KUDF-LP

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
KUDF-LP
KUDF-LP logo 2020.png
Tucson, Arizona
United States
ChannelsDigital: 14 (UHF)
Virtual: 14 (PSIP)
BrandingAzteca America Tucson
Programming
AffiliationsAzteca America
Ownership
OwnerLM Media Group, Inc.
History
First air date
April 1, 1989 (1989-04-01)
Former call signs
K14HR (1989–1996)
KQBN-LP (1996–2004)
Telemundo (1989–1992)
Telenoticias
Telemax (1999–2004)
Dark (2004–2005)
Call sign meaning
K TUcson XHDF (TV Azteca flagship)
Technical information
Licensing authority
FCC
Facility ID27278
ClassLP
ERP3.02 kW
HAAT1,080 m (3,543 ft)
Links
Public license information
Profile
LMS
Websiteaztecaamericatucson.com

KUDF-LP, virtual and UHF digital[1] channel 14, is a low-powered Azteca America-affiliated television station licensed to Tucson, Arizona, United States. The station is owned by LM Media Group, Inc. It is carried on the major cable television systems in Tucson.

History[edit]

An original construction permit for a low-power television station on channel 14 was granted to K. Sandoval Burke, one of the two co-owners of Hispanic Broadcasters of Tucson, on February 28, 1989. The station, K14HR "KHR-TV", signed on April 1 as Tucson's first Telemundo affiliate and first locally programmed Spanish-language station.[2] The station was profitable within eight months, ahead of projections.[3] Hispanic Broadcasters, owned by Burke and Jay S. Zucker, also owned the low-power Telemundo station in Phoenix, K64DR.

In 1991, Jay Zucker purchased the license of silent KPOL (channel 40) out of bankruptcy for $45,000.[4] On July 1, 1992, channel 40 returned to the air as KHRR, K14HR's full-power replacement.[5] On January 1, 1993, with Telemundo now on channel 40, channel 14 relaunched as an English-language station carrying FamilyNet programming and branded as "KFAM".[6] KFAM aired such shows as The 700 Club, kids shows, other religious shows, sports specials, and pet shows. The station had no cable carriage, and shows soon moved to stations that were on cable: "Shepherd's Chapel", for instance, moved to KTTU (channel 18, now a MyNetworkTV affiliate).

In April 1996, Zucker relaunched "KFAM" as KQBN-LP "Qué Bien", aiming to target upper-income Hispanic households. The station was described as "like CNN in the daytime and HBO in primetime", showing news from Telenoticias (now Telemundo Internacional) in the day, uncut Spanish-language movies in the evening, and novelas at other times.[7] Among launch programs included the soap opera Las aguas mansas between the newscasts from 8 to 9pm.[8]

In 1999, Hispanic Broadcasters sold itself to the Apogee Companies; by this time, KQBN-LP was entirely rebroadcasting programming from Telemax, the state network of the neighboring Mexican state of Sonora.[9] In January 2004, Una Vez Más Holdings bought the station from Apogee and changed the call letters to KUDF-LP, intending to switch to Azteca America. However, the station went silent and was not seen on air until November 2005, when it began broadcasting Azteca America programming.

LM Media Group bought KUDF-LP in 2012 for $810,000.[10] The LM represents Mexican businessman Roberto Lemmen Meyer.[11]

KQBN call letters on other stations[edit]

Although Una Vez Más replaced the call letters when they took control of operations in January 2004, KQBN-LP has since been assigned to two other Una Vez Más stations — channel 43 in Phoenix took the call letters in March 2005, then when they sold the station the following November, Una Vez Mas transferred the KQBN-LP call letters to channel 28 in Prescott.

Digital channels[edit]

The station's signal is multiplexed:

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[12]
14.1 720p 16:9 KUDF-HD Main KUDF-HD programming / Azteca América
14.2 480i 4:3 Telemax Telemax
14.3 GNTVLat 16:9 "Good News TV Latino" (3ABN Latino)
14.4 GoodNws "Good News TV" (3ABN)

References[edit]

  1. ^ "Application Search Results". FCC CDBS Database. Retrieved February 14, 2013.
  2. ^ Sorenson, Dan (March 23, 1989). "All-Spanish TV station debuts April 1". Tucson Citizen. pp. 1B, 4B. Retrieved December 24, 2020.
  3. ^ Knowles, Francine (October 15, 1990). "Tucson Telemundo channel on a roll". Tucson Citizen. pp. 1F, 10F. Retrieved December 24, 2020.
  4. ^ "For the Record" (PDF). Broadcasting. November 18, 1991. pp. 85, 86. Retrieved December 24, 2020.
  5. ^ "Channel 40 now a Telemundo outlet". Arizona Daily Star. July 21, 1992. p. 11B. Retrieved December 24, 2020.
  6. ^ Cermak, Frank (December 29, 1992). "New Tucson TV station to debut with family fare". Arizona Daily Star. pp. 1A, 2A.
  7. ^ http://secure-wildcat.arizona.edu//papers/89/128/07_1_m.html
  8. ^ Elliott, Robert (April 15, 1996). "TV news station geared for upper-income Hispanics". Inside Tucson Business. pp. 12–13.
  9. ^ Pittman, David (January 20, 1999). "Spanish-language station sold". Tucson Citizen. p. 5C. Retrieved December 24, 2020.
  10. ^ "LM Media Buys Tucson LPTV For $810,000". TVNewsCheck. March 27, 2012. Retrieved December 24, 2020.
  11. ^ Jarolim, Edie (Fall 2013). "Sipping Margaritas for Charity". BizTucson. Retrieved December 24, 2020.
  12. ^ RabbitEars TV Query for KUDF

External links[edit]