Moss Dagblad

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Moss Dagblad
Type Three days a week
Format Tabloid (1980–present)
Owner(s) A-pressen
Editor Morten Øby
Founded 1912
Political alignment Labour Party
Non-partisan
Headquarters Moss, Norway
Circulation 5,648[1]
Website www.moss-dagblad.no

Moss Dagblad is a local newspaper in Moss, Norway that was reestablished in 2014 as a zoned publication of the daily Dagsavisen.

At one time it was second largest in the city behind Moss Avis, it was published three days a week where the chief editor was Morten Øby.

The paper was established in 1912 as Moss Socialdemokrat, being affiliated with the Labour Party. It changed its name to Folkets Blad in 1923. In 1927 it absorbed the Social Democratic Moss Arbeiderblad, and continued under the name Moss og Omegn Arbeiderblad. In 1957 it absorbed the Ski-based Labour newspaper Follo,[2] and from 1960 it continued under the name Moss Dagblad. It later became an independent paper.[3]

It changed to tabloid format in 1980 and launched a Sunday newspaper in 1998, but the Sunday edition lasted only for one year. In 2001 the number of issues per week was cut from six to three.[3]

In addition to Moss, the newspaper covered Våler and Vestby. In 1983 it had a circulation of only 2,917,[2] which increased to 6,937 in 2004.[3] In 2008 it had a circulation of 5,648, of whom 5,551 were subscribers.[1] Moss Avis was published by Moss Dagblad AS, which was owned 100% by A-pressen.[1]

References[edit]

  1. ^ a b c "Moss Dagblad". Norwegian Media Registry (in Norwegian). Norwegian Media Authority. Archived from the original on August 18, 2007. Retrieved 8 March 2009. 
  2. ^ a b Østbye, Helge (1984). Massemediene (in Norwegian). Oslo: Tiden. p. 22. ISBN 82-10-02375-6. 
  3. ^ a b c Henriksen, Petter, ed. (2007). "Moss Dagblad". Store norske leksikon (in Norwegian). Oslo: Kunnskapsforlaget. Retrieved 8 March 2009.