From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
KTWO Logo.png
Casper, Wyoming
United States
ChannelsDigital: 17 (UHF)
Virtual: 2
K2 News (NewsNet-produced newscasts)
Affiliations2.1: ABC/NewsNet (secondary)
2.2: Cozi TV
2.4: Defy TV
OwnerVision Alaska Television Holdings[1]
(VW License LLC)
OperatorCoastal Television Broadcasting Company LLC
(via SSA)
First air date
March 1, 1957 (64 years ago) (1957-03-01)[2]
Former channel number(s)
2 (VHF, 1957–2009)
NBC (1957–2003; secondary 1978–1986)
CBS (secondary, 1959–1980)
The WB (secondary, 1995–1998)
Independent (2003–2004)
Pax TV (secondary, 2003–2004)
Call sign meaning
Channel 2
Technical information
Licensing authority
Facility ID18286
ERP52.9 kW
HAAT560 m (1,837 ft)
Transmitter coordinates42°44′26″N 106°21′36″W / 42.74056°N 106.36000°W / 42.74056; -106.36000
Translator(s)See below
Public license information

KTWO-TV, virtual channel 2 (UHF digital channel 17), is an ABC-affiliated television station licensed to Casper, Wyoming, United States. The station is owned by Vision Alaska. KTWO-TV's studios are located on Skyview Drive in Casper, and its transmitter is located atop Casper Mountain.

KTWO-TV is also available on channel 6 on Charter Spectrum cable in Casper, as well as on the digital subcarrier of Cheyenne-based Fox affiliate KLWY (channel 27) and a network of UHF and VHF translators across the state. Under previous owner Equity Broadcasting, it had also been available on a free-to-air satellite uplink (as with all of Equity's stations, hubbed out of Little Rock, Arkansas, and sent to the transmitter via FTA satellite) until Equity went bankrupt and the satellite was sold.

KKTQ-LD (virtual and UHF digital channel 16) in Cheyenne operates as a translator of KTWO-TV; this station's transmitter is located on Happy Jack Road (WYO 210) west of the city.


KTWO-TV signed on the air on March 1, 1957; it was owned by Harriscope Inc.,[3] and was a primary NBC affiliate with a secondary ABC affiliation.[4] A secondary CBS affiliation was added in 1959, after the shutdown of previous CBS affiliate KSPR-TV (channel 6);[5] KTWO's owners also purchased KSPR radio (then at 1470 AM; now at 1030 AM), a longtime CBS Radio affiliate,[6] and changed its call sign to KTWO to match its new television sister.[7]

In March 1978, after 21 years as a primary NBC affiliate, ABC announced that KTWO-TV would become a primary affiliate effective September 5;[8] this was around the same time that ABC became the nation's highest rated network. The station lost CBS to KCWY-TV (channel 14, now KGWC-TV) when it signed on in 1980. In 1984, another new station, KXWY-TV (channel 20), began carrying NBC programming not cleared by KTWO. In early 1986, KTWO agreed to once again become a primary NBC affiliate effective September 1;[9] the ABC affiliation went to KXWY (now KFNB). Later that year, Harriscope sold KTWO-TV, along with KULR-TV in Billings, Montana, to Dix Communications for $12.2 million.[10] On August 28, 1987, Dix signed on KKTU (channel 33) as a satellite of KTWO-TV.

In 1994, Dix sold KTWO-TV and KKTU, along with KAAL-TV in Austin, Minnesota, to Eastern Broadcasting for $13 million.[11] For a time starting in 1995, KTWO and KKTU had a secondary affiliation with The WB.[12] Eastern sold its stations — KTWO-TV and KKTU, KAAL-TV, and KODE-TV in Joplin, Missouri — to Grapevine Communications for $40 million in 1997;[13] Grapevine merged with GOCOM Communications to form GOCOM Holdings in 1999.[14] Equity Broadcasting bought KTWO-TV and KKTU for $3.5 million in 2001.[15]

Affiliation transition from NBC to ABC[edit]

On September 1, 2003, NBC moved its affiliation from KTWO to KCWY (channel 13).[16] Equity had known at the time it acquired the station that the NBC affiliation would expire; in preparation for the move, on June 27, 2003, KTWO-TV announced that it had agreed to affiliate with ABC, and that the new affiliation would not take effect until the expiration of ABC's contract with KFNB on June 5, 2004.[16] In the interim, KTWO operated as an independent station, but carried programming from Pax TV (now Ion Television), including Candid Camera and Miracle Pets; before the affiliation change, Pax programming had been seen on KCWY.[16] Cheyenne satellite station KKTU was able to immediately switch from NBC to ABC,[16] and began branding itself as "ABC 8", after its position on the Cheyenne cable system. After reaching an agreement with KTWO, KFNB agreed to end its ABC affiliation early; on March 8, 2004, KTWO officially became an ABC affiliate, KFNB obtained the Fox affiliation from K26ES (now MyNetworkTV affiliate KWYF-LD channel 29) and K26ES became an affiliate of UPN and Pax.[17]

