Censorship in Turkey

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Internet censorship in Turkey)
Jump to: navigation, search
2011 protests against internet censorship in Turkey

Censorship in Turkey is regulated by domestic and international legislation, the latter (in theory) taking precedence over domestic law, according to Article 90 of the Constitution of Turkey (so amended in 2004).[1]

Despite legal provisions, media freedom in Turkey has steadily deteriorated from 2010 onwards, with a precipitous decline following the attempted coup in July 2016.[2][3] President Tayyip Erdoğan has arrested hundreds of journalists, closed or taken over dozens of media outlets, and prevented journalists and their families from traveling. By some accounts, Turkey currently accounts for one-third of all journalists imprisoned around the world.[4]

Since 2013, Freedom House ranks Turkey as "Not Free".[2] Reporters Without Borders ranked Turkey at the 149th place out of over 180 countries, between Mexico and DR Congo, with a score of 44.16.[5] In the third quarter of 2015, the independent Turkish press agency Bianet recorded a strengthening of attacks on the opposition media during the AKP interim government.[6] Bianet's final 2015 monitoring report confirmed this trend and underlined that once regained majority after the AKP interim government period, the Turkish government further intensified its pressure on the country's media.[7]

According to Freedom House,

The government enacted new laws that expanded both the state’s power to block websites and the surveillance capability of the National Intelligence Organization (MİT). Journalists faced unprecedented legal obstacles as the courts restricted reporting on corruption and national security issues. The authorities also continued to aggressively use the penal code, criminal defamation laws, and the antiterrorism law to crack down on journalists and media outlets. Verbal attacks on journalists by senior politicians—including Recep Tayyip Erdoğan, the incumbent prime minister who was elected president in August—were often followed by harassment and even death threats against the targeted journalists on social media. Meanwhile, the government continued to use the financial and other leverage it holds over media owners to influence coverage of politically sensitive issues. Several dozen journalists, including prominent columnists, lost their jobs as a result of such pressure during the year, and those who remained had to operate in a climate of increasing self-censorship and media polarization.[2]

In 2012 and 2013 the Committee to Protect Journalists (CPJ) ranked Turkey as the worst journalist jailer in the world (ahead of Iran and China), with 49 journalists sitting in jail in 2012 and 40 in 2013.[8][9] Twitter's 2014 Transparency Report showed that Turkey filed over five times more content removal requests to Twitter than any other country in the second half of 2014, with requests rising another 150% in 2015.[10][11]

During its 12-year rule, the ruling AKP party has gradually expanded its control over media.[12] Today, numerous newspapers, TV channels and internet portals dubbed as Yandaş Medya ("Partisan Media") or Havuz Medyası ("Pool Media") continue their heavy pro-government propaganda.[13] Several media groups receive preferential treatment in exchange for AKP-friendly editorial policies.[14] Some of these media organizations were acquired by AKP-friendly businesses through questionable funds and processes.[15] Media not friendly to AKP, on the other hand, are threatened with intimidation, inspections and fines.[16] These media group owners face similar threats to their other businesses.[17] An increasing number of columnists have been fired for criticizing the AKP leadership.[18][19][20][21]

History[edit]

Regional censorship predates the establishment of the Republic of Turkey. On 15 February 1857, the Ottoman Empire issued law governing printing houses ("Basmahane Nizamnamesi"); books first had to be shown to the governor, who forwarded them to commission for education ("Maarif Meclisi") and the police. If no objection was made, the Sultanate would then inspect them. Without censure from the Sultan books could not be legally issued.[22] On 24 July 1908, at the beginning of the Second Constitutional Era, censorship was lifted; however, newspapers publishing stories that were deemed a danger to interior or exterior State security were closed.[22] Between 1909 and 1913 four journalists were killed—Hasan Fehmi, Ahmet Samim, Zeki Bey, and Hasan Tahsin (Silahçı).[23]

Following the Turkish War of Independence, the Sheikh Said rebellion was used as pretext for implementing martial law ("Takrir-i Sükun Yasası") on March 4, 1925; newspapers, including Tevhid-i Efkar, Sebül Reşat, Aydınlık, Resimli Ay, and Vatan, were closed and several journalists arrested and tried at the Independence Courts.[22]

During World War II (1939–1945) many newspapers were ordered shut, including the dailies Cumhuriyet (5 times, for 5 months and 9 days), Tan (7 times, for 2 months and 13 days), and Vatan (9 times, for 7 months and 24 days).[22]

When the Democratic Party under Adnan Menderes came to power in 1950, censorship entered a new phase. The Press Law changed, sentences and fines were increased. Several newspapers were ordered shut, including the dailies Ulus (unlimited ban), Hürriyet, Tercüman, and Hergün (two weeks each). In April 1960, a so-called investigation commission ("Tahkikat Komisyonu") was established by the Grand National Assembly of Turkey. It was given the power to confiscate publications, close papers and printing houses. Anyone not following the decisions of the commission were subject to imprisonment, between one and three years.[22]

Freedom of speech was heavily restricted after the 1980 military coup headed by General Kenan Evren. During the 1980s and 1990s, broaching the topics of secularism, minority rights (in particular the Kurdish issue), and the role of the military in politics risked reprisal.[24][24]

Article 8 of the Anti-Terror Law (Law 3713), slightly amended in 1995 and later repealed,[25] imposed three-year prison sentences for "separatist propaganda." Despite its name, the Anti-Terror Law punished many non-violent offences.[24] Pacifists have been imprisoned under Article 8. For example, publisher Fatih Tas was prosecuted in 2002 under Article 8 at Istanbul State Security Court for translating and publishing writings by Noam Chomsky, summarizing the history of human rights violations in southeast Turkey; he was acquitted, however, in February 2002.[24] Prominent female publisher Ayse Nur Zarakolu, who was described by the New York Times as "[o]ne of the most relentless challengers to Turkey's press laws", was imprisoned under Article 8 four times.[26][27]

Since 2011, the AKP government has increased restrictions on freedom of speech, freedom of the press and internet use,[28] and television content,[29] as well as the right to free assembly.[30] It has also developed links with media groups, and used administrative and legal measures (including, in one case, a $2.5 billion tax fine) against critical media groups and critical journalists: "over the last decade the AKP has built an informal, powerful, coalition of party-affiliated businessmen and media outlets whose livelihoods depend on the political order that Erdogan is constructing. Those who resist do so at their own risk."[31] Since his time as prime minister through to his presidency Erdogan has sought to control the press, forbidding coverage, restricting internet use and stepping up repression on journalists and media outlets.[2]

NTV broadcast van covered with protest graffiti during the 2013 protests in Turkey, in response to relative lack of coverage of mainstream media of the protests, 1 June 2013

Foreign media noted that, particularly in the early days (31 May – 2 June 2013) of the Gezi Park protests, the events attracted relatively little mainstream media coverage in Turkey, due to either government pressure on media groups' business interests or simply ideological sympathy by media outlets.[32][33] The BBC noted that while some outlets are aligned with the AKP or are personally close to Erdoğan, "most mainstream media outlets – such as TV news channels HaberTurk and NTV, and the major centrist daily Milliyet – are loath to irritate the government because their owners' business interests at times rely on government support. All of these have tended to steer clear of covering the demonstrations."[33] Ulusal Kanal and Halk TV provided extensive live coverage from Gezi park.[34]

Turkey’s Journalists Union estimated that at least "72 journalists had been fired or forced to take leave or had resigned in the past six weeks since the start of the unrest" in late May 2013 due to pressure from the AKP government. Kemal Kilicdaroglu, head of the Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) party, said 64 journalists have been imprisoned and “We are now facing a new period where the media is controlled by the government and the police and where most media bosses take orders from political authorities.” The government says most of the imprisoned journalists have been detained for serious crimes, like membership in an armed terrorist group, that are not related to journalism.[35][36]

Bianet's periodical reports on freedom of the press in Turkey published in October 2015 recorded a strengthening of attacks on the opposition media during the AKP interim government in the third quarter of 2015. Bianet recorded the censorship of 101 websites, 40 Twitter accounts, 178 news; attacks against 21 journalists, three media organs, and one printing house; civil pursuits against 28 journalists; and the six-fold increase of arrests of media representatives, with 24 journalists and 9 distributors imprisoned.[37] The increased criminalisation of the media follows the freezing of the Kurdish peace process and the failure of AKP to obtain an outright majority at the June 2015 election and to achieve the presidentialisation of the political system. Several journalists and editors are tried for being allegedly members of unlawful organisations, linked to either Kurds or the Gülen movement, others for alleged insults to religion and to the President. In 2015 Cumhuriyet daily and Doğan Holding were investigated for "terror", "espionage" and "insult". On the date of Bianet's publication, 61 people, of whom 37 journalists, were convict, defendant or suspect for having insulted or personally attacked the then-PM, now-President Recep Tayyip Erdoğan. The European Court of Human Rights condemned Turkey for violation of the freedom of expression in the Abdurrahman Dilipak case (Sledgehammer investigation),[38][39] and the Turkish Constitutional Court upheld the violation of the freedom of expression of five persons, including a journalist. RTÜK could not yet choose its President; it still warned companies five times and fined them six times. The Supreme Electoral Council ordered 65 channels twice to stop broadcasting the results of the June 2015 election before the end of the publishing ban.

Attack to media freedom went far beyond the AKP interim government period. The January 2016 updated Bianet's report confirmed this alarming trend, underlining that the whole 2014 figure of arrested journalists increased in 2015, reaching the number of 31 journalists arrested (22 in 2014) [40] Once regained the majority on November 1, 2015 elections, the Turkish government intensified the pressure on the country's media, for example by banning some TV channels, in particular those linked to the Fethullah Gülen movement, from digital platforms and by seizing control of their broadcasting. In November 2015, Can Dündar, Cumhuriyet's editor in chief and its Ankara representative Erdem Gül were arrested on charges of belonging to a terror organisation, espionage and for having allegedly disclosed confidential information. Investigation against the two journalists were launched after the newspaper documented the transfer of weapons from Turkey to Syria in trucks of the National Intelligence Organization previously involved in the MİT trucks scandal. Dündar and Gül were released in February 2016 when the Supreme Court decided that their detention was undue.[41] In July 2016, in the occasion of the launch of the campaign "I'm a journalist", Mehmet Koksal, project officer of the European Federation of Journalists declared that "Turkey has the largest number of journalists in jail out of all the countries in the Council of Europe.[42]

The situation further deteriorated as consequence of the 2016 Turkish coup d'état attempt of 15 July 2016 and the subsequent government reaction, leading to an increase of attacks targeting the media in Turkey. Mustafa Cambaz, a photojournalist working for the daily Yeni Safak was killed during the coup. Turkish soldiers attempting to overthrow the government took control of several newsrooms, including the Ankara-based headquarter of the state broadcaster TRT. They also forced a TV channel's anchor to read a statement at gunpoint while the member of the editorial board were held hostage and threatened. Also, soldiers seized the offices in Istanbul of Doğan Media Center which hosted several media outles, including Hurriyet daily newspaper and the private TV station CNN Türk, holding journalists and other professionals hostage for many hours during the night. During the coup's night, in the streets of Istanbul, a photojournalist working for Hurriyet and the Associated Press was assaulted by civilians that were demonstrating against the coup.[43] In the following days, after the government regained power, the state regulatory authority named Information Technologies and Communications Authority shut down 20 independent online news portals. On July 19, the Turkish Radio and Television Supreme Council decided to revoke the licence of 24 TV channels and radio stations for being allegedly connected to the Gülen community, without providing much details on this decision. Also, following the decision of declaring the state of emergency for three months taken on 21 July,[44] a series of limitation to freedom of expression and freedom of the media have been imposed. The measures within the regime of emergency include the possibility to ban printing, copying, publishing and distributing newspapers, magazines, books and leaflets.[45]

An editorial criticizing press censorship published May 22, 2015[46] and inclusion of Turkish president, Recep Tayyip Erdogan, as one of a rising class of "soft" dictators in an op-ed published in May 2015 in The New York Times[47] resulted in a strong reaction by Erdogan.[48] In an interview Dündar gave in July 2016, before the coup attempt and the government reaction, the journalist stated that "Turkey is going through its darkest period, journalism-wise. In has never been an easy country for journalists, but I think today it has reached its lowest point and is experiencing unprecedented repression".[49]

Legislative framework[edit]

The Constitution of Turkey, at art. 28, states that the press is free and shall not be censored. Expressions of non-violent opinion are safeguarded by Article 10 of the European Convention on Human Rights and Fundamental Freedoms, ratified by Turkey in 1954, and various provisions of the International Covenant on Civil and Political Rights, signed by Turkey in 2000.[24] Many Turkish citizens convicted under the laws mentioned below have applied to the European Court of Human Rights (ECHR) and won their cases.[24]

Yet, Constitutional and international guarantees are undermined by restrictive provisions in the Criminal Code, Criminal Procedure Code, and anti-terrorism laws, effectively leaving prosecutors and judges with ample discretion to repress ordinary journalistic activities.[2] The 2017 Council of Europe Commissioner for Human Rights' report on freedom of expression and media freedom in Turkey reiterated that censorship problems stem mainly from the Turkish Criminal Code and the Turkish Anti- Terrorism Law No. 3713.[50][51][52] Prosecutors continued to bring a number of cases for terrorism or membership of an armed organization mainly based on certain statements of the accused, as coinciding with the aims of such organization.[51]

Beside the Article 301, amended in 2008, and Article 312, more than 300 provisions constrained freedom of expression, religion, and association, according to the Turkish Human Rights Association (2002).[24] Article No. 299 of the Turkish Criminal Code provides for criminal defamation of the Head of the State. which is being increasingly enforced. 18 persons were in prison for this offence as of June 2016.[51][52] Article No. 295 of the Criminal Code is increasingly being enforced as well, imposing a “press silence” (Yayın Yasağı) on topics of relevant public interest such as terrorist attacks and bloody blasts.[53] The silence can be imposed on TVs, print media, radios as well as to Internet content, hosting and service providers. Violating this norm can lead up to three years of detention.[54]

