Jump to content

Komsomolskaya Pravda

From Wikipedia, the free encyclopedia

Komsomolskaya Pravda
First issue on 24 May 1925
TypeDaily newspaper
Owner(s)Media Partner
PublisherIzdatelsky Dom Komsomolskaya Pravda
Editor-in-chiefOlesya Nosovad
Founded24 May 1925; 99 years ago (1925-05-24)
HeadquartersMoscow, Stary Petrovsko-Razumovsky Proezd 1/23, Building 1
Country Soviet Union (1925–1991)
Russia (1991–present)
Circulation660,000 (March 2008)
Websitewww.kp.ru Edit this at Wikidata

Komsomolskaya Pravda (Russian: Комсомольская правда; lit.'Komsomol Truth') is a daily Russian tabloid newspaper[1] that was founded in 1925.[2] Its name is in reference to the official Soviet newspaper Pravda 'Truth'.

History and profile[edit]

The issue of 23 May 1930
USSR postage stamp commemorating 50 years of Komsomolskaya Pravda

During the Soviet era, Komsomolskaya Pravda was an all-union newspaper of the Soviet Union and an official organ of the Central Committee of the Komsomol. Established in accordance with a decision of the 13th Congress of the Russian Communist Party (b), it first appeared on 24 May 1925[3] in an edition of 31,000 copies.

Komsomolskaya Pravda began as the official organ of the Komsomol, the youth wing of the Communist Party of the Soviet Union (CPSU). As such, it targeted the same 14 to 28 demographics as its parent organization, focusing initially on popular science and adventure articles while teaching the values of the CPSU. During this period, it was twice awarded the Order of Red Banner of Labour (in 1950 and 1957) and was also the recipient of the Order of Lenin (in 1930), of the Order of the October Revolution (in 1975), and of the Order of the Patriotic War (in 1945).[citation needed]

The paper's largest owner is the son of the founder of the Baltic Media Group, Sergei Rudnov, who indirectly controls 45%.[4] Until 2011, it was owned by Media Partner, which in turn was owned by ESN Group (Евросевернефть), an energy company led by Grigory Berezkin.[5] In December 2000 the Norwegian media company A-Pressen bought 25 percent plus one share of the paper.[6] It is published in tabloid format by "Izdatelsky Dom Komsomolskaya Pravda" (Komsomolskaya Pravda Publishing House).[7]

Komsomolskaya Pravda reached its highest circulation in 1990 when it sold almost 22 million daily copies.[8] In 2001 it was the ninth-top European newspaper with a circulation of 785,000 copies.[7] It was the top-selling newspaper in Russia in 2006 with daily circulation ranging from 700,000 to 3.1 million copies.[1] Its March 2008 circulation, certified by the NCS, was 660,000 copies[8] and it was the most read paper in the country based on the findings by the TNS Gallup Media.[9] In the same year the online version of the paper was also the most visited news website.[9]

In January 2015 a front-page article in Komsomolskaya Pravda suggested that the United States had orchestrated the Charlie Hebdo shooting.[10]

In May 2017, columnist Alisa Titko went viral for writing that the English city of Manchester was "full of fat people" and that she found the sight of same-sex love "disgusting".[11][12][13]

In 2021, the tabloid published an article in which former Kontinental Hockey League coach Andrei Nazarov accused New York Rangers winger Artemi Panarin of sexually assaulting an 18-year-old Latvian woman in Riga. The team released a statement condemning the allegations as a "fabrication" and "intimidation tactic" against Panarin after speaking out against "recent political events", most notably expressing his support for Russian opposition leader Alexei Navalny, who was detained upon return to Russia from Germany.[14][15]

Editors in chief of Komsomolskaya Pravda[edit]

The newspaper's editors in chief, in reverse chronological order, have been:

