Māori Television

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Maori Television)
Jump to: navigation, search
Māori Television
Māori Television Logo.png
Current Māori Television Logo
Launched 28 March 2004
Owned by New Zealand Government
Te Putahi Paoho
Picture format 576i 16:9
(anamorphic)
Slogan Mā rātou, mā mātou, mā koutou, mā tātou.
(For them, for us, for you, for everyone.)
Country New Zealand
Website maoritelevision.com
Availability
Terrestrial
Free-to-air SD
Satellite
Free-to-air SD
Cable
Pay TV SD

Māori Television, a New Zealand television station, broadcasts programmes that make a significant[quantify] contribution to the revitalisation[citation needed] of the Māori language and culture. Funded by the New Zealand Government, the station started broadcasting on 28 March 2004 from a base in Newmarket. In July 2015 the Māori Television board decided that Hamilton or Rotorua could be a new home for the broadcaster.[1]

History[edit]

Māori Television was launched on 28 March 2004 and attracted a cumulative audience of 300,000 in its first month on air (April 2004).[citation needed] The channel attracts 1.5 million viewers each month; half of all Māori aged five or more, and one third of all New Zealanders.[2]

Te Reo is the station's second channel, launched in 28 March 2008. Te Reo stands out from its sister channel by having 100% Māori language without advertising or subtitles, featuring special tribal programming with a particular focus on new programming for the fluent audience.[3]

Operations[edit]

The station is under the stewardship of two stakeholders which are the New Zealand Government, and the Maori Television Electoral College (Te Putahi Paoho). It has an annual budget of $45m, almost one third of state spending on television in New Zealand.[citation needed]

Ratings[edit]

A survey conducted by the Business and Economic Research Limited found that the 84 per cent of the general New Zealand population believes that Māori Television should be a permanent part of New Zealand broadcasting.[2]

Māori Television continues to attract a rapidly growing and increasingly broad audience across age, gender and ethnicities. More than two-thirds of the audience are non-Māori, who are looking for local programming such as Kai Time on the Road, Kete Aronui and Ask Your Auntie, many New Zealand movies and documentaries, and the diverse range of international movies and documentaries that normally would not get air-time on the main commercial networks.[citation needed]

Key people[edit]

There are seven members of the board of directors.[4]

Programming[edit]

Mission[edit]

The station operates to revitalise Maori language and culture through broadcasting. The relevant legislation says "The principal function of the Service is to promote te reo Maori me nga tikanga Maori (Maori language and culture) through the provision of a high quality, cost-effective Maori television service, in both Maori and English, that informs, educates, and entertains a broad viewing audience, and, in doing so, enriches New Zealand's society, culture, and heritage".

Controversies[edit]

Originally, Canadian John Davy was appointed chief executive of Maori Television back in 2002. However, it was found that his qualifications were false (i.e. He had a degree from the 'Denver State University') and resigned in disgrace.[5]

Newsreader Julian Wilcox was fired and reinstated in 2005. Mr Wilcox was dismissed by Maori Television after Mr Wilcox contributed to information provided to other media leading to negative stories being broadcast and published.[6]

Maori TV presenter Ngarimu Daniels who was banned from taking part in protests and whose gay partner was referred to as a "dyke" by a senior MTS manager has been awarded $16,000. Leonie Pihama, a leading Maori academic and film-maker, resigned from the seven-member board citing a conflict of interest over an employment dispute taken against the network by her partner, Te Kaea news presenter Ngarimu Daniels.[7][8]

Notes[edit]

  1. ^ "Maori Television could move offices". 3 News. 24 November 2015. Archived from the original on 24 November 2015. 
  2. ^ a b "Maori Television Marks Fifth On-Air Anniversary". Throng. 26 March 2009. Retrieved 26 June 2009. 
  3. ^ "Te Reo". Māori Television. 
  4. ^ "Board & Executive". Māori Television. Retrieved 20 November 2016. 
  5. ^ Louisa Cleave (29 May 2002). "John Davy sent to prison for eight months". The New Zealand Herald. 
  6. ^ "Public Apology From Julian Wilcox". Scoop News, Press Release: Maori Television Service. 3 October 2005. Retrieved 11 May 2013. 
  7. ^ Beston, Anne (31 August 2005). "Maori TV presenter wins $16,000, right to protest". The New Zealand Herald. Retrieved 19 October 2011. 
  8. ^ "Maori TV board member quits over job dispute". Employment relations news – NZ Herald. 1 July 2005. 

External links[edit]