From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Hanban (Chinese: 汉办; pinyin: Hàn bàn) is the colloquial abbreviation for the Office of Chinese Language Council International, originally called China National Office for Teaching Chinese as a Foreign Language (NOTCFL) during 2002 to 2006.


The Office of Chinese Language Council International (Chinese: 国家汉语国际推广领导小组办公室; pinyin: guójiā Hànyǔ guójì tuīguǎng lǐngdǎo xiǎozǔ bàngōngshì) is affiliated with the Chinese Ministry of Education. Hanban describes itself as a "non-government and non-profit organization",[1][non-primary source needed] but The Economist calls it a "government entity".[2] The current President of the Chinese Language Council International is Vice Premier Liu Yandong[3] and organizationally it sits directly under the Ministry of Education.[4]

According to the mission statement: "Hanban is committed to developing Chinese language and culture teaching resources and making its services available worldwide, meeting the demands of overseas Chinese learners to the utmost degree, and to contributing to global cultural diversity and harmony."[5] Generally, the Council is charged with cultivating knowledge and interest in the Chinese language and culture in nations around the world that are not native speakers of Chinese.

The following twelve state ministries and commissions are represented in the Chinese Language Council International:[1]

  • General Office of the State Council
  • Ministry of Education
  • Ministry of Finance
  • Overseas Chinese Affairs Office of the State Council
  • Ministry of Foreign Affairs
  • State Development and Reform Commission
  • Ministry of Commerce
  • Ministry of Culture
  • State Administration of Radio Film and Television (China Radio International)
  • State Press and Publications Administration
  • State Council Information Office and the State Language Committee

Criticisms and controversies[edit]

Academics and journalists have criticized the Hanban, particularly the Confucius Institute program that has rapidly grown worldwide since 2004.

Confucius Institute[edit]

Hanban is most notable for the Confucius Institute program,[6] but it also sponsors the Chinese Bridge competition, which is a competition in Chinese proficiency for non-native speakers. On April 2007 while inspecting Hanban, Li Changchun, member of the Standing Committee of the Politburo in charge of ideology and propaganda stated that: "the construction of Confucius Institutes is an important channel to glorify Chinese culture, to help Chinese culture spread to the world...(which is) part of China's foreign propaganda strategy""[7]

In January 2010, the Ministry of Finance of the People's Republic of China announced that the winning bid to build and maintain the Confucius Institute Online website was awarded to the Hanban subsidiary company Wuzhou Hanfeng Web Technology Ltd. (Wuzhou Hanfeng Wangluo Keji 五洲汉风网络科技) for 35.2 million yuan (US$5.7 million).[8][9] Wuzhou Hanfeng Web Technology Ltd. was registered to Wáng Yǒnglì (王永利), Deputy Director-General of Hanban and Deputy Chief Executive of Confucius Institute Headquarters, a connection which led news media and social media commentators to criticize Hanban for a lack of transparency and corruption.[10][11][12][13] In response, Hanban Director-General Xià Jiànhuī (夏建辉) said "the website will eventually be made into a learning portal that will be promoted globally, this is a comprehensive project", and maintained that the Hanban did not break any rules by allowing their own subsidiary company to win the contract.[14][15]

The CIs are also criticized for their hiring practices. It was revealed that CI teachers are forbidden to have any in class discussion on or any involvement with topics sensitive to the Chinese regime, such as the Uyghurs, Tibet, Falun Gong, democracy advocates, etc. Canada's McMaster University terminated its contract with its CI after Sonia Zhao, former teacher at the University's CI, quit her job, and subsequently appealed to the Human Rights Tribunal of Ontario for the university's “giving legitimization to discrimination.” Under her job contract with the CI Ms. Zhao was forced to hide her belief in Falun Gong, a spiritual movement persecuted by the Communist party of China.[16]

Two North American associations of educators warned that Confucius Institutes were threatening academic freedoms. In December 2013, the Canadian Association of University Teachers (CAUT) passed a resolution, "That all universities and colleges in Canada which currently host Confucius Institutes on their campuses cease doing so, and universities and colleges currently contemplating such arrangements pursue them no further." CAUT executive director James Turk described CIs as "essentially political arms of the Chinese government",[17] and said the 10 Canadian universities that host CIs are compromising their integrity by allowing the Hanban to have a voice in academic matters such as curriculum and topics of class discussion, which constitutes a "fundamental violation of academic freedom."[18] In June, 2014, the American Association of University Professors (AAUP) called on the almost 100 American universities that host Confucius Institutes to renegotiate their contracts with the Hanban.[19] The AAUP's Report on Academic Freedom[20] stated, "Confucius Institutes function as an arm of the Chinese state and are allowed to ignore academic freedom."

