La Patilla

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
La Patilla
La Patilla melon logo.png
Type of site
News site
Available inSpanish
OwnerAlberto Federico Ravell
EditorDavid Moran
WebsiteLaPatilla.com
Alexa rankIncrease 516 / 7 (Global / Venezuela, June 2018)
RegistrationNone
Users+4.5 million (monthly, September 2015)[1]
LaunchedJune 11, 2010; 8 years ago (2010-06-11)
Current statusActive

La Patilla (English: The Watermelon) is a news website that was founded by Alberto Federico Ravell, co-founder and former CEO of Globovisión, in 2010. The website is based out of Venezuela and according to Alexa, it is one of the top 600 websites visited in the world and among the top visited in Venezuela.[2][3] By 2017, La Patilla had grown to be among the top 5 most visited websites in Venezuela, with only Google, YouTube and Facebook being more popular in the country.[2][4] It is also the top visited news website in Venezuela, ranked more popular than El Universal, Globovisión and El Nacional.[5] La Patilla has hundreds of thousands of visitors reading daily.[6] It has been described as having an anti-Bolivarian government stance.[7][3]

History[edit]

La Patilla was created by co-founder and former CEO of Globovisión, Alberto Federico Ravell. In 2010, the majority shareholders of the television station asked for the resignation of the directors of Globovision which included Ravell.[8] On 11 June 2010, Ravell then created the news website, La Patilla.

Reception[edit]

In 2015, La Patilla was one of the most popular websites in Venezuela, more popular than Twitter and any other news website.[5] The only websites that were more popular in Venezuela were YouTube, Amazon, Google and Facebook.[5] According to media protection organizations[which?], Venezuelans "have been forced to find alternatives as newspapers and broadcasters struggle with state efforts to control coverage", with a growing trend of Venezuelans using online news media to bypass government censors.[3] Journalists and press-freedom advocates also state that news websites like La Patilla "have helped fill a gap" since those linked to the Venezuelan government had purchased media organizations in Venezuela, such as El Universal, Globovisión and Ultimas Noticias.[3] In an article by The Wall Street Journal discussing the rising popularity of news websites in Venezuela, La Patilla CEO Alberto Federico Ravell stated that, "The editorial line of La Patilla is to call it like it is ... We don't need paper. We don't need a broadcasting license. There's little they can do to squeeze us."[3] By 2017, La Patilla had grown to be among the top 5 most visited websites in Venezuela, with only Google, YouTube and Facebook being more popular in the country.[2]

Demographics[edit]

Shortly after La Patilla's launch, readership was primarily from postgraduate educated individuals in 2011.[9]

In 2015, La Patilla was primarily visited by those who were both college educated and not collegiately educated. One of the primary browsing locations for users was at school and at work.[4] By 2018, visitors were primarily college educated or in graduate school, with homes and work places becoming the main browsing locations while visits from schools declined.[10]

Controversy with Venezuelan government[edit]

Censorship[edit]

Netblocks showing the censorship of websites including La Patilla and Wikipedia by CANTV

On 17 May 2012, La Patilla was covering violent clashes occurring at a Venezuelan prison, La Planta, through a live stream video feed. However, visitors of La Patilla reported that the website was experiencing "irregularities" and thought it was just technical problems. Later it was discovered that La Patilla was blocked by the government-run CANTV. CANTV blocked La Patilla's original IP address and after La Patilla changed its IP address, CANTV blocked it again. Readers of La Patilla criticized the blockage by CANTV saying it was a "violation of their right to information". Readers also assumed the blockage by the government was due to the coverage of the prison clashes.[11][12][13] David Moran, editor of La Patilla stated that "Censorship has been multidimensional against us".[6]

Weeks after the Venezuelan presidential election in 2018, La Patilla had their Hypertext Transfer Protocol momentarily censored by the state-run CANTV as well as private internet service providers who had to comply with government regulations from 6 June 2018 to 11 June 2018.[14] Since June 2018, CANTV ha continued to block access to La Patilla.[15]

Attacks on reporters[edit]

On 22 April 2014, reporters from La Patilla that were covering events in Santa Fe were retained by the National Guard. The team of reporters were accused of being "fake journalists", had to show their ID's to the National Guardsmen and had their pictures taken. They were later released without further complications.[16] In another incident on 12 May 2014, a photojournalist from La Patilla was assaulted by National Police who tried to take his camera and hit him in the head with the butt of a shotgun while he covering protests in Las Mercedes.[17][18][19] A week later on 20 May 2014, the same photojournalist attacked in Las Mercedes who worked for La Patilla was assaulted by the National Police again who tried to take his camera while covering protests in the Las Minitas neighborhood in Baruta.[20] On 27 May 2014, a reporter for La Patilla was attacked while covering clashes in Táchira when he was shot in the arm by a National Guardsman armed with a shotgun.[21]

