Jutarnji list

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Jutarnji list

Jutarnji list front 20091017.jpg
Front page of the 17 October 2009 issue
Type Daily newspaper
Format Berliner
Owner(s) Europapress Holding
Publisher EPH Media d.o.o.
Editor-in-chief Goran Ogurlić[1]
Founded 6 April 1998 (1998-04-06)
Political alignment Social democracy
Language Croatian
City Zagreb
Country Croatia
Circulation 66,000 (October 2014)
ISSN 1331-5692
Website www.jutarnji.hr

Jutarnji list (lit. "The Morning Paper") is a liberal daily newspaper published in Zagreb, Croatia.

History and profile[edit]

Jutarni list was launched in April 1998,[3] becoming the first successful Croatian daily newspaper to appear since the 1950s.[4] It was named after a Zagreb daily that used to circulate before World War II. The newspaper is part of Europapress Holding media group.

Jutarnji is considered to be a more left-leaning liberal daily than Večernji list.

In 2003, Jutarnji list launched a comprehensive Sunday edition, Nedjeljni Jutarnji. On 19 February 2005, Jutarnji list published an exhaustive biography of Ante Gotovina.[5][6]

The paper quickly took the majority of Croatian media market and became one of the most read newspapers in that country. In the first five years it sold more than 214 million copies.[4] During the actual economic crisis the number of sold copies diminished from about 80,000 in 2007 to 52,763 in 2013.[4][7] The crisis hit in the same manner other daily newspapers in Croatia.[8] The circulation of Jutarnji list was 66,000 copies in October 2014.[9]


In February 2008, Jutarnji list was involved in a scandal when it published an interview [10][11] with what was thought to be Croatian Prime Minister Ivo Sanader. The reporter contacted 23-year-old Viktor Zahtila by e-mail and SMS, who he assumed to be the prime minister.[12] Zahtila replied via email[13] and nowhere explicitly stated that he was Ivo Sanader. The reporter, Davor Butković, never checked to see if he was actually communicating with the PM.


  1. ^ "Impressum" (in Croatian). Jutarnji list. 13 July 2013. Retrieved 13 July 2013. 
  2. ^ "Novi vlasnik o promjenama: Hanžeković želi od Jutarnjeg lista stvoriti medij koji je točan". Index.hr. Retrieved 3 January 2015. 
  3. ^ Helena Popović et. al (29 October 2010). "The case of Croatia". Media policies and regulatory practices in a selected set of European countries, the EU and the Council of Europe (PDF). Athens: The Mediadem Consortium. Retrieved 2 January 2015. 
  4. ^ a b c Jutarnji list slavi peti Index.hr 3 April 2003. Retrieved 3 January 2015. (Croatian)
  5. ^ A French translation of this investigation can be found in [1] and [2] titled "Courrier des Balkans".
  6. ^ "Novinari Jutarnjeg lista ispričali se Thompsonu, a na portalu Jutarnjeg o tome šute - Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća". Retrieved 2 January 2015. 
  7. ^ Novinar 4-7, 2013, Zagreb: HND, p. 30
  8. ^ Novinar 4-7, 2013, Zagreb: HND, pp. 269-30
  9. ^ Izvješće medijskih objava Archived December 15, 2014, at the Wayback Machine. Mediji. 10 October 2014. Retrieved 2 January 2014.
  10. ^ "Jutarnji List apologises for PM fake interview". neurope.eu. Retrieved 2 January 2015. 
  11. ^ Zoran Radosavljevic (12 February 2008). "Croatian daily embarrassed by hoax PM interview". Reuters. Retrieved 27 February 2008. 
  12. ^ "Butkoviću intervju dao bivši novinar Nacionala i član Iskoraka". 11 February 2008. Retrieved 13 July 2013. 
  13. ^ Saša Vejnović (8 February 2008). "Butković nasjeo na 'virtualnog Sanadera'". Poslovni dnevnik. Retrieved 26 November 2014. 

External links[edit]