Newsweek

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Newsweek
Newsweek Logo.svg
Editor-in-chiefNancy Cooper[1]
Former editors
CategoriesMagazine, publisher
PublisherDev Pragad[4][5]
Total circulation
(2015)
100,000[6]
First issueFebruary 17, 1933; 89 years ago (1933-02-17)
Company
CountryUnited States
Based inNew York City
LanguageEnglish, Japanese, Korean, Polish, Romanian, Spanish, Rioplatense Spanish, Arabic, Serbian
Websitewww.newsweek.com
ISSN0028-9604
OCLC818916146

Newsweek is an American weekly online news magazine and digital news platform, co-owned 50 percent each by Dev Pragad, its president and CEO, and Johnathan Davis, who has no operational role at Newsweek.[7] Founded as a weekly print magazine in 1933, it was widely distributed during the 20th century, and had many notable editors-in-chief. The magazine was acquired by The Washington Post Company in 1961, and remained under its ownership until 2010.

Revenue declines prompted The Washington Post Company to sell it, in August 2010, to the audio pioneer Sidney Harman for a purchase price of one dollar and an assumption of the magazine's liabilities.[8] Later that year, Newsweek merged with the news and opinion website The Daily Beast, forming The Newsweek Daily Beast Company. Newsweek was jointly owned by the estate of Harman and the diversified American media and Internet company IAC.[9][10] Newsweek continued to experience financial difficulties, which led to the cessation of print publication and a transition to an all-digital format at the end of 2012.

In 2013, IBT Media acquired Newsweek from IAC; the acquisition included the Newsweek brand and its online publication, but did not include The Daily Beast.[11] IBT Media, which also owns the International Business Times, rebranded itself as Newsweek Media Group, and in 2014, relaunched Newsweek in both print and digital form.

In 2018, IBT Media split into two companies, Newsweek Publishing and IBT Media. The split was accomplished one day before the District Attorney of Manhattan indicted Etienne Uzac, the co-owner of IBT Media, on fraud charges.[12][13][14]

Under Newsweek‘s current co-owner and CEO, Dev Pragad, it is both profitable, with revenue of $60 million, and also growing: between May 2019 and May 2022, its monthly unique visitors increased from about 30 million to 48 million, according to Comscore.[7][15]

History[edit]

First issue of News-Week February 17, 1933

Founding and early years (1933–1961)[edit]

January 16, 1939, cover featuring Felix Frankfurter
May 8, 1944 WWII "Armed Forces Overseas Edition"

News-Week was launched in 1933 by Thomas J. C. Martyn, a former foreign-news editor for Time. He obtained financial backing from a group of U.S. stockholders "which included Ward Cheney, of the Cheney silk family, John Hay Whitney, and Paul Mellon, son of Andrew W. Mellon".[16]: 259 Paul Mellon's ownership in News-Week apparently represented "the first attempt of the Mellon family to function journalistically on a national scale".[16]: 260 The group of original owners invested around US$2.5 million (equivalent to $52.33 million in 2021). Other large stockholders prior to 1946 were public utilities investment banker Stanley Childs and Wall Street corporate lawyer Wilton Lloyd-Smith.

Journalist Samuel T. Williamson served as the first editor-in-chief of News-Week. The first issue of the magazine was dated February 17, 1933. Seven photographs from the week's news were printed on the first issue's cover.[17]

In 1937 News-Week merged with the weekly journal Today, which had been founded in 1932 by future New York Governor and diplomat W. Averell Harriman, and Vincent Astor of the prominent Astor family. As a result of the deal, Harriman and Astor provided $600,000 (equivalent to $11,310,000 in 2021) in venture capital funds and Vincent Astor became both the chairman of the board and its principal stockholder between 1937 and his death in 1959.[citation needed]

In 1937 Malcolm Muir took over as president and editor-in-chief. He changed the name to Newsweek, emphasized interpretive stories, introduced signed columns, and launched international editions.[citation needed]

Under Post ownership (1961–2010)[edit]

The magazine was purchased by The Washington Post Company in 1961.[18]

Osborn Elliott was named editor of Newsweek in 1961 and became the editor-in-chief in 1969.

March 1, 1976, story about SLA members Bill and Emily Harris

In 1970, Eleanor Holmes Norton represented sixty female employees of Newsweek who had filed a claim with the Equal Employment Opportunity Commission that Newsweek had a policy of allowing only men to be reporters.[19] The women won, and Newsweek agreed to allow women to be reporters.[19] The day the claim was filed, Newsweek's cover article was "Women in Revolt", covering the feminist movement; the article was written by a woman who had been hired on a freelance basis since there were no female reporters at the magazine.[20]

Edward Kosner became editor from 1975 to 1979 after directing the magazine's extensive coverage of the Watergate scandal that led to the resignation of President Richard Nixon in 1974.

