Il Foglio

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Il Foglio
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)Il Foglio Quotidiano
Società Cooperativa
EditorClaudio Cerasa
Founded30 January 1996
Political alignmentClassical liberalism
LanguageItalian
HeadquartersVia del Tritone 132, Rome
Via Vittor Pisani 19, Milan
CirculationDaily: 25.000 (2015)
Overall: 47.000 (2015)
ISSN1128-6164
Websiteil.foglio.it

Il Foglio is an Italian centre- daily newspaper with circulation around 25.000 copies per day (with an overall spread of 47.000). It was founded in 1996 by the Italian journalist and politician Giuliano Ferrara after he left as editor of the magazine Panorama. Since 2015, it is directed by Claudio Cerasa.

History and profile[edit]

Il Foglio was founded in 1996 by the Italian journalist and politician Giuliano Ferrara after he left as editor of the magazine Panorama.[1] The paper is headquartered in Milan.[2]

The main editorial policy of Il Foglio (meaning in Italian "The Sheet", i.e. formed from a single sheet of paper as used in 19th century newspapers) is a summary of the most important news of the day with comment and analysis on them. Recently, the size of the paper has increased, with insert and extra pages incorporated especially on Saturday.

Politics[edit]

Anglo-American conservatism can roughly be considered its closest political position, especially the policies of the Bush administration. It strongly backed the American intervention against Taliban in 2001 and the war in Iraq in 2003. In Italy, it promulgates a neo-conservative line. It features editorials inspired by American newspapers, especially The Wall Street Journal.

In the last five years, Il Foglio has strongly supported the Catholic Church and especially Pope Benedict XVI on topics like bioethics and the battle against relativism. It has a pro-Israeli stance.

Il Foglio can also be considered pro-free market in economics.

Despite its conservative leaning, a significant part of its journalists are members or were members of the Radical Party. This newspaper also hosts several articles from left-leaning and independent columnists.

Ownership[edit]

As of 23 April 2006, Giuliano Ferrara declared to the Report Italian news television show (within the episode "Il finanziamento quotidiano" di Bernardo Iovene), that the newspaper ownership was shared by the following:

  • PBF S.r.l. 38%.
  • Sergio Zuncheddu (Sardinian builder and owner of the largest daily newspaper of Sardinia, l'Unione Sarda, and of some regional television broadcasting companies, Videolina and Tele Costa Smeralda), 20% to 25%.
  • Denis Verdini (Former national coordinator of the PDL), 15%.
  • Giuliano Ferrara, 10%.
  • Michele Colasanto, 10%.

Ten years later, Sorgente Group, a group operating in the field of real estate investments and finance and chaired by Valter Mainetti, has bought 97,48% of the ownership. In December 2016, Sorgente group has bought 100% of the ownership and is thus the only owner of the newspaper.

References[edit]

  1. ^ Alexander Smoltczyk (28 November 2005). "The Halls of Power in Italy: Dining with Berlusconi's Brain". Der Spiegel. 48. Retrieved 26 November 2014.
  2. ^ "Communicating Europe: Italy Manual" (PDF). European Stability Initiative. 19 May 2008. Retrieved 7 May 2015.

External links[edit]