GeenStijl

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from GeenStijl.nl)
Jump to: navigation, search
GeenStijl
Geenstijl logo.png
Type of site
Blog
Available in Dutch
Owner Telegraaf Media Groep
Slogan(s) Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend (Tendentious, unfounded and needlessly offensive)
Website www.geenstijl.nl
Alexa rank Negative increase 9,954 (September 2016)[1]
Commercial Yes
Registration Optional
Launched 10 April 2003

GeenStijl is a Dutch blog founded on April 10, 2003. The logos used on its website are the silhouette of a woman brandishing a chainsaw, and a crown within a circle, both in a pink colour, although the crown is green with a black edge when embedded in online videos. In Dutch, the term "geen stijl" (literal translation: no style) is used to describe an act by a person or organisation that lacks style or manners.

GeenStijl often uses a provocative tone when referring to other internet sites and blogs. Commenters on the site are called reaguurders which is a portmanteau of the Dutch verb reageren (meaning reacting/commenting) and the adjective guur (meaning cold/unfriendly). They often react on other people's websites (such as the one of GroenLinks-politician Femke Halsema) or sabotage online polls, skewing the results.[citation needed] GeenStijl is known for its hoaxes. Famously, in March 2005 GeenStijl launched a plan to unseat the second Balkenende cabinet. GeenStijl announced on their website that they would bus people from all over the country to Rotterdam, where one of the cabinet parties was holding a convention. These people could sign up as new party members at the convention, and vote against the party's participation in the cabinet. This hoax created a media uproar; even the respectable NOS Journaal of the public television reported the event.

The blog attracts around 75,000 visitors each day and is one of the top 10 news sites of the Netherlands.[citation needed] On March 17, 2006, the Telegraaf Media Group took a 40% interest in GeenStijl. The editorial team of Dominique Weesie and Ambroos Wiegers both owned 50% of the shares, against 30% after the takeover. The deal was claimed to be worth €2.6 million.[citation needed]

Dominique Weesie said that he saw a market for a tough-talking, politically incorrect blog, when he started GeenStijl in 2003, because existing blogs used language that was too vulgar for the mainstream media. One feature of the blog is the use of intentionally misspelt four-letter words to reduce their shock effect. The site has been criticized for the xenophobic and extreme nature of the comments it allows readers to post. Both the editors and the readers of GeenStijl have invented a wide range of names to refer to immigrants to the Netherlands that are generally considered to be stereotypic and derisive. They also use insulting words for right-wing people they believe to go over the mark though[2] and in recent years inappropriate reader comments are jorissed away (as they call censoring of posts by their mods, the most well known used the nickname "Joris the Lognazi").[3]

Previous logo of GeenStijl

In combination with Weesie's network, who had been a reporter for the major Dutch newspaper "de Telegraaf" for more than 10 years, this has proven a successful formula.[4] Geenstijl soon followed up with web videos featuring Rutger Castricum as star reporter.

In May 2006, internet service providers in Bonaire began boycotting GeenStijl after the blog had published secret and private documents of Bonairean public prosecutor Ernst Wesselius. GeenStijl claims it obtained the documents via the P2P software LimeWire, although investigators did not find this software on Wesselius's computer (but since Limewire runs on the more general Gnutella P2P network, he may have had any other software application that connects to Gnutella as well). The ISPs stated that "this is a one time action, because the publication has infringed our sense of ethics".[5] Access to the site from Bonaire has since been restored.

GeenStijl started working on the television program SteenGeyl with public broadcaster BNN, in 2007. GeenStijl founder Weesie stated they were to spend "taxpayer's money." However, a dispute arose over the timeslot in which the program was to be broadcast, and production was halted.[6] Two years later they started a successful campaign to get their own public broadcasting organisation under the name PowNed, which began broadcasting on Dutch public television in September 2010.

GeenPeil[edit]

In 2015 GeenStijl launched GeenPeil, a group which successfully campaigned to organize a referendum on the EU-Association Treaty with Ukraine.[7]

See also[edit]

  • Retecool, another Dutch weblog.
  • Dumpert, video upload service.
  • PowNed, public broadcaster founded by GeenStijl in 2009.

Notes[edit]

  1. ^ "Site Overview geenstijl.nl". Alexa Internet. Retrieved 2016-09-23. 
  2. ^ Fleischbaum (2004-03-11). "De lifestyle rubriek met Michiel Smit". Retrieved 2016-09-23. 
  3. ^ NUblog: Jorissen at the Wayback Machine (archived August 23, 2011)
  4. ^ 03 :: Whois Geenstijl.nl at the Wayback Machine (archived September 29, 2008)
  5. ^ Providers Bonaire boycotten Geenstijl.nl at the Wayback Machine (archived July 28, 2012)
  6. ^ "Broertje GeenStijl.nl niet op tv". VillaMedia Vaknieuwsarchief. 2007-01-31. Retrieved 2016-09-23. 
  7. ^ "GeenPeil-referendum gaat door". NOS. 2015-10-14. Retrieved 2016-09-23. 

External links[edit]