Many of the repressive provisions found in the Press Law, the Political Parties Law, the Trade Union Law, the Law on Associations, and other legislation were imposed by the military junta after its coup in 1980. As to the Internet, the relevant Law is Law No. 5651 of 2007.[55]

According to the Council of Europe Commissioner and to the Venice Commission for Democracy through Law, the decrees issued under the state of emergency since July 2016, confered an almost limitless discretionay power to the Turkish executive to apply sweeping misure against NGOs, the media and the public sector.[51][56][57] Specifically, many NGOs were closed, the media organizations seized or shut down and public sector employees as well as journalists and media workers arrested or intimidated.[51]

Article 301[edit]

Article 301 is a provision in the Turkish penal code that, since 2005 made it a punishable offense to insult Turkishness or various official Turkish institutions. Charges were brought in more than 60 cases, some of which were high-profile.[58]

The article was amended in 2008, including changing "Turkishness" into "the Turkish nation", reducing maximum prison terms to 2 years, and making it obligatory to get the approval of the Minister of Justice before filing a case.[59][60] Changes were deemed "largely cosmetic" by Freedom House,[2] although the number of prosecutions dropped. Although only few persons were convicted, trials under Art. 301 are seen by human rights watchdogs as a punitive measure in themselves, as time-consuming and expensive, thus exerting a chilling effect on free speech.[2]

  • Novelist Orhan Pamuk, at the time a Nobel Prize candidate, was prosecuted under Article 301 for discussing the Armenian Genocide; Pamuk subsequently won the prize. * Perihan Mağden, a columnist for the newspaper Radikal, was tried under the article for provocation, and acquitted on July 27, 2006; Mağden had broached the topic of conscientious objection to mandatory military service as an abuse of human rights.[61][62][63]
  • The case of the Academics for Peace is also relevant:[64] on January 14, 2016, 27 academics were detained for interrogations after having signed a petition with more than other 1.000 people asking for Peace in the South- East of the country, where there are ongoing violent clashes between the Turkish Army and the PKK.[65] The academics accused the government of breaching international law. An investigation started upon those academics under charges of “terrorism propaganda”, “incitement to hatred and enmity” and for “insulting the State” under Article No. 301 of the Turkish Criminal Code.[66]

Article 312[edit]

Article 312 of the criminal code imposes three-year prison sentences for incitement to commit an offence and incitement to religious or racial hatred. In 1999 the mayor of Istanbul and current president Recep Tayyip Erdogan was sentenced to 10 months' imprisonment under Article 312 for reading a few lines from a poem that had been authorized by the Ministry of Education for use in schools, and consequently had to resign.[24] In 2000 the chairman of the Human Rights Association, Akin Birdal, was imprisoned under Article 312 for a speech in which he called for "peace and understanding" between Kurds and Turks,[24] and thereafter forced to resign, as the Law on Associations forbids persons who breach this and several other laws from serving as association officials.[24] On February 6, 2002, a "mini-democracy package" was voted by Parliament, altering wording of Art. 312. Under the revised text, incitement can only be punished if it presents "a possible threat to public order."[24] The package also reduced the prison sentences for Article 159 of the criminal code from a maximum of six years to three years. None of the other laws had been amended or repealed as of 2002.[24]

Other[edit]

Defamation and libel remain criminal charges in Turkey (Article 125 of the Penal Code). They often result in fines and jail terms. Bianet counted 10 journalists convicted of defamation, blasphemy or incitement to hatred in 2014.[2]

Article 216 of the Penal Code, banning incitement of hatred and violence on grounds of ethnicity, class or religion (with penalties of up to 3 years), is also used against journalists and media workers.[2]

Article 314 of the Penal Code is often invoked against journalists, particularly Kurds and leftists, due to its broad definition of terrorism and of membership in an armed organisation. It carries a minimum sentence of 7,5 years. According to the OSCE, most of 22 jailed journalsts as of June 2014 had been charged or condemned based on Art. 314.

Article 81 of the Political Parties Law (imposed by the military junta in 1982) forbids parties from using any language other than Turkish in their written material or at any formal or public meetings. This law is strictly enforced.[24][better source needed] Kurdish deputy Leyla Zana was jailed in 1994, ostensibly for membership to the PKK.

In 1991, laws outlawing communist (Articles 141 and 142 of the criminal code) and Islamic fundamentalist ideas (Article 163 of the criminal code) were repealed.[24] This package of legal changes substantially freed up expression of leftist thought, but simultaneously created a new offence of "separatist propaganda" under Article 8 of the Anti-Terror Law.[24] Prosecutors also began to use Article 312 of the criminal code (on religious or racial hatred) in place of Article 163.[24]

The 1991 antiterrorism law (the Law on the Fight against Terrorism) has been invoked to charge and imprison journalists for activities that Human Rights Watch define as “nonviolent political association” and speech. The European Court of Human Rights has in multiple occasions found the law to amount to censorship and breach of freedom of expression.[2]

Constitutional amendments adopted in October 2001 removed mention of "language forbidden by law" from legal provisions concerning free expression. Thereafter, university students began a campaign for optional courses in Kurdish to be put on the university curriculum, triggering more than 1,000 detentions throughout Turkey during December and January 2002.[24] Actions have also been taken against the Laz minority.[24] According to the 1923 Treaty of Lausanne, Turkey only recognizes the language rights of the Jewish, Greek and Armenian minorities.[24] The government ignores Article 39(4) of the Treaty of Lausanne, which states that: "[n]o restrictions shall be imposed on the free use by any Turkish national of any language in private intercourse, in commerce, religion, in the press or in publications of any kind or at public meetings."[24][better source needed] Pressured by the EU, Turkey has promised to review the Broadcasting Law.[24]

Other legal changes in August 2002 allowed for the teaching of languages, including Kurdish.[67] However, limitations on Kurdish broadcasting continue to be strong: according to the EU Commission (2006), "time restrictions apply, with the exception of films and music programmes.[better source needed] All broadcasts, except songs, must be subtitled or translated in Turkish, which makes live broadcasts technically cumbersome. Educational programmes teaching the Kurdish language are not allowed. The Turkish Public Television (TRT) has continued broadcasting in five languages including Kurdish. However, the duration and scope of TRT's national broadcasts in five languages is very limited. No private broadcaster at national level has applied for broadcasting in languages other than Turkish since the enactment of the 2004 legislation."[68][better source needed] TRT broadcasts in Kurdish (as well as in Arab and Circassian dialect) are symbolic,[69][better source needed] compared to satellite broadcasts by channels such as controversial Roj TV, based in Denmark.

In 2003 Turkey adopted a freedom of information law. Yet, state secrets that may harm national security, economic interests, state investigations, or intelligence activity, or that “violate the private life of the individual,” are exempt from requests. This has made accessing official information particularly difficult.[2]

Amendments in 2013 (the Fourth Judicial Reform package), spurred by the EU accession process and a renewed Kurdish peace process, amended several laws. Antiterrorism regulations were tweaked so that publication of statements of illegal groups would only be a crime if the statement included coercion, violence, or genuine threats. Yet, the reform was deemed as not reaching international human rights standards, since it did not touch upon problematic norms such as the Articles 125, 301 and 314 of the Penal Code.[2] In 2014 a Fifth Judicial Reform package was passed, which among others reduced the maximum period pretrial detention from 10 to 5 years. Consequently, several journalists were released from jail, pending trial.[2]

New laws in 2014 were nevertheless detrimental to freedom of speech.[2]

  • February 2014 amendments to the Law no. 5651 ("Internet Law") allowed the Telecommunication Authority (TİB) powers to block websites on vague grounds of privacy protection, with only ex-post court intervention within 48h to confirm the block. A September 2014 amendment to Law no. 5651 had also allowed TİB to block websites “for national security, the restoration of public order, and the prevention of crimes”; this was later overturned by the Constitutional Court in October.[2]
  • April 2014 amendments to secret service regulations (Law Amending the Law on State Intelligence Services and the National Intelligence Organization) granted more powers to the MİT, including the faculty to access any personal data without a court order, as well as personal legal immunity for breaches of the law. It also made it a crime, punished with up to 9 years in prison, to acquire or publish information on MİT activities.[2]
  • December 2014 amendments to the Penal and Criminal Procedure Codes made it possible to search persons or premises under simple “reasonable suspicion,” rather than “strong suspicion based on concrete evidence.” Police resorted to such grounds already in October, even before their actual approval, to raid the home of journalist Aytekin Gezici in Adana, after he had criticised the government on Twitter.[2]
  • August 2016, Turkey closed the Presidency of Telecommunication and Communication which had been tasked with regulation of censorship and surveillance orders since 2005. The transfer of executive powers to the Information and Communication Technologies Authority eliminated ministerial oversight of internet blocking orders as part of a wider set of reforms to introduce an executive presidency.[70]

ECHR oversight[edit]

Turkey is one of the Council of Europe member states with the greatest number of ECHR-recognised violations of rights included in the European Convention on Human Rights. Of these, several concern Article 10 of the Convention, on freedom of expression.

  • The Tanıyan v. Turkey case (no. 29910/96) concerned the confiscation orders were issued for 117 of the 126 issues of the Yeni Politika daily published in 1995, either under the Prevention of Terrorism Act or under Article 312 of the Criminal Code. The Turkish government struck a friendly settlement with Necati Tanıyan in 2005, paying EUR 7,710 in damages and recognising the "interference" and the need "to ensure that the amended Article 312 will be applied in accordance with the requirements of Article 10 of the Convention as interpreted in the Court's case-law".[71]
  • The Halis Doğan et al v. Turkey case (no. 50693/99) concerned 6 journalists (including Ragıp Zarakolu) who worked for the Turkish daily newspaper Özgür Bakış. The newspaper was banned from the provinces of south-east Anatolia (OHAL) in which a state of emergency had been declared on 7 May 1999. The ECHR struck the decision as unmotivated, arbitrary, and lacking a mechanism of judicial appeal.[72]
  • The Demirel and Ateş v. Turkey case (no. 10037/03 and 14813/03), concerned the editor and owner of the weekly newspaper Yedinci Gündem (Seventh Order of the Day), twice fined in 2002 for publishing statements and an interview with members of the PKK (Workers’ Party of Kurdistan). The paper was also temporarily closed down. The ECHR condemned Turkey in 2007, as the controversial contents did not incite violence or constitute hate speech.[73]
  • The Ürper and Others v. Turkey cases (2007) concerned 26 Turkish citizens, either owners or directors and journalists of four daily newspapers (Ülkede Özgür Gündem, Gündem, Güncel and Gerçek Demokrasi) which were repeatedly suspended for up to one month each between November 2006 and October 2007, as being considered PKK propaganda outlets. The applicants were also criminally prosecuted. The ECHR in 2009 condemned the suspension of future publications based on assumptions as an unjustifiable restriction to press freedom.[74]
  • Özgür Gündem case (2000): Özgür Gündem is a pro- Kurdish and leftist media outlet based in Istanbul. From the beginning of the ‘90’s, the newspaper has been subject to raids and legal actions, with many journalists being arrested and even killed. The paper remained closed from 1994 to 2011 due to a court order. These facts were the bases for the Özgür Gündem v. Turkey case before the ECtHR.[75] The applicants claimed that “the Turkish authorities had, directly or indirectly, sought to hinder, prevent and render impossible the production of Özgür Gündem by the encouragement of or acquiescence in unlawful killings and forced disappearances, by harassment and intimidation of journalists and distributors, and by failure to provide any or any adequate protection for journalists and distributors when their lives were clearly in danger and despite requests for such protection”. Concerning the police operation at the Özgür Gündem premises in Istanbul on December 10, 1993 and concerning the legal measures taken in respect of issues of the newspaper, the Strasbourg Court found that there was a breach of Article 10 ECHR.[75]
  • Fırat (Hrant) Dink v. Turkey (2010): Dink was a Turkish- Armenian journalist writing for the newspaper Agos. Between 2003 and 2004 he wrote a series of articles about the identity of Turkish citizens with Armenian origins. He was charged under Article 301 in 2006 and received a six-month suspended sentence of imprisonment. This verdict did not respect the principle, stated in the official comment to the 2008 of Article 301, that a single word or expression cannot justify the resort to criminal law.[76] In June 2007, he was murdered by a nationalist. The European Strasbourg Court (ECtHR) considered the verdict lacking of any “pressing social need” and - together with the authorities‟ failure to protect Dink against attacks of extreme nationalist groups - Turkey’s “positive obligations” regarding Dink’s freedom expression had not been complied with.[76][77]
  • Ahmet Yildirim v. Turkey (2013):[78] it concerns the Internet Law No. 5651 and the blocking of “Google Sites”, defamation, the usage of disproportionate measures and the need for restrictions to be prescribed by law.

Attacks and threats against journalists[edit]

Physical attacks and assassinations of journalists[edit]

The physical safety of journalists in Turkey is at risk.

Several journalists died in the 1990s at the height of the Turkey-PKK conflict. Soon after the pro-Kurdish press had started to publish the first daily newspaper by the name of "Özgür Gündem" (Free Agenda) killings of Kurdish journalists started. Hardly any of them has been clarified or resulted in sanctions for the assailants. "Murder by unknown assailants" (tr: faili meçhul) is the term used in Turkish to indicate that the perpetrators were not identified because of them being protected by the State and cases of disappearance. The list of names of distributors of Özgür Gündem and its successors that were killed (while the perpetrators mostly remained unknown) includes 18 names.[79] Among the 33 journalists that were killed between 1990 and 1995 most were working for the so-called Kurdish Free Press.

The killings of journalists in Turkey since 1995 are more or less individual cases. Most prominent among the victims is Hrant Dink, killed in 2007, but the death of Metin Göktepe also raised great concern, since police officers beat him to death. The death of Metin Alataş in 2010 is also a source of disagreement - while the autopsy claimed it was suicide, his family and colleagues demanded an investigation. He had formerly received death threats and had been violently assaulted.[80] Since 2014, several Syrian journalists who were working from Turkey and reporting on the rise of Daesh have been assassinated.