Coinciding with the affiliation switch, on March 1, 2004, K-TWO TV of Wyoming, controlled by Cheryl Kaupp, began operating KTWO-TV under a local marketing agreement, and that October filed to purchase the station outright from Equity Broadcasting for $1.7 million.[18] Kaupp was the daughter of Marvin Gussman, whose Wyomedia Corporation owned KFNB;[19] Wyomedia's general manager, Mark Nalbone, served as a consultant to KTWO and owned a thirty-percent interest in Mark III Media, which was in the process of acquiring KGWC-TV,[20] though in December 2005 he told Television Business Report that he did not speak for KTWO in retransmission consent negotiations.[19] In April 2004, Nalbone announced that KTWO would vacate its longtime studios on East Second Street in Casper;[20] its present location shares operations with KFNB, KWYF, and KGWC on Skyview Drive. K-TWO TV of Wyoming assigned its right to acquire KTWO-TV to Silverton Broadcasting, headed by Barry Silverton, in May 2005;[21] Silverton completed the purchase on May 31, 2006.[22]

Equity Broadcasting retained ownership of channel 33 in Cheyenne, which had changed its call sign to KDEV in 2005, and allowed KTWO to continue to operate it; KTWO later moved its ABC programming in Cheyenne to a low-powered repeater, KKTU-LP (channel 40), after KDEV dropped ABC in favor of programming from RTN. On June 24, 2008, KKTU-LP changed its call letters to KDEV-LP, after KDEV changed its call sign to KQCK. In September 2010, KDEV dropped all ABC programming; in 2011, KTWO-TV signed on a new low-powered satellite in Cheyenne, K16JM (channel 16), which changed its call sign to KKTQ-LD on June 5, 2013.[23] KKTQ is simulcast on KLWY's second digital subchannel, and airs its own station identifications and commercials.

In July 2005, KTWO was added to the Dish Network line up of channels for customers in the Casper/Riverton designated market area. On January 1, 2012, KTWO, KFNB, and KGWC were dropped from Dish Network after failing to come to an agreement on a new contract. The signals were restored by Dish Network on May 1, 2012.


Silverton Broadcasting agreed to sell KTWO-TV to Legacy Broadcasting on February 8, 2018. The deal would have created a duopoly with KFNB, which Legacy would have concurrently acquired from Wyomedia Corporation; in its filing with the Federal Communications Commission (FCC), Legacy stated that the duopoly was permissible because KFNB was the fifth-ranked station in the Casper–Riverton market.[24] The sale was canceled in October 2018.[25]

On October 8, 2019, Silverton Broadcasting announced that it would sell KTWO-TV and KKTQ-LD to Vision Wyoming, a subsidiary of Vision Alaska (run by Stephen Brissette); the sale was concurrent with Big Horn Television's purchase of KGWC-TV and Coastal Television Broadcasting Company's purchase of KFNB and KLWY.[26] Coastal Television (run by Bill Fielder) and Vision Alaska already jointly operated stations in Alaska.[1] The sale was completed on June 1, 2020.[27] Shortly afterwards, the news department was significantly downsized, and weekend newscasts were replaced by programming from Michigan-based NewsNet.[28] On July 3, KTWO radio reported that KTWO-TV's morning newscast, Good Morning Wyoming, would be replaced by a new morning show on July 6, and that the station's other newscasts would incorporate NewsNet content, with local reports primarily seen at the start of newscasts. Coastal Television's Alaska stations had moved to a NewsNet-based model the preceding April; in a June 28 interview with KTWO radio, Fielder said that the shift to NewsNet had been accelerated by the coronavirus pandemic.[29]

Notable former on-air staff[edit]

Digital television[edit]

Digital channels[edit]

The station's digital signal is multiplexed:

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming
2.1 720p 16:9 KTWO Main KTWO-TV programming / ABC
2.2 480i 4:3 KTWO-SD Cozi TV
2.4 16:9 Defy TV


City of license Callsign Channel ERP HAAT Facility ID Transmitter coordinates Owner
Big Piney, etc. K07HM-D 7 0.012 kW 155 m (509 ft) 69482 42°34′10.7″N 109°54′41.5″W / 42.569639°N 109.911528°W / 42.569639; -109.911528 (K07HM-D) Upper Green TV System
Cody K30OU-D 30 1.2 kW 466 m (1,529 ft) 51607 44°35′13.8″N 108°51′10.4″W / 44.587167°N 108.852889°W / 44.587167; -108.852889 (K30OU-D) Vision Alaska
Freedom-Etna K33DS-D 30 0.072 kW −62 m (−203 ft) 38919 43°01′22.7″N 111°04′23.7″W / 43.022972°N 111.073250°W / 43.022972; -111.073250 (K33DS-D) Lower Star Valley TV Association
Lander K22CI-D 22 0.94 kW 100 m (328 ft) 18289 42°53′42.8″N 108°43′36.4″W / 42.895222°N 108.726778°W / 42.895222; -108.726778 (K22CI-D) Vision Alaska
Pinedale, etc. K16CS-D 16 0.262 kW 593 m (1,946 ft) 63587 42°55′8.7″N 110°00′54.5″W / 42.919083°N 110.015139°W / 42.919083; -110.015139 (K16CS-D) Sublette County
Shoshoni K26OM-D 36 0.3 kW 56603 43°26′16″N 107°59′48″W / 43.43778°N 107.99667°W / 43.43778; -107.99667 (K26OM-D) Central Wyoming College
K35CV-D 35 0.88 kW 504 m (1,654 ft) 18290 43°27′26.8″N 108°12′5.3″W / 43.457444°N 108.201472°W / 43.457444; -108.201472 (K35CV-D) Vision Alaska