Richard M. Smith became chairman in 1998, the year that the magazine inaugurated its "Best High Schools in America" list,[21] a ranking of public secondary schools based on the Challenge Index, which measures the ratio of Advanced Placement or International Baccalaureate exams taken by students to the number of graduating students that year, regardless of the scores earned by students or the difficulty in graduating. Schools with average SAT scores above 1300 or average ACT scores above 27 are excluded from the list; these are categorized instead as "Public Elite" High Schools. In 2008, there were 17 Public Elites.[22]

Smith resigned as board chairman in December 2007.[23]

Restructuring and new owner (2008–2010)[edit]

The first issue released after the magazine switched to an opinion and commentary format

During 2008—2009, Newsweek undertook a dramatic business restructuring.[24][25] Citing difficulties in competing with online news sources to provide unique news in a weekly publication, the magazine refocused its content on opinion and commentary beginning with its May 24, 2009, issue. It shrank its subscriber rate base, from 3.1 million to 2.6 million in early 2008, to 1.9 million in July 2009 and then to 1.5 million in January 2010—a decline of 50% in one year. Jon Meacham, Editor-in-chief from 2006 to 2010,[3] described his strategy as "counterintuitive" as it involved discouraging renewals and nearly doubling subscription prices as it sought a more affluent subscriber base for its advertisers.[26] During this period, the magazine also laid off staff. While advertising revenues were down almost 50% compared to the prior year, expenses were also diminished, whereby the publishers hoped Newsweek would return to profitability.[27]

The financial results for 2009 as reported by The Washington Post Company showed that advertising revenue for Newsweek was down 37% in 2009 and the magazine division reported an operating loss for 2009 of US$29.3 million (equivalent to $37.01 million in 2021) compared to a loss of US$16 million in 2008 (equivalent to $20.14 million in 2021).[28] During the first quarter of 2010, the magazine lost nearly US$11 million (equivalent to $13.67 million in 2021).[29]

By May 2010, Newsweek had been losing money for the past two years and was put up for sale.[30] The sale attracted international bidders. One bidder was Syrian entrepreneur Abdulsalam Haykal, CEO of Syrian publishing company Haykal Media, who brought together a coalition of Middle Eastern investors with his company. Haykal later claimed his bid was ignored by Newsweek's bankers, Allen & Co.[31]

The magazine was sold to audio pioneer Sidney Harman on August 2, 2010 for US$1 in exchange for assuming the magazine's financial liabilities.[8][32] Harman's bid was accepted over three competitors.[33] Meacham left the magazine upon completion of the sale. Sidney Harman, a major contributor to Zionist causes, was the husband of Jane Harman, at that time a member of Congress from California.

Merger with The Daily Beast (2010–2013)[edit]

At the end of 2010, Newsweek merged with the online publication The Daily Beast, following extensive negotiations between the respective proprietors. Tina Brown, The Daily Beast's editor-in-chief, became editor of both publications. The new entity, The Newsweek Daily Beast Company, was 50% owned by IAC/InterActiveCorp and 50% by Harman.[9][10][34]

Redesign (2011)[edit]

Newsweek was redesigned in March 2011.[35] The new Newsweek moved the "Perspectives" section to the front of the magazine, where it served essentially as a highlight reel of the past week on The Daily Beast. More room was made available in the front of the magazine for columnists, editors, and special guests. A new "News Gallery" section featured two-page spreads of photographs from the week with a brief article accompanying each one. The "NewsBeast" section featured short articles, a brief interview with a newsmaker, and several graphs and charts for quick reading in the style of The Daily Beast. This is where the Newsweek staple "Conventional Wisdom" was located. Brown retained Newsweek's focus on in-depth, analytical features and original reporting on politics and world affairs, as well as a new focus on longer fashion and pop culture features. A larger culture section named "Omnivore" featured art, music, books, film, theater, food, travel, and television, including a weekly "Books" and "Want" section. The back page was reserved for a "My Favorite Mistake" column written by celebrity guest columnists about a mistake they made that helped shape who they are.[35]

Cessation of print format (2012)[edit]

The cover of Newsweek's final print issue under The Newsweek Daily Beast Company ownership

On July 25, 2012, the company operating Newsweek indicated the publication was likely to go digital to cover its losses and could undergo other changes by the next year. Barry Diller, chairman of the conglomerate IAC/InterActiveCorp, said his firm was looking at options since its partner in the Newsweek/Daily Beast operation had pulled out.[36]

At the end of 2012, the company discontinued the American print edition after 80 years of publication, citing the increasing difficulty of maintaining a paper weekly magazine in the face of declining advertising and subscription revenues and increasing costs for print production and distribution.[37] The online edition is named Newsweek Global.[38]

Spin-off to IBT Media, return to print (2013–2018)[edit]

In April 2013, IAC chairman and founder Barry Diller stated at the Milken Global Conference that he "wished he hadn't bought" Newsweek because his company had lost money on the magazine and called the purchase a "mistake" and a "fool's errand".[39]

On August 3, 2013, IBT Media acquired Newsweek from IAC on terms that were not disclosed; the acquisition included the Newsweek brand and its online publication, but did not include The Daily Beast.[11]

On March 7, 2014, IBT Media relaunched a print edition of Newsweek[40] with a cover story on the alleged creator of Bitcoin, which was widely criticized for its lack of substantive evidence. The magazine stood by its story.[41]

IBT Media announces that the publication returned to profitability on October 8, 2014.[42]

In February 2017, IBT Media appointed Matt McAllester, then editor of Newsweek International, as global editor-in-chief of Newsweek.[43]

In January 2018, Newsweek offices were raided by the Manhattan District Attorney's office as part of an investigation into co-owner and founder, Etienne Uzac. Columbia Journalism Review noted the probe "focused on loans the company took out to purchase the computer equipment",[44] and several Newsweek reporters were fired after reporting on the issue. Uzac pleaded guilty to fraud and money-laundering in 2020.[45]

Newsweek Publishing LLC (2018–present)[edit]

In September 2018, after completing the strategic structural changes introduced in March of the same year, IBT Media spun off Newsweek into its own entity, Newsweek Publishing LLC, with co-ownership to Dev Pragad and Johnathan Davis of IBT Media.[46][14] Under current co-owner and CEO Dev Pragad, Newsweek has made improvements and the company is growing and profitable. According to a profile in Management Today, Dev Pragad has spent the past five years leading a remarkable transformation at Newsweek. Profits have been growing healthily since 2018, and the company is without debt for the first time in decades.[47]

