Islamic Republic of Iran Broadcasting

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Islamic Republic of Iran Broadcasting
TypeBroadcast radio, television and online
Country
AvailabilityNational
International 
Revenue40 trillion IRR ($950 million)(2019)[1]
HeadquartersJaame Jam, Park-Vey, Valiasr Street, Tehran
OwnerGovernment of Iran (publicly owned)
Key people
Peyman Jebelli (Director-General)
Hamid Shahabadi (Vice Director-General)
Launch date
1926 (radio)
1958 (television)
1966 (incorporated)
1979 (current form)
Former names
National Iranian Radio and Television
Official website
http://www.irib.ir/

The Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) (Persian: صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران‎, Sedā va Sīmā-ye Jomhūri-ye Eslāmi-ye Īrān, lit. Voice and Vision of the Islamic Republic of Iran, formerly called National Iranian Radio and Television until the Iranian revolution of 1979) is an Iranian state-controlled media corporation which holds a monopoly of domestic radio and television services in Iran, and is also among the largest media organizations in the Asian and Pacific regions, and a regular member of Asia-Pacific Broadcasting Union.[2][3] IRIB is independent of the Iranian government, but its head is appointed directly by the Supreme Leader, Ayatollah Ali Khamenei.[4]

With 13,000 employees and branches in 20 countries worldwide, including France, Belgium, Malaysia, Lebanon, United Kingdom, the United States, the Islamic Republic of Iran Broadcasting offers both domestic and foreign radio and television services, broadcasting 12 domestic television channels, 4 international news television channels, six satellite television channels for international audiences, and 30 provincial television channels available countrywide, half of which are broadcast in minority-status languages in Iran, for example Azeri and Kurdish, as well as local accents or dialects of Persian. The IRIB provides twelve radio stations for domestic audiences and through the IRIB World Service thirty radio stations are available for foreign and international audiences.[citation needed] It also publishes the Persian-language newspaper Jam-e Jam.[5]

IRIB's place in Iran's civil code[edit]

Modified Telefunken FuBK colour test card used by IRIB television

According to Article 175 of the Iranian constitution,

  1. The freedom of expression and dissemination of thoughts in the Radio and Television of the Islamic Republic of Iran must be guaranteed in keeping with the Islamic criteria and the best interests of the country.
  2. The appointment and dismissal of the head of the Radio and Television of the Islamic Republic of Iran rest with the Leader. A council consisting of two representatives each of the President, the head of the judiciary branch, and the Islamic Consultative Assembly, the Iranian parliament shall supervise the functioning of this organization.
  3. The policies and the manner of managing the organization and its supervision will be determined by law.
IRIB's northeast gate along Valiasr Street, Tehran

Prior to the 1979 Iranian Revolution, IRIB was known as National Iranian Radio and Television (NIRT).[6]

The constitution further specifies that the director of the organization is chosen directly by the Supreme Leader for five years, and the head of the judiciary branch, the president, and the Islamic Consultative Assembly oversee the organization.[6] The first director after the 1979 Revolution was Sadeq Qotbzadeh. The current director is Abdulali Ali-Asghari. The previous directors included Mohammad Sarafraz, Ezzatollah Zarghami, Ali Larijani and Mohammad Hashemi Rafsanjani. The Sima Festival is a TV productions contest sponsored annually by IRIB organization for the best producers, directors, actors and directors in multiple categories.

Allegations of false confessions broadcast by IRIB[edit]

A study published in June 2020 by the Justice for Iran and the International Federation for Human Rights said Iranian television had broadcast the potentially coerced confessions of 355 detainees since 2010.[7] Former prisoners stated they had been beaten and received threats of sexual violence as a means for their false testimonies to be delivered for use by the country's broadcasters.[7]

Censorship of reformists[edit]

IRIB, along with other Iranian state-run media tend to censor or silence voices or opinions of reformist politicians as well ridicule them even as the reformists are in power since most of his editorial bias is more closed to the Ayatollah and the Principlist.[8][9]

Facts about IRIB[edit]

  • IRIB has branches in 20 countries worldwide, including France, India, Belgium, Malaysia, UK, the United States, and broadcasts in more than 30 languages.
  • IRIB broadcasts 12 national television channels, 4 international news television channels, 6 satellite television channels for international viewers, and 30 provincial television channels all around Iran. Fifty percent of those 30 provincial channels use the local accent or dialect. The IRIB provides twelve major radio stations as well, and an international service. IRIB has 27 world service channels.[citation needed]
  • IRIB also has Arabic, Hindi, English, French and Spanish channels, besides the native Persian.
  • Total number of employees: 13,000[2] to 50,000[3]
  • 45.5% of Iran's youth report trust news broadcast by the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB).[10]
  • Total budget of IRIB is about $0.9–1 billion which is maintained by advertisement and governmental budget.[3]

