From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Type of site
Online newspaper
Available inRussian
OwnerRambler Media Group (subsidiary of Sberbank)
Created byAnton Nossik
LaunchedSeptember 18, 1999; 21 years ago (1999-09-18)
Current statusActive

Lenta.ru (Russian: Лента.Ру; stylised as LƐNTA.RU) is a Russian language online newspaper. Based in Moscow, it is owned by Rambler Media Group which belongs to Prof-Media. In 2013, the companies "SUP Media" and "Rambler-Afisha" united in the combined company "Afisha.Rambler.SUP". The online newspaper is one of the most popular Russian language online resources with over 600 thousand visitors daily.[1]


In 1999 Anton Nosik launched Lenta.ru together with the Foundation for Effective Politics.[2] It was (like vesti.ru) a sister e-news project under the brand gazeta.ru.[3] Nosik served as its chief editor till 2004.[2]

A Berkman Center 2010 study found it to be the most cited news source in the Russian blogosphere.[4] In 2013, Lenta.ru was ranked in 5th place in terms of traffic among European news sites by comScore-study.[5]

In January 2013, the website was relaunched with a new design and significant changes to the rubricating system. This was the most serious update of the site since 2004.[6]

Interview with Tarasenko[edit]

Following a March 10, 2014, Lenta.ru interview by Ilya Azar [ru; uk][a] of Andriy Tarasenko [uk][b] from the Right Sector's Kyiv branch,[7] Roskomnadzor immediately issued a press release on March 12, 2014,[8] in which Lenta.ru was implicated in violating numerous Russian media laws, information laws, and laws to counter extremism because the interview allowed a leader from the group to appeal to Ukrainian citizens to support pro-Ukraine causes and that the article contained a link to Dmytro Yarosh's March 1, 2014 appeal.[7][9][10][11][12][c] Since the warning by Roskomnadzor was the second issued in a 12-month period, Roskomnadzor would ask the courts to terminate Lenta.ru's mass media license.[8][11]


On March 12, 2014 the owner, Alexander Mamut, fired the Editor-in-Chief Galina Timchenko and replaced her with Alexey Goreslavsky. 39 employees out of the total 84, including Director-general Yuliya Minder, lost their jobs. This includes 32 writing journalists, all photo-editors (5 people) and 6 administrators.[13][14] The employees of Lenta.ru issued a statement that the purpose of the move was to install a new Editor-in-Chief directly controlled by the Kremlin and turn the website into a propaganda tool.[15] Dunja Mijatović, the OSCE Representative on Freedom of the Media, referred to the move as a manifestation of censorship.[16]

Galina Timchenko, together with a team of around 20 journalists who resigned from their jobs at Lenta.ru, started the new internet newspaper Meduza.

Chief editors[edit]

  • Anton Nosik (1999 – 2004)
  • Galina Timchenko (2004 – 2014)
  • Alexey Goreslavsky (2014 – 2016)
  • Alexander Belonovsky (2016 – 2017)
  • Vladimir Todorov (since 2017)[17]


Awards and recognitions[edit]

Lenta.ru has taken first place four times in the Rotor contest in the category "Information site of the year" and once, in 2000 in the category "News site of the year".[21][22]

Maxim Moshkov has won the Rotor twice (in the categories "Programmer of the Year" in 1999 and "Man of the Year" in 2005).[23]


  1. ^ Russian: Илья Вильямович Азар Ukrainian: Ілля Вільямович Азар
  2. ^ Russian: Андрей Иванович Тарасенко Ukrainian: Андрій Іванович Тарасенко
  3. ^ On March 5, 2014, Dmytro Yarosh received Basmanny Justice (Russian: Басманное Правосудие) and was charged in absentia by Moscow's Basmanny court for his actions.[11][12]