In 2020, Newsweek’s website hit 100 million unique monthly readers, up from seven million at the start of 2017.[47] In 2021, its revenues doubled to $60 million and traffic increased to 48 million monthly unique visitors in May 2022 from about 30 million in May 2019 according to Comscore.[7][15] Dev Pragad was recently profiled in The CEO Magazine regarding the publications turnaround, which was also the subject of a Harvard Business School case study. The case focuses on the challenges Dev Pragad and Newsweek's digital transformation and the actions of its leadership team to turn it into a successful, long-term business.[48]

Circulation and branches[edit]

In 2003, worldwide circulation was more than 4 million, including 2.7 million in the U.S; by 2010 it reduced to 1.5 million (with newsstand sales declining to just over 40,000 copies per week). Newsweek publishes editions in Japanese, Korean, Polish, Romanian, Spanish, Rioplatense Spanish, Arabic, Turkish, Serbian, as well as an English-language Newsweek International. Russian Newsweek, published since 2004, was shut in October 2010.[49] The Bulletin (an Australian weekly until 2008) incorporated an international news section from Newsweek.

Based in New York City, the magazine claimed 22 bureaus in 2011: nine in the U.S.: New York City, Los Angeles, Chicago/Detroit, Dallas, Miami, Washington, D.C., Boston and San Francisco, and others overseas in London, Paris, Berlin, Moscow, Jerusalem, Baghdad, Tokyo, Hong Kong, Beijing, South Asia, Cape Town, Mexico City and Buenos Aires.[citation needed]

According to a 2015 column in the New York Post, after returning to print publication, Newsweek was selling c. 100,000 copies per month, with staff at that time numbering "about 60 editorial staffers", up from a low of "less than 30 editorial staffers" in 2013, but with plans then to grow the number to "close to 100 in the next year".[6]

Controversies[edit]

Allegations of sexism[edit]

In 1970, Eleanor Holmes Norton represented sixty female employees of Newsweek who had filed a claim with the Equal Employment Opportunity Commission that Newsweek had a policy of allowing only men to be reporters.[19] The women won, and Newsweek agreed to allow women to be reporters.[19] The day the claim was filed, Newsweek's cover article was "Women in Revolt", covering the feminist movement; the article was written by Helen Dudar, a freelancer, in the belief that there were no female writers at the magazine capable of handling the assignment. Those passed over included Elizabeth Peer, who had spent five years in Paris as a foreign correspondent.[50]

The 1986 cover of Newsweek featured an article that said "women who weren't married by 40 had a better chance of being killed by a terrorist than of finding a husband".[51][52] Newsweek eventually apologized for the story and in 2010 launched a study that discovered 2 in 3 women who were 40 and single in 1986 had married since.[51][53] The story caused a "wave of anxiety" and some "skepticism" amongst professional and highly educated women in the United States.[51][53] The article was cited several times in the 1993 Hollywood film Sleepless in Seattle starring Tom Hanks and Meg Ryan.[51][54] Comparisons have been made with this article and the current rising issues surrounding the social stigma of unwed women in Asia called sheng nu.[51]

Controversial Newsweek cover, November 23, 2009, issue

Former Alaska Governor and 2008 Republican vice presidential nominee Sarah Palin was featured on the cover of the November 23, 2009, issue of Newsweek, with the caption "How do you Solve a Problem Like Sarah?" featuring an image of Palin in athletic attire and posing. Palin herself, the Los Angeles Times and other commentators accused Newsweek of sexism for their choice of cover in the November 23, 2009 issue discussing Palin's book, Going Rogue: An American Life. "It's sexist as hell," wrote Lisa Richardson for the Los Angeles Times.[55] Taylor Marsh of The Huffington Post called it "the worst case of pictorial sexism aimed at political character assassination ever done by a traditional media outlet".[56] David Brody of CBN News stated: "This cover should be insulting to women politicians."[57] The cover includes a photo of Palin used in the August 2009 issue of Runner's World.[58][59][60] The photographer may have breached his contract with Runner's World when he permitted its use in Newsweek, as Runner's World maintained certain rights to the photo until August 2010. It is uncertain, however, whether this particular use of the photo was prohibited.[61]

Minnesota Republican Congresswoman and presidential candidate Michele Bachmann was featured on the cover of Newsweek magazine in August 2011, dubbed "the Queen of Rage".[62] The photo of her was perceived as unflattering, as it portrayed her with a wide eyed expression some said made her look "crazy".[63] Conservative commentator Michelle Malkin called the depiction "sexist",[64] and Sarah Palin denounced the publication. Newsweek defended the cover's depiction of her, saying its other photos of Bachmann showed similar intensity.[65]

Factual errors[edit]

Unlike most large American magazines, Newsweek has not used fact-checkers since 1996. In 1997, the magazine was forced to recall several hundred thousand copies of a special issue called Your Child, which advised that infants as young as five months old could safely feed themselves zwieback toasts and chunks of raw carrot (to the contrary, both represent a choking hazard in children this young). The error was later attributed to a copy editor who was working on two stories at the same time.[66]

In 2017, Newsweek published a story claiming that the First Lady of Poland refused to shake U.S. President Donald Trump's hand; Snopes described the assertion as "false".[67] Newsweek corrected its story.[67]

In 2018, Newsweek ran a story asserting that President Trump had wrongly colored the American flag while visiting a classroom; Snopes was unable to corroborate the photographic evidence.[68]

In August 2018, Newsweek falsely reported that the Sweden Democrats, a far-right party, could win a majority in the 2018 Swedish parliamentary elections. Polls showed that the party was far away from winning a majority. By September 2018, Newsweek's inaccurate article was still up.[69]