A 21 June 2014 editorial in The Washington Post listed recent concerns about Confucius Institutes, including the AAUP advising universities to cut ties with them, alleged violations of freedom of speech and human rights, and the secrecy of undisclosed contracts between schools and the Hanban. It concluded that "academic freedom cannot have a price tag", and recommended that if universities will not publish their CI agreements, the programs should end.[21] The official Chinese news agency Xinhua "hit back with an angry editorial" on 24 June,[22] saying the claims by the AAUP and others that CIs "function as an arm of the Chinese state and are pushing political agendas", actually "expose not so much communist propaganda as their own intolerance of exotic cultures and biased preconceived notions to smear and isolate the CPC".[23]

Scandals involving Hanban's Director[edit]

Xu Lin, the Director-General of Hanban and Chief Executive of the Confucius Institute Headquarters, caused two international scandals in 2014. In July, she ordered her staff to rip pages referring to Taiwanese academic institutions from the published program for the European Association for Chinese Studies conference in Portugal, claiming the materials were "contrary to Chinese regulations",[24] which the Wall Street Journal described as the "bullying approach to academic freedom".[25] In September, the University of Chicago closed their CI, blaming Xu's comments that her threatening letter and phone call forced the university to continue hosting the institute.[26] The Business Spectator concludes that the Xu Lin's hardline behavior highlights one of the biggest problems for Beijing’s charm offensive. "It still relies on officials like Xu, who still think and act like party ideologues who like to assert their authority and bully people into submission."[27]

Braga censorship incident[edit]

On 22 July 2014, the evening before the start of the European Association of Chinese Studies (EACS) conference in Braga, Portugal, Xu Lin censored four pages from the conference program and one page from the abstracts, which referred to Taiwan’s Chiang Ching-kuo Foundation for International Scholarly Exchange, a major sponsor of the conference for the past 20 years.[28][29][30][31][32][33] The EACS protested and reprinted all the deleted materials for distribution to all conference members. Roger Greatrex, president of the EACS, subsequently issued a report on the page deletions,[34] and an official letter of protest that concluded, "Such interference in the internal organization of the international conference of an independent and democratically organized non-profitable academic organization is totally unacceptable."[35]

The Confucius China Studies Program (CCSP), which is administered by the Confucius Institute, was another major sponsor of the conference, and Sun Lam, director of the University of Minho Confucius Institute was a co-organizer of the conference.[36] The CCSP international conference funding application states, "The conference is regulated by the laws and decrees of both China and the host country, and will not carry out any activities which are deemed to be adverse to the social order." Dr. Lam submitted a draft copy of the program to the CCSP, who subsequently approved the materials.

Conference registration began on 22 July 2014, and about 100 participants received complete copies of the abstracts and program, which comprised 89 pages plus cover and front matter. However, after Xu Lin arrived that evening, she proclaimed that mention of the CCSP sponsorship be removed from the Conference Abstracts, and ordered her entourage from Confucius Institute Headquarters to remove all conference materials and take them to the apartment of a local CI employee. When the remaining 300 participants arrived for conference registration on 23 July, they did not receive the printed abstracts or programs but only a brief summarized schedule. After last-minute negotiations between Xu Lin and conference organizers to ensure conference members received the program, a compromise was made to allow the removal of one abstract page that mentioned the CCSP support of the conference.

On the morning of 24 July, the remaining 300 conference participants received their materials, which were now missing four printed pages: the frontispiece mentioning CCSP sponsorship in the conference abstract, and three pages from the conference program. These expurgated pages contained information the book exhibition and library donation organized by the Taiwan National Central Library, and the Chiang Ching-kuo Foundation for International Scholarly Exchange.[37] The director of the National Central Library stated that EACS officials and members had spoken out against Xu during the opening ceremony.[38][39]

Marshall Sahlins explained that the EACS censorship brings to light the Hanban's seriousness in enforcing its contractual provisions "the way they do in China which is not so much by going to court ... but simply by fiat".[40][41]

The Christian Science Monitor said that the censorship has made more American, European, and Australian academics grow uneasy with CIs, and reported that when Ms. Xu met privately with foreign scholars in Shanghai, who asked specifically about the missing pages "she denied ordering them censored."[42]

In December 2014, the BBC interviewed Xu Lin in Beijing.[43] When the interviewer brought up the Braga incident, Xu Lin objected and later asked for large portions of the interview to be deleted. One of the points she made in the interview is that Taiwan belongs to China, and therefore outsiders have no business interfering. The BBC did not agree to the censorship demand.[44] "Xu Lin not only refused to answer difficult questions, she also politicised the Confucius Institutes and reinforced the idea that they are led by dogmatists," commented Gary Rawnsley, professor of Public Diplomacy at Aberystwyth University, Wales.[45] The Wall Street Journal reported on Xu's BBC interview, and said, "Critics have argued that China’s Confucius Institutes pose a threat to academic freedom in the United States, Canada, Europe and beyond. Now the Beijing official in charge of them has confirmed it."[46]

University of Chicago CI closure[edit]

On 25 September 2014, the University of Chicago stated that it had suspended negotiations to renew its CI contract because "recently published comments about UChicago in an article about the director-general of Hanban are incompatible with a continued equal partnership."[47] This indirectly referred to Xu Lin's interview with the Jiefang Daily, the official newspaper of the Communist Party in Shanghai, published on 19 September 2014,[48][49] in which she claimed to have intimidated the president of the University of Chicago "with a single sentence", after 100 professors signed a petition to ban the Confucius Institute.

