Jamahiriya News Agency

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

The libya News Agency, also known as wal, was the official state news agency of the Libyan Arab Jamahiriya. It continues to operate online on WordPress.com.[1]

It was founded in 1964 as the Libyan News Agency by a royal decree, amended in 1970 after the 1969 coup d'état and fall of the Kingdom of Libya. It was taken off the air during the Battle of Tripoli in August 2011, as rebel forces overran the capital.[2]

Under Muammar Gaddafi's government, the agency was the only authorised distributor of foreign news and most domestic news in the country.[3] It also routinely reported on Gaddafi and his family.[4]

JANA had a number of agreements with Arab, African and international news agencies. It had over 300 staff and 10 overseas bureaus in London, Rome, Paris, Valletta, Tunis, Cairo, Rabat and Damascus. The agency also maintained domestic offices and correspondents in provincial councils linked to the head office in Tripoli.[5]

See also[edit]


  1. ^ http://jamahiriyanewsagency.wordpress.com/
  2. ^ "Libya rebels say they seize control of state TV". Reuters. 22 August 2011. Retrieved 22 August 2011.
  3. ^ Hafez, Kai (2001). Mass media, politics, and society in the Middle East. Hampton Press. p. 26. ISBN 978-1-57273-304-6.
  4. ^ Simons, G. L. (2003). Libya and the West: from independence to Lockerbie. I.B.Tauris. p. 114. ISBN 978-1-86064-988-2.
  5. ^ Shrivastava, K. M. (2007). News agencies from pigeon to internet. Sterling Publishers Pvt. Ltd. ISBN 978-1-932705-67-6.

External links[edit]