Newsweek journalists have expressed criticism of the editorial quality of its reporting since its change in ownership in 2013. In 2018, former Newsweek journalist Jonathan Alter wrote in The Atlantic that since being sold to the International Business Times in 2013 the magazine had "produced some strong journalism and plenty of clickbait before becoming a painful embarrassment to anyone who toiled there in its golden age".[70] Former Newsweek writer Matthew Cooper criticized Newsweek for running multiple inaccurate stories in 2018.[71]

In November 2022, during the Mahsa Amini protests in Iran, Newsweek incorrectly reported that Iran had ordered the execution of over 15,000 protesters. The claim was widely shared on social media, including by actresses Trudie Styler, Sophie Turner and Viola Davis, and Canadian prime minister Justin Trudeau. The number was actually derived from estimates from a United Nations human rights rapporteur and other human rights organizations of how many people were detained in Iran in connection with the protests, and Newsweek retracted the underlying claim leading to the inference that the people faced a death sentence.[72][73]

2018 investigation and firings[edit]

The Manhattan District Attorney's office raided Newsweek's headquarters in Lower Manhattan on January 18, 2018, and seized 18 computer servers as part of an investigation related to the company's finances.[74] IBT, which owned Newsweek at the time, had been under scrutiny for its ties to David Jang,[74] a South Korean pastor and the leader of a Christian sect called "the Community".[75] In February 2018, under IBT ownership, several Newsweek staff were fired and some resigned stating that management had tried to interfere in articles about the investigations.[76] [74] [77]

Other[edit]

Fareed Zakaria, a Newsweek columnist and editor of Newsweek International, attended a secret meeting on November 29, 2001, with a dozen policy makers, Middle East experts and members of influential policy research organizations that produced a report for President George W. Bush and his cabinet outlining a strategy for dealing with Afghanistan and the Middle East in the aftermath of September 11, 2001. The meeting was held at the request of Paul D. Wolfowitz, then the Deputy Secretary of Defense. The unusual presence of journalists, who also included Robert D. Kaplan of The Atlantic Monthly, at such a strategy meeting was revealed in Bob Woodward's 2006 book State of Denial: Bush at War, Part III. Woodward reported in his book that, according to Kaplan, everyone at the meeting signed confidentiality agreements not to discuss what happened. Zakaria told The New York Times that he attended the meeting for several hours but did not recall being told that a report for the president would be produced.[78] On October 21, 2006, after verification, the Times published a correction that stated:

An article in Business Day on Oct. 9 about journalists who attended a secret meeting in November 2001 called by Paul D. Wolfowitz, then the deputy secretary of defense, referred incorrectly to the participation of Fareed Zakaria, the editor of Newsweek International and a Newsweek columnist. Mr. Zakaria was not told that the meeting would produce a report for the Bush administration, nor did his name appear on the report.[78]

The cover story of the January 15, 2015, issue, titled "What Silicon Valley Thinks of Women" proved controversial, due to both its illustration, described as "the cartoon of a faceless female in spiky red heels, having her dress lifted up by a cursor arrow", and its content, described as "a 5,000-word article on the creepy, sexist culture of the tech industry".[79][80] Among those offended by the cover were Today Show co-host Tamron Hall, who commented "I think it's obscene and just despicable, honestly." Newsweek editor-in-chief James Impoco explained "We came up with an image that we felt represented what that story said about Silicon Valley ... If people get angry, they should be angry."[80] The article's author, Nina Burleigh, asked, "Where were all these offended people when women like Heidi Roizen published accounts of having a venture capitalist stick her hand in his pants under a table while a deal was being discussed?"[81]

In January 1998, Newsweek reporter Michael Isikoff was the first reporter to investigate allegations of a sexual relationship between U.S. President Bill Clinton and Monica Lewinsky, but the editors spiked the story.[82] The story soon surfaced online in the Drudge Report.

In the 2008 U.S. presidential election, the John McCain campaign wrote a lengthy letter to the editor criticizing a cover story in May 2008.[83]

In December 2019, journalist Tareq Haddad said he resigned from Newsweek when it refused to publish his story about documents published by WikiLeaks concerning the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons' report into the 2018 Douma chemical attack. Haddad said his information was inconvenient to the U.S. government which had retaliated after the chemical attack. A Newsweek spokesperson responded that Haddad "pitched a conspiracy theory rather than an idea for objective reporting. Newsweek editors rejected the pitch."[84]

In September 2022, Recorder published an investigation on press financing in Romania by the political parties in government. In the investigation, the director of Newsweek Romania(Sabin Orcan) has been accused of being paid 8000€ per month (3000€ by PSD and 5000€ by PNL[85]) to publish positive news about the government.[86] After the publication of the investigation, Newsweek Romania published a large series of articles to denigrate the Recorder investigation.[87]

In November 2022, the Southern Poverty Law Center reported that Newsweek has "taken a marked radical right turn by buoying extremists and promoting authoritarian leaders" since it hired political activist Josh Hammer to run its opinion pages in 2020, noting its elevation of conspiracy theorists such as Jack Posobiec and Dinesh D'Souza, its publication of conspiracy theories about COVID-19 and bigoted views such as support for a ban on all legal immigration to the United States and apparent support for denying adults access to trans-affirming medical care, and failure to disclose potential conflicts of interest in the content published on Hammer's opinion section and podcast.[88]

Contributors and staff members[edit]

Notable contributors or employees have included:

Those who held the positions of president, chairman, or publisher under The Washington Post Company ownership include:

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Kelly, Keith J. (6 March 2018). "Newsweek Media Group pares back sites amid turmoil". Media. New York Post. eISSN 2641-4139. ISSN 1090-3321. LCCN sn85042266. OCLC 12032860. Archived from the original on 16 January 2022. Retrieved 7 July 2022. On Tuesday, Nancy Cooper, interim editor of Newsweek, was given the job permanently, the company said. Cooper had moved over from her job as editor of International Business Times after the NMG fired Newsweek editor Bob Roe, executive editor Ken Li and investigative reporter Celeste Katz for investigating a story on NMG’s possible financial ties to Olivet University, a small San Francisco Bible college founded by followers of controversial South Korean cleric Rev. David Jang.
  2. ^ "Osborn Elliott dies at 83; longtime Newsweek editor". Los Angeles Times. Bloomberg News. 29 September 2008. eISSN 2165-1736. ISSN 0458-3035. LCCN sn81004356. OCLC 3638237. Archived from the original on 10 October 2008. Retrieved 26 October 2008. Elliott became editor in chief in 1969 and within three years took on the additional roles of president, chief executive and chairman.
  3. ^ a b "Jon Meacham | About". Jon Meacham. n.d. Archived from the original on 27 March 2022. Retrieved 7 July 2022. After serving as Managing Editor of Newsweek for eight years, Meacham was the Editor of the magazine from 2006 to 2010.
  4. ^ Pragad, Dev (n.d.). "Participant Stories | Benefitting from Time in a Virtual World". Executive Education Program | Participant Stories (Interview). Harvard Business School. Archived from the original on 5 July 2022. Retrieved 7 July 2022. As the CEO of Newsweek, Dev Pragad was looking to equip himself with the tools required to take his company to the next level and expand his own leadership skills.
  5. ^ "Leading in Media: Transforming Newsweek". Calendar | Event Series. King's College London. 4 December 2019. Archived from the original on 5 July 2022. Retrieved 7 July 2022. His success saw him acquire the license to publish Newsweek International edition from London between 2014 and 2016. His business acumen lead to the eventual acquisition of the US business of Newsweek in 2016, which was completed in 2018 with him becoming a majority owner of the Newsweek publication.
  6. ^ a b Kelly, Keith J. (6 March 2015). "New editor Impoco has Newsweek back in the black". Business. New York Post. eISSN 2641-4139. ISSN 1090-3321. LCCN sn85042266. OCLC 12032860. Archived from the original on 26 June 2022. Retrieved 7 July 2022. The circulation is still small. Impoco put it at just "over 100,000."
  7. ^ a b c Bruell, Alexandra (July 29, 2022). "Newsweek Engulfed in Legal Drama as Co-Owners Sue Each Other". The Wall Street Journal.
  8. ^ a b Vega, Tanzina; Peters, Jeremy W. (August 2, 2010). "Audio Pioneer Buys Newsweek". The New York Times. Archived from the original on February 10, 2012. Retrieved August 2, 2010.
  9. ^ a b Brown, Tina (24 April 2017) [2010-11-11]. "The Daily Beast and Newsweek to Wed". The Daily Beast. Archived from the original on 20 April 2021. Retrieved 8 July 2022.
  10. ^ a b "The Daily Beast and Newsweek confirm merger". The Spy Report. November 12, 2010. Archived from the original on November 16, 2010. Retrieved November 12, 2010.
  11. ^ a b "IBT Media to Acquire Newsweek". PR Newswire (Press release). New York. 3 August 2013. Archived from the original on 17 April 2022. Retrieved 8 July 2022. Pursuant to the transaction, IBT Media will acquire the Newsweek brand and the operations of the online publication, not including The Daily Beast.
  12. ^ "DA Vance Announces Indictment of Newsweek and Christian Media Chiefs in Long-Running $10 Million Fraud Probe". Manhattan District Attorney's Office. October 11, 2018. Archived from the original on July 19, 2021. Retrieved July 19, 2021.
  13. ^ Astor, Maggie (February 6, 2018). "Newsweek Fires Editors and Reporter Who Investigated the Company". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved July 19, 2021.
  14. ^ a b "Newsweek Media Group Splits Into Two Companies". Newsweek (Press release). New York. PR Newswire. 10 October 2018. Archived from the original on 4 July 2022. Retrieved 7 July 2022. Newsweek will be owned by Johnathan Davis and Dev Pragad, with Pragad serving as CEO overseeing all of Newsweek's operations.
  15. ^ a b Fischer, Sara (July 22, 2022). "Newsweek execs speak out amid legal drama". Axios.
  16. ^ a b Lundberg, Ferdinand (15 March 2007) [1937]. "VII. Press of the Plutocracy". America's 60 Families. Vanguard Press. ISBN 978-1406751468. LCCN 37030388. OCLC 256489013. OL 6360759M. Retrieved 8 July 2022 – via Internet Archive. p. 259: After losing a good deal of money with this early partisan of the New Deal, which subsequently reversed policy, Harriman and Astor bought a large interest early in 1937 in News-Week. There they joined a group of other important stockholders, which included Ward Cheney, of the Cheney silk family, John Hay Whitney, and Paul Mellon, son of Andrew W. Mellon.
  17. ^ "Instant History: Review of First Newsweek with Cover Photo". BZTV. February 17, 1933. Archived from the original on October 25, 2012. Retrieved December 25, 2012.