In 2014, journalists suffered obstruction, tear gas injuries, and physical assault by the police in several instances: while covering the February protests against internet censorship, the May Day demonstrations, as well as the Gezi Park protests anniversaries (when CNN correspondent Ivan Watson was shortly detained and roughed up). Turkish security forces fired tear gas at journalists reporting from the border close to the Syrian town of Kobane in October.[2]

  • The CPJ counted one media-related killing in 2014, the one of Kadir Bağdu who was shot in Adana while delivering the pro-Kurdish daily Azadiya Welat.[2]
  • The general secretary of the Turkish Journalists’ Union, Mustafa Kuleli, as well as journalist Hasan Cömert, were attacked in February 2014 by unknown assailants. The journalist Mithat Fabian Sözmen had to seek medical care after a physical attack in March 2014.[2]

Arrests of journalists[edit]

Despite the 2004 Press Law foresees only fines, other restrictive laws have led to several journalists and writers being put behind bars. According to a report published by the Committee to Protect Journalists (CPJ), at least seven journalists remained in prison by the end of 2014. The independent Turkish press agency Bianet counted 22 journalists and 10 publishers in jail - most of them Kurds, charged with association with an illegal organisation.[2]

In 2016, Turkey became the biggest jail for journalists. As to the Committee to Protect Journalists (CPJ) rank, Turkey was the first country ever to jail 81 journalists, editors and media practitioners in one year.[81]

According to a CPJ report, Turkish authorities are engaging in widespread criminal prosecution and jailing of journalists, and are applying other forms of severe pressure to promote self-censorship in the press. The CPJ has found highly repressive laws, particularly in the penal code and anti-terror law; a criminal procedure code that greatly favors the state; and a harsh anti-press tone set at the highest levels of government. Turkey’s press freedom situation has reached a crisis point.[82] This reports mentions 3 types of journalists targeted :

  • investigative and critical reporters : victims of the anti-state prosecutions : The government’s broad inquiry into the Ergenekon plot ensnared investigative reporters. But the evidence, rather than revealing conspirators, points to a government intent on punishing critical reporters.
  • Kurdish journalists : Turkish authorities conflate support for the Kurdish cause with terrorism itself. When it comes to Kurdish journalists, newsgathering activities such as fielding tips, covering protests, and conducting interviews are evidence of a crime.
  • collateral damages of the general assault on the press : The authorities are waging one of the world’s biggest anti-press campaigns in recent history. Dozens of writers and editors are in prison, nearly all on terrorism or other anti-state charges.[82]

Kemalist and / or nationalist journalists were arrested on charges referring to the Ergenekon case and several left-wing and Kurdish journalists were arrested on charges of engaging in propaganda for the PKK listed as a terrorist organization. In short, writing an article or making a speech can still lead to a court case and a long prison sentence for membership or leadership of a terrorist organisation. Together with possible pressure on the press by state officials and possible firing of critical journalists, this situation can lead to a widespread self-censorship.[83]

In November 2013, three journalists were sentenced to life in prison as senior members of the illegal Marxist–Leninist Communist Party - among them the founder of Özgür Radio, Füsun Erdoğan. They had been arrested in 2006 and held until 2014, when they were released following legal reforms on pre-trial detention terms. An appeal is still pending.[2]

In February 2017, German-Turkish journalist Deniz Yücel was jailed in Istanbul.[84][85][86]

On April 10, 2017, the Italian journalist Gabriele Del Grande was arrested in Hatay and jailed in Mugla.[87] He was in Turkey in order to write a book on the war in Syria. He went on hunger strike on April 18, 2017.[87]

Judicial prosecution[edit]

Defamation and libel remain criminal charges in Turkey. They often result in fines and jail terms. Bianet counted 10 journalists convicted of defamation, blasphemy or incitement to hatred in 2014.[2]

Courts' activities on media-related cases, particularly those concerning the corruption scandals surrounding Erdoğan and his close circle, have cast doubts on the independence and impartiality of the judiciary in Turkey. The Turkish Journalists' Association and the Turkish Journalists' Union counted 60 new journalists under prosecution for this single issue in 2013, for a total number of over 100 lawsuits.[2]

  • In January 2009 Adnan Demir, editor of the provocative newspaper Taraf, was charged with divulging secret military information, under Article 336 of the Turkish Criminal Code.[88] He was accused of having published an article in October 2008 that alleged police and military had been warned of an imminent PKK attack that same month, an attack which resulted in the death of 13 soldiers.[88] Demir faces up to 5 years of prison.[88] On 29 December 2009 İstanbul Heavy Penal Court No. 13 acquitted Adnan Demir.[89]
  • In February 2014, author İhsan Eliaçık was condemned for defamation, after being sued by the Presidency for comments on Twitter during the Gezi Park protests of 2013.[2]
  • In April 2014 the columnist Önder Aytaç was condemned to 10 months in jail for “insulting public officials” for a tweet about Erdoğan. Aytaç claimed the tweet included a typo.[2]
  • The Cumhuriyet columnist Can Dündar was sued for defamation by Erdoğan in May 2014 for an article he had written in April.[2] He received CPJ's International Press Freedom Award in 2016.[3]
  • In August 2014, the Taraf columnist Mehmet Baransu was briefly arrested for defamation after criticizing the authorities, and faced the risk of a long jail sentence in a separate case for allegedly publishing documents concerning a classified meeting in 2004.[2]
  • In September 2014 the writer, journalist, and publisher Erol Özkoray was condemned to 11 months and 20 days (with suspended sentence) for defamation against Erdoğan in a book he had authored about the Gezi Park protests.[2]

Denial of accreditation and deportation of foreign journalists[edit]

  • In January 2014 the Azerbaijani journalist Mahir Zeynalov was deported after being sued by the President for posting links on Twitter to articles on a corruption scandal.[2]
  • In September 2015, Turkey deported three foreign journalists in Diyarbakır, who were reporting on Turkey's Kurdish issue. Two British Vice News journalists, reporter Jake Hanrahan and photojournalist Philip Pendlebury, were detained on 27 August and then deported on 2 September. Mohammed Ismael Rasool, a Turkish citizen who was with the British team as a fixer, was detained, questioned and faced further legal repercussions. They were reporting on the Turkish government's conflict with the Kurdistan Workers' Party (PKK).[90]
  • One week later, Dutch journalist Fréderike Geerdink, who was known for being the only foreign reporter based in Diyarbakır and focusing on Kurdish issues, was deported by Turkish authorities following her second arrest in 2015.[91] Geerdink, a freelance reporter whose contributions appeared regularly in Dikan, had written a book about the Turkish strike that resulted in the Roboski massacre of Kurds, which was published in 2014 but released in English in 2015.[92]
  • Rauf Mirkadirov, Azerbaijani correspondent from Ankara for Ayna and Zerkalo, was extradited to Azerbaijan without access to a lawyer. He was then charged with espionage by the Azerbaijani authorities. Mirkadirov had written accounts that were critical of both governments.[2]

Hostile public rhetoric and smear campaigns[edit]

Particularly since 2013, the President Erdoğan and other governmental officials have resorted to hostile public rhetoric against independent journalists and media outlets, which is then echoed in the pro-governmental press and TV, accusing foreign media and interest groups of conspiring to bring down his government.[2]

  • The Economist correspondent, Amberin Zaman, was publicly denounced as a "shameless militant" by Erdoğan at a pre-electoral rally in August 2014. Erdoğan tried to intimidate her by telling her to "know [her] place". She was then subjected to a deluge of abuse and threats on social media by AKP supporters in the following months.[2]
  • In September 2014 the New York Times reporter Ceylan Yeğinsu was publicly smeared and depicted as a traitor for a photograph caption in a reportage on ISIS recruitment in Turkey. The U.S. State Department criticized Turkey for such intimidation attempts.[2]

Arbitrary denial of access[edit]

Tukish authorities have been reported as denying access to events and information to journalists for political reasons.[2]

  • In December 2013, after the press had unveiled an alleged corruption scandal involving top government officials, the police department announced the closure of two press rooms in Istanbul and declared that journalists would not be allowed to enter police facilities unless strictly for formal press conferences.[2]
  • 2014 saw a worsening of discriminatory accreditation policies. AKP party meetings were off-limits for critical journalists. In case of visits abroad, foreign officials had to hold separate press conferences to allow unaccredited media correspondents.[2]

Government control over the media[edit]

Since 2011, the AKP government has increased restrictions on freedom of speech, freedom of the press and internet use,[28] and television content,[29] as well as the right to free assembly.[30] It has also developed links with media groups, and used administrative and legal measures (including, in one case, a billion tax fine) against critical media groups and critical journalists: "over the last decade the AKP has built an informal, powerful, coalition of party-affiliated businessmen and media outlets whose livelihoods depend on the political order that Erdogan is constructing. Those who resist do so at their own risk."[31]

These behaviours became particularly prominent in 2013 in the context of the Turkish media coverage of the 2013 protests in Turkey. The BBC noted that while some outlets are aligned with the AKP or are personally close to Erdogan, "most mainstream media outlets - such as TV news channels HaberTurk and NTV, and the major centrist daily Milliyet - are loth to irritate the government because their owners' business interests at times rely on government support. All of these have tended to steer clear of covering the demonstrations."[33] Few channels provided live coverage – one that did was Halk TV.[34] Several private media outlets were reported as engaging in self-censorship due to political pressures. The 2014 local and presidential elections exposed the extent of biased coverage by progovernment media.[2]

Direct control over state media[edit]

The state-run Anadolu Agency and the Turkish Radio and Television Corporation (TRT) have also been criticized by media outlets and opposition parties, for acting more and more like a mouthpiece for the ruling AKP, a stance in stark violation of their requirement as public institutions to report and serve the public in an objective way.[93]

In 2014 the TRT, the state broadcaster, as well as the state-owned Anadolu Agency, were subject to stricter controls. Even RTÜK warned TRT for disproportionate coverage of the AKP; the Supreme Board of Elections fined the public broadcaster for not reporting at all on presidential candidates other than Erdoğan, between August 6 and 8. The Council of Europe observers reported concern about the unfair media advantage for the incumbent ruling party.[2]

Pro-governmental "Pool Media"[edit]

During its 12-year rule, the ruling AKP has gradually expanded its control over media.[12] Today, numerous newspapers, TV channels and internet portals also dubbed as Yandaş Medya ("Partisan Media") or Havuz Medyası ("Pool Media") continue their heavy pro-government propaganda.[13] Several media groups receive preferential treatment in exchange for AKP-friendly editorial policies.[14] Some of these media organizations were acquired by AKP-friendly businesses through questionable funds and processes.[15]

Leaked telephone calls between high ranking AKP officials and businessmen indicate that government officials collected money from businessmen in order to create a "pool media" that will support AKP government at any cost.[94][95] Arbitrary tax penalties are assessed to force newspapers into bankruptcy—after which they emerge, owned by friends of the president. According to a recent investigation by Bloomberg,[96] Erdogan forced a sale of the once independent daily Sabah to a consortium of businessmen led by his son-in-law.[97]

Leading pro-AKP newspapers are Yeni Şafak, Akit, Sabah, Star, Takvim, Akşam, Türkiye, Milli Gazete, Güneş, and Milat, among others. Leading pro-AKP TV channels are Kanal 7, 24, Ülke TV, TRT, ATV, TGRT, Sky Turk 360, TV Net, NTV, TV8, Beyaz TV, Kanaltürk, and Kanal A. Leading pro-government internet portals are Haber 7, Habervaktim and En Son Haber. Leading pro-AKP news agencies are state owned Anadolu Agency and İhlas News Agency.

Direct pressures and self-censorship of major media outlets[edit]

Major media outlets in Turkey belong to certain group of influential businessman or holdings. In nearly all cases, these holding companies earn only a small fraction of their revenue from their media outlets, with the bulk of profits coming from other interests, such as construction, mining, finance, or energy.[98] Therefore, media groups usually practice self-censorship to protect their wider business interests.