Xu Lin wrote a letter to Chicago's president and called the university representative in Beijing (where Chicago has a research center), "with only one line: 'If your school decides to withdraw, I will agree to it.' Her attitude made the other side anxious. The school quickly responded that it will continue to properly manage the Confucius Institute."[26]

Other media reports said Xu's comments: "brought panic" to the university, which was convinced by this "demeaning depiction" that an equal partnership was impossible;[50] "could be construed as a boastful challenge";[51] "implied the school had kowtowed to the Chinese government";[52] or caused UChicago administrators to become "anxious" at the thought of shutting down the CI.[53]

In response to the UChicago CI closure, the official Chinese People's Daily published "Rejecting Confucius Institutes not helpful to understand China" on 28 September 2014, but with two factual errors. First, closing the Confucius Institute does not mean "Chinese language study in the university would cease soon"; it means the university's Center for East Asian Studies will resume teaching Chinese. Second, without reference either to UChicago's statement, which specifically blamed Xu Lin's remarks, nor to the widespread media coverage of her Jiefang Daily interview, People's Daily said, "Though the university did not detail the reasons behind the suspension, many believed it was linked to the American Association of University Professors' boycott of CI."[54]

Xu's PR scandals occurred during the Hanban's international celebrations for the 10th anniversary of Confucius Institutes. The Australian Business Spectator, describing the EACS incident as "highly damaging" for China's international image, said, "Xu’s hardline behaviour highlights one of the biggest problems for Beijing’s charm offensive. It still relies on officials like Xu, who still think and act like party ideologues who like to assert their authority and bully people into submission... [Xu Lin] has been a publicity disaster."[27]

See also[edit]