  18. ^ Salisbury, Harrison E. (March 10, 1961). "Washington Post Buys Newsweek. It Acquires 59% of Stock From Astor Foundation for $8,000,000". The New York Times. Archived from the original on February 15, 2012. Retrieved April 14, 2008. The Washington Post Company bought control of Newsweek magazine yesterday from the Vincent Astor Foundation. The sale ended several weeks of intensive negotiation involving a number of publishing companies.
  19. ^ a b c d "Newsweek Agrees to End Sex Discrimination Policy". Associated Press. August 28, 1970. Archived from the original on May 6, 2016. Retrieved March 31, 2016.
  20. ^ Lynn Povich (2013). The Good Girls Revolt: How the Women of Newsweek Sued their Bosses and Changed the Workplace. PublicAffairs. ISBN 978-1610393263.
  21. ^ "2013 America's Best High Schools". Newsweek. Archived from the original on August 17, 2014. Retrieved September 16, 2014.
  22. ^ "List of Public Elites. Newsweek (2008)". Newsweek. Archived from the original on May 20, 2008. Retrieved May 17, 2008.
  23. ^ "Richard M. Smith". Newsweek. Archived from the original on December 25, 2014. Retrieved December 25, 2012.
  24. ^ Pérez-Peña, Richard (January 16, 2009). "The Popular Newsweekly Becomes a Lonely Category". The New York Times. Archived from the original on April 15, 2009. Retrieved January 17, 2009.
  25. ^ Kathleen Deveny (May 18, 2009). "Reinventing Newsweek". Newsweek. Archived from the original on May 9, 2009. Retrieved May 29, 2009.
  26. ^ Kurtz, Howard (18 May 2009). "Media Notes: With Makeover, Newsweek Eyes a More Elite Audience". The Washington Post. ISSN 0190-8286. LCCN sn79002172. OCLC 2269358. Archived from the original on 7 July 2022. Retrieved 7 July 2022. Jon Meacham admits it is hard to explain, even to his own people, why chopping Newsweek's circulation in half is a good thing. [...] "It's hugely counterintuitive," the magazine's editor says. "The staff doesn't understand it."
  27. ^ Richard Pérez-Peña. "Glimmers of Progress at a Leaner Newsweek" Archived July 22, 2016, at the Wayback Machine. The New York Times. November 15, 2009
  28. ^ "The Washington Post Company Reports 2009 and Fourth Quarter Earnings". Graham Holdings Company (Press release). Washington, D.C. Business Wire. 24 February 2010. Archived from the original on 7 July 2022. Retrieved 7 July 2022. The decreases in revenue for 2009 and the fourth quarter of 2009 are due to advertising revenue declines at Newsweek of 37% and 36%, respectively, resulting from fewer ad pages at both the domestic and international editions. [...] The division had an operating loss in 2009 of $29.3 million, compared to an operating loss of $16.1 million in 2008; operating income for the fourth quarter of 2009 totaled $0.4 million, compared to operating income of $10.9 million for the fourth quarter of 2008.
  29. ^ "Newsweek magazine is sold by Washington Post". BBC News. 2 August 2010. Archived from the original on 3 August 2010. Retrieved 7 July 2022.
  30. ^ Vanacore, Andrew (5 May 2010). "Newsweek Sale: Washington Post Looking To Sell Newsweek". The Huffington Post. Archived from the original on 7 May 2010. Retrieved 7 July 2022. The 77-year-old magazine, hobbled by sagging ad revenue and circulation, is being put up for sale by The Washington Post Co., which is bowing out of the struggle to keep the genre relevant.
  31. ^ Pompeo, Joe (5 August 2010). "Syrian Bidder Who Wanted To Buy Newsweek Was Ignored". Business Insider. OCLC 1076392313. Archived from the original on 16 January 2022. Retrieved 7 July 2022. Folio's Jason Fell was in touch with the CEO of the Syria-based publishing company Haykal Media during the Newsweek auction. [...] The CEO, Abdulsalam Haykal, told Fell early on the he was rounding up investors make a bid for the magazine. After the sale, Fell checked back in with him. Turns out he was ignored by The Washington Post Co.'s banker, Allen & Co.
  32. ^ Peters, Jeremy W. (2 August 2010). "Updated: Newsweek Deal to Be Announced Today". The New York Times. eISSN 1553-8095. ISSN 0362-4331. LCCN sn00061556. OCLC 1645522. Archived from the original on 7 July 2022. Retrieved 7 July 2022. A deal to sell Newsweek to a 91-year-old stereo equipment magnate will be announced later this afternoon, a move that will signal the end of a half-century of ownership by the Washington Post Company. [...] One person familiar with the sale process confirmed that the Post Company was preparing to make the news public, having formally wrapped up its discussions with Sidney Harman, the magazine’s new owner. [...] The financial details of the sale were not known, though one person with knowledge of Mr. Harman’s bid said last week that he would pay $1 in exchange for absorbing Newsweek’s considerable financial liabilities.
  33. ^ Ahrens, Frank (August 3, 2010). "Harman Media buys Newsweek from Washington Post Co. for Undisclosed Amount". The Washington Post. Archived from the original on November 11, 2012. Retrieved August 2, 2010.
  34. ^ Paul Farhi (November 12, 2010). "Struggling Newsweek joins with fledging Web site Daily Beast". The Washington Post. p. C8.
  35. ^ a b Josh Klenert (March 7, 2011). "First Look: The Newsweek Redesign". Grids. Society of Publication Designers. Archived from the original on December 23, 2012. Retrieved December 25, 2012.