Media not friendly to the AKP are threatened with intimidation, inspections and fines.[16] These media group owners face similar threats to their other businesses.[17] An increasing number of columnists have been fired for criticizing the AKP leadership.[18][19][20][21]

In addition to the censorship practiced by pro-government media such as Sabah, Yeni Şafak, and Star, the majority of other newspapers, such as Sözcü, Zaman, Milliyet, and Radikal have been reported as practicing self-censorship to protect their business interests and using the market share (65% of the total newspapers sold daily in Turkey as opposed to pro-government media[99]) to avoid retaliatory action by the Justice and Development Party (AKP) government of Recep Tayyip Erdoğan.[100]

During the period before the Turkish local elections of 2014, a number of phone calls between prime minister Recep Tayyip Erdoğan and media executives were leaked to the internet.[101] Most of the recordings were between Edoğan and Habertürk newspaper & TV channel executive Fatih Saraç. In those recordings, it can be heard that Erdoğan was calling Fatih Saraç when he was unhappy about a news item published in the newspaper or broadcast on TV. He was demanding Fatih Saraç to be careful next time or censor any particular topics he is not happy about.[102] At another leaked call, Erdoğan gets very upset and angry over a news published at Milliyet newspaper and reacts harshly to Erdoğan Demirören, owner of the newspaper. Later, it can be heard that Demirören is reduced to tears.[103] During a call between Erdoğan and editor-in-chief of Star daily Mustafa Karaalioğlu, Erdoğan lashes out at Karaalioğlu for allowing Mehmet Altan to continue writing such critical opinions about a speech the prime minister had delivered recently. In the second conversation, Erdoğan is heard grilling Karaalioğlu over his insistence on keeping Hidayet Şefkatli Tuksal, a female columnist in the paper despite her critical expressions about him.[104] Later, both Altan and Tuksal got fired from Star newspaper. Erdoğan acknowledged that he called media executives.[105]

In 2014, direct pressures from the executive and the Presidency have led to the dismissal of media workers for their critical articles. Bianet records over 339 journalists and media workers being laid off or forced to quit in the year - several of them due to political pressures.[2]

  • In August 2014 Enis Berberoğlu, the editor-in-chief of Hürriyet newspaper, quit the paper right before the Turkish presidential election, 2014. It has been reported that he was forced to resign after a clash with the publishing company Doğan Holding, due to Berberoğlu's refusal to fire a columnist. The day before, Erdoğan had publicly criticized the Doğan group. Hürriyet denied pressures related to the case.[2]

Prosecution of journalists and closure of media[edit]

  • The headquarters of Nokta, an investigative magazine which has since been closed because of military pressures, were searched by police in April 2007, following the publication of articles examining alleged links between the Office of the Chief of Staff and some NGOs, and questioning the military's connection to officially civilian anti-government rallies.[106][107] The magazine also gave details on military blacklistings of journalists, as well as two plans for a military coup, by retired generals, aiming to overthrow the AK Party government in 2004.[108] Nokta had also revealed military accreditations for press organs, deciding to whom the military should provide information.[109]Alper Görmüş, editor of Nokta, was charged with insult and libel (under articles 267 and 125 of the Turkish Penal Code, TPC), and faced a possible prison sentence of over six years, for publishing the excerpts of the alleged journal of Naval Commander Örnek in the magazine’s March 29, 2007 issue.[106] Nokta journalist Ahmet Şık and defense expert journalist Lale Sarıibrahimoğlu were also indicted on May 7, 2007 under Article 301 for "insulting the armed forces" in connection with an interview Şık conducted with Sarıibrahimoğlu.[106]
  • Prosecution of media workers suspected to be linked with the Group of Communities in Kurdistan, alleged urban branch of the PKK, led to over 46 journalists being arrested as allegedly part of the "press wing" of the group in 2011. Most of them were released pending the trial under antiterrorism laws. Among them were the owner of Belge Publishing House, Ragıp Zarakolu, and his son Deniz, editor at Belge. Ragıp was released in April 2012, and Deniz in March 2014, both pending trial.[2]
  • In 2014 media outlets were raided and journalists jailed in connection with the governmental crackdown on the Gülen movement, a former ally of Erdogan, now disgraced. On 14 December 2014 authorities searched the premises of the Zaman newspaper and arrested several media workers, including the editor in chief Ekrem Dumanlı, as well as Hidayet Karaca, general manager of the Samanyolu Media Group, and charged them with “establishing and managing an armed terror organization” to reverse state power. Most journalists were released in the following days, pending trial.[2]
  • In November 2015 Can Dündar, editor of the prominent secularist Turkish newspaper Cumhuriyet, and Erdem Gül, the newspaper’s capital correspondent in Ankara, were jailed facing life in prison. The prosecution stemmed from an article published with the headline "Here are the weapons Erdoğan claims to not exist‟ on May 29, 2015. The images were showing MIT (Millî İstihbarat Teşkilâtı, the Turkish National Intelligence Agency) tracks sending weapons to Syria. They were arrested for “Procuring information as to state security‟, "Political and military espionage‟, "Declaring confidential information‟ and "Propagandizing a terror organization‟.[110][111][112] They were released on February 26, 2016 after the Turkish Constitutional Court ruled that their rights were violated during the pre-trial detention; the imprisonment lasted 92 days.[113] On May 6, 2016, Istanbul’s 14th Court for Serious Crimes convicted both Dündar and Gül for revealing state secrets that posed a threat to state security or to Turkey’s domestic or foreign interests. Dündar was sentenced to seven years in prison, reduced to five years and 10 months; and Gül to six years, reduced to five, under Article 329 of the Turkish Penal Code.[114][113]
  • Reporters Without Borders said the arrests sent “an extremely grave signal about media freedom in Turkey.” This crackdown on the press, which has reached new levels in March 2016 with the seizure of opposition newspaper Zaman, one of Turkey’s leading media outlets, has sparked widespread criticism inside Turkey as well as internationally. The New York-based Committee to Protect Journalists (CPJ) has declared that Press freedom in Turkey is "under siege".[115] Jodie Ginsberg, the CEO of Index on Censorship, a campaigning organisation for freedom of expression, has declared that "Turkey’s assault on press freedom is the act of a dictatorship, not a democracy".[116]
  • In the course of the 2016 Turkish purges, the licenses of 24 radio and television channels and the press cards of 34 journalists accused of being linked to Gülen were revoked.[117][118] Two people were arrested for praising the coup attempt and insulting President Erdoğan on social media.[119] On 25 July, Nazlı Ilıcak was taken into custody.[120]
  • On 27 July 2016, President Recep Tayyip Erdoğan shut down 16 television channels, 23 radio stations, 45 daily newspapers, 15 magazines and 29 publishing houses in another emergency decree under the newly adopted emergency legislation. The closed outlets notably include Gülen-affiliated Cihan News Agency, Samanyolu TV and the previously leading newspaper Zaman (including its English-language version Today's Zaman),[121] but also the opposition daily newspaper Taraf which was known to be in close relations with the Gulen Movement.[32] Since Zaman's seizure, the newspaper radically changed its editorial policy.[122]
  • In late October 2016, Turkish authorities shut down 15 media outlets, including one of the world’s only women’s news agencies, and detained the editor-in-chief of the prominent secularist Turkish newspaper Cumhuriyet, "on accusations that they committed crimes on behalf of Kurdish militants and a network linked to the US-based cleric Fethullah Gülen".[123]
Protest banners at the headquarters of raided media company Koza İpek

Government seizure of independent media companies[edit]

  • On 26 October 2015, just a few day before the November 1 general elections, Koza İpek Holding was placed under a panel of mainly pro-government trustees. The company's media assets include two daily newspapers, Bugün and Millet, and two TV/radio stations, Bugün TV and Kanaltürk TV.[124] İpek Media Group was closed on 29 February 2016.[125]
  • On 4 March 2016, the opposition newspaper Zaman was likewise placed under a panel of government-aligned trustees.[126] On 8 March 2016, Cihan News Agency, which was also owned by Feza Publications, placed under trustees like Zaman.[127]
  • As to January 18, 2017, more than 150 media outlets were closed and their assets liquidated by governmental decrees.[56][57][128] Under emergency decree No. 687 of February 9, 2017, Turkey’s Saving Deposit Insurance Fund (TMSF) will be authorized to sell companies seized by the state through the appointment of trustees.[129] [130] Also, through the use of emergency decrees- such as Nos. 668  (July 27, 2016), 675 (October 29, 2016) and 677 (November 22, 2016), 178 media organizations were closed down being charged of having terrorist affiliations. As to November 2016, Twenty-four of these shut-down media organizations were radio stations, twenty- eight televisions, eighty newspapers.[131]

Removing channels from government-controlled TV satellites[edit]

Türksat is the sole communications satellite operator in Turkey. There have been allegations that TV channels critical of the AKP party and President Erdoğan have been removed from Türksat's infrastructure, and that Türksat's executive board is dominated by pro-Erdoğan figures.

In October 2015 a video recording emerged of a 2 February 2015 conversation between Mustafa Varank, advisor to President Erdoğan and board member of Türksat, and some journalists in which Varank states that he had urged Türksat to drop certain TV channels because "they are airing reports that harm the government's prestige". Later that year the TV channels Irmak TV, Bugün TV, and Kanaltürk, known for their critical stance against the government, were notified by Türksat that their contracts would not be renewed as of November 2015, and were told to remove their platforms from Türksat's infrastructure.[132]

Türksat dropped TV channels critical of the government from its platform in November 2015. The broadcasting of TV stations—including Samanyolu TV, Mehtap TV, S Haber and Radio Cihan—that are critical of the ruling Justice and Development Party (AK Party) government were halted by Türksat because of a “legal obligation” to the order of a prosecutor's office, based on the suspicion that the channels support a terrorist organization. Among the TV and radio stations removed were Samanyolu Europe, Ebru TV, Mehtap TV, Samanyolu Haber, Irmak TV, Yumurcak TV, Dünya TV, MC TV, Samanyolu Africa, Tuna Shopping TV, Burç FM, Samanyolu Haber Radio, Mehtap Radio and Radio Cihan .[133]

The critical Bugün and Kanaltürk TV channels, which were seized by a government-initiated move in October 2015, were also dropped from Türksat in November 2015. Later on 1 March 2016 these two seized channels closed due to financial reasons by government trustees.[134]

In March 2016 the two TV channels from other wings of the politics were also removed from Türksat, namely, Turkish Nationalist Benguturk and Kurdish Nationalist IMC TV.[135]

Censorship of the media[edit]

Censorship of sensitive topics in Turkey happens both online and offline. Kurdish issues, the Armenian genocide, as well as subjects controversial for Islam or the Turkish state are often censored. Enforcement remains arbitrary and unpredictable.[2] Also, defamation of the Head of the State is a crime provision increasingly used for censoring critical voices in Turkey.[52]

In the 2016 Reporters Without Borders World Press Freedom Index, Turkey is ranked in the 151st place out of 178 countries.[136] The situation for free expression has always been troubled in Turkey.[137][138] The situation dramatically deteriorated after the 2013 Gezi protests,[139] reaching its peak after the July 15, 2016 coup attempt. From that moment on, a state of emergency is in force,[140] tens of thousand of journalists, academics, public officials and intellectuals have been arrested or charged, mainly with terrorist charges, sometimes following some statement or writing of them.[136]

The Council of Europe Commissioner for Human Rights' report on freedom of expression and media freedom in Turkey, after his 2016 visits to Turkey, noted that the violations to freedom of expression in Turkey have created a distinct chilling effect, manifesting in self- censorship both among the remaining media and among ordinary citizens.[51] In addition, the Commissioner wrote that the main obstacle to an improvement of the situation of freedom of expression and media freedom in Turkey is the lack of political will both to acknowledge and to address such problems.[51]

Reporting bans and gag orders[edit]

In 2017, the Council of Europe Commissioner for Human Rights noted that with regard to judicial harassment restricting freedom of expression the main issues consist in:[51]

  • Backsliding in the case-law of the Turkish judiciary;
  • Issues related to the independence of the judiciary and of the judicial culture;
  • Defamation remains a criminal offence and causes dangerous chilling effects, in particular defamation of the President of the Republic and of public officials;
  • Harassment restricted the parliamentary debate, after the lift of the immunity of parliamentarians. Most of the opposition HD Party MPs are under investigations, if not in prison;
  • Great restrictions of academic freedoms: many academics were dismissed, forced to resign, suspended or taken into police custody;
  • Harassment involves all sectors of Turkish society, e.g. human rights defenders. There are frequent impositions of media bans or blackouts concerning events of clear public interest and an excessive use of detention on remand.

As to January 18, 2017, more than 150 media outlets were closed and their assets liquidated by governmental decrees.[56][57][128] Under emergency decree No. 687 of February 9, 2017, Turkey’s Saving Deposit Insurance Fund (TMSF) will be authorized to sell companies seized by the state through the appointment of trustees.[129] [130] Also, through the use of emergency decrees- such as Nos. 668  (July 27, 2016), 675 (October 29, 2016) and 677 (November 22, 2016), 178 media organizations were closed down being charged of having terrorist affiliations. As to November 2016, Twenty-four of these shut-down media organizations were radio stations, twenty- eight televisions, eighty newspapers.[131]

In 2014, Turkish regulators issued several reporting bans on public interest issues.[2]

  • In February 2014 it was forbidden to report on allegations of MİT involvement in the transfer of weapons to Syria .
  • In March 2014 leaked audio recordings of a national security meeting at the Foreign Ministry were put under gag order.
  • In May 2014 the Supreme Council of Radio and Television (RTÜK) warned broadcasters to refrain from showing materials deemed “disrespectful to feelings of the families of victims” after the Soma mine disaster. The country worst mining disaster, causing 301 deaths, remained absent from most mainstream media outlets.
  • In June 2014 a reporting ban was issued concerning the kidnapping by ISIL of 49 Turkish citizens from the Turkish consulate in Mosul, Iraq.
  • In November 2014 a court in Ankara issued an unprecedented reporting ban on a parliamentary inquiry into corruption allegations concerning four former ministers.
  • In September 2014 the premises of the online newspapers Gri Hat and Karşı Gazete were raided and searched by police after they had published information on the alleged corruption scandal. The police demanded the removal of online information, despite only having a search warrant.[2]

In 2012, as part of the Third Reform Package, all previous bans on publications were cancelled unless renewed by court - which happened for most leftist and Kurdish publications.[2]

Academics are also affected by government’s censorship. In this regard, the case of the Academics for Peace is particularly relevant:[64] on January 14, 2016, 27 academics were detained for interrogations after having signed a petition with more than other 1.000 people asking for Peace in the South- East of the country, where there are ongoing violent clashes between the Turkish Army and the PKK.[65] The academics accused the government of breaching international law. An investigation started upon those academics under charges of “terrorism propaganda”, “incitement to hatred and enmity” and for “insulting the State” under Article No. 301 of the Turkish Criminal Code.[66]

Broadcasting[edit]

In television broadcasts, scenes displaying nudity, consumption of alcohol, smoking, drug usage and violence are commonly censored by blurring out respective areas.[141] TV channels also practice self-censorship of subtitles in order to avoid heavy fines from the Radio and Television Supreme Council (Radyo ve Televizyon Üst Kurulu,RTÜK). For example, CNBC-e channel usually translates the word “gay” as “marginal“.[142]

State agency RTÜK continues to impose a large number of closure orders on TV and radio stations on the grounds that they have made separatist broadcasts.[24]

  • In 2000, television channels were instructed that they would be suspended for a day if they aired the music video for ‘Kuşu Kalkmaz’, a single from Sultana’s debut album ‘Çerkez Kızı’.[143]
  • In August 2001, RTÜK banned the BBC World Service and the Deutsche Welle on the grounds that their broadcasts "threatened national security."[24] A ban on broadcasting in Kurdish was lifted with certain qualifications in 2001 and 2002.[67]
  • Early in 2007, the Turkish government banned a popular television series called Valley of the Wolves: Terror, citing the show's violent themes. The TV show inspired a Turkish-made movie by the same name, which included American actor Gary Busey. Busey played an American doctor who removed organs from Iraqi prisoners at the infamous Abu Ghraib prison and sold the harvested organs on the black market. The movie was pulled from theaters in the United States after the Anti-Defamation League complained to the Turkish ambassador to the U.S. about the movie's portrayal of Jews.[144]

