Israel HaYom

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Israel Hayom
ישראל היום
Type Free daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Sheldon Adelson
Publisher Asher Baharav
Editor-in-chief Amos Regev
Deputy editor Aharon Lapidot
General manager Zippi Koren
News editor Baruch Ron
Founded 30 July 2007; 8 years ago (2007-07-30)
Political alignment Centre-right
Headquarters 2 HaShlosha St., Tel Aviv
  • 325,000 daily
  • 550,000 Friday
(as of 2015)[1]
  • 40.8% daily
  • 36.9% Friday
  • (as of 2015)[2]
Country Israel

Israel Hayom (Hebrew: ישראל היום‎, lit. Israel Today) is an Israeli national Hebrew–language free daily newspaper, first published in 2007. Israel Hayom has the largest daily circulation in the country.[3]


The Israel Hayom headquarters in Tel Aviv

At the time of its launch in 2007, the newspaper, owned by US casino mogul Sheldon Adelson who in 2012 was believed to invest about $20 million a year in the paper,[4] competed directly with Israeli, another free daily previously co-run by Adelson, which later became defunct. In 2007, Maariv editor Dan Margalit left Maariv to write for Israel Hayom. A weekend edition was launched in October 2009.

Adelson's support of Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu has led the latter's political opponents in the Knesset to sponsor a bill that would prevent the free distribution of newspapers in Israel. Ostensibly framed as a bill to prevent unfair competition and save the Israeli print newspaper industry, critics of the bill said it hurts free enterprise and is a thinly veiled attempt to target Adleson and his political causes, as Israel hayom is Israel's only free-of-charge national newspaper. The bill passed the first reading in the Knesset, but not subsequent ones.[5]

Political leaning[edit]

While in the Prime Minister's office, Ehud Olmert criticized Adelson's leaning towards Benjamin Netanyahu.[6][7] Ben-Dror Yemini has described the paper as "a danger to democracy".[8][9] The popular nickname of Israel Hayom is "Bibiton" meaning "Bibi's newspaper", by combining Benjamin Netanyahu's nickname "Bibi" with the Hebrew word for newspaper, "iton".[10]

A study conducted by Moran Rada showed that while competing newspapers' coverage of Netanyahu was "not especially fair", Yisrael Hayom‍ '​s coverage was biased in favor of Netanyahu in most editorial decisions, that the paper chooses to play down events that don't help to promote a positive image for Netanyahu, while on the other hand, touting and inflating events that help promote Netanyahu and the Likud.[11] Oren Frisco reached the same conclusion after the 2009 Knesset elections, writing that throughout the campaign, Yisrael Hayom published only one article critical of the Likud, and tens of articles critical of Kadima.[12]

Market share[edit]

Israel Hayom readers on Ben Yehuda Street, Jerusalem

Israel Hayom has a market share that rose in the last half of 2009 from 23.2 to 26.6 percent.[13] In July 2010, it surpassed Yedioth Ahronoth in rate of exposure in the semi-annual Target Group Index (TGI) survey with a rate of 35.2% compared with Yedioth's 34.9%. After only a few months of publication of a weekend edition, it scored it 25.7% of exposure compared with Yediot's 43.7% rate.[14]

According to the TGI survey published in 2015, Israel Hayom surpasses all other newspapers in Israel. This survey states that Israel Hayom has 40.8% weekday readership exposure, Yedioth Ahronoth 35.5%, Israel Post 7.7%, Haaretz 4.6%, Globes 4.3% and Maariv 4.2%.[2]

See also[edit]


  1. ^ Tucker, Nati (4 March 2015). "Israel Hayom Boosts Print Run Ahead of Election". Haaretz. Retrieved 12 November 2015. 
  2. ^ a b "TGI poll: Israel Hayom expands lead as Israel's most read paper". Israel Hayom. 23 July 2015. Retrieved 12 November 2015. 
  3. ^ Yaakov, Yifa (30 March 2014). "Bennett lashes Israel Hayom over Makor Rishon bid". The Times of Israel. Retrieved 13 November 2015. 
  4. ^ "Wapping in the Holy Land". The Economist. 3 November 2012. Retrieved 20 August 2014. 
  5. ^ "Adelson-aimed bill curbing free newspapers advances in Knesset". THE TIMES OF ISRAEL. 12 November 2014. Retrieved 7 May 2015. 
  6. ^ Itzik Wolff (December 30, 2007). אולמרט לאדלסון: "ישראל היום" - פוליטי (in Hebrew). News1. 
  7. ^ Asaf Carmel (14 January 2008). 'ישראל היום' - עלון מפלגתי שהתחפש למוצר תקשורתי ["Israel Hayom - Newsletter from its party that disguised itself as a media product"]. Haaretz (in Hebrew). Retrieved 20 August 2014. 
  8. ^ Yemini, Ben-Dror (25 December 2009). "Israel Hayom is a danger to democracy". Maariv (in Hebrew). Retrieved 5 April 2010. 
  9. ^ Eydar, Dror (31 December 2009). מי באמת נאבק למען הדמוקרטיה [Who is really fighting for democracy?]. Israel Hayom (in Hebrew). p. 28. Retrieved 20 August 2014. 
  10. ^ The Bibi-ton bomb, The Economist, Feb 14th 2015
  11. ^ Moran Rada (9 July 2008). נתניהו שילם, מה אתם רוצים ממנו? ["Netanyahu paid, what do you want from him?"]. HaAyin HaShevi'it (in Hebrew) (Israeli Democracy Institute). 
  12. ^ Oren Persico (10 February 2009). אצל אביגדור בחצר [Avigdor in Court]. HaAyin HaShevi'it (in Hebrew) (Israeli Democracy Institute). 
  13. ^ Li-Or Averbuch (27 January 2010). "TGI survey shows "Globes" only paper to grow". Globes. Retrieved 27 January 2010. 
  14. ^ Li-Or Averbuch (28 July 2010). "After decades, "Yediot" no longer top newspaper". Globes. Retrieved 28 July 2010. 

External links[edit]