Ham-Mihan

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Ham-Mihan
Type Daily
Founder(s) Gholamhossein Karbaschi
Founded January 2000
Political alignment Reformist
Language Persian
Ceased publication July 2009
Headquarters Tehran

Ham-Mihan (هم میهن in Persian; Compatriot in English) was a popular reformist newspaper in Iran (Persia).

History and profile[edit]

In January 2000 Gholamhossein Karbaschi, former mayor of Tehran, established Ham Mihan after he was released from prison.[1][2] He also ran the paper[3] and was its managing editor.[4]

The chief editor of Ham-Mihan was Mohammad Ghouchani. Mohammad Atrianfar served as the policy director of the paper[5] which was based in Tehran.[6]

The paper backed Akbar Hashemi Rafsanjani in the presidential elections held in 2005.[7] It was temporarily closed in May 2000[3][6] and in July 2007 by a court in Tehran.[5] The paper was relaunched in 2009, but was suspended in July 2009.[8]

In September 2013, Karbaschi petitioned the Ministry of Culture and Islamic Guidance to lift the ban on publication and his request was accepted.[4] However, the publication license was not granted.[9]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Elaine Sciolino (3 October 2000). Persian Mirrors: The Elusive Face of Iran. Simon and Schuster. p. 306. ISBN 978-0-7432-1453-7. Retrieved 12 September 2014. 
  2. ^ John H. Lorentz (1 April 2010). The A to Z of Iran. Rowman & Littlefield. p. 153. ISBN 978-0-8108-7638-5. Retrieved 12 September 2014. 
  3. ^ a b "Another Iranian paper closed". BBC. 16 May 2000. Retrieved 12 September 2014. 
  4. ^ a b "Hammihan newspaper to renew publication". Iran Daily Brief. 28 September 2013. Retrieved 12 September 2014. 
  5. ^ a b "Iran Cracks Down on Critical Media: Press Accused of 'Creeping Coup'". Der Spiegel. Reuters. 9 July 2007. Retrieved 12 September 2014. 
  6. ^ a b David Menashri (January 2001). Post-revolutionary Politics in Iran: Religion, Society, and Power. Psychology Press. p. 326. ISBN 978-0-7146-5074-6. Retrieved 23 September 2014. 
  7. ^ Dilip Hiro (2 September 2003). Neighbors, Not Friends: Iraq and Iran After the Gulf Wars. Routledge. p. 264. ISBN 978-1-134-52434-1. 
  8. ^ "Iran Shuts Down Leading Reformist Newspaper Again". Voice of America. 27 October 2009. Retrieved 12 September 2014. 
  9. ^ "Press freedom in Iran improves slightly under Rouhani". Al Monitor. Tehran. 24 February 2014. Retrieved 12 September 2014.