Print[edit]

  • Özgür Gündem case (1993- 2016): Özgür Gündem is a pro- Kurdish and leftist media outlet based in Istanbul. From the beginning of the ‘90’s, the newspaper has been subject to raids and legal actions, with many journalists being arrested and even killed. The paper remained closed from 1994 to 2011 due to a court order. These facts were the bases for the Özgür Gündem v. Turkey case before the ECtHR.[75] On August 16, 2016, there was another raid by Turkish police inside the newspaper and a court ordered its interim closure for "continuously making propaganda for Kurdistan Workers' Party (PKK)" and "acting as if it is a publication of the armed terror organisation".[145] Twenty-four Gündem’s journalists were arrested and kept in precautionary detention. Only considering July 2016, the Özgür Gündem’s website was blocked twice, first on the 1st and then on the 26th.[146]

Censorship of works of art[edit]

  • Michael Dickinson collage case (2006): In June 2006, police seized a collage by British artist Michael Dickinson — which showed the then Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan as a dog being given a rosette by President Bush — and told him he would be prosecuted. Charles Thomson, leader of the Stuckism movement, of which Dickinson is a member, wrote to then UK Prime Minister, Tony Blair in protest. The Times commented: "The case could greatly embarrass Turkey and Britain, for it raises questions about Turkey’s human rights record as it seeks EU membership, with Tony Blair’s backing."[147] The prosecutor declined to present a case, until Dickinson then displayed another similar collage outside the court. He was then held for ten days[148] and told he would be prosecuted[149] for "insulting the Prime Minister's dignity".[150] In September 2008, he was acquitted, the judge ruling that "insulting elements" were "within the limits of criticism".[151] Dickinson said, "I am lucky to be acquitted. There are still artists in Turkey facing prosecution and being sentenced for their opinions."[151]
  • Media Markt advertisement scandal in Eskişehir (2009): Eskişehir’s Turkish Union Association motivated suspension of an advertisement campaign by Media Markt that the group claimed “insult Turkishness” by depicting consumers with animal heads goose -a cow, a carp and a sheep, each chosen for its implication of foolishness- that purchased overpriced merchandise. In the advertisements they used sentences such as "Am I a sheep?" "Am I bird-brained?" (Common insults in Turkish).[152]
  • Zehra Doğan case: On March 6, 2017, Zehra Doğan was sentenced to 2 years and 9 months of detention for “separatist propaganda”, following a drawing of her shared on Twitter representing the Nusaybin curfew, in the South- East of Turkey.[153]

Internet censorship[edit]

Turkey's Internet censorship regime shifted from "moderate" to "severe" in late 2016 following a series of social media shutdowns, regional Internet blackouts and restrictions on VPN and Tor circumvention tools documented by independent digital rights watchdog Turkey Blocks.[154][155] Months earlier, human rights research group Freedom House had already downgraded its outlook of internet freedom in the country to "Not Free," noting in its report that the assessment was made before further restrictions following the abortive military coup in July.[156]

With regard to Internet censorship, in the 2017 Report on media freedom and freedom of expression in Turkey, the Commissioner for Human Rights of the Council of Europe found out:[51]

  • the increase of blocking and filtering of web pages;
  • an increased practice of resorting to bandwidth throttling during times of domestic crises, making certain social media and platforms inaccessible.;
  • cases of full internet shutdowns;
  • Increase of prosecutions and detentions for online activities causing a great chilling effect (a.k.a. self-censorship).

In earlier years, the Turkish government implemented legal and institutional reforms driven by the country’s ambitions to become a European Union member state. At the same time Turkey demonstrated its high sensitivity to defamation and other "inappropriate" online content, resulting in the closure of a number of local and international Web sites. All Internet traffic passes through Turk Telecom’s infrastructure, allowing centralized control over online content and facilitating the implementation of shutdown decisions.[157][158]

In December 2010 the OpenNet Initiative, a non-partisan organization based in Canada and the United States that investigates, analyzes, and exposes Internet filtering and surveillance practices, classified Internet censorship in Turkey as selective (third lowest of four classifications) in the political, social, and Internet tools areas and found no evidence of censorship in the conflict/security area.[159] However, also in 2010, Reporters Without Borders added Turkey to its list of 16 countries "under surveillance" (the less serious of two Internet censorship lists that it maintains), saying:

The year 2010 was marked by the widely covered deblocking of the video-sharing website YouTube which, unfortunately, did not equate to a lifting of online censorship in Turkey. In a country where taboo topics abound, several thousand websites are still inaccessible and legal proceedings against online journalists persist.[160]

In July 2010 the Alternative Informatics Association organized one of the first and largest street protests against Internet censorship in Istanbul. A second protest took place in May 2011 with demonstrations in 30 cities in Turkey.[161]

In its Freedom on the Net 2016 report, Freedom House gave Turkey a "freedom on the net status" of "not free" saying that:[162]

  • Mobile and internet connections were repeatedly suspended in Yuksekova, Cizre, Sur, Silopi, and other cities in the southeast of the country during raids by security agencies against militants ;Twitter, Facebook, and YouTube were temporarily blocked on numerous occasions—typically in the aftermath of terrorist attacks—until they restricted access to specific posts or accounts;
  • Turkey accounted for almost 90 percent of all content that was locally restricted by Twitter in the second half of 2015. Turkey’s regulator fined the company TRY 150,000 (US$51,000) for refusing to remove what it termed “terrorist propaganda” from the site ;
  • Pro-government trolls have escalated their campaigns to harass opposition voices and organizations on social media through smear campaigns and fake accounts ;
  • Journalists such as Hayri Tunç, Aytekin Gezici, and Bülent Keneş received lengthy prison sentences for “insulting” public officials or spreading “terrorism propaganda” ;
  • A 14-day cyberattack brought almost 400,000 Turkish websites offline and temporarily suspended retail banking services in the country.

The Freedom on the Net 2015 report, tracked that over 60,000 websites remain blocked in Turkey, and that TIB blocked 22,645 websites without prior court order only in 2014. Twitter was blocked for two weeks and YouTube for two months in 2014.[2][163]

Legal framework[edit]

Internet Law No. 5651 was enacted in 2007 Turkey with the declared objective of protecting families and minors.[55][164] The way for its enactment was paved after the ban imposed on Youtube.com in 2007, because of a video insulting the Turkish Republic’s funder Kemal Atatürk.[164] Since then, such law was enforced in a restrictive manner, often causing episodes of censorship against common citizens, journalists and media outlets.[165] For this reason, experts consider Law No. 5651 particularly controversial.[166]

On 5 February 2014 the Turkish Parliament adopted a controversial bill amending the Internet regulation in Turkey. It allows the telecommunications authority (TIB) to block any website within 4 hours without first seeking a court ruling, and requires Internet providers to store all data on web users' activities for two years and make it available to the authorities upon request.[167] After the July 15, 2016 coup attempt, TIB’S power were transferred to the Technology and Communications Authority (Bilgi Teknolojileri ve Iletisim Kurumu– BTK), which previously oversaw the TIB’s operations.[168]

Internet Law No. 5651 prohibits:

  • crimes against Atatürk (Article 8/b),
  • offering or promoting prostitution,
  • providing place and opportunity for gambling,
  • unauthorized online gambling and betting,
  • sexual abuse of children,
  • encouraging suicide,
  • supplying drugs that are dangerous for health, and
  • facilitation of the abuse of drugs.

Web sites are also blocked for the following reasons:

  • downloading of MP3 and movies in violation of copyright laws,
  • insults against state organs and private persons
  • crimes related to terrorism
  • violation of trademark regulations
  • unfair trade regulated under the Turkish Commercial Code
  • violation of Articles 24, 25, 26, and 28 of the Constitution (freedoms of religion, expression, thought, and freedom of press).

Since the 2015 amendments, national security is also a basis for broad access bans.[169]

Decisions to block a website can be appealed, but usually only after a site has been blocked. Nevertheless, due to the public profile of the major websites banned and the lack of juridical, technical, or ethical arguments to justify the censorship, the blocked sites are often available using proxies or by changing DNS servers.

Blocking of Internet sites[edit]

The notification used by TİB stating the legal authority under which the particular website is blocked.

Web sites are blocked for intellectual property infringement, particularly file-sharing and streaming sites; for providing access to material that shows or promotes the sexual exploitation and abuse of children, obscenity, prostitution, or gambling; for insults to Mustafa Kemal Atatürk, the founding father of modern Turkey; for reporting news on southeastern Turkey and Kurdish issues; or which defame individuals. In addition to widespread filtering, state authorities are proactive in requesting the deletion or removal of content online.[170]

A leading case regarding Internet censorship is Ahmet Yildirim v. Turkey (2013), before the European Court of Human Rights (ECtHR):[78] it concerns the Internet Law No. 5651 and the blocking of “Google Sites”, defamation, the usage of disproportionate measures and the need for restrictions to be prescribed by law.

Some other cases of blocking of Internet sites are the following:

  • On 7 March 2007, Turkish courts imposed a ban on YouTube due to a speculative video that insulted Mustafa Kemal Atatürk. Before the judgement, the court asked YouTube to remove the video completely, but they refused, saying they could only make it invisible for the Turkish people.[171] a violation of article 8, dating back to 1951.[172] Two days later the ban was briefly lifted, then reinstated.[173]
  • By August 2008 hundreds of sites are temporarily blocked on similar grounds.[174][175] According to an August 2008 Milliyet article, 11494 complaints (mostly on grounds of indecency) have resulted in 853 motions to block.[176]
  • By mid-2008 growing discontent with the blocks resulted in a grass roots protest campaign organized by the Web site elmaaltshift.com, which encouraged Web sites to replace their home page with an interstitial webpage titled "Access To This Site Is Denied By Its Own Decision."[174]
  • An October 2008 article in Radikal raised the number of blocked sites to 1112.[177] YouTube's parent, Google, decided to selectively prevent access to the offending videos to users in Turkey in order to prevent the entire site from being blocked. Turkish prosecutors, not content, demanded a global block in order not to offend Turkish users abroad. Google did not comply.[178]
  • In September 2008, Richard Dawkins' site, richarddawkins.net, was banned in Turkey as a result of complaints by Islamic creationist Adnan Oktar that his book Atlas of Creation, which contests the theory of evolution, had been defamed on Dawkins' website.[179]
  • In October 2008 the Turkish Minister of Transport Binali Yıldırım defended the bans, saying "Practices are needed to protect young people and the public at large from harmful material online."[180] The newspaper Taraf said that the persistent banning of Web sites can be attributed to judges inexperience in dealing with the Internet.[181]
  • In October 2008, the courts banned the Blogger (service), including the Blogspot.com domain[182] after Lig TV (whose parent company is Digiturk) complained of copyright violation.[183] This ban was lifted after a few hours.
  • In November 2008, the courts banned the "Rojname - Kurdish news search engine", including the www.rojname.com domain.[184]
  • As of December 2008, after prime minister Recep Tayyip Erdoğan encouraged people to work around the YouTube block, its number of visitors doubled making it the fifth-most visited Web site, according to Alexa.com.[185]
  • As of June 2010, beside YouTube, more than 8000 major and minor websites were banned, most of them pornographic and mp3 sharing sites.[186] Other prominent websites banned include YouPorn, Mrstiff, The Pirate Bay, Megaupload, Deezer, Tagged, Slide, Dudesnude, and ShoutCast. The Internet Movie Database has escaped being censored due to a misspelling of its domain, resulting in a futile ban on www.imbd.com.[187]
  • In 2010, the video sharing site Metacafe was banned by the Telecommunications Communication Presidency (TİB)[188] of Turkey after the posting of an alleged scandalous video of the former CHP leader Deniz Baykal.
  • During June 2010 Turkey's president Abdullah Gül used his Twitter account to express disapproval of the country's ban on YouTube and Google services. Gül said he had instructed officials to find legal ways of allowing access.[189]
  • Between July 2010 and October 2010, Turkey's ban of YouTube was expanded to a range of IP addresses offering services by YouTube's parent Google, including those of Google Docs, Google Translate, Google Books, Google Analytics, and Google Tools.[190]
  • Since September 2010, Kliptube has been blocked.[191]
  • In early September 2010, the online music search engine Grooveshark was banned by Turkish courts due to copyright violations.[192]
  • In October 2010, the ban of YouTube was lifted. But a range of IP addresses used by Google remained blocked, thus access to Google Apps hosted sites, including all Google App Engine powered sites and some of the Google services, remained blocked.[citation needed]
  • On January 1, 2011[verification needed], Turkish courts banned Wix.com, a popular site builder owned by an Israeli company. The ban was later lifted at least from Turk Telekunikasyon A.S.[193][194]
  • On January 28, 2011, the popular imageboard 4chan was blocked.[195]
  • Beginning 2 March 2011 access to Blogspot was blocked, following a request by satellite television provider Digiturk; Digiturk alleged Blogger was being used to distribute material it holds the broadcast rights to.[196]
  • On 27 May 2011, the file sharing services RapidShare and Fileserve.com were blocked.[197]
  • On 22 August 2011, under new regulations announced on 22 February 2011, the Information Technologies Board (BTK), an offshoot of the prime minister’s office, will allow all ISP users to select one of four levels of content filtering (family, children, domestic, or standard). However having no content filter chosen exactly equals to standard filter in terms of websites blocked.[198]
  • On 21 October 2011, the media streaming service Livestream was blocked by the Turkish Republic.[199] Later in June 2012 or earlier, the block was lifted.[200][verification needed]
  • Between January and June 2012 the number of content removal requests that Google received from Turkey increased by 1,013 percent compared to the previous six-month reporting period, according to the company's transparency reports.[170]
  • On 9 March 2012, Pastebin began being blocked by the Turkish Republic.[201] Later in June 2012 or earlier, the block was lifted but then reinstated.[200][verification needed]
  • In October 2012 sport streaming website atdhe.tw was blocked in Turkey.[202]
  • In the spring of 2013, there was an ongoing block of Wikileaks.[citation needed]
  • In January 2014, IP blocks of Level 3 Communications' Content delivery network were blocked, resulting in up to 20% of all requests to that CDN failing.[203]
  • In January 2014, SoundCloud was blocked after private phone conversations involving Turkish prime minister Recep Tayyip Erdoğan were uploaded to the service.[204][205][206][207]
  • On 20 March 2014, access to Twitter was blocked when a court ordered that "protection measures" be applied to the service. This followed earlier remarks by Prime Minister Tayyip Erdogan who vowed to "wipe out Twitter" following damaging allegations of corruption in his inner circle.[208][209] Google Public DNS was also blocked after it was prominently used to bypass the ban.[210]
  • On 27 March 2014, YouTube was blocked country-wide a day after a user uploaded a leaked security meeting that seemingly revealed Head of Turkish Intelligence Hakan Fidan, Turkish Foreign Minister Ahmet Davutoğlu, and others, plotting "false flag" operations in Syria. Erdoğan described the leak as "villainous"; Davutoğlu called it "a cyber attack against the Turkish Republic" and "a declaration of war against the Turkish state and our nation".[211] YouTube was unblocked on June 3, 2014 after a court ruling.[212]
  • In November 2014, it was found out that Turkish Wikipedia entries for Vagina, Human penis, Scrotum and Vulva have been censored only by main service provider TTNET.[213]
  • On 6 April 2015, Turkey blocked access to Twitter, YouTube and Facebook after images of a prosecutor held hostage by far-left DHKP-C militants with a gun held at his head were posted. The prosecutor was later killed in the crisis. Facebook quickly complied with the court's decision and removed the content, resulting in the removal of the block for the website.[214]
  • On 17 April 2015, Turkey briefly blocked access to the URL shortening service Bitly. Instead of being redirected to the full URL, users following a link to the domain bit.ly were served a page stating (in Turkish) that "this internet site (bit.ly) is placed under administrative measures by the Telecommunication Authority". The blocking was an application of the new Internet regulation law, under which the Telecommunication Authority no longer has to seek court approval before blocking a whole site. No reason for the blocking was provided. Officials of the Telecommunication Authority stated later that the blocking had been due to a "technical error".[215]
  • As of 20 April 2015, the list of blocked Internet sites maintained by the monitoring website Engelli Web contained over 78,000 domain names.[216]
  • On 10 October 2015, following the first of two bombings in Ankara, censorship monitoring organization Turkey Blocks corroborated user reports that Turkey intentionally restricted access to Twitter in an apparent attempt to control the flow of information relating to the attack.[217]
  • In October 2016, Turkish authorities intermittently blocked all Internet access in the east and southeast of the country after detaining the elected co-mayors of the city of Diyarbakır.[218][219]
  • On 4 November 2016, Turkish authorities blocked access to Facebook, Twitter, YouTube and WhatApp in the country, following the detention of 11 Free Democratic Party (HDP) members of parliament. Internet restrictions are increasingly being used to suppress coverage of political incidents, a form of censorship deployed at short notice to prevent civil unrest.[220][221]
  • On 29 April 2017 Turkey blocked access to Wikipedia. Following news from Turkey Blocks that all language versions of Wikipedia had been blocked in Turkey, several websites published articles about the event. Reuters and the BBC reported that the Turkish authorities had blocked all access to Wikipedia in the country from 5.00 GMT. Initially, no reason was given by Turkey's Information and Communication Technologies Authority which simply stated: "After technical analysis and legal consideration based on the Law Nr. 5651 [governing the internet], an administrative measure has been taken for this website."[222][223] On May 3, 2017, the Wikimedia Foundation took the first legal step against Turkey's ban submitting an objection to the decision of Ankara’s 1st Penal Court of Peace.[224]