In April 2017, a La Patilla reporter was shot at close range with a tear gas canister, fracturing his tibia after being hit in the leg.[22]

Diosdado Cabello[edit]

On 11 August 2015, then President of the National Assembly, Diosdado Cabello, sued La Patilla and other media organizations for reporting that he was being investigated for his ties to drug trafficking and his alleged role in the Cartel of the Suns. On 31 May 2017, Bolivarian official Pedro Carreño leaked a document prior to trial of a decision by Venezuelan courts to award Cabello 1 billion bolívares ($500,000 USD in May 2017). Cabello stated that with the money, "I am going to pay the lawyers and I will give that to the poor children", while the lawyer for La Patilla, Alejandra Rodríguez, stated that "to publish the contents of a judicial act in the middle of a controversy, of which Pedro Carreño is not a party, invalidates the judicial proceedings ... If that decision is true, it would demonstrate once again that in Venezuela there is no separation of powers and that the Judiciary is an appendage of the United Socialist Party of Venezuela".[23]

See also[edit]

External links[edit]

References[edit]

  1. ^ "lapatilla.com". Quantcast. Retrieved 1 May 2014.
  2. ^ a b c "Top Sites in Venezuela". Alexa. Archived from the original on 16 April 2017. Retrieved 16 April 2017.CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link)
  3. ^ a b c d e Minaya, Ezequiel (7 September 2014). "Venezuela's Press Crackdown Stokes Growth of Online Media". Wall Street Journal. Retrieved 19 February 2015.
  4. ^ a b "lapatilla.com". Alexa. Archived from the original on June 17, 2015. Retrieved 17 June 2015.
  5. ^ a b c "Top Sites in Venezuela". Alexa. Archived from the original on 22 February 2015. Retrieved 22 February 2015.
  6. ^ a b Maria Delgado, Antonio (30 April 2014). "Nicolás Maduro busca poner cerrojo a la internet en Venezuela". El Nuevo Herald. Retrieved 1 May 2014.
  7. ^ "Venezuela: Freedom On The Net". Freedom on the Net 2013. Freedom House. 2013. Retrieved 19 February 2015.
  8. ^ "Alberto Federico Ravell sale de la directiva de Globovisión, El Nacional". Archived from the original on 2010-02-14.
  9. ^ "Lapatilla.com Site Info". 2011-04-13. Retrieved 2018-05-22.
  10. ^ "Lapatilla.com Traffic, Demographics and Competitors - Alexa". 2018-05-15. Retrieved 2018-05-15.
  11. ^ "Cantv, proveedor de internet del Estado venezolano, bloquea portal de noticias La Patilla". Noticias Montreal. 17 May 2012. Retrieved 27 April 2014.
  12. ^ "Cantv bloquea la página web La Patilla". Globovision. 17 May 2012. Retrieved 27 April 2014.
  13. ^ "Lapatilla.com denuncia bloqueo a usuarios en Cantv". El Mundo. 17 May 2012. Retrieved 27 April 2014.
  14. ^ "Los bloqueos de La Patilla y El Nacional revelaron una nueva forma de censura en internet". La Patilla (in Spanish). Retrieved 2018-06-12.
  15. ^ "Cantv continúa el bloqueo a La Patilla". La Patilla (in Spanish). 2018-08-24. Retrieved 2018-08-24.
  16. ^ "GNB retuvo y fichó a fotógrafos de lapatilla (Video)". La Patilla. 23 April 2014. Retrieved 25 April 2014.
  17. ^ "Impactantes imágenes: la agresión al reportero de La Patilla, captada por las cámaras de NTN24". NTN24. 12 May 2014. Retrieved 13 May 2014.
  18. ^ "Reportero gráfico de La Patilla es empujado y golpeado por un PNB: le rompieron el casco de un "cachazo"". NTN24. 12 May 2014. Retrieved 13 May 2014.
  19. ^ "PNB agrede a reportero gráfico de @La_Patilla (Video)". La Patilla. 12 May 2014. Retrieved 13 May 2014.
  20. ^ "PNB agrede nuevamente a reportero de @La_Patilla en Las Minitas (Video)". La Patilla. 19 May 2014. Retrieved 20 May 2014.
  21. ^ "Herido por perdigones reportero gráfico de @La_Patilla en Táchira (Fotos)". La Patilla. 27 May 2014. Retrieved 28 May 2014.
  22. ^ "El CPJ pide cobertura informativa "segura" durante protestas en Venezuela". La Patilla (in Spanish). 12 April 2017. Retrieved 16 April 2017.
  23. ^ "AFP: Portal venezolano de noticias LaPatilla debe pagar casi US$ 500.000 a líder chavista Diosdado". La Patilla (in Spanish). 31 May 2017. Retrieved 1 June 2017.