Haim Yavin

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Haim Yavin
Zucky Crystal exhibition for the memory of Hanna Zemer חיים יבין וברוך אסקרוב (8356717681).jpg
Born (1932-09-10) September 10, 1932 (age 85)
Beuthen, Oberschlesien, Germany (now Bytom, Upper Silesia, Poland)
Citizenship Israeli
Occupation News presenter
Awards 1997 Israel Prize

Haim Yavin (Hebrew: חיים יבין‎, born September 10, 1932), is an Israeli television anchor and documentary filmmaker. He was one of Israel's leading news presenters, associated with the job for so many decades that he was known as "Mr. Television."


Heinz Kluger (later Haim Yavin) was born in Beuthen, Oberschlesien, Germany (now Bytom, Upper Silesia, Poland). His family immigrated to Mandatory Palestine in 1933. After his marriage to Yosefa, the couple lived in Jerusalem's Talbiya neighborhood. They currently live in Tel Aviv.[1]

A poster showing Haim Yavin at work is displayed at the entrance to IBA's Channel 1 news studio

Media career[edit]

Between 1968 and 2008, Yavin was the anchor of Mabat (lit. "Outlook"), the primetime news roundup on Israel's state television station, Channel 1, which he helped found. He is known in Israel as "Mr. Television" and dubbed "Israel's Walter Cronkite" by the American press. He is often perceived as the "voice" of Israel. One of his famous sentences us "ladies and gentlemen – a turnaround!" (Hebrew: "גבירותי ורבותי – מהפך!"‎) after Menachem Begin's Likud won the 1977 election. He also served as chief editor of Mabat.

Yavin sparked political controversy with his five-part documentary series The Land of the Settlers, aired on Israel's Channel 2 in May 2005. The program concluded that Israeli settlements were endangering Israel, and Israel should withdraw from the West Bank and Gaza Strip, with Yavin stating that "Since 1967, we have been brutal conquerors, occupiers, suppressing another people." Israeli settlers were outraged by this partisan approach by a leading newscaster.[2][3][4] At the time, Ariel Sharon's disengagement plan had not yet been implemented, and the series was viewed as propaganda in support of it. The chairman of the Yesha Council called on Channel One to fire Yavin.[2] Instead, the Israel Broadcasting Authority signed him on for another year.[2]

In August 2007, Yavin announced his retirement. He read the news for the last time on February 5, 2008.[5]


In 1997, Yavin was awarded the Israel Prize, for communications.[6]

See also[edit]


External links[edit]