  • From 2022 – Olesya Nosovad
  • 1997–2022 – Vladimir Nikolayevich Sungorkin[16]
  • 1995–1997 – Vladimir Petrovich Simonov
  • 1988–1995 – Vladislav Aleksandrovich Fronin[17]
  • 1981–1988 – Gennadiy Nikolayevich Seleznyov
  • 1978–1980 – Valeriy Nikolayevich Ganichev
  • 1973–1978 – Lev Konstantinovich Korneshov[18]
  • 1965–1973 – Boris Dmitriyevich Pankin
  • 1959–1965 – Yuriy Petrovich Voronov
  • 1957–1959 – Aleksey Ivanovich Adzhubey
  • 1950–1957 – Dmitriy Petrovich Goryunov
  • 1948–1950 – Anatoly Blatin
  • 1941–1948 – Boris Sergeyevich Burkov
  • 1937–1938 – Nikolay Aleksandrovich Mikhaylov
  • 1932–1937 – Vladimir Mikhaylovich Bubekin (1904–1937)[19]
  • 1925–1928 – Taras Kostrov (Aleksandr Sergeyevich Martynovskiy)
  • 1925 – Aleksandr Nikolaevich Slepkov

Notable journalists[edit]

Related and similar publications[edit]

A "European" edition (Komsomolskaya Pravda v Evrope), aimed in particular at the Russian diaspora in Germany, as well as Russian-speaking tourists on the Croatian Adriatic coast, is distributed in several EU countries, while a special Baltic-region edition is available in Latvia, Estonia, and Finland.[26]

A number of similar, but independently owned, newspapers can be found in other member or associate-member states of the Commonwealth of Independent States (CIS):

  • Belarus – Komsomolskaya Pravda v Belorusi
  • Moldova – Komsomolskaya Pravda v Moldove
  • Kazakhstan – Komsomolskaya Pravda v Kazakhstane
  • Ukraine – Komsomolskaya Pravda v Ukraine (renamed KP in January 2016 in order to comply with Ukrainian decommunization laws[27])

The radio network Radio Komsomolskaya Pravda (Russian: Радио Комсомольская правда; lit.'Komsomol Truth Radio') is also related to the newspaper.[28]

See also[edit]


