The Moscow News

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Moscow News)
Jump to: navigation, search
This article is about the English-language newspaper. For the Russian-language newspaper, see Moskovskiye Novosti. For the pre-revolutionary Russian newspaper, see Moskovskie Vedomosti.
Cover of a 1979 Soviet issue of the Moscow News.

The Moscow News, which began publication in 1930, is Russia's oldest English-language newspaper. Many of its feature articles used to be translated from the Russian language Moskovskiye Novosti.

On January 23,2014, the paper ceased appearing in print 'by order of the management'.[1] On March 14, 2014, the paper 'ceased updating materials on its news website, Facebook page and Twitter account due to the liquidation process and reorganization of its parent company, the Russian state news agency RIA Novosti'.[2] Both events followed President Vladimir Putin's December 9, 2013 abolition of the state-owned news agency, which would be merged in 2014 into a new news agency Rossiya Sevodnya[3] Editor Natalia Antonova wrote in a March 14 farewell signed article: 'If you write about Russia with any kind of nuance, you may confuse and anger many people. At first this will scare you, then it will infuriate you, then you'll get used to it.'[4]


The Moscow News was founded by American socialist Anna Louise Strong and approved by the Communist leadership—at that time already dominated by Joseph Stalin—in 1930 as an international newspaper with the purpose of spreading the ideas of socialism to international audience. The paper was soon published in many languages, including major world languages, such as French, German, Spanish, and Arabic, as well as languages of neighboring countries, such as Finnish.

In 1949, the Moscow News was shut down after its editor-in-chief, Mikhail Borodin, was arrested (and most likely died in a prison camp (Gulags). The paper resumed publication under the supervision of the Communist Party on January 4, 1956. Perhaps in the mid-1990s, Sergey Roy became the editor-in-chief.

In 1985, Gennady Ivanovich Gerasimov was the editor-in-chief. When he hired Bob Meyerson as an editor stylist (a re-write editor), Meyerson (who was the only American pacifist living full-time in the USSR) became the only American working for any Soviet newspaper during the next three years. In addition to his daily 9 o'clock to 5 O'clock editing duties, Meyerson managed to write about a dozen articles featuring courageous American tourists who had come to the USSR as bridges for peace. Simultaneously, those articles promoted freedom of speech in the USSR by highlighting the efforts of rare topics such as citizen diplomacy, civil disobedience, and the dangers of nuclear energy (two years before the Chernobyl disaster), the dangers of nuclear war, and the work of some US diplomats in Moscow who intentionally or unintentionally were perpetuating the Cold War and the nuclear arms race, etc.

Thanks to some key help from several of his co-workers, and the support of Gerasimov and several American sponsors, in 1988 Bob was able to found the first branch of Toastmasters International ever in a communist country, which marked the first time that courses in public speaking were allowed at the Soviet equivalent of Harvard, which was Mikhail Gorbachev's alma mater (Moscow State University).

At Gerasimov's request, in early 1999, Meyerson founded a second Toastmasters club in Moscow--this time at Gerasimov's alma mater, the Moscow State Institute for International Relations (MGIMO). A third club for working professionals was founded later that year by Meyerson, who suggested a name that would encourage the members not to be afraid to speak out. That club was "The Moscow Free Speakers," and remarkably, it is still functioning in 2016. When Gennady Gerasimov left the Moscow News in 1987 to become the official press spokesman for Michail Gorbachev, Yegor Yakovlev became the editor-in-chief and the newspaper began to break one taboo after another during the era of Gorbachev's reforms known as glasnost (openness) and perestroika (rebuilding). During that time some communists were so infuriated at the paper's shocking revelations and criticism that they started calling the Moscow News derogatory names such as "The Yellow Press," etc. Around 1989 there was a suspicious late night fire in a prestigious restaurant (the VTO restaurant) on the ground floor in the same building as the Moscow News. There was one fatality as someone slipped from an ice-covered second floor window. Due to considerable water and structural damage to the English edition of the Moscow News, the staff had to relocate several blocks away to a much newer building in the section of Moscow known as the Arbat). In 2004, the Moscow News began to introduce a fully colored front-page.

Under President Vladimir Putin, and suffering from declining sales, Moscow News was bought by Mikhail Khodorkovsky, one of Russia's oligarchs and owner of Yukos. Khodorovsky hired Yevgeny Kiselyov, an outspoken liberal journalist who started a scandal in the ranks by firing nine veteran journalists. Kiselyov was eventually replaced.

The Moscow News has had numerous other owners: Ogonyok, International Book, and the All-Union Society of Cultural Ties with Foreign Countries among others have had a stake in the historic newspaper at one time or another. In 2007, the English version of The Moscow News was partially owned by the RIA Novosti news agency, with some of articles translated from Moskovskiye Novosti.

Between January and September 2007, the paper was managed by Anthony Louis,[5] who introduced several changes. The paper's format was changed to a completely new layout with new fonts and masthead design. The paper went from 16 to 32 pages and featured a variety of popular columnists, both Russian and foreigners.

Local and business coverage was expanded, as well as a sport and local section that features regular original writing by staff writers, most of whom are expatriates living in Moscow. Distribution on domestic and international Aeroflot flights was reintroduced as well. The paper was available free of charge at many business establishments in the Russian capital, and was sold in kiosks at prominent locations, such as Pushkin Square. Between September 2007 and February 2009, the editor-in-chief was Robert Bridge.

In the summer of 2012, the paper started appearing less often, dropping being from a bi-weekly to being a weekly, and its news and politics sections took on a broader, more in-depth focus. It ran occasional advertisement, and was distributed mainly free of charge. It continued to cover both Russian and global news and columns by writers including Mark Galeotti. The paper was financed entirely by its owners. It ceased publication in 2014 and became a web-only news medium, although from two months later the web edition was no longer updated. The printed paper's last editor-in-chief was Natalia Antonova.


  1. ^ Natalia Antonova, "Print edition of The Moscow News shut down", Moscow News, 23 January, 2014. Accessed: 14 March, 2014.
  2. ^ "The Moscow News temporarily stops publication" Moscow News, 14 March, 2014. Accessed: 14 March, 2014.
  3. ^ "Russian news agency RIA Novosti closed down", BBC News, London, 9 December 2013. Accessed: 14 March, 2014.
  4. ^ Natalia Antonova, "From your friendly editor: a goodbye and some unsolicited advice", Moscow News, 14 March, 2014. Accessed: 14 March, 2014.
  5. ^ "Arcadi Gaydamak annonce avoir racheté 'France Soir' (Arcadi Gaydamak announce having bought back 'France Soir')". Le Monde. March 14, 2006. 
  • Baker, Peter and Susan Glasser. Kremlin Rising. Scribner: New York, 2005. p. 287.

External links[edit]