  36. ^ "Newsweek likely to become digital magazine". Yahoo News. Archived from the original on July 26, 2012. Retrieved July 26, 2012.
  37. ^ "A Turn of the Page for Newsweek". The Daily Beast. October 21, 2012. Archived from the original on October 18, 2012. Retrieved October 18, 2012.
  38. ^ "Newsweek's future:Goodbye ink". Economist. October 18, 2012. Archived from the original on October 31, 2013. Retrieved August 4, 2013.
  39. ^ Bloomberg Television. Barry Diller: It Was a Mistake to Buy Newsweek Archived August 12, 2013, at the Wayback Machine. Houston Business Journal, April 29, 2013.
  40. ^ Haughney, Christine (December 3, 2013). "Newsweek Plans Return to Print". The New York Times. Archived from the original on December 4, 2013. Retrieved December 4, 2013.
  41. ^ Kaufman, Leslie; Cohen, Noam (March 7, 2014). "Newsweek Returns to Print and Sets Off a Bitcoin Storm". The New York Times. Archived from the original on July 9, 2014. Retrieved May 27, 2014.
  42. ^ Pompeo, Joe (October 8, 2014). "Newsweek announces it's profitable". Capital. Archived from the original on December 23, 2015. Retrieved December 4, 2017.
  43. ^ "'Newsweek Appoints Matt McAllester as Global Editor in Chief, Newsweek". PR Newswire. February 14, 2017. Archived from the original on May 3, 2017. Retrieved May 1, 2017.
  44. ^ "Why the Newsweek firings are bad for press freedom". Columbia Journalism Review. Archived from the original on March 22, 2018. Retrieved March 21, 2018.
  45. ^ "D.A. Vance Announces Guilty Pleas of Ex-Newsweek and Christian Media Chiefs in $35 Million Fraud Probe". Manhattan District Attorney's Office. February 14, 2020. Archived from the original on June 22, 2021. Retrieved July 19, 2021.
  46. ^ "Newsweek Media Group Splits into Separate Companies: Newsweek, IBT Media". www.mediapost.com. Retrieved January 17, 2020.
  47. ^ a b Gale, Adam (April 5, 2022). "Dev Pragad: the man who saved the news". Management Today.{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)
  48. ^ Wayne, Michael (February 16, 2022). "Newsweek's new age: Dev Pragad". The CEO Magazine.
  49. ^ "Publisher Shuts Russian Weekly" Archived August 27, 2017, at the Wayback Machine. The Wall Street Journal. October 19, 2010.
  50. ^ Lynn Povich (2013). The Good Girls Revolt: How the Women of Newsweek Sued their Bosses and Changed the Workplace. PublicAffairs. pp. 4–5. ISBN 978-1610393263.
  51. ^ a b c d e Magistad, Mary Kay (February 20, 2013). "BBC News – China's 'leftover women', unmarried at 27". BBC News. Beijing. Archived from the original on April 10, 2013. Retrieved March 29, 2013.
  52. ^ "China investing big in convincing 'leftover women' to get married". Public Radio International. January 28, 2013. Archived from the original on May 12, 2014. Retrieved May 10, 2014.
  53. ^ a b Newsweek Staff (July 5, 2006). "Marriage by the Numbers". Newsweek. Archived from the original on May 12, 2014. Retrieved May 10, 2014.
  54. ^ Dr. Karl S. Kruszelnicki (September 4, 2008). "Marriage statistics not without a hitch". ABC News. Archived from the original on May 12, 2014. Retrieved May 10, 2014.
  55. ^ "Newsweek's sexism and Sarah Palin Archived November 21, 2009, at the Wayback Machine." Los Angeles Times. November 17, 2009. Retrieved January 27, 2010.
  56. ^ Marsh, Taylor. "What Was Newsweek Thinking? Archived November 29, 2009, at the Wayback Machine" The Huffington Post. November 18, 2009. Retrieved January 27, 2010.
  57. ^ Brody, David. "Newsweek Photo of Palin Shows Media Bias and Sexism Archived November 19, 2009, at the Wayback Machine." CBN News. November 16, 2009. Retrieved January 27, 2010.
  58. ^ Snead, Elizabeth. "Sarah Palin hates her 'sexist' Newsweek cover. Does she really?" Zap2it. November 17, 2009. Retrieved January 27, 2010. Archived November 20, 2009, at the Wayback Machine
  59. ^ Clift, Eleanor. "Payback Time: Why Right-Wing Men Rush to Palin's Defense." Newsweek. Monday November 16, 2009. Retrieved January 27, 2010. Archived November 19, 2009, at the Wayback Machine
  60. ^ "Palin angered by 'sexist' Newsweek cover." Yahoo! News. November 17, 2009. Retrieved January 27, 2010. Archived November 20, 2009, at the Wayback Machine
  61. ^ Bercovici, Jeff. "Palin photographer breached contract with sale to Newsweek Archived March 22, 2010, at the Wayback Machine." Daily Finance. November 18, 2009. Retrieved January 27, 2010.
  62. ^ "Michele Bachmann's Newsweek outtakes – Maggie Haberman". Politico.Com. Archived from the original on October 14, 2012. Retrieved December 25, 2012.
  63. ^ Mirkinson, Jack (August 8, 2011). "Newsweek's Michele Bachmann Cover Raises Eyebrows (PHOTO, POLL)". The Huffington Post. Archived from the original on September 29, 2011. Retrieved August 31, 2011.
  64. ^ "Newsweek Michele Bachmann cover 'sexist' and in bad form?". The Washington Post. August 9, 2011. Archived from the original on October 14, 2017. Retrieved September 6, 2017.
  65. ^ "Bachmann Newsweek Cover Goes for Insult But Gets Criticism in Return". Fox News. August 9, 2011. Archived from the original on August 16, 2011. Retrieved August 31, 2011.
  66. ^ "Newsweek ditched its fact-checkers in 1996, then made a major error". Poynter. August 21, 2012. Archived from the original on September 10, 2018. Retrieved September 9, 2018.