Civil society initiatives[edit]

Initiative for Freedom of Expression is an Istanbul- based association and movement of civil disobedience, working on the right to freedom of expression. It is a member of the global network IFEX.[225][226] Since 2000, it publishes annual reports on the situation of freedom of expression in Turkey and distributes them among the main Non-Governmental Organizations, as well as to the media institutions. Every week, the Initiative publishes a Weekly Bulletin[227] in Turkish and in English. Since 1997, it organizes biennial "Gatherings for Freedom of Expression" in Istanbul. Together with other stakeholders, it created the ÇTL database (Current Trial Library),[228] recording thought crime cases. It opened a virtual and interactive Museum of the Crimes of Thought.[229]

Turkey Blocks monitors access to social media services and online mass-communication networks around Turkey’s main population areas. It provides real time reporting of online incidents that may impact the safety, access to information and online business operations.[230]

Turkey Uncensored is an Index on Censorship project to publish articles from censored Turkish writers, artists and translators.[231] Index on Censorship also curates the Mapping Media Freedom project - a database identifying threats, violations and limitations faced by members of the press throughout European Union member states, candidates for entry and neighbouring countries where threats on Turkish journalists and foreign journalists in Turkey are regularly monitored.[232]

The Platform for Independent Journalism (P24) is a timely initiative to support and promote editorial independence in the Turkish press at a time when the journalistic profession is under fierce commercial and political pressure.[233] 