  1. ^ "Rambler's Top 100 usage statistics for Lenta.Ru". Rambler. 20 October 2008. Archived from the original on 19 July 2012. Retrieved 21 October 2008.
  2. ^ a b "Фото: Два года без Антона Носика". Газета.Ru (in Russian). Retrieved 2020-07-27.
  3. ^ Goscilo, Helena; Strukov, Vlad (2010-10-04). Celebrity and Glamour in Contemporary Russia: Shocking Chic. Routledge. ISBN 978-1-136-92435-4.
  4. ^ "Public Discourse in the Russian Blogosphere: Mapping RuNet Politics and Mobilization". Berkman Center for Internet & Society. 18 October 2010. Retrieved 11 March 2019.
  5. ^ "Сайт РИА Новости вошел в двадцатку самых посещаемых сайтов в Европе". РИА Новости (in Russian). 2013-06-25. Retrieved 2020-07-28.
  6. ^ "Lenta.ru обновила дизайн без "Студии Лебедева"". Российская газета (in Russian). Retrieved 2020-07-28.
  7. ^ a b Азар, Илья (Azar, Ilya) (10 March 2014). ""Мы — не вооруженные силы": Интервью с одним из лидеров украинского "Правого сектора"" ["We — are not armed forces": Interview with one of the leaders of the Ukrainian Right Sector]. Lentka.com (in Russian). Kyiv. Archived from the original on 10 January 2020. Retrieved 10 January 2020.
  8. ^ a b "Роскомнадзор вынес предупреждение электронному периодическому изданию "Лента.ру" за распространение материалов экстремистского характер" [Roskomnadzor issued a warning to the electronic periodical Lenta.ru for distributing extremist materials]. Roskomnadzor (in Russian). 12 March 2014. Archived from the original on 15 March 2014. Retrieved 10 January 2020.
  9. ^ "Правый сектор объявил срочную мобилизацию и вооружение" [Right Sector Announces Urgent Mobilization and Armament]. Ukrayinska Pravda (in Russian). 1 March 2014. Archived from the original on 8 March 2014. Retrieved 10 January 2020.
  10. ^ "Коллектив Ленты.ру не согласен со сменой главного редактора: В опубликованном коллективом письме, подписи под которым поставили 70 сотрудников редакции, журналисты назвали смену главного редактора прямым давлением на редакцию "Ленты.ру" и нарушением закона о СМИ" [The Lenta.ru team does not agree with the change of the editor-in-chief: In a letter published by the team signed by 70 editorial staff, the journalists called the change of the editor-in-chief a direct pressure on the Lenta.ru editorial office and a violation of the media law.]. RIA Novosti (in Russian). Moscow. 12 March 2014. Archived from the original on 10 January 2020. Retrieved 10 January 2020.
  11. ^ a b c ""Лента.ру" получила предупреждение от Роскомнадзора за интервью с одним из лидеров "Правого сектора"" [Lenta.ru received a warning from Roskomnadzor for an interview with one of the leaders of the Right Sector]. Echo Moscow (in Russian). Moscow. 12 March 2014. Archived from the original on 12 March 2014. Retrieved 10 January 2020.
  12. ^ a b "Роскомнадзор предупредил "Ленту.ру" за экстремистское интервью" [Roskomnadzor warned Lenta.ru for extremist interviews]. Свободная Пресса (Svobodnaya Press) (in Russian). 12 March 2014. Retrieved 10 January 2020.
  13. ^ В "Ленте.ру" сменился главный редактор. Lenta.ru (in Russian). 12 March 2014. Retrieved 11 March 2019.
  14. ^ "В Lenta.ru сменился гендиректор и уволились 39 сотрудников". RBK Group. 13 March 2014. Retrieved 11 March 2019.
  15. ^ Дорогим читателям от дорогой редакции [To dear readers from a dear publisher]. Lenta.ru (in Russian). 12 March 2014. Retrieved 11 March 2019.
  16. ^ Olga Razumovskaya (12 March 2014). "Russian News Editor Fired Over Ukrainian Nationalist Interview". The Wall Street Journal. Retrieved 11 March 2019.
  17. ^ "В Lenta.ru сменился главный редактор". РБК (in Russian). Retrieved 2020-07-29.
  18. ^ Из "Ленты.ру" уволились 39 человек. Lenta.ru (in Russian). 13 March 2014. Retrieved 11 March 2019.
  19. ^ "Кто делает Lenta.ru". Lenta.ru. 20 November 2012. Retrieved 11 March 2019.
  20. ^ "Maksim E. Moshkow". Lib.ru. Retrieved 11 March 2019.
  21. ^ regnum.ru https://regnum.ru/news/1004058.html. Retrieved 2020-07-30. Missing or empty |title= (help)
  22. ^ "Професcионалы профессионалам". lenta.ru. Retrieved 2020-07-30.
  23. ^ "Панорама высоких технологий. Объявлены результаты интернет-конкурса РОТОР 2005". Радио Свобода (in Russian). Retrieved 2020-07-30.

External links[edit]