  67. ^ a b "FACT CHECK: Did Poland's First Lady 'Refuse' to Shake President Trump's Hand?". Snopes.com. Retrieved September 9, 2018.
  68. ^ "FACT CHECK: Did President Trump Incorrectly Color the American Flag?". Snopes.com. Retrieved September 9, 2018.
  69. ^ "Sweden's election is being misreported abroad – and this is a problem". The Local. September 7, 2018. Archived from the original on September 8, 2018. Retrieved September 9, 2018.
  70. ^ Alter, Jonathan (February 8, 2018). "The Death of Newsweek". The Atlantic. Archived from the original on September 9, 2018. Retrieved September 9, 2018.
  71. ^ "From Expensing Yachts to Chasing The Onion: I Watched the Newsweekly Die From the Inside". POLITICO Magazine. Archived from the original on September 9, 2018. Retrieved September 9, 2018.
  72. ^ Kochhar, Nikita (November 15, 2022). "False: Iran issues mass execution of over 15,000 protesters detained amid anti-Hijab protests". Logically. Retrieved November 17, 2022.
  73. ^ Goggin, Ben (November 16, 2022). "False claim about Iran protester executions goes viral with help from celebrities and politicians". NBC News. Retrieved November 17, 2022.
  74. ^ a b c Astor, Maggie (February 5, 2018). "Newsweek Fires Editors and Reporter Who Investigated the Company". The New York Times. ISSN 0362-4331. Archived from the original on April 1, 2019. Retrieved December 21, 2019.
  75. ^ Dooley, Ben. "Why are Newsweek's new owners so anxious to hide their ties to an enigmatic religious figure?". Mother Jones. Archived from the original on October 29, 2019. Retrieved December 21, 2019.
  76. ^ Valle, Gaby Del. "What the hell is going on at Newsweek?". The Outline. Archived from the original on December 21, 2019. Retrieved December 21, 2019.
  77. ^ Twitter https://twitter.com/mattizcoop/status/960612455876612096/photo/1. Retrieved July 27, 2022. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  78. ^ a b Julie Bosman. "Secret Iraq Meeting Included Journalists" Archived July 22, 2016, at the Wayback Machine. The New York Times. October 9, 2006.
  79. ^ Burleigh, Nina (January 28, 2015). "What Silicon Valley Thinks of Women". Newsweek. Archived from the original on March 21, 2015. Retrieved March 21, 2015.
  80. ^ a b Grove, Lloyd (January 29, 2015). "Is Newsweek's 'Red Heels' Cover Image Sexist?". Daily Beast. Archived from the original on March 26, 2015. Retrieved March 21, 2015.
  81. ^ Tam, Ruth (January 30, 2015). "Artist behind Newsweek cover: it's not sexist, it depicts the ugliness of sexism". PBS NewsHour. Archived from the original on March 21, 2015. Retrieved March 21, 2015.
  82. ^ "Scandalous scoop breaks online". BBC. January 25, 1998. Archived from the original on July 28, 2011. Retrieved July 13, 2010.
  83. ^ "The O-Team: A Response". Newsweek. May 11, 2008. Archived from the original on April 6, 2009. Retrieved December 25, 2012.
  84. ^ Dorman, Sam (December 7, 2019). "Newsweek reporter quits, claiming outlet 'suppressed' story on global chemical weapons watchdog". Fox News. Retrieved January 5, 2020.
  85. ^ "Presa plătită de partide, atac la Recorder după investigaţia zilei" [The news organisations paid by political parties, the attack on Recorder after the investigation of the day] (in Romanian). September 16, 2022. Retrieved November 23, 2022.
  86. ^ "PREȚUL TĂCERII. O investigație în contabilitatea presei de partid" [THE PRICE OF SILENCE. A probe into the partisan media’s accounts] (in Romanian). September 14, 2022. Retrieved November 23, 2022.
  87. ^ "Prețul tăcerii și prețul adevărului. Cum am ajuns să fim linșați de presa plătită de partide" [The price of silence and the price of truth. How we came to be lynched by the party-paid press] (in Romanian). September 15, 2022. Retrieved September 25, 2022.
  88. ^ Hayden, Michael Edison (November 4, 2022). "Newsweek Embraces the Anti-Democracy Hard Right". Southern Poverty Law Center. Retrieved November 6, 2022.
  89. ^ columnist: "Shana Alexander, 79, Dies; Passionate Debater on TV". The New York Times. June 25, 2005. Archived from the original on October 4, 2017. Retrieved February 22, 2018.
  90. ^ employed 2010–2012: "Robin Givhan Laid Off at Newsweek". Fashionista. December 7, 2012. Retrieved February 21, 2018.
  91. ^ employed for six years from 1987–1993, first as foreign correspondent, then as Berlin bureau chief: "Editor Fired Over Gore Attacks". The Washington Post. September 6, 1997. Archived from the original on February 22, 2018. Retrieved February 21, 2018.
  92. ^ Martin, Douglas (December 2, 2019). "Robert K. Massie, Narrator of Russian History, is Dead at 90". The New York Times.
  93. ^ "Paul Samuelson". The Economist. ISSN 0013-0613. Archived from the original on April 13, 2016. Retrieved April 26, 2016.
  94. ^ Martin, Douglas (February 6, 2007). "Ralph de Toledano, 90, Writer Known as a Nixon Friend, Dies". New York Times. Retrieved May 28, 2013.
  95. ^ Holley, Joe (February 7, 2007). "Ralph de Toledano, 90; Ardent Conservative". Washington Post. Retrieved May 28, 2013.
  96. ^ Kolbert, Elizabeth (August 2, 1992). "Nation; Where a Player Can Strike Out and Stay at the Plate". The New York Times. Retrieved November 1, 2020.

External links[edit]