  1. ^ a b "About Hanban". The Office of Chinese Language Council International – North America Office.
  2. ^ A decade ago China began opening centres abroad to promote its culture. Some people are pushing back, The Economist, 13 September 2014.
  3. ^ "About Hanban". Confucius Institute at Texas A&M University. Archived from the original on 19 August 2014. Retrieved 18 August 2014.
  4. ^ "Hanban-AboutUs-HanBan". Hanban-AboutUs. Hanban. Retrieved 26 March 2017.
  5. ^ "国家汉办_孔子学院总部". English.hanban.edu.cn. Retrieved 2015-07-23.
  6. ^ Don Starr (2009). Volume 44, Issue 1. "Chinese Language Education in Europe: the Confucius Institutes". European Journal of Education. 44: 65–82. doi:10.1111/j.1465-3435.2008.01371.x.
  7. ^ Will Wachter (2014-10-11). "The language of Chinese soft power in the US".
  8. ^ The Cost of Confucius Institutes, China Digital Times, 01 June 2012
  9. ^ "官人我要建网站:孔子学院网站运营服务3520万元,中国工会网网站改版670万元(页 1) - 聊天空间 - 讨论室-苏辛工作室 - powered by Discuz! Archiver". Suxin.crtvu.edu.cn. 2010-01-21. Archived from the original on 2014-10-25. Retrieved 2015-07-23.
  10. ^ 国家汉办称3520万向下属公司采购不违规, China Daily, 22 January 2010
  11. ^ 孔子学院网站天价中标, Beijing News, 22 January 2010
  12. ^ 孔子学院网站运营费3520万 天价费用遭网友质疑, Sina, 22 January 2010
  13. ^ Chinese Doubt Their Own Soft Power Venture, Foreign Policy, October 17, 2014
  14. ^ Controversy Over Cost of Confucius Institute Website, China Buzz, The Economic Observer, 22 January 2010
  15. ^ Transparency and corruption – two sides of the same coin?, Chinahush, 24 January 2010
  16. ^ McMaster closing Confucius Institute over hiring issues, The Globe and Mail, 7 February 2013.
  17. ^ Canada's Association of University Teachers Calls on Universities to Close Confucius Institutes, Universities News, 25 December 2013.
  18. ^ Universities and colleges urged to end ties with Confucius Institutes Archived 2014-08-20 at the Wayback Machine., Canadian Association of University Teachers, 17 December 2013.
  19. ^ Editorial board, The Price of Confucius Institutes, "Washington Post", 21 June 2014.
  20. ^ AAUP Committee A on Academic Freedom and Tenure, On Partnerships with Foreign Governments: The Case of Confucius Institutes, June 2014.
  21. ^ The price of Confucius Institutes, The Washington Post, 21 June 2014.
  22. ^ Compulsory education: A setback for Confucius, Week in China, 4 July 2014.
  23. ^ China Voice: Fear, ignorance behind calls to stem Confucius Institutes, Xinhua, 23 June 2014.
  24. ^ China's Soft-Power Fail, Bloomberg View, 07 October 2014.
  25. ^ Beijing's Propaganda Lessons: Confucius Institute officials are agents of Chinese censorship, The Wall Street Journal, 7 August 2014.
  26. ^ a b Chicago to Close Confucius Institute, Inside Higher Ed, 26 September 2014
  27. ^ a b Hard times for China's soft power, Business Spectator, 29 September 2014.
  28. ^ Peter Cai, China fails the soft-power test, Business Spectator, 6 August 2014.
  29. ^ China hurts Taiwan's feelings at academic conference in Portugal, "Pakistan Defence" website, 4 August 2014
  30. ^ Beijing's Propaganda Lessons: Confucius Institute officials are agents of Chinese censorship", The Wall Street Journal", 7 August 2014.
  31. ^ The Diplomat The Undoing of China's Soft Power, "The Diplomat", 8 August 2014.
  32. ^ Shih Hsiu-chuan, EACS to protest Hanban’s academic meddling: source, Taipei Times, 31 July 2014.
  33. ^ China's obstruction at conference hurts cross-strait ties: Taiwan, Focus Taiwan News Channel, 28 July 2014.
  34. ^ Roger Greatrex, Report: The Deletion of Pages from EACS Conference materials in Braga (July 2014) Archived 2014-08-08 at the Wayback Machine., European Association for Chinese Studies, 1 August 2014.
  35. ^ Roger Greatrex, Letter of Protest at Interference in EACS Conference in Portugal, July 2014 Archived 2014-08-09 at the Wayback Machine., European Association for Chinese Studies, 1 August 2014.
  36. ^ European Association for Chinese Studies conference 2014 website, The organisers Archived 2014-08-11 at the Wayback Machine., July 2014.
  37. ^ 20th Biennial Conference EACS Program Archived 2014-08-10 at the Wayback Machine., original version with the censored frontispiece and pages 15/16, 19/20, and 59/60.
  38. ^ European Association for Chinese Studies Offers Formal Apologies to Us, National Policy Foundation, 29 July 2014.
  39. ^ Shih Hsiu-chuan, Foundation angry over EACS brochures, Taipei times, 29 July 2014.
  40. ^ Elizabeth Redden, Confucius Controversies, Inside Higher Ed, 24 July 2014.
  41. ^ Elizabeth Redden, Accounts of Confucius Institute-ordered censorship at Chinese studies conference, Inside Higher Ed, 6 August 2014.
  42. ^ Robert Marquand, Academic flap turns up heat on China's Confucius Institutes, The Christian Science Monitor, 22 August 2014.
  43. ^ "BBC News-The hard side of China's soft power". YouTube. Retrieved 2015-07-23.
  44. ^ Sudworth, John (2014-12-22). "Confucius institute: The hard side of China's soft power - BBC News". BBC News. Bbc.com. Retrieved 2015-07-23.
  45. ^ Rawnsley, Gary (2014-12-22). "Public Diplomacy and International Communications: BBC Interview with Xu Lin about Confucius Institutes". Dic.blogspot.co.uk. Retrieved 2015-07-23.
  46. ^ Madam Xu’s Party Line, Beijing confirms that Confucius Institutes subvert Western academic freedom, Wall Street Journal, 23 December 2014 [behind paywall, copy here [1].
  47. ^ "Statement on the Confucius Institute at the University of Chicago | UChicago News". News.uchicago.edu. 2014-09-25. Retrieved 2015-07-23.
  48. ^ 文化的困境, 在于不知不觉, Jiefang Daily, 19 September 2014
  49. ^ "许琳 王一:对话孔子学院掌门人:文化的困境,在于不知不觉_刘战生曰中_新浪博客". Blog.sina.com.cn. 2014-09-20. Retrieved 2015-07-23.
  50. ^ World should watch for Confucius, The China Post, 1 October 2014
  51. ^ Confucius Institutes About-Face, The Economist, 26 September 2014
  52. ^ Wall Street Journal: University of Chicago Cuts Ties With Chinese Academic Center, Wall Street Journal, 27 September 2014
  53. ^ The Future of China's Confucius Institutes, The Diplomat, 30 September 2014
  54. ^ Rejecting Confucius Institutes not helpful to understand China, Peoples' Daily, 28 September 2014

External links[edit]