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Düzgit, Senem Aydın (2008-05-22). "What is happening in Turkey?". Center for European Policy Studies. The last paragraph of Article 90 states that 'In the case of a conflict between international agreements in the area of fundamental rights and freedoms duly put into effect and the domestic laws due to differences in provisions on the same matter, the provisions of international agreements shall prevail. 
  2. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z aa ab ac ad ae af ag ah ai aj ak al am an ao ap aq ar as at au Freedom House, Turkey 2015 Press Freedom report
  3. ^ "CPJ testifies on Turkey's press freedom record after failed coup attempt - Committee to Protect Journalists". cpj.org. 2016-09-14. Retrieved 2017-02-02. 
  4. ^ Benhabib, Seyla; Benhabib, Seyla (2017-03-16). "Turkey is about to take another step toward dictatorship". The Washington Post. ISSN 0190-8286. Retrieved 2017-03-19. 
  5. ^ Reporters Without BordersTurkey Archived 2016-04-19 at the Wayback Machine.
  6. ^ "MEDIA MONITORING REPORT 2015 3RD QUARTER: Increasing Pressure on Press: Democracy in Question". 
  7. ^ "BİA MEDIA MONITORING REPORT-2015 4TH QUARTER: Media in Last Three Months of 2015; You Name the Title". 
  8. ^ "Turkey increases Pressure on the Media". Fanack.com. Retrieved 15 April 2015. 
  9. ^ "2013 prison census: 211 journalists jailed worldwide - Committee to Protect Journalists". www.cpj.org. Retrieved 2016-12-06. 
  10. ^ "Twitter's transparency report: Turkey tops countries demanding content removal – Tech2". Tech2. 
  11. ^ "Turkey tops countries demanding content removal: Twitter". Reuters. 2015-02-09. Retrieved 2016-10-19. 
  12. ^ a b Murat Aksera; Banu Baybars-Hawks (2012). "Media and Democracy in Turkey: Toward a Model of Neoliberal Media Autocracy" (PDF). Middle East Journal of Culture and Communication. 5: 302–321. Retrieved 20 November 2014. 
  13. ^ a b "Havuz Medyası". Cumhuriyet. Retrieved 18 November 2014. 
  14. ^ a b "Increasing political pressure on Turkish medi". Hürriyet Daily News. Retrieved 20 November 2014. 
  15. ^ a b "CHP directs parliamentary inquiry to Erdoğan into bribery in Sabah-ATV sale". Today's Zaman. Retrieved 10 November 2014. 
  16. ^ a b "Turkey's largest media group refuses to bow to gov't pressure". Hürriyet Daily News. Retrieved 20 November 2014. 
  17. ^ a b "Turkey's Fading Democracy". Huffington Post. Retrieved 20 November 2014. 
  18. ^ a b "Turkish columnist fired for criticizing PM". Hürriyet Daily News. Retrieved 20 November 2014. 
  19. ^ a b "Columnist fired from pro-gov't daily after critical comment over Soma". Today's Zaman. Retrieved 20 November 2014. 
  20. ^ a b "Columnists fired as daily Akşam gets new chief". Hürriyet Daily News. Retrieved 20 November 2014. 
  21. ^ a b "Columnist censored, reporters fired as pressure on Doğan media grows". Today's Zaman. Retrieved 20 November 2014. 
  22. ^ a b c d e Şahhüseyinoğlu, H. Nedim. "Censorship of Thought and the Press from Yesterday to Today" (Turkish). Ankara: Paragraf, 2005. ISBN 9789756134085, quoted in an online summary
  23. ^ Radikal of 24 July 2001; article in Turkish by Ahmet Çakır
  24. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w Questions and Answers: Freedom of Expression and Language Rights in Turkey, Human Rights Watch, April 2002
  25. ^ "Resolution 1381 (2004), Implementation of decisions of the European Court of Human Rights by Turkey, European Parliament". 
  26. ^ Kinzer, Stephen (1997-09-01). "A terror to journalists, he sniffs out terrorists". New York Times. Retrieved 2009-03-06. 
  27. ^ Corley, Felix (2002-02-14). "Obituary: Ayse Nur Zarakolu". The Independent. Retrieved 2009-03-06. 
  28. ^ a b "Charges Against Journalists Dim the Democratic Glow in Turkey". The New York Times. 4 January 2012. 
  29. ^ a b "In Erdogan's Turkey, Censorship Finds Fertile Ground". Al-Monitor. 13 January 2013. 
  30. ^ a b "Erdogan Visit to Berlin Betrays Tensions". Der Spiegel. 2013. 
  31. ^ a b Foreign Policy, 2 June 2013, How Democratic Is Turkey?
  32. ^ a b "Turkish generals resign as government prepares to overhaul armed forces". The Guardian. AFP. 28 July 2016. Retrieved 28 July 2016. 
  33. ^ a b c BBC, 4 June 2013, Turks deprived of TV turn to Twitter for protest news
  34. ^ a b Deutsche Welle, 1 June 2013, Solidarity with Istanbul protesters grows in Turkey and abroad
  35. ^ "Turkey: 72 Journalists Forced Out for Covering Protests, Union Says", New York Times (Reuters), 23 July 2013. Retrieved 29 August 2013.
  36. ^ "A Turkish press gag: How Erdogan is suffocating journalists", Oray Egin, Vocativ, 19 August 2013. Retrieved 29 August 2013.
  37. ^ Bianet, Increasing Pressure on Press: Democracy in Question, MEDIA MONITORING REPORT 2015 3RD QUARTER.
  38. ^ Bianet on the Dilipak case
  39. ^ European Court of Human Rights Press Release, 15 September 2015, p.5-6
  40. ^ "BİA MEDIA MONITORING REPORT-2015 4TH QUARTER: Media in Last Three Months of 2015; You Name the Title". 
  41. ^ France-Presse, Agence (25 February 2016). "Turkish journalists released from jail after court rules press freedom violated" – via The Guardian. 
  42. ^ "European journalists slam crackdown in Turkey". 
  43. ^ http://europeanjournalists.org/wp-content/themes/efj/humans.txt (19 July 2016). "Turkey: International community must take a strong stand against freedom violations". 
  44. ^ "Erdoğan Declares 3-Month State of Emergency". 
  45. ^ "Content of Bans, Restrictions in State of Emergency". 
  46. ^ The Editorial Board (May 22, 2015). "Dark Clouds Over Turkey" (editorial). The New York Times. Retrieved May 29, 2015. Mr. Erdogan has a long history of intimidating and co-opting the Turkish media, but new alarms were set off this week when criminal complaints were filed against editors of the Hurriyet Daily News and its website over a headline Mr. Erdogan had objected to. 
  47. ^ Sergei Guriev and Daniel Treisman (May 24, 2015). "The New Dictators Rule by Velvet Fist" (op-ed). The New York Times. Retrieved May 29, 2015. These illiberal leaders — Alberto K. Fujimori of Peru, Vladimir V. Putin of Russia, Viktor Orban of Hungary, Recep Tayyip Erdogan of Turkey, Mahathir Mohamad of Malaysia and Hugo Chávez of Venezuela — threaten to reshape the world order in their image, replacing principles of freedom and law — albeit imperfectly upheld by Western powers — with cynicism and corruption 
  48. ^ Robert Mackey (May 28, 2015). "For Turkey's Ruler, Criticism From New York Is Not Fit to Print". The New York Times. Retrieved May 29, 2015. 
  49. ^ Caucaso, Osservatorio Balcani e. "Can Dündar, for a transnational journalism". 
  50. ^ "Turkish Anti-Terror Law, No. 3713/ 1991" (PDF). opbw.org. April 12, 1991. Retrieved April 20, 2017. 
  51. ^ a b c d e f g h i Muižnieks, Nils (February 15, 2017). "Council of Europe Commissioner for Human Rights' report on freedom of expression and media freedom in Turkey". rcmediafreedom.eu. Council of Europe. Retrieved April 20, 2017. 
  52. ^ a b c "OPINION ON ARTICLES 216, 299, 301 AND 314 OF THE PENAL CODE OF TURKEY, Opinion No. 831/2015". venice.coe.int. Venice Commission for Democracy through Law, Council of Europe. March 15, 2016. Retrieved April 20, 2017. 
  53. ^ "Yayın Yasağı Haberleri (News on the Press Silence)". hurriyet.com.tr (in Turkish). Hürriyet. Retrieved April 20, 2017. 
  54. ^ "Criminal Code- Law No. 5237". legislationline.org. September 2004. Retrieved April 20, 2017. 
  55. ^ a b "Law No. 5651 on Regulating Broadcasting in the Internet and Fighting Against Crimes Committed through Internet Broadcasting". wipo.int (in Turkish). 2008. Retrieved April 20, 2017. 
  56. ^ a b c "TURKEY- EXTRACTS EMERGENCY DECREE LAWS Nos KHK/668, 670, 671, 675, 677, 679, 680, 683, 685, 685, 687". venice.coe.int. Venice Commission for Democracy through Law, Council of Europe. February 20, 2017. Retrieved April 20, 2017. 
  57. ^ a b c "TURKEY- OPINION ON EMERGENCY DECREE LAWS NOS. 667-676 ADOPTED FOLLOWING THE FAILED COUP OF 15 JULY 2016". venice.coe.int. Venice Commission for Democracy through Law, Council of Europe. December 12, 2016. Retrieved April 20, 2017. 
  58. ^ Lea, Richard. In Istanbul, a writer awaits her day in court, The Guardian, July 24, 2006.
  59. ^ CafeSiyaset: 301 yeni hali ile yürürlüğe girdi ("New version of Article 301 takes effect") (Turkish)
  60. ^ "Turkey: Update on Campaign to Abolish Article 301 - English Pen". Writers in Prison Committee Bulletin. English Pen. 2008-02-21. Retrieved 2008-07-29. 
  61. ^ Adil, Alev (2006-05-08). "Commentary". New Statesman. Retrieved 2008-07-24. 
  62. ^ Magden, Perihan (2006-06-07). "Vicdani Red Bir Insan Hakkidir". bianet (in Turkish). Retrieved 2008-07-20. [permanent dead link]
  63. ^ "Perihan Mağden". Writers in Prison. English Pen. Retrieved 2008-07-24. 
  64. ^ a b "Barış İçin Akademisyenler (Academics for Peace)". barisicinakademisyenler.net. Retrieved April 20, 2017. 
  65. ^ a b "Turkey rounds up academics who signed petition denouncing attacks on Kurds". theguardian.com. The Guardian. January 15, 2016. Retrieved April 20, 2017. 
  66. ^ a b Bulut, Uzay (February 14, 2016). ""Treason" In Turkey: Asking for Peace". gatestoneinstitute.org. Gatestone Institute. Retrieved April 20, 2017. 
  67. ^ a b Defiance Under Fire: Leyla Zana: Prisoner of Conscience, Amnesty International, Fall 2003
  68. ^ "Turkey 2006 Progress Report" (PDF). European Commission. p. 22. Archived from the original (PDF) on 2016-03-04. Retrieved 2007-11-07. 
  69. ^ Turkish TV allows Kurds airtime, BBC News, 9 June 2004
  70. ^ "Turkey shuts down TIB internet surveillance and censorship bureau". D8 News. 15 August 2016. Retrieved 17 August 2016. 
  71. ^ For the fill text of the verdict see HUDOC, search page of the ECtHR; accessed on 30 October 2012
  72. ^ For the full text of the verdict in French see HUDOC, search page of the ECtHR; accessed on 30 October 2012
  73. ^ For the fill text of the verdict see HUDOC, search page of the ECtHR; accessed on 30 October 2012
  74. ^ For the fill text of the verdict see HUDOC, search page of the ECtHR; accessed on 30 October 2012
  75. ^ a b c "CASE OF ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY (Application no. 23144/93)". hudoc.echr.coe.int. European Court of Human Rights. March 16, 2000. Retrieved April 20, 2017. 
  76. ^ a b "AFFAIRE DİNK c. TURQUIE (Requêtes nos 2668/07, 6102/08, 30079/08, 7072/09 et 7124/09)". hudoc.echr.coe.int. European Court of Human Rights. December 14, 2010. Retrieved April 20, 2017. 
  77. ^ "Dink v. Turkey". globalfreedomofexpression.columbia.edu. Columbia Global Freedom of Expression. Retrieved April 20, 2017. 
  78. ^ a b "CASE OF AHMET YILDIRIM v. TURKEY (Application no. 3111/10)". hudoc.echr.coe.int. European Court of Human Rights. March 18, 2013. Retrieved April 20, 2017. 
  79. ^ Information was taken from a page called Onlarin Sayesinde -4 (Because of them -4), a page at Newededersim called Kürt basını 114 yaşında (Kurdish press aged 114) and annual reports of the Human Rights Foundation of Turkey.
  80. ^ "Metin Alataş". 
  81. ^ "Turkey: A Prison for Journalists". rcmediafreedom.eu. Committee to Protect Journalists (CPJ). December 12, 2016. Retrieved April 20, 2017. 
  82. ^ a b Committee to Protect Journalists Turkey's Press Freedom Crisis. Retrieved on October 22, 2012
  83. ^ The European Commission Turkey Progress Report 2012. Retrieved on 11 October 2012
  84. ^ Oltermann, Philip (2017-03-01). "Angela Merkel urged to ban Erdoğan over jailed German journalist". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 2017-03-02. 
  85. ^ "Turkey orders German newspaper journalist jailed until trial". Washington Post. Retrieved 2017-03-02. 
  86. ^ Adu, Aletha (2017-03-01). "Merkel BLASTS president Erdogan's 'bitter and disappointing' regime for journalist arrest". Express.co.uk. Retrieved 2017-03-02. 
  87. ^ a b Gonnelli, Rachele (April 19, 2017). "Italian journalist detained in Turkey begins hunger strike". global.ilmanifesto.it. Il Manifesto. Retrieved April 20, 2017. 
  88. ^ a b c Reporters Without Borders, Editor of Taraf facing up to five years in prison, 7 January 2009
  89. ^ The Democratic Turkey Forum quoting an article in the daily Zaman of 29 December 2009
  90. ^ Jackson, Jasper; Letsch, Constanze; Rawlinson, Kevin (September 3, 2015). "Arrested Vice News journalists to be deported from Turkey". The Guardian (UK). 
  91. ^ "Turkey deports Dutch journalist accused of 'aiding' Kurdish militants". The Guardian (UK). September 10, 2015. 
  92. ^ "The Boys Are Dead: The Roboski Massacre and the Kurdish Question in Turkey". Gomidas Institute. Retrieved 26 October 2015. 
  93. ^ "We Quit Working for Erdogan's Propaganda Mouthpiece". Vice. Retrieved 20 November 2014. 
  94. ^ ""Havuz" medyasında yeniden yapılanma". Cumhuriyet. Retrieved 18 November 2014. 
  95. ^ "Son Sızıntıya Göre 'Havuz Medyası' İşte Böyle Oluştu". Sansürsüz Haber. Retrieved 18 November 2014. 
  96. ^ "Erdogan's Media Grab Stymies Expansion by Murdoch, Time Warner". Bloomberg. Retrieved 14 November 2014. 
  97. ^ "President Erdogan's new style of media censorship is less brutal—and much more effective.". Slate. Retrieved 10 November 2014. 
  98. ^ "Democracy in Crisis: Corruption, Media, and Power in Turkey" (PDF). http://www.freedomhouse.org/. Freedom House.  External link in |website= (help)
  99. ^ "Daily Newspaper Circulation in Turkey". http://medyatava.com/. Retrieved 4 June 2014.  External link in |publisher= (help)
  100. ^ . Ajans Kamu http://www.ajanskamu.com/haber/dogan-grubunun-amaci-ozgurluk-degil-rant_h38543.html. Retrieved 4 June 2014.  Missing or empty |title= (help)
  101. ^ "Opposition claims Erdogan may be media owner". Al Monitor. Retrieved 6 November 2014. 
  102. ^ "PM Erdoğan asks his man in Habertürk to censor Sarıgül". Today's Zaman. Retrieved 6 November 2014. 
  103. ^ "New leaked tape reveals PM Erdoğan reducing media boss to tears over report". Hürriyer Daily News. 
  104. ^ "Recordings show Erdoğan's control over media". Today's Zaman. Retrieved 11 November 2014. 
  105. ^ "Turkish PM acknowledges phone call to media executive". Hürriyet Daily News. Retrieved 6 November 2014. 
  106. ^ a b c Turkey: Human Rights Concerns in the Lead up to July Parliamentary Elections ; The Implications for Human Rights of Military Influence in the Political Arena, Human Rights Watch, July 2007
  107. ^ Nokta magazine raided by police, Turkish Daily News, April 14, 2007 (English)
  108. ^ Magazine that revealed ‘coups’ ends publication, Today's Zaman, 21 April 2007
  109. ^ E. Bariş Altintaş, Ercan Yavuz, New military media scandal exposed, Today's Zaman, 9 March 2007
  110. ^ "Journalists Can Dündar, Erdem Gül Arrested". bianet.org. Bianet. November 26, 2015. Retrieved April 20, 2017. 
  111. ^ "Turkish Authorities Jail Two Journalists, Accusing Them of Espionage". The Wall Street Journal. Retrieved 4 April 2016. 
  112. ^ Bertrand, Natasha (July 29, 2015). "Links between Turkey and ISIS are now 'undeniable'". Business Insider Australia. Retrieved April 8, 2016. 
  113. ^ a b "Imprisonment of Two Senior Editors of the Turkish Daily Cumhuriyet, Can Dündar and Erdem Gül". coe.int. Platform to promote the protection of journalism and safety of journalists, Council of Europe. Retrieved April 20, 2017. 
