Media of Mauritania

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

The media of Mauritania is undergoing a shift into a freer journalistic environment, while becoming increasingly open to private sector.[1]

Journalists are experiencing a period of relative freedom following the coup of 2005, which ended a military dictatorship. The laws governing media are the most liberal in the Sub-Saharan Africa region. As of 2010, Reporters Without Borders ranked Mauritania 99 out of 178 in its worldwide index of press freedom.

A setback for press freedom occurred in 2009, when Hanevy Ould Dehah, editor of the website Taqadoumy, was imprisoned for several months, with an arbitrarily extended prison sentence, on the grounds of offending morals.[2] Journalists may be banned in Mauritania for publishing work that undermines Islam.

After a coup in 2008, the new regime clamped down on some radio and television journalists, while other media enjoyed freedom of speech, notably "Le Calame" and "La Tribune".[3] Poorly paid journalists often edit work on demand by politicians or business interests. Self-censoring and lack of sources for articles are other problems marring balanced reporting in Mauritania.

Print[edit]

Print media are enjoying a period of freedom under the current government, and freedom of speech is, for the most part, flourishing. The most popular print publications in Mauritania today are sensationalist newspapers called "peshmergas".

  • Akhbar Nouakchott, daily, in Arabic[4]
  • Le Calame (Al-Qalam), weekly, in Arabic and French[1] OCLC 887897109
  • Chaab, daily, in Arabic[1][5]
  • L'Eveil-Hebdo, weekly[3]
  • Horizons, daily, in French[1]
  • Journal Officiel, government journal of record[1] OCLC 45951100
  • Al-Mourabit [1]
  • Nouakchott Info, daily, in French[3]
  • Le Quotidien de Nouakchott [1]
  • Rajoul Echaree[3]

Television[edit]

Mauritania's TV stations are state-owned. In 2010, however, the government passed legislation to open broadcasting to the private sector. Mauritania's public television station also has six regional stations that offer local programming.

News agencies:

Radio[edit]

See also: List of radio stations in Africa: Mauritania

Mauritania's radio stations are state-owned. In 2010, however, the government passed legislation to open broadcasting to the private sector.

Agence Indépendante d'information ALAKHBAR. Première agence d’information indépendante en mauritanien. Elle publie en Arabe et en Français

Telecommunications[edit]

Mauritel, which was privatized in 2001, maintains a monopoly over fixed-line service.

Mobile phone service is mostly restricted to urban areas, where 70 out of 100 people have mobile phones.[6] Moroccan-owned Maroc Telecom operates in Mauritania, as well as Burkina Faso, Gabon and Mali.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c d e f g "Mauritania: Media and Publishing". Encyclopædia Britannica. Retrieved 17 September 2017.
  2. ^ "Mauritania". Reporters Without Borders. Retrieved August 20, 2011.
  3. ^ a b c d Europa 2003.
  4. ^ a b c "Mauritania Profile: Media". BBC News. Retrieved 17 September 2017.
  5. ^ Anthony G. Pazzanita (2008). Historical Dictionary of Mauritania (3rd ed.). United States: Scarecrow Press. ISBN 978-0-8108-6265-4.
  6. ^ "Mauritania, CIA World Fact Book". CIA. Retrieved August 20, 2011.

Bibliography[edit]

External links[edit]