  1. ^ a b "Gazprom Snaps Up Best-Selling Tabloid". The Moscow Times. 22 November 2006. Retrieved 22 October 2008.
  2. ^ Augustyn, Adam. "Komsomolskaya Pravda. Soviet newspaper". Encyclopædia Britannica. Archived from the original on 21 November 2022. Retrieved 22 February 2023.
  3. ^ «Комсомольская правда» in the Great Soviet Encyclopedia, 1969–1978 (in Russian)
  4. ^ "Основной владелец "Комсомольской правды" раскрыл свое имя". Archived from the original on 4 May 2022. Retrieved 31 May 2023.
  5. ^ Seddon, Max (29 June 2017). "New Russian broadcaster owner says group can carry on annoying Kremlin". Financial Times. Archived from the original on 31 May 2023. Retrieved 31 May 2023.
  6. ^ Andrei Zolotov Jr. (20 June 2001). "Norwegians Sign Deal for $10M Press". The Moscow Times. Archived from the original on 26 December 2014. Retrieved 26 December 2014.
  7. ^ a b Adam Smith (15 November 2002). "Europe's Top Papers". campaign. Archived from the original on 13 March 2020. Retrieved 5 February 2015.
  8. ^ a b "The Press in Russia". BBC Monitoring. 16 May 2008. Archived from the original on 22 October 2019. Retrieved 16 May 2008.
  9. ^ a b Cecilia von Feilitzen; Peter Petrov (2011). "Some Comments on Media Typology, Media Preferences and Cultural Identity in Stockholm and St. Petersburg". In Cecilia von Feilitzen; Peter Petrov (eds.). Use and Views of Media in Sweden & Russia. Södertörns högskola. ISBN 978-91-86069-26-1. Archived from the original on 5 February 2015. Retrieved 28 January 2015.
  10. ^ Roland Oliphant (12 January 2015). "'Did the Americans plan the Paris terror attacks?' asks leading Russian tabloid". The Daily Telegraph. Archived from the original on 23 February 2018. Retrieved 4 April 2018.
  11. ^ Graham, Chris (5 May 2017). "Manchester 'full of fat people', says Russian columnist in homophobic rant". The Daily Telegraph. Archived from the original on 6 May 2017. Retrieved 7 May 2017.
  12. ^ Dearden, Lizzie (5 May 2017). "Russia's biggest newspaper attacks Manchester over 'disgusting' gay couples and 'many fat people'". The Independent. Archived from the original on 5 May 2017. Retrieved 7 May 2017.
  13. ^ Rucki, Alexandra (5 May 2017). "A Russian columnist said Manchester is full of 'fat people' and 'homosexuals', and M.E.N. readers are having none of it". Manchester Evening News. Archived from the original on 8 May 2017. Retrieved 7 May 2017.
  14. ^ "Rangers call assault allegations against Artemi Panarin an "intimidation tactic" by Putin". 23 February 2021. Archived from the original on 26 April 2022. Retrieved 26 April 2022.
  15. ^ "NHL star Artemi Panarin on leave after 'intimidation' over Navalny support | New York Rangers | the Guardian". Archived from the original on 22 April 2022. Retrieved 26 April 2022.
  16. ^ "Умер главред "Комсомольской правды" Владимир Сунгоркин". Kommersant (in Russian). 14 September 2022. Archived from the original on 14 September 2022. Retrieved 14 September 2022.
  17. ^ Атлас медиаменеджеров - Фронин Владислав Александрович (in Russian). Медиа Атлас. Archived from the original on 2 October 2011. Retrieved 3 December 2011.
  18. ^ Лев Константинович Корнешов (in Russian). Pseudology.org. Archived from the original on 19 October 2007. Retrieved 15 September 2011.
  19. ^ Владимир Михайлович Бубекин (in Russian). Pseudology.org. Archived from the original on 20 June 2010. Retrieved 3 December 2011.
  20. ^ "Всеволод Кукушкин: "У каждого игрока есть свое место в истории хоккея"" [Vsevolod Kukushkin: "Each player has his own place in the history of hockey"]. chitaem-vmeste.ru (in Russian). 1 March 2018. Archived from the original on 22 May 2021. Retrieved 14 August 2019.
  21. ^ "Биография Дмитрия Стешина, последние новости. Дмитрий Стешин биография. Биография Стешина Дмитрия. - Свободная Пресса". svpressa.ru (in Russian). Archived from the original on 15 July 2022. Retrieved 15 July 2022.
  22. ^ "Биография Александра Коц. Александр Коц биография - Свободная Пресса". svpressa.ru (in Russian). Archived from the original on 3 July 2022. Retrieved 15 July 2022.
  23. ^ "Дарья Асламова". Archived from the original on 17 November 2010.
  24. ^ "Российская журналистка Дарья Асламова была задержана в Косове". Радио Свобода. 7 August 2022. Archived from the original on 7 August 2022. Retrieved 7 August 2022.
  25. ^ "Олег Кашин". tvrain.ru. Archived from the original on 16 April 2016. Retrieved 14 March 2016.
  26. ^ "Komsomolskaya Pravda Baltiya". Archived from the original on 10 May 2020. Retrieved 23 February 2012.
  27. ^ Komsomolskaya Pravda in Ukraine newspaper renamed under 'decommunization' law Archived 8 November 2020 at the Wayback Machine, Interfax-Ukraine (12 January 2016)
  28. ^ "Радио «Комсомольская правда»" [Radio Komsomolskaya Pravda]. radiokp.ru (in Russian). Izdatelsky Dom Komsomolskaya Pravda. Retrieved 18 July 2024.

External links[edit]