Napi Gazdaság

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Napi Gazdaság
Type Daily newspaper
Owner(s) Századvég Gazdaságkutató
Editor-in-chief György Barcza
Managing editors Péter Keresztesi
Founded 17 September 1991
Language Hungarian
Ceased publication 31 August 2015
Headquarters Budapest

Napi Gazdaság (meaning Daily Business in English)[1] was a Budapest-based daily newspaper published in Hungary from 1991 to 2015. The daily focused on financial and business news. It was succeeded by Magyar Idők, a conservative political daily on 1 September 2015.[2]

History and profile[edit]

Napi Gazdaság was based in Budapest.[3][4] In the late 1990s the owner of the daily bankrupted and a group of young investors bought it.[5] During this period the paper was independent and covered investigative reports.[5] The Central European Media and Publishing Co. (CEMP) acquired 50% of the daily in 2007.[6] It was owned by CEMP until August 2013 when it was sold to the think tank and research center Századvég Economic Research Inc. (Századvég Gazdaságkutató in Hungarian).[7][8] The think tank is linked to Fidesz, a conservative political party.[8] The website of the daily, Napi.hu, remained in possession of CEMP.[9] The last editor-in-chief of the daily was György Barcza and its managing director was Péter Keresztesi.[7]

Napi Gazdaság provided mostly financial news and was one of two business newspapers in the country.[10][4] The other business newspaper in the country is Világgazdaság.[4]

The daily occasionally published supplements one of which was about Polish economy and in Polish.[11] On 31 August 2015 the paper ceased publication.[2]

Circulation[edit]

The 1998 circulation of Napi Gazdaság was 14,000 copies.[12] It was 15,000 copies in 1999.[5] The audited readership per day was 33,000 in 2012.[13]

Controversy[edit]

In November 2013, English language news website specializing in current events taking place in Hungary, The Budapest Beacon, reported that both Napi Gazdaság's daily edition and its website were fined by the National Bank of Hungary for illegally manipulating the market.[9][14]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Napi.hu". Publicitas. Retrieved 6 December 2013. 
  2. ^ a b "Keddtől Magyar Idők néven jelenik meg a Napi Gazdaság". mandiner.hu. 1 September 2015. Retrieved 30 September 2015. 
  3. ^ Hungary Newspapers Hotnewspapers Retrieved 6 December 2013.
  4. ^ a b c "Communicating Europe: Hungary Manual" (PDF). European Stability Initiative. December 2010. Retrieved 26 November 2014. 
  5. ^ a b c Rita M. Csapo-Sweet; Ildiko Kaposi (Spring 1999). "Mass Media in Post-Communist Hungary". International Communications Bulletin. 34 (1-2). Retrieved 27 December 2014. 
  6. ^ CEMP presentation CEMP. Retrieved 6 December 2013.
  7. ^ a b Krisztián Kummer (9 September 2013). "Napi Gazdaság: The think tank newspaper". Budapest Business Journal. Retrieved 6 December 2013. 
  8. ^ a b "Fidesz-linked firm buys national economic daily". Hungarian Media Monitor. 13 August 2013. Retrieved 6 December 2013. 
  9. ^ a b Richard Field (25 November 2013). "Hungarian Central Bank fines newspaper for "influencing the market in a prohibited manner"". The Budapest Beacon. Retrieved 6 December 2013. 
  10. ^ "Hungary" (PDF). Reuters Institute. Retrieved 6 December 2013. 
  11. ^ "Polish supplement". Kislow. Retrieved 6 December 2013. 
  12. ^ Marina Popescu; Gábor Tóka (April 2000). "Campaign Effects in the 1994 and 1998 Parliamentary Elections in Hungary" (PDF). European Consortium for Political Research. Retrieved 26 November 2014. 
  13. ^ "Media offer 2013" (PDF). Napi. Retrieved 6 December 2013. 
  14. ^ "National Bank of Hungary Fined Napi Gazdaság and Napi.hu for Illegal Market Manipulation". XpatLoop. 27 November 2013. Retrieved 6 December 2013.