  1. ^ a b Jessell, Harry A. (October 8, 2019). "Fielder, Brissette Buy Network Affils". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved October 8, 2019.
  2. ^ The Broadcasting and Cable Yearbook says March 1, while the Television and Cable Factbook says March 8.
  3. ^ "KTWO-TV Casper Takes to Air" (PDF). Broadcasting-Telecastting. March 18, 1957. p. 92. Retrieved June 21, 2020.
  4. ^ 1958 Broadcasting Yearbook (PDF). 1958. p. A-215. Retrieved June 21, 2020.
  5. ^ "Media reports" (PDF). Broadcasting. August 17, 1959. p. 69. Retrieved June 21, 2020.
  6. ^ "Changing hands" (PDF). Broadcasting. October 5, 1959. p. 58. Retrieved June 21, 2020.
  7. ^ "For the record" (PDF). Broadcasting. October 26, 1959. p. 120. Retrieved June 21, 2020.
  8. ^ "ABC-TV grabs three more" (PDF). Broadcasting. March 13, 1978. p. 59. Retrieved June 21, 2020.
  9. ^ "In Brief" (PDF). Broadcasting. March 3, 1986. p. 105. Retrieved June 21, 2020.
  10. ^ "Changing Hands" (PDF). Broadcasting. November 3, 1986. p. 85. Retrieved June 21, 2020.
  11. ^ "Changing Hands" (PDF). Broadcasting & Cable. July 4, 1994. p. 30. Retrieved June 21, 2020.
  12. ^ Smith, Doug (November 1995). "TV News" (PDF). VHF-UHF Digest. pp. 11, 13. Retrieved April 18, 2015.
  13. ^ "Changing Hands" (PDF). Broadcasting & Cable. March 24, 1997. p. 46. Retrieved June 21, 2020.
  14. ^ Television & Cable Factbook 2001 Edition (PDF). 2001. pp. A-1415. Retrieved September 23, 2018.
  15. ^ "Changing Hands" (PDF). Broadcasting & Cable. February 5, 2001. p. 34. Retrieved June 21, 2020.
  16. ^ a b c d Westreicher, Tara (June 28, 2003). "KTWO-TV signs ABC contract". Casper Star-Tribune. Retrieved June 21, 2020.
  17. ^ Burke, Brendan (February 24, 2004). "Programming to change March 8". Casper Star-Tribune. Retrieved June 21, 2020.
  18. ^ "Casper deal is as easy as ABC". Radio Business Report. October 11, 2004. Retrieved June 21, 2020.
  19. ^ a b "Next retransmission showdown: Wyoming". Television Business Report. December 27, 2005. Retrieved June 21, 2020.
  20. ^ a b Van Dusen, Matthew (April 27, 2004). "KTWO-TV to move from Second Street". Casper Star-Tribune. Retrieved June 21, 2020.
  21. ^ BIA Financial Networks (May 23, 2005). "Deals". Broadcasting & Cable. Retrieved June 21, 2020.
  22. ^ Silverton, Barry (June 1, 2006). "Consummation Notice". CDBS Public Notice. Federal Communications Commission. Retrieved June 21, 2020.
  23. ^ "Call Sign History (KKTQ-LD)". CDBS Public Access. Federal Communications Commission. Retrieved June 21, 2020.
  24. ^ "Application for Consent to Assignment of Broadcast Station Construction Permit or License". CDBS Public Access. Federal Communications Commission. February 12, 2018. Retrieved February 13, 2018.
  25. ^ "Notification of Non-consummation". CDBS Public Access. Federal Communications Commission. October 5, 2018. Retrieved October 9, 2018.
  26. ^ Learned, Nick (October 9, 2019). "21 Wyoming TV Stations to be Sold in 3 Transactions". K2 Radio. Retrieved June 15, 2020.
  27. ^ Brissette, Stephen (June 5, 2020). "Consummation Notice". CDBS Public Notice. Federal Communications Commission. Retrieved June 15, 2020.
  28. ^ Learned, Nick (June 22, 2020). "Casper's K2TV Fires Anchors, Scraps Some Local Newscasts After Ownership Change". K2 Radio. Retrieved June 24, 2020.
  29. ^ Learned, Nick (July 3, 2020). "Wyoming's K2 Television Ends 'Good Morning Wyoming,' New Show Starts Monday". K2 Radio. Retrieved July 4, 2020.

External links[edit]