  114. ^ "The Case of Journalists Can Dündar and Erdem Gül". globalfreedomofexpression.columbia.edu. Columbia Global Freedom of Expression. 2016. Retrieved April 20, 2017. 
  115. ^ "Press freedom in Turkey is 'under siege', says CPJ". The Guardian. Retrieved 4 April 2016. 
  116. ^ "Turkey's assault on press freedom is the act of a dictatorship, not a democracy". The Spectator. Retrieved 4 April 2016. 
  117. ^ "34 gazetecinin basın kartı iptal edildi" [34 journalists' press cards were revoked]. T24.com.tr (in Turkish). Retrieved 19 July 2016. 
  118. ^ Williams, Nathan (19 July 2016). "Turkey coup: Purge widens to education sector". BBC. Retrieved 19 July 2016. 
  119. ^ Karaman; Zonguldak (20 July 2016). "Two arrested in Turkey for praising failed coup attempt on social media". Hürriyet Daily News. Retrieved 20 July 2016. 
  120. ^ "Nazlı Ilıcak için gözaltı kararı" [Detention Order for Nazli Ilıcak] (in Turkish). CNN Türk. Retrieved 25 July 2016. 
  121. ^ Jones, Gareth; Gurses, Ercan (28 July 2016). "Turkey shuts scores of media outlets, sacks generals". Al Jazeera. Retrieved 28 July 2016. 
  122. ^ Letsch, Costanze (March 6, 2016). "Seized Turkish opposition newspaper toes government line". theguardian.com. The Guardian. Retrieved April 20, 2017. 
  123. ^ "Turkey shuts 15 media outlets and arrests opposition editor". The Guardian. 31 October 2016. Retrieved 2016-10-31. 
  124. ^ "Court seizes control of Gülen-linked industry, media group". Hürriyet Daily News. 26 October 2015. Retrieved 4 March 2016. 
  125. ^ "İpek Medya kapatıldı" (in Turkish). CNN Türk. Retrieved 29 February 2016. 
  126. ^ "Turkey seizes control of Zaman newspaper linked to Gulen". BBC News. 4 March 2016. Retrieved 4 March 2016. 
  127. ^ "Cihan Haber Ajansı'na kayyum atandı" (in Turkish). Retrieved 7 March 2016. 
  128. ^ a b "Olağanüstü Hâl'de Gazeteciler - 50". platform24.org (in Turkish). Platform for Independent Journalism - P24. January 18, 2017. Retrieved April 20, 2017. 
  129. ^ a b "OLAĞANÜSTÜ HAL KAPSAMINDA BAZI DÜZENLEMELER YAPILMASI HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME". resmigazete.gov.tr (in Turkish). February 9, 2017. Retrieved April 20, 2017. 
  130. ^ a b "New gov't decree paves way for sale of companies seized by state from critics". turkishminute.com. Turkish Minute. February 9, 2017. Retrieved April 20, 2017. 
  131. ^ a b Zeldin, Wendy (January 11, 2017). "Turkey: Three New Decree-Laws Issued Under State of Emergency". loc.gov. Global Legal Monitor. Retrieved April 20, 2017. 
  132. ^ Today's Zaman, 25 October 2015, "Video showing censorship plan by Erdoğan’s chief advisor sparks outrage" [1]
  133. ^ "Türksat takes gov't-critical TV channels off air". Cihan. 17 February 2016. Retrieved 8 March 2016. 
  134. ^ "Trustees under fire for causing İpek Media closure". Today's Zaman. March 3, 2016. Archived from the original on 8 March 2016. Retrieved 8 March 2016. 
  135. ^ "Another critical TV channel goes off air amid increasing gov't pressure on media". Today's Zaman. Archived from the original on 8 March 2016. Retrieved 8 March 2016. 
  136. ^ a b "World Press Freedom Index- Turkey". rsf.org. Reporters Without Borders. 2016. Retrieved April 20, 2017. 
  137. ^ "Yesterday, Today, Tomorrow. Freedom of Expression in Turkey Report (1995- 2015)". rcmediafreedom.eu. Istanbul: Initiative for Freedom of Expression. January 2015. Retrieved April 20, 2017. 
  138. ^ "BIA Media Monitoring Reports". bianet.org. Bianet. September 29, 2009. Retrieved April 20, 2017. 
  139. ^ "First Year of Gezi Resistance". bianet.org. Bianet. 2013. Retrieved April 20, 2017. 
  140. ^ "State of Emergency Extended for 3 More Months". bianet.org. Bianet. April 19, 2017. Retrieved April 20, 2017. 
  141. ^ Finkel, Andrew. "Turkey's New Restrictions on Alcohol". The New York times. Retrieved 24 October 2014. 
  142. ^ Egin, Oray. "Turkey Censors The Simpsons". Newsweek. Retrieved 24 October 2014. 
  143. ^ "Turkey: Banned rapper did not back down". Freemuse. 
  144. ^ "First Banned in U.S., 'Wolves' Now Banned in Turkey", Banned Magazine, February 17, 2007
  145. ^ "Turkey: Pro-Kurdish newspaper Ozgur Gundem shut down". aljazeera.com. Al Jazeera. August 17, 2016. Retrieved April 20, 2017. 
  146. ^ "Websites of DİHA, Özgür Gündem Blocked". bianet.org. Bianet. July 27, 2016. Retrieved April 20, 2017. 
  147. ^ Alberge, Dalya and Erdem, Suna (2006). Satire that could land British artist in a Turkish jail, The Times, 17 June 2006. Retrieved 17 August 2007.
  148. ^ Dickinson, Michael. "A prison diary: Watching the guards", CounterPunch, 4 November 2006. Retrieved 2 September 2007.
  149. ^ Duff, Oliver. "Stuck in legal limbo", The Independent, 15 May 2007. Retrieved 2 September 2007.
  150. ^ Birch, Nicholas. "Briton charged over 'insult' to Turkish PM", The Guardian, 13 September 2006. Retrieved 2 September 2007.
  151. ^ a b Tait, Robert. "Turkish court acquits British artist over portraying PM as US poodle", The Guardian, 26 September 2008. Retrieved 26 September 2008.
  152. ^ "TURKEY - Ads criticized for insulting Turkishness with animal heads on humans". 
  153. ^ "Artist And Journalist Zehra Doğan Sentenced For 3 Years Of Prison". stockholmcf.org. Stockholm Center for Freedom (SCF). March 2, 2017. Retrieved April 20, 2017. 
  154. ^ "Turkey blocks access to Tor anonymising network". BBC News. 2016-12-19. Retrieved 2017-01-08. 
  155. ^ "Tor blocked in Turkey as government cracks down on VPN use". Turkey Blocks. 2016-12-18. Retrieved 2017-01-08. 
  156. ^ "Turkey | Country report | Freedom on the Net | 2016". freedomhouse.org. Retrieved 2017-01-08. 
  157. ^ B. Burnham, James (2007). "Telecommunications policy in Turkey: Dismantling barriers to growth" (PDF). telkoder.org.tr. Elsevier. Retrieved April 20, 2017. 
  158. ^ "Investigation launched on TTNET". rekabet.gov.tr. Rekabet Kurumu (Turkish Competition Authority). January 19, 2017. Retrieved April 20, 2017. 
  159. ^ "ONI Country Profile: Turkey", OpenNet Initiative, 18 December 2010
  160. ^ "The Enemies of the Internet—Countries under surveillance", Reporters Without Borders, 12 March 2011
  161. ^ "Turkish protesters search for unrestricted Internet, blocked by judiciary", Hurriyet Daily News, 18 July 2010. Retrieved 22 June 2014.
  162. ^ "Freedom on the Net 2016- Turkey". freedomhouse.org. Freedom House. 2016. Retrieved April 20, 2016. 
  163. ^ "Turkey country report", Freedom on the Net 2015, Freedom House, 2015. Retrieved 06 December 2015.
  164. ^ a b Akgül, M.; Kırlıdoğ, M. (June 3, 2015). "Internet censorship in Turkey". policyreview.info. Internet Policy Review. Retrieved April 20, 2017. 
  165. ^ Akdeniz, Y.; Altiparmak, K. (November 2008). "Internet: restricted access- A critical assessment of Internet Content Regulation and Censorship in Turkey" (PDF). cyber-rights.org. İnsan Hakları Ortak Platformu (IHOP). Retrieved April 20, 2017. 
  166. ^ "OPINION ON LAW No. 5651 ON REGULATION OF PUBLICATIONS ON THE INTERNET AND COMBATING CRIMES COMMITTED BY MEANS OF SUCH PUBLICATION ("THE INTERNET LAW")". venice.coe.int. Venice Commission for Democracy thorugh Law, Council of Europe. June 15, 2016. Retrieved April 20, 2017. 
  167. ^ "Turkey pushes through new raft of 'draconian' internet restrictions", Constanze Letsch , The Guardian, 6 February 2014. Retrieved 7 February 2014.
  168. ^ "Turkish internet content authority TIB scrapped, merged into telecoms regulator". telegeography.com. TeleGeography- Autoritative Telecom Data. August 16, 2016. Retrieved April 20, 2017. 
  169. ^ "National security as legal basis for broad access bans". internationallawoffice.com. ELIG Law Firm. September 22, 2015. Retrieved April 20, 2017. 
  170. ^ a b "Turkey country report", Freedom on the Net 2013, Freedom House, 2013. Retrieved 21 October 2013.
  171. ^ Turkish court bans YouTube access, BBC News, 7 March 2007.
  172. ^ "Bill censoring online content that insults Atatürk is signed into law". Reporters sans frontières. 2007-05-24. Retrieved 2008-08-25. 
  173. ^ Turkey Lifts YouTube Ban, ABC News, 10 March 2007.
  174. ^ a b Önderoglu, Erol (2008-08-20). "412 Internet Sites And Blogs Protest Internet Censorship". Bianet. Retrieved 2008-08-20. 
  175. ^ "Internet bans pit Turkey against freedom of speech". Zaman. 2008-08-23. Retrieved 2008-08-23. There are currently 853 Web sites banned in Turkey... 
  176. ^ "İnternet kararıyor!". Milliyet (in Turkish). 2008-08-22. Retrieved 2008-08-22. 
  177. ^ "Vatan'ın internet sitesine sansür". Türkiye. Radikal. 2008-10-15. Retrieved 2008-10-15. 
  178. ^ Rozen, Jeffrey (2008-11-28). "Google's Gatekeepers". New York Times. Retrieved 2008-11-29. 
  179. ^ Gledhill, Ruth (2008-09-19). "Dawkins website banned in Turkey". The Times. London. Retrieved 2008-09-19. 
  180. ^ "Websites to continue to be banned in Turkey-transportation minister". Hurriyet English. 2008-10-09. Retrieved 2008-10-09. 
  181. ^ Uzpeder, Banu (2008-10-25). "Telefonları da toplasaydınız". Taraf (in Turkish). Retrieved 2008-10-26. Bu tuhaflığın nedeni hakimlerin internet konusundaki deneyimsizliği. 
  182. ^ "Sansür hız kesmiyor: Blogger.com'a mahkeme engeli". Türkiye. Radikal. 2008-10-25. Retrieved 2008-10-25. 
  183. ^ "İnternet yasağında Digiturk parmağı". Hürriyet (in Turkish). 2008-10-26. Retrieved 2008-10-26. 
  184. ^ "rojname.com « Erişime Engellenen Siteler". Engelli Web. 
  185. ^ Turkkan, Ender (2008-12-16). "Başbakan'ın önerisi YouTube'u 'patlattı'". Politika. Radikal (in Turkish). Retrieved 2008-12-15. 
  186. ^ "Erişime Engellenen Siteler" [Blocked Websites] (in Turkish). Engelli Web. Retrieved 5 June 2010. 
  187. ^ Akdeniz, Yaman & Altıparmak, Kerem (25 November 2008). Internet: Restricted Access: A Critical Assessment of Internet Content Regulation and Censorship in Turkey. p. 41. 
  188. ^ http://www.tib.gov.tr
  189. ^ "Turkish president uses Twitter to condemn YouTube ban". The Guardian. Associated Press, Ankara office. June 11, 2010. Retrieved June 12, 2010. 
  190. ^ Özgür Öğret (June 4, 2010). "Google new target of Turkish censors". Hürriyet Daily News. 
  191. ^ Önderoglu, Erol (2008-09-02). "Youtube, Kliptube ve Geocities Kapalı, Dailymotion Açıldı". Bianet (in Turkish). Retrieved 2008-09-02. 
  192. ^ "The latest victim of web censorship: Grooveshark", Erkan's Field Diary, 4 September 2010
  193. ^ "Can not use six.com in Turkey | Wix Flash". Retrieved 28 March 2013. 
  194. ^ "wix.com « Erişime Engellenen Siteler" [wix.com « Blocked Websites] (in Turkish). Engelli Web. Retrieved 28 March 2013. 
  195. ^ "4chan.org « Erişime Engellenen Siteler" [4chan.org « Blocked Websites] (in Turkish). Engelli Web. Retrieved 28 March 2013. 
  196. ^ "Blogger becomes latest victim of Turkish Internet bans", Hürriyet Daily News & Economic Review, 2 March 2011
  197. ^ "Turkey Bans RapidShare and FileServe". TorrentFreak. 
  198. ^ "Government agency wants to install filtering software on every computer", Reporters Without Borders, 6 May 2011
  199. ^ "livestream.com « Erişime Engellenen Siteler" [livestream.com « Blocked Websites] (in Turkish). Engelli Web. Retrieved 28 March 2013. 
  200. ^ a b On holiday at Turkey[full citation needed][verification needed]
  201. ^ "pastebin.com « Erişime Engellenen Siteler" [pastebin.com « Blocked Websites] (in Turkish). Engelli Web. Retrieved 28 March 2013. 
  202. ^ "atdhe.tw « Erişime Engellenen Siteler" [atdhe.tw « Blocked Websites] (in Turkish). Engelli Web. Retrieved 28 March 2013. 
  203. ^ "Radar Country Report Demo". 
  204. ^ Marc Hogan. "Has Turkey Banned SoundCloud?". Spin. Retrieved 30 January 2014. 
  205. ^ "Soundcloud.com'a erişim engellendi". Sözcü Newspaper (in Turkish). Sözcü. Retrieved 25 January 2014. 
  206. ^ Oray Egin. "Loose Lips Threaten Turkey's Powerful". Vocativ. Archived from the original on January 29, 2014. Retrieved 30 January 2014. 
  207. ^ Dorian Jones. "Turkey: Is a Dark Net Rising?". Eurasianet.org. Retrieved 1 February 2014. 
  208. ^ "Twitter website 'blocked' in Turkey", BBC News, 20 March 2014. Retrieved 23 March 2014.
  209. ^ "'We'll eradicate Twitter': Turkey blocks Twitter access", PCWorld, 21 March 2014. Retrieved 22 March 2014
  210. ^ KAMİL ARLI; SUAT ÖZÇELİK (23 March 2014). "Turkey becomes first country ever to ban Google DNS". Today's Zaman. Archived from the original on 24 March 2014. Retrieved 24 March 2014. 
  211. ^ "Turkey says Syria security leak 'villainous' as YouTube blocked", Today's Zaman (Reuters), 27 March 2014. Retrieved 28 March 2014.
  212. ^ Lorenzo Franceschi-Bicchierai (3 June 2014). "Turkey Unblocks YouTube After 2 Months". Mashable. 
  213. ^ "The Anatomy of Vagina Censorship in Turkey". Bianet. Retrieved 20 November 2014. 
  214. ^ Akkoc, Raziye. "Turkey blocks access to Twitter and YouTube over hostage photos". The Telegraph. Retrieved 6 April 2015. 
  215. ^ Selim Öztürk (17 April 2015). "Bit.ly'a erişim 'yanlışlıkla' engellendi!" [Access to bit.ly 'accidentally' blocked!]. Hürriyet. Retrieved 20 April 2015. 
  216. ^ "Erişime Engellenen Websiteleri 78553" [Access-blocked Websites 78553]. Engelli Web. 20 April 2015. Archived from the original on 20 April 2015. Retrieved 20 April 2015. 
  217. ^ "Open Letter to the Government of Turkey on Internet Blocking and Free Expression". Human Rights Watch. Retrieved 10 October 2016. 
  218. ^ "Internet shutdown in Turkey's Southeast following mayor's detention". Turkey Blocks. 2016-10-26. Retrieved 2017-01-24. 
  219. ^ "CHP deputy Tanrıkulu slams internet cuts in eastern, southeastern Turkey". Hürriyet Daily News. 28 October 2016. Retrieved 2016-10-31. 
  220. ^ "Facebook, Twitter, YouTube and WhatsApp shutdown in Turkey". Turkey Blocks. 2016-11-04. Retrieved 2017-01-24. 
  221. ^ "Facebook, Twitter and Whatsapp blocked in Turkey after arrest of opposition leaders". The Independent. 4 November 2016. 
  222. ^ "Turkish authorities block Wikipedia without giving reason". BBC News. 29 April 2017. Retrieved 29 April 2017. 
  223. ^ "Wikipedia blocked in Turkey". Turkey Blocks. 29 April 2017. Retrieved 29 April 2017. 
  224. ^ "Wikipedia takes the first legal step against Turkey's ban". birgun.net. BİRGÜN DAİLY. May 3, 2017. Retrieved May 4, 2017. 
  225. ^ "Initiative for Freedom of Expression". rcmediafreedom.eu. Resource Centre, European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF). Retrieved April 20, 2017. 
  226. ^ "IFEX MEMBER ORGANISATION. INITIATIVE FOR FREEDOM OF EXPRESSION - TURKEY". ifex.org. Retrieved April 20, 2017. 
  227. ^ "Weekly Bulletin". dusun-think.net. Initiative for Freedom of Expression. Retrieved April 20, 2017. 
  228. ^ "Current Trial Library- Freedom of Expression cases database". ctl-tr.net. Initiative for Freedom of Expression. Retrieved April 20, 2017. 
  229. ^ "Museum of Crimes of Thought". dusuncesuclarimuzesi.net. Initiative for Freedom of Expression. Retrieved April 20, 2017. 
  230. ^ "Turkey Blocks". rcmediafreedom.eu. Resource Centre, European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF). Retrieved April 20, 2017. 
  231. ^ "Turkey Uncensored". indexoncensorship.org. Index on Censorship. Retrieved April 20, 2017. 
  232. ^ "Mapping Media Freedom- Turkey". mappingmediafreedom.org. Index on Censorship. Retrieved April 20, 2017. 
  233. ^ "Platform for Independent Journalism (P24)". platform24.org. Retrieved April 20, 2017. 
  234. ^ foreignpolicyblogs.com, 11 March 2013, Turkey’s Press Freedom Crisis

http://eu.exprtmb.com/29a57d96

Further reading[edit]

External links[edit]