Broadcasting and Multimedia, Inc. (G Sat) for offering A DTH service in the Philippines without a franchise and a license from Philippine authorities, namely the Philippine Congress for a broadcast franchise and the NTC for a Certificate of Public Convenience.[2] Aside from Dream, the Lopez group SkyCable an ABS-CBN sister company also filed a similar complaint against GBMI. It argued that GBMI's illegal entry into the industry will result in the unnecessary duplication of an existing service that existing cable TV and DTH-TV service providers already adequately provide.[3]

References[edit]

  1. ^ a b G Sat About Us
  2. ^ Dream TV operator seeks regulator help over satellite TV dispute retrieved via abs-cbnnews.com 01-19-2009
  3. ^ SkyCable sues DTH competitor retrieved via yehey.com 01-19-2009