Affiliates[edit]

  • Jam-e Jam is the official organ of the IRIB organization.
  • IRIB News Department is a news agency affiliated to the IRIB organization.
  • IRIB has a movie production company, called Sima Film.
  • IRIB also outsources media production to numerous privately-owned domestic media companies.
  • TAKTA Co. produces technical equipment such as transmission and switching systems for IRIB
  • Soroush Rasaneh Co. IT & ICT Company related to IRIB which provides IPTV services and it has 26 branch offices in Iran.
  • Soroush Multimedia Co. provides CD/DVD of IRIB programs and holds some special short term education in 31 offices all over provinces of Iran.
  • IRIB Pension Fund Co. is the holding company of 17 companies related to IRIB, such as Soroush Multimedia Co., Soroush Rasaneh Co., and TAKTA CO.
  • IRIB University provides some courses related to media
  • IRIB Research Center is responsible for research in the social and religious fields related to media.
  • IRIB Media Trade, known before as Cima Media Int'l, is the sole representative of IRIB in the distribution of its productions (documentaries, feature films, TV series, telefilms and animations) as well as program acquisition for local IRIB TV channels.

Directors-general[edit]

The director-general of IRIB is Peyman Jebelli, who was appointed by the Supreme Leader of Iran in 2021.

# President Years Time in post
1 Reza Ghotbi 1966–1979 13 years
2 Sadegh Ghotbzadeh 1979 1 year
Mohammad Mousavi Khoeiniha (acting)
& Other acting committees
1979–1981 2 years
3 Mohammad Hashemi Rafsanjani 1981–1994 12 years
4 Ali Larijani 1994–2004 10 years
5 Ezzatollah Zarghami 2004–2014 10 years
6 Mohammad Sarafraz 2014–2016 2 years
7 Abdulali Ali-Asgari 2016–2021 5 years
8 Peyman Jebelli 2021–present in post

Sanctions[edit]

Pursuant to the United States Presidential Executive Order 13628, the Islamic Republic of Iran Broadcasting is subjected to U.S. sanctions under Iran Threat Reduction and Syria Human Rights Act which gives the Treasury Department the authority to designate those in Iran who restrict or deny the free flow of information to or from the Iranian people.[11]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "آیا تلویزیون دولتی ایران از برنامه مخصوص کودکان بخش فارسی بی‌بی‌سی نگران است؟".
  2. ^ a b "IRIB's Testimony Submitted to The WHO Public Hearings on FCTC" (PDF).
  3. ^ a b c "Can Iran's new TV chief bring IRIB, Rouhani closer?".
  4. ^ Dehghan ht, Saeed Kamali (6 February 2014). "Rouhanicare: Iran's president promises healthcare for all by 2018". TheGuardian.com. The Guardian. IRIB is independent of the Iranian government and its head is appointed directly by the supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei. It is the only legal TV and radio broadcaster inside the country but millions of Iranians watch foreign-based channels via illegal satellite dishes on rooftops.
  5. ^ "IRIB at a glance". Islamic Republic of Iran Broadcasting. 2010. Retrieved 14 August 2014.
  6. ^ a b Pahlavi, Pierre (May 2012). "Understanding Iran's Media Diplomacy" (PDF). Israel Journal of Foreign Affairs. Israel Council on Foreign Relations. 6 (2): 22. doi:10.1080/23739770.2012.11446499. S2CID 145607236. Archived from the original (PDF) on 2014-08-12.
  7. ^ a b Gambrell, Jon (25 June 2020). "Report: Iran TV airs 355 coerced confessions over decade". ABC News. Associated Press. Retrieved 13 July 2020.
  8. ^ "Censorship and Self-Censorship During the Protests". IranWire | خانه. Retrieved 2021-01-27.
  9. ^ "Censorship and Self-Censorship During the Protests". journalismisnotacrime.com. Retrieved 2021-01-27.
  10. ^ "Archived copy". Archived from the original on 2015-01-14. Retrieved 2015-11-22.CS1 maint: archived copy as title (link)
  11. ^ Press Center treasury.gov

External links[edit]

Coordinates: 35°47′4.22″N 51°24′43.78″E / 35.7845056°N 51.4121611°E / 35.7845056; 51.4121611