Morgenbladet

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Morgenbladet
Type Weekly newspaper
Format Compact (Tabloid)
Owner(s) NHST Media Group (33%)
Fritt Ord (33%)
Forlagskonsult AS (33%)
Others (1%)
Editor Anna B. Jenssen
Founded 1819
Political alignment None
Language Norwegian
Headquarters Oslo, Norway
Circulation 29,040 (2015)
Website www.morgenbladet.no
Morgenbladet of 2 January 1820

Morgenbladet (Norwegian for "The Morning Paper") is a Norwegian weekly newspaper.

History and profile[edit]

Morgenbladet was founded in 1819[1] by the book printer Niels Wulfsberg. The paper is the country's first daily newspaper;[1] however, Adresseavisen was founded earlier. For a long time, Morgenbladet was also the country's biggest newspaper. Under the leadership of Christian Friele from 1857 to 1893,[2] it was the leading conservative news outlet in Norway.[3]

Morgenbladet was closed down by the German Wehrmacht during World War II due to its principled views. Its chief editor Olaf Gjerløw and news editor Fredrik Ramm were arrested by the Germans in 1941.[3] When the new chief editor Rolv Werner Erichsen was sent to the Grini detention camp by the German occupying force in 1943, the newspaper was discontinued for the remainder of the war.

After the war Morgenbladet struggled to survive, partly because it refused to give in to commercialism and carry ads. The organization Libertas owned the newspaper in the period 1983-87. It was launched as a tabloid in 1987-88 under editor Hans Geelmuyden, who resigned along with most of the editorial staff after numerous conflicts with the owner Hroar Hansen. Hansen gradually aligned the newspaper with the Norwegian Progress Party.[3]

In 1993, Morgenbladet was bought by Truls Lie. Lie turned the newspaper back into a broadsheet weekly newspaper, now more highbrow in tone, with emphasis on culture, art, literature and anti-neoliberal politics, in the style of French monthly newspaper Le Monde diplomatique. Alf van der Hagen was the editor in the period 2003-2012, gradually abandoning this radical style and reintroducing the tabloid format. In this period, the circulation more than trebled, and peaked at just below 30,000 in 2013.

On the board of Morgenbladet AS are, among others, Bjørn Smith-Simonsen (chairman), Anine Kierulf and Cato Schiøtz. As of 2016, 99% of the shares are owned by NHST Media Group, Fritt Ord and Forlagskonsult AS.[4]

The average circulation was 29,046 copies in 2015, making Morgenbladet the largest weekly newspaper in Norway by circulation, and the ninth largest newspaper if daily newspapers are included.

Circulation[edit]

Numbers from the Norwegian Media Businesses' Association, Mediebedriftenes Landsforening.[5]

Circulation 1986 - 2015. Figures for 1987-93 and 1999 are not available.
  • 1995: 5,057
  • 2000: 6,022
  • 2005: 13,870
  • 2010: 23,637
  • 2015: 28,090

Chief editors[edit]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b Bernard A. Cook (2001). Europe Since 1945: An Encyclopedia. Taylor & Francis. p. 935. ISBN 978-0-8153-4058-4. Retrieved 25 November 2014. 
  2. ^ Martin Eide. "The Power of Editing" (PDF). Nordicom. Retrieved 31 May 2016. 
  3. ^ a b c "Morgenbladet". Store norske leksikon. 14 February 2009. Retrieved 31 May 2016. 
  4. ^ "Morgenbladet AS". Proff.no (in (Norwegian)). Retrieved 31 May 2016. 
  5. ^ "Opplagstall norske aviser". Medienorge (in (Norwegian)). 18 November 2015. Retrieved 31 May 2016. 
  6. ^ Cathrine Elnan (25 June 2012). "Anna B Jenssen er Morgenbladets nye sjef". Aftenposten. Retrieved 25 November 2014.